Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Olisin kelvannut (maksajaksi) polttareihin, mutta varsinaista hääkutsua en olisi saanut. Jättäydyin pois heti alkuunsa ja kerroin syyn suoraan myös polttareiden suljetussa Facebook-ryhmässä. Pelkästään polttarikustannukset olisivat olleet lähemmäs 200e per naama. Että on pokkaa! Välit morsiameen menivät myös eikä ole kaduttanut päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me laitoimme hääkutsuun, ettemme halua lahjoja. Emme tietenkään ajatelleet, että vieraat tätä oikeasti noudattaisivat, vaan pidimme itsestäänselvänä, että ainakin läheisimmät tuovat lahjat. No, eipä näkynyt niitä lahjoja hääpäivänä, vaikka ostoksilla yritin vihjailla, että tommoset Arabian astiat sopisi hyvin meidän kotiin yms. Saivat kyllä kuulla tästä puheessa, mutta enpä tiedä, menikö viesti perille vihjailuineen, kun eivät noita astiavihjeitäkään tajunneet. Selvisipä se ainakin, ketkä ovat niitä, jotka oikeasti ymmärtää ja välittää.
Laitetaan hääkutsun, että ei haluta lahjoja. Silti oletetaan, että vihjailemalla kutsutut tajuaa, että lahja olisi siitä huolimatta suotava. En ymmärrä logiikkaa :D
Toivottavasti tuon viestin on kirjoittanut trolli. Ei kai kukaan ole noin aivoton?
Ikävien väärinymmärrysten välttämiseksi kannattaisi kirjoittaa kutsuun esim. ”Emme halua lahjoja, mutta oletamme, että läheisimmät ainakin tuovat lahjan. Muutkin voivat lahjoilla osoittaa välittämistään.”
Tuon voi tiivistää: Haluamme lahjoja.
Ai kun pääsisikin näkemään tällaisen hääkutsun 😆 Niin, onhan noita lahjalistoja ja ”Jos haluatte muistaa...” -kaartelua, mutta tämä olisi ytimekästä.
”Tervetuloa kanssamme juhlistamaan tärkeää päiväämme. Tuokaa sitten kunnon lahjoja. Avec mukaan, mutta vain sellaiset tyypit, jotka meistä on kivoja. Vihkimisen jälkeen juhla jatkuu Hirvivaaran VPK-talolla, ja toivottavasti ymmärrätte sieltä häippäistä ajoissa, jotta voidaan jatkaa biletystä parhaitten kavereittemme kanssa keskenämme. Vapaaehtoinen juomamaksu on pakollinen.”
Oletko varma että paikka oli Hirvivaaran VPK? Tornion Pirkkiön talolla oli ihan samanlaiset häät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kaikkien hääpäivänä möksäävien (yleensä morsianten) puolesta. Niin monesti olen nähnyt morsiamen viettävän juhlapäivää suu tiukkana viivana, kun kaikki ei ole mennyt omien toiveiden mukaan. Jollakin ärsyttää aikataulujen pettäminen, toisilla "ei riittävän romanttisia hääpäivänä puhunut puoliso" jne. Voi, kun nämä morsiamet tajuaisivat nauttia juhlapäivästä eikä keskittyä mököttämään jostain pikkuasioista.
Elämän suorittaminen ja perfektionismi on valitettavan moneen naiseen kasvattamalla pakotettu, kuten moneen poikaan täydellinen piittaamattomuus mistään. Kumpikin on tuhoisaa.
Vanhempia tästä pitänee tuomita.
Kyllä tällainen touhu on etupäässä huonosti ja tasapainottomasti kasvatettujen alempien sosiaaliluokkien hommaa. Kun ei ole sivistystä eikä ole juuri mitään sivistyneempää päässyt elämässään kokemaan, oma pää on täynnä romanttisia kuvitelmia siitä miten asiat muka tehdään "hienosti". Sitten menee suunnitelmat aina kuin Mrs. Bucketilla.
Mrs. Bucket voisin ottaa hääjärjestelijäksi jos suvun saisi pysymää poissa Suomesta. Todennäköisesti Onslow astuisi kesken vihkimisen kirkkoon.
Olin kaasona häissä, joissa tarjottiin alkumalja ja lasillinen viiniä ruuan kanssa. Muut juomat sai käydä itse ostamassa. Olin varannut pieneen käsilaukkuuni vain taksirahan ja hiukan yli, joten yhden siiderin jälkeen join pelkkää vettä koko illan.
Serkun kutsukortissa sanottiin, että käteislahja halutaan kaikilta, vähintään x euroa. Arvaatte varmaan, että en mennyt.
Veljeni häissä useampikin morsiamen puolen vieras innostui muistelemaan morsiamen aiempia niin ihania häitä ja niin ihanaa ex-miestä. Mautonta muutenkin, mutta erityisesti siksi, että tämä niin ihana mies hakkasi morsiamen sairaalakuntoon ennen heidän eroaan, sitä tosin suurin osa ihmisistä ei tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Hääpari toivoi häälahjoja vain tietyiltä merkeiltä, tyyliin Marimekkoa ja Iittalaa. En ymmärrä noin tarkkoja toiveita. Toisaalta eivät esittäneet lahjojen koosta toiveita eli esimerkiksi Marimekon servetit olisivat tuolla logiikalla kelvanneet...
Tuohan on vain hyvä juttu, että hääpari kertoo mahdollisimman tarkasti lahjatoiveensa. Helpottaa lahjan hankkijan hommaa, eikä kerry yksi sitä, toinen tätä -kippoa ja -kuppia nuorenparin kaapit täyteen. Oletko koskaan kuullut häälahjalistoista, jotka ovat kaupassa valmiina? On ihan tavallinen tapa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Olin kaasona häissä, joissa tarjottiin alkumalja ja lasillinen viiniä ruuan kanssa. Muut juomat sai käydä itse ostamassa. Olin varannut pieneen käsilaukkuuni vain taksirahan ja hiukan yli, joten yhden siiderin jälkeen join pelkkää vettä koko illan.
Olit kaasona mutta et tiennyt asiaa etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Harva nuoripari on niin äveriäs, että on varaa pitää piikkiä auki vieraille yömyöhään asti. Ihan normaalia on, että tarjotaan alkumalja ja ehkä yksi, kaksi lasillista viiniä aterialla. Jos tilaisuudessa on baari, voi itse kustantaa niin monta paukkua kuin pää vetää.
Vierailija kirjoitti:
Veljeni häissä useampikin morsiamen puolen vieras innostui muistelemaan morsiamen aiempia niin ihania häitä ja niin ihanaa ex-miestä. Mautonta muutenkin, mutta erityisesti siksi, että tämä niin ihana mies hakkasi morsiamen sairaalakuntoon ennen heidän eroaan, sitä tosin suurin osa ihmisistä ei tiennyt.
Miten kukaan voi olla noin taukki! Häissä muistellaan exää, ei herran jumala niin tehdä vaikka olisi ollut millainen ihanuus suvun mielestä!
Vierailija kirjoitti:
No voi itku, kun et päässyt ryyppäämään toisten häissä toisten kustannuksella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni häiden suhteen kuta kuinkin aivan kaikki pieleen, hävettää vieläkin. Oli varmasti maailman kurjemmat häät.
- teimme kaiken itse, olin kuoleman väsynyt hääpäivänä, edellisenä yönä en nukkunut silmäystäkään, kun hyvää tarkoittavat kaverit veivät "yllätyspolttareihin" luokseen
- meillä oli pieni lapsi, joka nukkui päikkäreitä ennen vihkimistä, naapuri tuli ja ovikellon pimpottelullaan herätti lapsen ja kaikki aikataulut pilalla, lapsi väsynyt ym
- mun tukka jäi kiireessä karmeaksi, käly "laittoi" vielä viime silauksen..
- vihkipaikalle tuli kiire
- isäni ja siskoni jättivät tulematta, koska toinen pakoili kertomastaan, jonka olemassa oloa oli piilotellut ja johon olin kuitenkin tutustunut ja ystävystynyt, siskoni muuten vain halusi olla hankala kuten aina
- lapsi oli morsiuslapsi ja sai elämänsä ainoan uhmakohtauksen, kun piti kävellä alttarille: halusi mun kukkakimpun, annettava oli
- olin haaveillut tosi pitkään yhden kappaleen soittoa häissäni akustisesti, sen piti olla päivän yksi kohokohta, no lapsi lähti yleisöstä taapertamaan meidän luo ja kompastui alttarin rappusin ja parkui, kukaan ei auttanut, mummot vain istui jäykkänä penkissä
- Juhlapaikalla tarjoilijat oli toivottaman hitaita eikä mikään ollut valmiina, anoppi raivosi pää punaisena, minä häpesin
- meillä oli maltillinen alkoholitarjoilu, koska paikalla oli lapsia, no osa sukulaisista oli paikalla taskumatit kanssa
- ohjelmaa ei oikein ollut
- kaaso, veljeni ja kaverini joutuivat lopulta olemaan koko päivän keittiössä paikkaamassa tunareita keittiön palkollisia
- illan kivat jatkot peruuntuivat, kun jouduimme laittamaan ovet kiinni klo. 23 yllättäen, kun säännöt muuttuivat päivää ennen juhlia..
- hävetti ja kadutti
- hävettää ja kaduttaa edelleenTuo kuulostaa oikeastikin tosi karmealta, olen pahoillani puolestasi.
Ainoa, mitä olisitte voineet hallita asiassa on lapsenne - pienille lapsille ei kannata suunnitella mitään roolia tapahtumassa, ja voivat myös alkaa rääkyä ihan koska tahansa.
Oon tehnyt keikkaa häissä tarjoilijana paljon nuorempana ja sanon aina ei, kun joku suunnittelee tekevänsä itse ruuat.
Muutama vuosi sitten olin kynttiläkutsuilla ja juttelin siellä tulevan morsiamen kanssa . Kiinnostaisko tulla ruokapalkalla tarjoilemaan . Ei kiinnosta. En ymmärrä miksi ystäväni antoi morsiamelle puhelinnnroni. Lähetti viestejä, kunnes tajusin estää nron.
Päivää ennen kaaso soitti ja ilmoitti seuraavan päivän aikataulusta. Ilmoitin on väärä nro , minä en tee mitään ilmaiseksi. Ihan hyvin olisin voinut muutaman tunnin antaa ajastani.
Jälkikäteen kuulin olin tehnyt oharin. Meidän yhteinen ystävä oli ollut häissä ja häneltä oli tivattu soita minulle ja käske tulemaan heti.
Moni asia oli mennyt pieleen, kun en ollut saapunut. Jännä, miten yli 100 hengen häät tarvii yhtä tarjoilijaa.
Minulla sama !!!! Silloin oli lankapuhelimet.
Olin juhlissa ja morsian kysyi sinä olet ollut tarjoilijana. Sanoin kyllä ja totesi hyvä, sinähän tulet sitten meidän häihin tarjoilijaksi.
Kysyin mitä aikoo maksaa. Ruokapalkalla. Vastasin heti ei kiitos. Lisänä häät olivat toisella paikkakunnalla.
Morsian jätti päivisin viestejä vastaajaani olethan tulossa. En reagoinut mitenkään
Sanoin ystävälleni ystäväsi on outo. Hän kuvittelee tulen ilmaiseksi töihin, maksan junaliput. Ystäväni myöntäili siinä.
Meni pari pv ja morsian soitti. Hän maksaa toisen suunnan, itse joudun maksaa toisen ja majoituksen. Jos maksaa junalipun, minun pitää osallistua siivoamiseen seuraavana päivänä.
Vastasin voin tulla 500 mk plus junat plus majoitus. En halvemmalla.Morsian haukkoi henkeä ja lopetettiin puhelu.
Häiden aikaan joku soitti ja jätti vastaajaan todella ikävän viestin. Vuoden sisällä näin morsiamen ja kertoi olin tehnyt oharin. Kerroin sinä ilmoitit et maksa pyytämääni palkkaa, enhän mä silloin tehnyt oharia. Hinta oli kuulemma kohtuuton.
Jaahas tässä taas palstan tarinankertoja, joka tunnetaan että-sanan vähäisestä käytöstä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Harva nuoripari on niin äveriäs, että on varaa pitää piikkiä auki vieraille yömyöhään asti. Ihan normaalia on, että tarjotaan alkumalja ja ehkä yksi, kaksi lasillista viiniä aterialla. Jos tilaisuudessa on baari, voi itse kustantaa niin monta paukkua kuin pää vetää.
Juuri niin! Sehän on hienoa, että oli järjestetty se baari. ei pakotettu vieraita olemaan kuivin suin niiden viinien jälkeen. Oma vika jos on niin tyhmä, ettei ota rahaa mukaan. Tietysti kutsussa olisi voinut mainita tästä. Ehkä mainittiinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsiamen äidillä oli ai-van lii-an pie-ni vaalea neuloshame, minkä läpi loisti jenkkakahvoihin puristuneet mustat stringit. Hrr....
Miten stringit voivat puristua jenkkakahvoihin? Ne kahvat kun on kutakuinkin kainalossa.
Jenkkakahvat on lantiolla.
Mä oon aina luullut että vyötärön yläpuolella
Tässä oikein perinteiset jenkkakahvat
https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.mandevillefatloss…Riittänee tästä aiheesta?
Aihe on kieltämättä mielenkiintoinen
Eräänä kesänä suvussamme oli kolmet häät aina parin viikon välein. Sama kirkkoherra vohki kaikki kolme paria, eikä siinä mitään kummallista, mutta kun vihkipuhe oli joka kerta sama, niin kyllä se huvitti. Muuten häät olivat perinteisiä maalaishäitä, joissa ruokailu ja kahvi oli järjestetty morsiamen tai sulhasen kotitaloon ja tanssit sitten läheiselle lavalle. Jo päivällä me nuoret löimme vetoa siitä, kuka miehistä kellistyy sammuneena nurmikolle, kun on ensin käynyt ahkerasti navetan takana kallistelemassa putelia. Yleensä osuimme oikeaan. Erään sukulaistalon rengillä oli huono viinapää ja jo ennen kahviä tämä makasi jossain aidan vieressä nurmella.
Tuttava pariskunnan häissä viina virtasi ehkä siinä sillä syy ylilyöntiin. Sulhanen kävi panemassa ulkovessassa yhtä morsiamen ystävää. Jäivät vielä rysän päältä kiinni. Kun asia selvisi morsiamelle, veti tämä pään täyteen ja itki ynnä raivosi. Lopulta sulhanen lähti taksilla kaupunkiin tän vessanaisen kanssa. Morsian jäi yksin maatilakartanoon viettämään hääyötä itkien. Sanomattakin selvää, että tuo avioliitto ei kovin pitkään jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Sama pariskunta asteli uudestaan vihille toistensa kanssa. Olivat siis menneet aikanaan naimisiin, saaneet lapsia, eronneet ja nyt menivät uudestaan naimisiin toistensa kanssa. Toisaalta oli vähän kummallista todistaa saman parin häitä uudemman kerran, mutta vaikuttivat todella työstäneen eronsa syitä ennen toista kierrosta.
Ridge/Eric ja Brooke?
Vierailija kirjoitti:
omista häistäni jäi jälkikäteen mietityttämään/harmittamaan ettemme ottaneet yhteiskuvaa koko juhlaväestä. en tajunnut asiaa juhlapäivänä kuin vasta illalla, jolloin osa vieraista oli jo lähtenyt. :(
Olimme häissä joissa täytekakku loppui kesken ihan alkuunsa. Osin koska osa häävieraista antoi omien lasten hakea koko ajan lisää etuillen toisia jonossa ja osin koska kakkua oli varattu liian tarkasti, ei ollut yhtään särkymävaraa.
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni meni naimisiin ulkomaalaisen kanssa Suomessa pikkupaikkakunnalla kaukana pk-seudusta. Juhliin oli tapojen mukaisesti kutsuttu paljon väkeä ja kirkko pullisteli juhlakansaa. Kirkossa ainoat ulkomaalaiset olivat tämä ulkomaalainen puoliso ja hänen veljensä, muita ei hänen puoleltaan ollut. Hääpari oli vaatinut pappia pitämään koko vihkimisen englanniksi, jotta kaikki ymmärtäisivät. Niin varmaan ne peräkylän vanhat mummot ja tädit puhuvat sujuvaa englantia. En ymmärtänyt tuota ratkaisua sitten lainkaan, sillä suomeksi puhumalla kaikki muut olisivat ymmärtäneet paitsi ulkomaalaiset ja olisihan kysymykset yms tärkeät asiat voinut kysyä englanniksi. Säälitti myös pappi, joka yritti sönkätä huonolla englannilla vihkimisen läpi.
Ai että sulhasen ei tarvitse ymmärtää mitä sen omissa häissä puhutaan? Ehkä ne ei tiennyt, että pappi ei osaa englantia kunnolla.
Miksi ei voi pitää "mekkohäitä" tai "häitä", jos ei ole väleissä suvun kanssa? Eikai siihen naimisiinmenoon/häiden viettoon tarvita sukulaisia? Jos on välit poikki sukuun niin on pakko mennä naimisiin maistraatissa farkuissa?