Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Manhattanin silhuetti taivaanrannassa kun lähestyttiin pohjoisesta päin junalla. Meni oikein kylmät väreet.
Niagaran putous
Koli
Kansallismuseo
Jeskamandera, kun pääsin Amsterdamin kahviloihin!
Köökenhoffin tulppaanit keväällä olivat myös todella upeat!
Mount Cook / Aoraki (Uuden-Seelannin korkein vuori)
Huka Falls (Uuden - Seelannin kuuluisin vesiputous)
Himalajan vuoristo (lumiset vuorenhuiput näyttävät upealta yöllä, täysikuun valossa)
Saharan autiomaa (huimaavan kirkas tähtitaivas)
Olen nähnyt satoja muitakin "nähtävyyksiä" jotka eivät tehneet vaikutusta. Kiinan muuri, Pekingin Kielletty Kaupunki, Marrakechin markkinat ja palatsit, New Yorkin pilvenpiirtäjät, Thaimaan kuninkaalliset palatsit, yms yms.
Luontoäiti osaa aina tehdä paremmat nähtävyydet kuin yksikään rakennusmies tai insinööri.
Merellä Tankarin majakka saaressa, Kokkolan ulkopuolella.
Vaikka olen kiertänyt maailmaa ja nähnyt kaikkea, mutta uskomatonta että tuollainen hieno kokemus löytyy koti-Suomesta :)
Vierailija kirjoitti:
Roomassa on mahdotonta käveleskellä tuntematta historian siipien havinaa.
Toinen mieleen jäänyt paikka on sekin Italiasta: Caprin saari. Aaaaah.
Italiassa ja Ranskassa on vaan se huono puoli, että aina kun näet jotain hienoa joka salpaa lähes hengityksen, niin sen jälkeen näkee jotain rumaa ja ränsistynyttä ja pahimmillaan haisevaa, niin se tavallaan vie pois sitä aiemmin ollutta mahtavaa hetkeä.
Toki sekin kerran Italiassa että poliiseiksi pukeutuneet roistot ryösti vanhempani keskellä toria, ennen kuin me ehdimme kaverini kanssa paikalle, vei sitä fiilistä :(
Pariisissa olen käynyt monta kertaa, koska siellä on niin mukavia paikkoja, jotka sykähdyttvät aina uudelleen. Sacre Coeur, Pere Lachassen hautausmaa, puistot, katakombit. Notre Dame – kyllä sydämeen koski, kun katsoi televisiosta sen tuhoutumista. Versailles on hieno myös.
Pietarissa Eremitaasi. Oikein kaunis rakennus, ja taide tietysti myös. Pietari on upea matkailukohde, olen sielläkin ollut monta kertaa. Kesällä se on paljon ihanampi puistojen takia.
Roomassa tai oikeammin Vatikaanissa Pietarinkirkko. Tämmöisiin kotoisiin kivikirkkoihin tottuneelle se pyhättö todella julmetun kokoinen.
Pompeiji. Siitä tuli surullinen olo, kun ajatteli niitä äkisti tuhoutuneita elämiä.
Euroopan ulkopuolella olen ollut vain USAssa. Tämä nyt ei varsinaisesti ole nähtävyys, mutta tällaiselle suomalaismaatiaiselle ne kahdeksankaistaiset valtatiet jatkuvine ramppeineen olivat järkytys. Olin kyydissä aina melkein vetelät housuissa, itse en olisi suin surminkaan ajanut siellä.
Vierailija kirjoitti:
Nythän Amsterdamissa ollaan kieltämässä turisteilta "kahvittelut". Jatkossa siellä saa ihan vain sitä kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Mount Cook / Aoraki (Uuden-Seelannin korkein vuori)
Huka Falls (Uuden - Seelannin kuuluisin vesiputous)
Himalajan vuoristo (lumiset vuorenhuiput näyttävät upealta yöllä, täysikuun valossa)
Saharan autiomaa (huimaavan kirkas tähtitaivas)Olen nähnyt satoja muitakin "nähtävyyksiä" jotka eivät tehneet vaikutusta. Kiinan muuri, Pekingin Kielletty Kaupunki, Marrakechin markkinat ja palatsit, New Yorkin pilvenpiirtäjät, Thaimaan kuninkaalliset palatsit, yms yms.
Luontoäiti osaa aina tehdä paremmat nähtävyydet kuin yksikään rakennusmies tai insinööri.
Onneksi näistä asioista voi olla eri mieltä. Muistan aina sen kun ajoimme ensimmäisen kerran Manhattanille. Komea skyline, mahtavat sillat ja sitten kun perillä ajettiin pilvenpiirtäjien välistä, katsoin kattoikkunasta ja ihmettelin miten ne talot vain jatkuivat, jatkuivat ja jatkuivat ylös päin. Noiden talojen ja siltojen suunnittelijat ja rakentajat olivat kunnianhimoista ja kylmäpäistä porukkaa. Yle Areenassa on hyvin mielenkiintoisia dokumentteja mm. sillanrakennuksista.
Mutta Grand Canyon on ja pysyy mulle ikuisena ykkösenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän Amsterdamissa ollaan kieltämässä turisteilta "kahvittelut". Jatkossa siellä saa ihan vain sitä kahvia.
Amsterdam on onneksi nähty jo moneen kertaan ja Schipholista pääsee suoraan junalla Rotterdamiin, Haagiin, Groningeniin ja Utrechtiin, jonne moista sääntelyä ei olla kaavailtu. Myös paikalliset ystäväni voivat auttaa tarpeen vaatiessa. Ja jos olen hiljaa niin menen hollantilaisesta.
Muir Woods, Yosemite, Taos Pueblo ja ukkospilven sisalla Himalajalla, tuli ikkunoista sisaan.
Naapurirapun ikäneito Elma! Satuin törmäsin viime lauantaina kun oli menossa kylpytakissa saunaan.Uh huh! :(),,
Jerusalmin vanha kaupunki, Pietarinkirkko, Eremitaasi, Colosseum, Kuollut meri
Olen nähnyt Helga-neidin kylvyssä. Ihanaa!
Sikstuksen kappeli ja Pietarinkirkko. Pietarinkirkossa olin niin vaikuttunut, että itkin.