Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Kotimaasta: Aboa Vetus -museosta Turussa tykkäsin kyllä. Se ajatus, että näiden seinien sisällä on ihmiset satoja vuosia sitten todella eläneet. Ja tietenkin Luukkos-paran luuranko!
Kuoleva leijona muistomerkki Sveitsin Luzernissa.
Les Machines de l'Ile Nantes ei varmaan ole monelle tuttu, suosittelen jos liikutte siellä päin!
Marina Bay Sands Singaporessa, erityisesti uinti kolme pilvenpiirtäjää katon tasalla yhdistävässä 57. kerroksen uima-allasalueella.
Autolla ajelu öiseen aikaan Sardiniassa huumaavan rosmariinin tuoksun yllättäen leijaillessa nenään. Olimme ajamassa rosmariinipeltojen ohi.
Saturn V kantoraketti Kennedy Space Centerissä Floridassa.
Frazer Island Australiassa.
Big Five safarilla Krugerin luonnonpuistossa Etelä-Afrikassa.
Imatrankoski. Se oli jotain vain niin jylhää se veden voima ja ihmisen pienuus siinä vieressä.
Ararat-vuoren ihailu keväisen hartaana päivänä Jerevanin laitamilla. Luonto oli uskomattoman vaaleanvihreä, puhkeamassa kukkaan - aprikoosi kukki jo. Ilma oli viileä, raikas, melankolinen, kaunis. Vuori seisoi kaukana, niin suurena, mutta niin pienenä ja se oli kauttaaltaan lumen peitossa. Näky ja tunne, mitä en unohda ikinä - se rauha, lintujen laulu ja kaukaa etäältä kuului vielä baritonin oopperalaulantaa.
Vierailija kirjoitti:
Pariisissa olen käynyt monta kertaa, koska siellä on niin mukavia paikkoja, jotka sykähdyttvät aina uudelleen. Sacre Coeur, Pere Lachassen hautausmaa, puistot, katakombit. Notre Dame – kyllä sydämeen koski, kun katsoi televisiosta sen tuhoutumista. Versailles on hieno myös.
Pietarissa Eremitaasi. Oikein kaunis rakennus, ja taide tietysti myös. Pietari on upea matkailukohde, olen sielläkin ollut monta kertaa. Kesällä se on paljon ihanampi puistojen takia.
Roomassa tai oikeammin Vatikaanissa Pietarinkirkko. Tämmöisiin kotoisiin kivikirkkoihin tottuneelle se pyhättö todella julmetun kokoinen.
Pompeiji. Siitä tuli surullinen olo, kun ajatteli niitä äkisti tuhoutuneita elämiä.
Euroopan ulkopuolella olen ollut vain USAssa. Tämä nyt ei varsinaisesti ole nähtävyys, mutta tällaiselle suomalaismaatiaiselle ne kahdeksankaistaiset valtatiet jatkuvine ramppeineen olivat järkytys. Olin kyydissä aina melkein vetelät housuissa, itse en olisi suin surminkaan ajanut siellä.
Entas kun on pakko ajella niita kahdeksankaistaisia jos meinaa elantonsa ansaita?
Been there, done that.
Parikkalan patsaspuisto. ITE-taiteilijan omaan pihaan 50 vuoden aikana tehty elämäntyö
Sagrada familia eli Pyhän perheen temppeli Barcelonassa. Sinne on päästävä uudestaan, kun valmistuu.
Kaikki mitä Montserratin luostarikylässä Barcelonassa tuli nähtyä.
Närpiön kirkon vanhat kirkkotallit! Uskomattoman kristillisiä ja innokkaita kirkossakävijöitä ovat olleet
entisaikaan, kun ovat pitkien matkojen takaa tulleet hevosilla varta vasten kirkkoon. Ilmeisesti talleja
on käytetty muuhunkin kirkonkylässä asiointiin. Talleja on muistaakseni lähes kaksisataa.
Punapuut ja mammuttipetäjät sekä Highway 1 Kaliforniassa, Grand Canyon