Nähtävyys, josta olit vaikuttunut
Toisen keskustelun vastapainoksi. Mikä nähtävyys ulkomailla tai suomessa on tehnyt sinuun vaikutuksen? Itse täytyy sanoa että Sydneyn oopperatalo oli vaikuttava. Sen juurella oli hienoa juoda lasi kuohuviiniä.
Kommentit (793)
Juu, mulla myös tuo Fushimi Inari Taisha sekä Narassa sellainen vanha buddhalainen temppeli (ja puisto peuroineen). Myös tippukiviluolat on aina tehneet vaikutuksen. Moni vesiputous ja luonnonkohde on myös jäänyt mieleen, esim. Islannin kuumat lähteet ja luonto ylipäätään.
Berliinin Stasi-museo. Monty Python jäi toiseksi.
Tarja Halonen oli huumorintajuinen kun ajoi DDR:n tunnustamista.
Vierailija kirjoitti:
Hagia Sofia. On nykyihmisenkin silmissä suuri ja massiivinen.
Harmi, ettei ole turkkilaisten Konstantinopolin valtauksen jälkeen ollut enää bysanttilainen kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Jeskamandera, kun pääsin Amsterdamin kahviloihin!
Oliko "kahvi" hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Manhattanin silhuetti taivaanrannassa kun lähestyttiin pohjoisesta päin junalla.
Ilmankos talebanitkin vaikuttuivat.
Kotimaassa Raatteen tie. Meillä oli paikallinen opas (ihan huippu) joka kierrätti meitä taistelupaikoilla ja kertoi tapahtumista. Sodan mielettömyys konkretisoitui, kummallakin puolella nuoria miehiä, jotka pelkäsivät, palelivat ja kärsivät nälkää. Ja kuolivat.
Italiassa Firenzen taideaarteet ja rakennukset, Venetsiassa kaikki.
Schönbrunnin linna Wienissä.
Cabo da Rocan niemi Portugalissa. Manner-Euroopan läntisin kohta.
Nämä nyt tulivat mieleen.
Matterhorn. Ylipäänsä Sveitsin kauniit vuoret ja vuoristojärvet. Skotlannin ja Etelä-Afrikan rannikko, erityisesti Hyväntoivonniemi. Krugerin luonnonpuisto.
Kaikki varsinaiset nähtävyydet, kuten Kiinan muuri ja erilaiset temppelit sekä kirkot, ovat olleet lieviä pettymyksiä mitäänsanomattomuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Priscillan katakombit Roomassa, tippukiviluolat Sloveniassa ja Tsekeissä, Muir Woods -punapuumetsä, onhan näitä. Kokonaisuutena Kioto = täydellisen kaunis.
Käyttäjä39914 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priscillan katakombit Roomassa, tippukiviluolat Sloveniassa ja Tsekeissä, Muir Woods -punapuumetsä, onhan näitä. Kokonaisuutena Kioto = täydellisen kaunis.
Käyttäjä39914 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin Roomassa ensimmäisen kerran ihan vaan turistimatkalla -90 ja itseenikin suurimman vaikutuksen tekivät juuri katakombit. Sen jälkeen olen käynyt Roomassa pariin otteeseen työmatkalla, mutta silloin ei ole ollut aikaa tutustua katakombeihin. Toivottavasti vielä joskus...
Täällä jo aiemminkin mainitut St Mount Michelle-saari Ranskassa (ihan kuin olisi astunut johonkin satukirjaan!) ja Muir Woods-punapuumetsä Kaliforniassa. Ne puut ovat mahtavia!
Myös Irlannin maaseudussa on jotain ihmeellistä taikaa.
Alhambran palatsi Granadassa, La Sagrada Familia Barcelonassa ja Islannissa Blue Lagoon eli laavakentälle tehty kylpylä ovat tehneet vaikutuksen. Samoin Irlannissa Cliffs of Moher ja Briteissä Doverin kalliot ovat sävähdyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Knossoksen palatsin rauniot Kreetalla teini-iässä. Olin siihen aikaan tosi kiinnostunut antiikin Kreikan tarustosta.
Unohdinpa sitten mainita pari muuta samalla. Notre Dame, senkin näin teini-iässä 90-luvun puolivälissä. Eiffel-torni ei niin iskenyt, mutta tämä oli upea. Samaten teini-iässä Mont Blancin maisemat, eri Ranskan reissulla.
Ja edelleen teini-iässä, Stonehenge ei ollut ihmeellinen, vaikka diggailin myös Englannin historiasta ja druidi-myyteistä.
Tein näköjään kaiken matkailuni teini-iässä, kiitokset vanhemmilleni.
Olin 24, kun tulin äidiksi. 3 lasta ja olin silloin lentoemäntänä.
Käytiin lähes kaikkialla.
Lapset eivät olleet vielä koulussa, kun passit oli lähes täynnä.
Kukaan lapsista ei matkusta oikeastaan ikinä Suomen ulkopuolelle
Kyllähän suurimman vaikutuksen itseeni on tehnyt Saastamoisen Kallen seisova kulli.
Sain jopa koeajaa sen, ja sen jälkeen en selvää kusta tehnyt ainakaan viikkoon. On se sen verran komea ilmestys, että rannalla sen nuppiin on laitettava varoitus valo lentokoneita varten.
(602) ja tosiaan tuo aikaisemmin mainittu Furhimi Inari Taisha oli Kiotossa se ydin. Kaiken kruunasivat kissanpennut, jotka leikkivät kettupatsaiden lomassa.