Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
”Oli kiva tavata ja kuulla suunnitelmistasi. Olen pohtinut asiaa ja en ole itse nyt kiinnostunut. Onnea ja menestystä sinulle.”
Huom! Olet tavannut kahdesti.
Miten ihmeessä sinä (muka) yrittäjänä tarvitset tuommoiseen tämän typerän palstan apua?
Nää provot on kyllä aina vaan typerämpiä ja akat vaahtoaa tosissaan.
Voi oksennus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on yritys, jonka asiakkaana pääasiassa yritysjohtajia, mutta sinä et osaa sanoa ei? En usko, ei tuossa maailmassa pärjää noin, se kieltäytyminen ja kohtelias rajojen vetäminen on ihan ekoja asioita jotka opetellaan. Provo.
Tämän ketjun aloittaja on vakioprovoilija, ja tyyli on niin tunnistettava
Ja huono provoilija.
Provokin menee, jos se on hyvin tehty, mutta tää on niin ala-arvoinen ettei mitään rajaa.
Häntä kiinnostaa vain oma tilanteensa eikä ole miettinyt mitä sinä hyötyisit hänen palvelustaan tai että avaisit verkostoasi. Voit käydä hyvällä omatunnolla asian läpi hänen kansaan, täysin omasta tilanteestasi.
Mitä minä hyötyisin sinun palvelustasi, ei, en kuulemani mukaan tarvitse life coachingia. Mitä minä hyötyisin jos esittelen sinun palveluitasi tutuille, ei, koska en itse ole valmis käyttämään palveluitasi niin en voi suositella sitä muillekaan. Yritystoiminnasta voin keskustella kanssasi hetken, mutta minulla on vain muutamia neuvoja, ei sen enempää valmiuksia coachata sinua yritystoiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. " Hei, valmennusta en tarvitse, mutta kuten alunperin lupasin, yrittäjyydestä voin joskus antaa pari vinkkiä."
Tämä on hyvä vinkki ja jos suuttuu niin mitä sitten kun ette edes kunnolla tunne toisianne.
En kyllä tajua, miksi kukaan käyttäisi life coachia.
Ymmärrän kyllä ap:ta. Tuollainen röyhkeys voi pistää sanattomaksi, jos ei ole tottunut. Tietenkään et voi hyväksyä tuota ja sanot sen tutullesi. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Oletettavasti tuttusi soittaa sinulle uudestaan sopiakseen tapaamista. Voit puhelimessa toistaa hyvin ystävällisessä ja kohteliaasti hengessä, että olet valmis tapaamaan parin tunnin ajan antaaksesi yleisiä neuvoja yrittäjyyteen liittyen, ja jos tuttusi pyytää muuta, sanot että sinun on valitettavasti mahdotonta tehdä enempää.
Vaikka sinä tuntuisikin verkostoitumisen koodit, kaikki eivät niitä tunne. Tämä nainen ei vain osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:ta. Tuollainen röyhkeys voi pistää sanattomaksi, jos ei ole tottunut. Tietenkään et voi hyväksyä tuota ja sanot sen tutullesi. Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Oletettavasti tuttusi soittaa sinulle uudestaan sopiakseen tapaamista. Voit puhelimessa toistaa hyvin ystävällisessä ja kohteliaasti hengessä, että olet valmis tapaamaan parin tunnin ajan antaaksesi yleisiä neuvoja yrittäjyyteen liittyen, ja jos tuttusi pyytää muuta, sanot että sinun on valitettavasti mahdotonta tehdä enempää.
Vaikka sinä tuntuisikin verkostoitumisen koodit, kaikki eivät niitä tunne. Tämä nainen ei vain osaa.
Kiitos. Veti vain tosiaan sanattomaksi, tuli sellainen tunne, että ei voi olla totta, ei toinen voi olla noin tökerö. Varsinkin kun on tähän asti vaikuttanut oikein fiksulta ja viehättävältä.
Ja kun itselläni ei vain ole aikaa, eikä haluakaan, lähteä selittämään ja opettamaan hänelle sitä, mitä tuossa oli vikana. En koe sen olevan minun velvollisuuteni opettaa hänelle sosiaalisen kanssakäymisen ja bisneksen tekemisen perusasioita. Minulla ei yksinkertaisesti ole aikaa, eikä halua.
Joten harmitti jotenkin, että toinen oli niin tökerö ja laittoi minut ikävään tilanteeseen. Kun hän vetosi siihen puoleen minusta, mikä on heikkouteni, eli haluuni auttaa heikommassa asemassa olevaa. Koska hän oli jo aiemmin puhunut siitä, miten vaikeaa hänellä on Suomessa ja nytkin puhelussa ensin kaatoi niskaani pitkän voivotuksen huolistaan ja vaikeuksistaan. Eli vetosi sääliini ja siihen, että minun tavallaan pitäisi auttaa häntä kun hän on vaikeassa tilanteessa.
Eli sinänsä ei ole vaikea sanoa hänelle ei, mutta harmittaa, että hän edes laittoi minut tuohon tilanteeseen ja nimenomaan vetosi sääliini. Ja harmi sinänsä, koska eipä tämän jälkeen itselläni ole juurikaan kiinnostusta olla häneen yhteydessä edes tuttavuuden merkeissä, koska joudun sitten aina olemaan varuillani, milloin hän taas yrittää käyttää minua hyväkseen bisneksensä takia.
Ja kunhan hän olisi edes alunperin ollut rehellinen, eikä niin, että huijasi minut keskustelemaan kanssaan yhdellä syyllä, kun halusikin jotain ihan muuta. Koska jos olisin tiennyt tuosta vaatimuksesta heti, en olisi edes käyttänyt keskusteluun aikaani.
- ap
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua, miksi kukaan käyttäisi life coachia.
Samaa mieltä. Periaatteessa tuo vaikuttaa ihan samalta, kuin mitä hyvä ystävä ja muu läheinen tekee. Eli keskustelee elämästä, tavoitteista, rohkaisee ja antaa mielipiteitä ja neuvoja. Aika sairasta, että tuollaisesta sitten pitäisi maksaa valtavia rahoja. Varsinkaan kun life coachilla ei ole edes mitään erityistä koulutusta.
Ymmärrän valmennuksen jossain tietyssä taidossa ammattilaisen johdolla, esimerkiksi vaikkapa esiintymisvalmennuksen. Mutta että maksaisi jollekulle ulkopuoliselle vain siitä, että keskustelee tämän kanssa elämästään?
Suhtaudut häneen niin kuin muihinkin myyntimiehiin. Hän on hyvä myyjä, jos saa tuotteen sinulle myytyä. Mutta ei ole pakko ostaa. Itse tilasin kerran autolehden, kun olin hilkulla tehdä treffit ihanan puhelinmyyjän kanssa. Jälkikäteen tajusin, että oli hyvä myyjä. Ja opetukseksi itselleni maksoin itselleni älytöntä lehteä vuoden.
Onhan tuo jo selkeä varoitusmerkki, jos nyt jo käytti suurimman osan keskustelusta valittaakseen omista asioistaan. Ja sitten vielä vaati apua! Olisi täysin järjetöntä sitten maksaa hänelle, että hän muka auttaisi.
Sanot sille ystävällisenä vinkkinä että Suomessa tällainen lähestymistapa ei vaan toimi.
Selvästi manipuloiva ihminen, kun tekeytyy koko ajan sääliä ja apua tarvitsevaksi uhriksi saadakseen muut tekemään mitä haluaa, varsinkin jos aiheuttaa sitten syyllisyyden tunteen jos toinen ei tee mitä hän vaatii. Kannattaa pysyä kaukana.
Pelleiletkö? Ei kai kukaan urpo pyydä 800-1600 euroa kuukaudessa, ja pyydä sitoutumaan vähintään puoleksi vuodeksi NYT kun ihmisillä on muutenkin raha tiukassa koronan takia.
Toiseksi: Jos joku nyt olisi noin urpo, vielä härskimpää on pyytää sinulta ilmaista apua, tai siis painostaa siihen. Itse en vastaisi tuollaiseen kyselyyn ollenkaan. En siis laittaisi viestiä edes takaisin. Hiljaisuus on paras vastaus tuollaiselle k usipäälle.
Miten etäinen tuttu voi pyytää tällaista? Taidat provoilla...
Ja jos nyt sattuisit puhumaan totta: Jos sinulla on jo yritys, osaat varmasti kieltäytyä huonoista tarjouksista vai mitä?
Itselleni on käynyt pienemmässä mittakaavassa niin, että vanha kaveri ehdotti kahvitreffejä kotonani. Hän tulikin ja yllättäen mukana oli tuntematon nainen läppärin kanssa. Olin mykistynyt, kun tämä daami alkoi läppärillä esitellä jotain pisteidenkeruu-pyramidihuijausta ja tyrkyttää, että minun pitäisi liittyä verkostoon. Muutaman satasen sijoituksella olisin selvinnyt tästä. Kohteliaasti yritin ainakin 20 kertaa sanoa, että ei kiinnosta. Juttu jatkui. Lopulta kävelin ovelle ja käskin molemmat ulos.
Toisen kerran eräs tuttu pisti viestiä päivää ennen sovittuja treffejä, että voisin pyytää jotain kavereitani paikalle myös. Kun hän ohimennen näyttäisi jotain aloe-tuotteita, joita myy. Peruin treffit kokonaan.
Kolmas tapaus oli, kun (eri) tuttu laittoi Messengeriin tuputusta tuosta samasta casback worldista. Sanoin, että minulle on asia jo esitelty, ei kiinnosta. No sitten pyysi apua, että kutsuisin omia tuttujani koolle ja hän pitäisi porukalle esittelyn. Olin tyrmistynyt ja käskiñ häntä itse kutsumaan omia tuttujaan koolle. Olen itse pienyrittäjä ja teen paljon töitä. Ei tulisi mieleenkään alkaa kiusata tuttaviani tuollaisella paskalla, vieläpä toisen puolesta.
Keksitty tarina. Jos ap on muka asunut pitkään Yhdysvalloissa, luulisi että osaa myös käsitellä amerikkalaisia. Jollain on nyt vaan kotona vähän tylsää. Huono provo.
MInusta amerikkalainen palveluskulttuuri saisi tulla tännekin, tiedättehän kun ameriikkalaisissa sarjoissa saa vaikka ydinohjusten laukaisukoodit ystävältä kun on antanut hyvät baseball-otteluliput.
Sen nyt vielä ymmärtää että röyhkeän esityksen kuullessaan on hetken huuli pyöreänä ja yrittää sulatella kuulemaansa ja miettiä onko ehdotus tehty tosissaan ;D Mutta että harkinnan jälkeenkin on vaikea muodostaa sanat "ei, en ole kiinnostunut, kiitos tarjouksesta" on melko käsittämätöntä.
Röyhkeitä ihmisiä kyllä riittää. Oma kokemus kahdesta, tuputtivat molemmat verkostomarkkinointia. Olisi pitänyt lähteä tyyppien "joukkueeseen" jolloin he olisi saaneet osansa kaikesta myynnistä sekä tekemistäni tilauksista alkupaketista lähtien. Lisäksi olisin joutunut sietämään jatkuvia "et myy tarpeeksi" tai "miksei esittelyjä ole useammin, viikossa on 7 päivää" tyyppisesti. Eri tuotteet kyseessä. Vähän olin kummissani kun kohtelias ja erittäin selvä "ei" ei vaan mennyt jakeluun. Säännöllisesti kyseltiin ootko miettinyt, voithan kokeilla yms. Aloituspakkauskaan ei ollut kummallakaan tuotteella ihan halpa. Heille sellaisenkin myyminen olisi tuonut rahaa joten sata kokeilijaa tuo jo ihan kivasti tilille katetta.
Tämän ketjun aloittaja on vakioprovoilija, ja tyyli on niin tunnistettava