Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Työkaverini, nyt ex, äärimmäisen pihi.
Kutsui meidät tiimikaverit häihinsä.
Oltiin aivan ihmeissään tästä.
Sanoi tiimipalaverisss laittakaa kalenteriin ylös tämä päivä.
Kutsut tuli. Meidät kutsuttiin vain kirkkoon. Olen tosi hääfani ja kysyin kutsun luettuani missä juhlat ovat. Morsian iloisena kertoi häät ovat siellä ja sinne on kutsuttu osa vieraista.
Toinen kollega kertoi olin nauranut ja kysynyt sinä pyysit meitä varaamaan tämän päivän ja kutsut meidät häihisi, mutta vaan kirkkoon ???
Morsian oli närkästynyt ja sanoi no kyllä mä aattelin voitte osallistua myös polttareihin.
Sanoin ei kiitos.
Mä sitten sain kaasolta viestin polttareista. Summa ei tietenkään ollut pieni. Vastasin ei minua kutsuttu häihin, jätän nämä polttarit väliin. Olisin voinut osallistua kuulemma kustannuksiin
Vierailija kirjoitti:
Listaan omat hääni.
Menimme ns. salaa naimisiin ollessani pitkällä raskaana. Jälkikäteen häistä kuullessaan moni irvaili hau.likkohäistä ja kommentoi, että taisi olla pakko mennä naimisiin raskauteni takia. En käsitä, miten vielä 2020-luvulla voi olla näin vanhanaikaista ajattelumallia. Lapsi oli kovin toivottu ja tehty. Haluttiin olla naimisissa ennen lapsen syntymää. En voi käsittää, miten vielä nykyään monella istuu niin tiukassa ajattelu "ensin naimisiin ja vasta naimisissa ollessa voi yrittää raskautta". Eikä siis asuta missään korvessa, vaan pk-seudulla.
Ei kai kovin monet enää nykyään ajattele että ennen lisääntymistä pitää mennä naimisiin. Tuo nyt vain on hauska "sattuma" että naimisiin pitää mennä juuri silloin kun vatsa on pystyssä, vaikka aikaa olisi ollut ehkä jo vuosia. Vitsijuttuja siis nuo puheet haulikkohäistä.
Olin vuosia sitten serkkuni häissä. Jostain syystä pappi ei tuntunut olevan ihan kartalla juhlien luonteesta vaan ylväästi julisti parin vihkimisen jälkeen että antaa viinin tänään virrata ja yllätys olikin hääväellä sitten melkoinen kun juhlat olivat täysin koristelemattomassa ankeassa paikassa, alkoholia ei tarjottu lasillistakaan ja ainoana ohjelmana häissä oli hyvin vaivaannuttava tietovisa missä mm kysyttiin juhlaväeltä millä hellittelynimillä hääpari toisiaan kutsuu.
Oikea vastaus taisi olla höpönassukka. :D
Kello 20 juhlat alkoivat olla finaalissa ja porukka poistui lähi Siwaan hakemaan siideriä ja kotimatkalle.
Olin vuosia sitten lapsuudenystäväni häissä, enkä tiennyt ollenkaan, että he ovat jotenkin erityisen uskonnollisia ihmisiä. Eivät kai olekaan. Tästä huolimatta vihkimisen jälkeinen hääjuhla oli seurakuntatalolla. Luonnollisesti mitään tanssia, musiikkia tai juhlintaa ei ollut, vaan kuulimme vihkipapin ja morsiamen isän puheet, lauloimme pari yhteislaulua ja söimme perinteiset perunat, karjalanpaistit ja salaatit kakkukahveineen. Siinä se.
Ohis, mutta tässä(kin) ketjussa on taas monta monituista tarinaa samalta kirjoittajalta, joka ei osaa käyttää että-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa olleet muistelot huonosti valituista hääpaikoista toivat mieleen vuosia sitten esitetyn Satuhäät/Unelmahäät (?) jakson. Siinä oli pari, joka vihittiin Helsingin tuomiokirkossa. Tämän jälkeen häävieraiden piti ajaa joku 4-5h ajomatka tiettyyn kartanohotelliin Itä-Suomeen jossa pidettiin juhlavastaanotto. Taisi vielä olla niin, että tuntikausia autossa istuneet vieraat odottelivat juhlapaikalla pitkään hääparia joka oli jossain valokuvauksessa.
Itsellä ei olisi pokkaa ajattaa vieraita puolta päivää vihkipaikan ja juhlapaikan välillä. Ja jos itse saisin kutsun häihin joihin liittyy satojen kilometrien autoilu (meno- ja tulomatkojen lisäksi), vastaisin kiitos, mutta ei kiitos. Lahjan ja muiden kustannusten päälle vielä järkyttävät bensakulut.
Satuhäissä oli tämä. Järjetöntä. Puolisen tuntia kirkosta juhlapaikalle on vielä kohtuullinen, vielä parempi jos vihitään juhlapaikalla.
Lapseni rippijuhliin emme onnistuneet hyvissä ajoin varautumisesta huolimatta saamaan juhlapaikkaa lähistöltä. Näin ollen jouduimme vuokraamaan paikan noin 10 kilometrin päästä. Tämä ei nyt sinällään kuitenkaan aivan mahdoton yhtälö ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta tässä(kin) ketjussa on taas monta monituista tarinaa samalta kirjoittajalta, joka ei osaa käyttää että-sanaa.
Se sama tyyppi huseeraa täällä milloin mitäkin tarinaa keksien. En tajua miksi tuo että-sanan puute ärsyttää mutta sitä todella voisi opetella käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sama tyyppi huseeraa täällä milloin mitäkin tarinaa keksien. En tajua miksi tuo että-sanan puute ärsyttää mutta sitä todella voisi opetella käyttämään.
Copypaste tähän esimerkki, en ole huomannut, ties vaikka ite....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Copypaste tähän esimerkki, en ole huomannut, ties vaikka ite....
Tässä:
Mulle samoin.
Hääpari meni naimisiin juhannusviikon keskiviikkona.
Syy oli mies ei saanut vapaata, kuin hääpäivän ja torstain. Halusivst mennä häämatkalle.
Paikkakunnalla ei ollut mitään julkisia ja sinne oltaisiin päästy, mutta sieltä ei päästy pois silloin torstaina. Morsian selitti ottakaa taksi. Minne ?
Meitä oli kutsuttuja naisia 4, jotka ei päästy. Mm morsiamen äiti haukkui minut minun äidille. Äitini oli sanonut miksi et tarjonnut kyytiä, kun ei sinne millään päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaan omat hääni.
Menimme ns. salaa naimisiin ollessani pitkällä raskaana. Jälkikäteen häistä kuullessaan moni irvaili hau.likkohäistä ja kommentoi, että taisi olla pakko mennä naimisiin raskauteni takia. En käsitä, miten vielä 2020-luvulla voi olla näin vanhanaikaista ajattelumallia. Lapsi oli kovin toivottu ja tehty. Haluttiin olla naimisissa ennen lapsen syntymää. En voi käsittää, miten vielä nykyään monella istuu niin tiukassa ajattelu "ensin naimisiin ja vasta naimisissa ollessa voi yrittää raskautta". Eikä siis asuta missään korvessa, vaan pk-seudulla.
Ei kai kovin monet enää nykyään ajattele että ennen lisääntymistä pitää mennä naimisiin. Tuo nyt vain on hauska "sattuma" että naimisiin pitää mennä juuri silloin kun vatsa on pystyssä, vaikka aikaa olisi ollut ehkä jo vuosia. Vitsijuttuja siis nuo puheet haulikkohäistä.
Juuri näin. Ja vitsaillaan nimenomaan siitä, että tämä hääpari ajattelee, että pitää olla naimisissa ennen lapsen hankkimista. Ei nuo vitsailijat niin ajattele. Ihme tosikko tuokin morsian.
Vierailija kirjoitti:
Morsiuspari kävi vetäisemässä pikaiset pusikossa koko hääkansan kulkiessa pitkin pihapiiriä. Oksat vain heiluivat toimituksen ajan.
Apua :D
Vieraina oli paljon lapsiperheitä ja parin iäkkäitä sukulaisia. Kaverit (jotka tiesivät tämän kyllä) järjestivät ohjelmaksi kenkäleikin, missä vähintään joka toinen kysymys liittyi jollain lailla seksiin. Tyyliä "kumpi tekee enemmän aloitteita" ja "kumpi on mieluummin päällä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tosi onnistuneissa häissä, joten sinänsä ei ole kerrottavaa, mutta olen miettinyt paljon tuota alkoholin tarjoilua. Haaveilen naimisiinmenosta mieheni kanssa lähiaikoina, mutta juomapuoli pitäisi miettiä tosi tarkkaan.
Jos saisin päättää, niin häissäni olisi alkumalja ja ruuan kanssa muutama lasi viiniä ja siinä se. Vieraiden mielestä häät olisi varmasti umpisurkeat, mutta mieheni sukulaisista varmaan yli puolet ovat jäätäviä alkoholinkäyttäjiä, varsinkin jos tarjolla on ilmaista viinaa niin sitä pitää vetää niin paljon kuin sielu sietää. Joka juhlissa monen hänen sukulaisensa aivan pakko vetää perseet, alkaa riehumaan tai sammua johonkin. Jos he muistelevat perheen kesken jotain juhlia, niin ensimmäinen kommentti on tyyliin ”muistatkos kun Pentti-eno sammui sinne puskaan Maikun 50v juhlilla hehhehhehh” eli heillä tämä jotenkin on aivan normaalia juhlissa käyttäytymistä, itse en missään nimessä haluaisi tällaista häihini ja tiedän että oma sukunikin olisi tällaisesta menosta järkyttyneitä :D
Varmaan parempi kun mennään vaan maistraatissa naimisiin niin säästytään paljolta...Minäkin olen paljon pohtinut, että tullaanko meidän tulevissa häissä tarjoilemaan alkoholia, ja minkä verran. Minä ja mieheni emme kumpikaan käytä alkoholia ollenkaan. Ei olla mitään raivoraittiita nillittäjiä, ei meitä muiden alkoholinkäyttö missään juhlissa haittaa, mutta tavallaan tuntuisi hassulta tehdä meidän juhlista ryyppyjuhlat, kun emme itse sellaista harrasta. Toisaalta täysin alkoholittomat häät on monelle vieraalle sitten ehkä kauhistus. Tällaisillakin keskustelupalstoilla, jos kysytään ihmisten kauheita hääkokemuksia, niin moni kertoo alkoholittomien häiden olleen tylsiä.
Häät lounasaikaan? Vihkiminen klo 11/12, sen jälkeen juhlava lounas ja vaikka lopuksi hääkakun kanssa lasillinen kuohuvaa. Ihmiset tietävät päivän ajasta, että nyt ei ole tiedossa pitkää illallita, boolia tai biletystä aamuun asti.
Loistoidea! Mikä estäisi kertomasta jo kutsussa, että tilaisuus päättyy esim. klo 15. Tai ainakin hyvin selkeästi se että kyse on juhlalounaasta pelkästään.
Minä menisin oikein mielelläni kohtuullisen mittaiselle häälounaalle. On tullut istuttua aika hitokseen monta pitkää ja tylsää iltaa nuorisoseurantaloilla, jopa kymmenen tuntia kestävissä hääjuhlissa.
Ja siinäkin on aika iso riski (tuonne ylimpiin lainauksiin liittyen), että vaikka itse tarjoaisit lasillisen tai kaksi, on tuon tyyppisillä vierailla omat pullot mukana. Varsinkin maalaishäissä se on ollut menneinä vuosina ihan tapana, mikä nyt kuulostaa aivan typerältä.
Nimenomaan. Tietyn tyyppisillä ihmisillä on aina omat juomaeväät mukana. Ja nämä ihmiset kuljettavat (piilo)pullonsa mukana juhliin kuin juhliin. Jos olisin menossa naimisiin jättäisin pahimmat kutsumatta. En pidä örveltämisestä.
Olen ollut kaksissa häissä joissa alkoholitarjoilu oli minimissään. Tyyliin alkumalja (joka voi mielestäni olla alkoholiton) ja yksi kaato viiniä ruoan kanssa. Häät ovat olleet sellaisessa paikassa, esimerkiksi hotellin juhlatila, jossa on voinut halutessaan ostaa omakustanteisesti lisää juotavaa. Kalliit hinnat on olleet hillitsevä tekijä. Ja tietysti on katsottu kenelle hääkutsut on lähetetty.
Ja häät voi päättyä jo yhdeksältä illalla. Sekin on ok. En ymmärrä miksi oletus hääjuhlasta on ryyppyjuhlat. En itsekään lasiin sylje, mutta häissä tietty arvokkuus on kaunista ja tyylikästä. Itse panostaisin järkevällä sijainnilla olevaan juhlatilaan ja ruokaan. En näe siinä mitään mieltä, että ajetaan tunti jonnekin keskelle peltoa oletuksena, että siellä ryypätään kuin viimeistä päivää. Eli hankittu mahdollisimman halpa juhlapaikka ja sitten on haettu rajan takaa pakettiautolla parilla kolmella tuhannella eurolla juotavaa.
Olin kaverin kaasona ja osa häävieraista piti piikana. Joku täti tuli kertomaan, että pyörätuolissa istuvaa, tämän sukulaisperheen mummoa pitäisi käydä pissattamassa. Ohjasin heidät wc:n suuntaan enkä todellakaan lähtenyt heidän mummoaan pissattamaan. Osa tuli vaatimaan kaikkea muuta lisäpalvelua, ja ohjasin ruokavalioasiat pitopalvelun puoleen, syöttötuolien kantamiset saivat hoitaa itse kunhan kerroin missä niitä on, ja istumajärjestykseen sanoin ettei siihen puututa mitenkään, on morsiusparin päätös.
Ihmettelen ihmisten käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Listaan omat hääni.
Menimme mieheni kanssa naimisiin kymmenen vuoden seurustelun jälkeen. Kihloissa olimme kuusi vuotta. Pidimme pienet häät, koska kumpikaan ei innostunut yli sadan hengen juhlista. Häiden jälkeen anoppi oli levittänyt juttua, että olen raskaana. Miehen kummitäti innoissaan kertoi miehelleni kuulleensa varmalta taholta, että olemme saamassa perheenlisäystä. Yllätyimme molemmat. Myös veljeni vaimo selvästi odotti heti häiden jälkeen vauvauutista. Tunsin itseni melkein noloksi heillä kyläillessämme, koska en ollut raskaana hänen vihjailuistaan huolimatta. Esikoinen syntyi reilu vuosi häiden jälkeen. En tiedä miksi pitkän seurustelun ei ollut normaalia johtaa häihin, vaan naimisiin menon takana olisi pitänyt olla raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tainnut myös tehtailla hetkesdä itselleen liki 40 yläpeukkua. Liekö iltalääkkeet ottamatta? 😎
Tutun serkku meni naimisiin noin kaksvitosena l*stadiolaisen miehen kanssa. Tämä oli ihmisille yllätys, koska tämä serkku tykkäsi bilettää eikä ollut lainkaan uskonnollinen. No, kuulemma siellä häätilaisuudessa istuttiin ilmeettöminä ja laulettiin virsiä. Sulhasen vanhemmat istuivat totisina eivätkä hymyilleet kertaakaan.
Pariskunnalla on muutama lapsi ja ovat olleet yhdessä jo noin 20 vuotta.
Tuli mieleen vielä sellainen tapaus, että kaverilla oli joskus sutinaa yhden miehen kanssa. Tämä mies oli l*stadiolainen ja kihloissa, menossa naimisiin tyttöystävänsä kanssa. Kyllä nää "paremmat" piiritkin näköjään osaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsiamen äidillä oli ai-van lii-an pie-ni vaalea neuloshame, minkä läpi loisti jenkkakahvoihin puristuneet mustat stringit. Hrr....
Miten stringit voivat puristua jenkkakahvoihin? Ne kahvat kun on kutakuinkin kainalossa.
V i t tu mikä id io otti 😄
Häät oli syrjässä ei viikonloppuna kulkevia busseja, häät lapsettomat ja porukka pääosin uskontohhhuleita.
Ei menty.
Saatiin koronan tuomista todella tiukoista kokoontumisrajoituksista (6 hlö tuolloin) tekosyy mennä naimisiin vain vanhempiemme läsnäollessa. Oli ihanat pienet häät kirkossa, syötiin hyvin juhlapaikassa ja tilattiin upea hääkakku.
Monet harmitteli, että voi kun koronan takia jäi isommat häät pitämättä. Meitä ei harmittanut tippaakaan. Osa läheisistä jopa suuttui, kun ei kutsuttu pieniin häihin. Helppo oli vedota rajoituksiin, vaikka oikeasti haluttiin viettää päivä mahdollisimman pienellä porukalla.