Oma teinielämäsi vs. oman teinisi elämä
Millaista elämää teini-ikäinen(15v-18v) lapsesi viettää? Millaista elämää itse vietit samassa iässä?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Pysyin neitsyenä hääpäivään asti.
Tytär ei, koska oli jo omissa häissään raskaana.🤰
T.40-vuotiaana isoäidiksi tullut
Minäkin olin kiltti tyttö, oli vain yksi poikakaveri josta sitten tuli aviomieheni.
Nyt teineillä on paljon kumppaneita ja ehkäisyvälineet käytössä hyvinkin nuoresta.
Mulla ei ole lapsia, mutta muistelen silti omaa yläastetta 2000-luvun alussa, kun tässäkin ketjussa on tullut ilmi kuinka eri meininki oli silloin. 12-16-vuotiaat pissikset pukeutui erittäin paljastavasti, meikit oli tosi rajut ja raskaat , tukka värjätty, oli viiltelyjälkiä käsissä, omatekoisia tatskoja/läväreitä ja niittejä vaatteissa. Ne poltti röökiä, imppasi ja joi leijonaviinaa, olivat koviksia ja fyysiseenkin väkivaltaan taipuvaisia. Kaiken huipuksi pääsivät viikonloppuisin livahtamaan seduloihin ja "seukkasivat" aikuisten miesten kanssa. Oikeastaan oli normi, että vähän hissukampienkin tapausten eka "poikaystävä" oli joku pari-kolmekymppinen naistennaurattaja.
Ihmettelen vieläkin, miten silloin tuo oli aikuisten mielestä ok. Lapsia jotenkin kohdeltiin kuin täysivaltaisina aikuisina, eikä kellään tullut mieleen suojella heitä. Nykyään kun sanotaan, että lapset ei saa olla lapsia, mielestäni on päinvastoin. Useat nykyteinit näyttää tosi luonnollisilta, terveiltä ja raikkailta tuohon aikaan verrattuna. Some toki on, mutta aikuistuminen ei mielestäni tapahdu niin aikaisin ja onko kapinaakaan enää tuossa määrin. Teinit vaikuttaa monet tosi kilteiltä ja hyväkäytöksisiltä ulospäin, kun tuolloin nuoret haistatteli päin naamaa ja näpisteli mummojen käsilaukuista.
Kyllä minusta äitinä tuntuu pahalta, että nuoret aloittavat seksielämän jo lapsina. Lisäksi on kaikkea hämmennystä, kuten kymmeniä sukupuolia. Vaikka mitä kummajaisia tulevat Setatädit ala-asteen koululle kertomaan. Lasten päät sekoitetaan ihan huolella. Miksi?
Omana teiniaikanani oli vain tyttöjä ja poikia. Elämä oli paljon selkeämpää ja vähemmän väkivaltaa ja mielenterveysongelmia.
Teini, teini, teini... Miten jaksast lässyttää tuota samaa paskaa päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Teini, teini, teini... Miten jaksast lässyttää tuota samaa paskaa päivästä toiseen?
Josko ap vastaisi? Eihän tuo mitään pashaa ole, ihan tavallinen kysymys. Minä en ainakaan ole nähnyt ko. aloitusta aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole lapsia, mutta muistelen silti omaa yläastetta 2000-luvun alussa, kun tässäkin ketjussa on tullut ilmi kuinka eri meininki oli silloin. 12-16-vuotiaat pissikset pukeutui erittäin paljastavasti, meikit oli tosi rajut ja raskaat , tukka värjätty, oli viiltelyjälkiä käsissä, omatekoisia tatskoja/läväreitä ja niittejä vaatteissa. Ne poltti röökiä, imppasi ja joi leijonaviinaa, olivat koviksia ja fyysiseenkin väkivaltaan taipuvaisia. Kaiken huipuksi pääsivät viikonloppuisin livahtamaan seduloihin ja "seukkasivat" aikuisten miesten kanssa. Oikeastaan oli normi, että vähän hissukampienkin tapausten eka "poikaystävä" oli joku pari-kolmekymppinen naistennaurattaja.
Ihmettelen vieläkin, miten silloin tuo oli aikuisten mielestä ok. Lapsia jotenkin kohdeltiin kuin täysivaltaisina aikuisina, eikä kellään tullut mieleen suojella heitä. Nykyään kun sanotaan, että lapset ei saa olla lapsia, mielestäni on päinvastoin. Useat nykyteinit näyt
Olen eri mieltä. Nykyään tyttöjen pukeutuminen on mallia Erika Vikman, eli ei mitään häpyä. Koitan parhaani mukaan katsoa 15 vuotiaani vaatetusta ettei menisi pyllytrikoissa ja tissitopissa kouluun. Mut meneehän tuo, koska kaikki muutkin. Omassa nuoruudessani oli siveämpää, vanhempia ja opettajia toteltiin ja kunnioitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin seksin ja alkoholin ja tupakan 14-vuotiaana, olin siis tyttö 70-luvulla. Ei mun tyttäret tosiaankaan niin tehneet 2000-luvun alussa, valvoin huolella, sattuneesta syystä..
Vaikka kyllä ihan kivaakin mulla oli, ja elämän tumma puoli kiinnosti. Mutta silti en halunnut samaa tytöilleni.
Just noin on mullakin, ihme juttu että on joku toinenkin ristiriitainen henkilö. :) Samassa iässä aloitin, ja tumman puolen elämä kiehtoi. Omat tyttäreni viettivät paljon turvallisemman ja ehkä jossain suhteessa tylsemmän nuoruuden. Enkä olisi halunnut heille samaa kuin mulla mutta olin kuitenkin tyytyväinen että itse sain elää sen. :) Ehkä se on se vapauden tunne... ilman turvallista tilaa sitä vaan seikkailtiin eteen päin.
Minä elin teini-ikääni maaseudulla. Luonnon ja eläinten keskellä. Olin ahkara koulussa, kävin seurakunnan tilaisuuksissa, liikuntakerhossa ja pianotunnilla kerran viikossa. Kesällä uin, pyöräilin, hoidin kasvimaata ja eläimiä. Kävimme korkeintaan kotimaan lomalla joskus. 2-3 kertaa nuoruudessani matkustin naapurimaihin. Ihan hyvä nuoruus oli tämä.
Omat teinini taas elävät kaupunkielämää. He menestyvät tosi hyvin koulussa. Kesäisin ovat vähän aikaa kesätöissä. He ovat harrastaneet paljon, mökkeilleet ja matkustaneet ympäri maailmaa jo nuorina. Kesällä ovat olleet erilaisilla leireillä Suomessa ja ulkomailla. Vapaalla käydään elokuvissa, harrastetaan, kokataan ym. Päihteet ja muut ei kiinnosta. Hyvää nuoruutta tämäkin.
Olen eri mieltä. Nykyään tyttöjen pukeutuminen on mallia Erika Vikman, eli ei mitään häpyä. Koitan parhaani mukaan katsoa 15 vuotiaani vaatetusta ettei menisi pyllytrikoissa ja tissitopissa kouluun. Mut meneehän tuo, koska kaikki muutkin. Omassa nuoruudessani oli siveämpää, vanhempia ja opettajia toteltiin ja kunnioitettiin.
Minä en päästä edes 17-vuotiasta tissitopissa ja pyllytrikoissa kouluun. Olen aina sanonut, että kouluun, työpaikalle ja yleisesti ihmisten ilmoille pukeudutaan asiallisesti. Liian paljastava pukeutuminen on tytöiltäkin seksuaalista häirintää muita kohtaan. En itsekään haluaisi työpaikalla katsoa esimerkiksi toisen naisen puolipaljaita tissejä. Tyttöni kyllä uskoo minua ja pukeutuu kauniisti ja tyylikkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en päästä edes 17-vuotiasta tissitopissa ja pyllytrikoissa kouluun. Olen aina sanonut, että kouluun, työpaikalle ja yleisesti ihmisten ilmoille pukeudutaan asiallisesti. Liian paljastava pukeutuminen on tytöiltäkin seksuaalista häirintää muita kohtaan. En itsekään haluaisi työpaikalla katsoa esimerkiksi toisen naisen puolipaljaita tissejä. Tyttöni kyllä uskoo minua ja pukeutuu kauniisti ja tyylikkäästi.
Ihan kiva jos äiti on koko ajan on vahtimassa lähes aikuista tytärtään. 😂
Eilen aurinkoisena ja lämpimänä kevätpäivänä kulki paljon nuoria koulutyttöjä juurikin tissit paljaina ja pyllyt sortseista vilkkuen. Tulivat myös Prismaan samoissa vetimissä. Ehkä äidit olivat töissä eivätkä päässeet ojentamaan tyttösiään.
Muoti todellakin on muuttunut huomattavasti paljastavammaksi sitten omien teinivuosieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin seksin ja alkoholin ja tupakan 14-vuotiaana, olin siis tyttö 70-luvulla. Ei mun tyttäret tosiaankaan niin tehneet 2000-luvun alussa, valvoin huolella, sattuneesta syystä..
Vaikka kyllä ihan kivaakin mulla oli, ja elämän tumma puoli kiinnosti. Mutta silti en halunnut samaa tytöilleni.
Just noin on mullakin, ihme juttu että on joku toinenkin ristiriitainen henkilö. :) Samassa iässä aloitin, ja tumman puolen elämä kiehtoi. Omat tyttäreni viettivät paljon turvallisemman ja ehkä jossain suhteessa tylsemmän nuoruuden. Enkä olisi halunnut heille samaa kuin mulla mutta olin kuitenkin tyytyväinen että itse sain elää sen. :) Ehkä se on se vapauden tunne... ilman turvallista tilaa sitä vaan seikkailtiin eteen päin.
Kyllä näitä on täällä kolmas joka eli nuoruuden sillä tummalla puolella. Juuri se vapauden huuma ja seikkailun täyteinen elämä kääntää muistot kokonaisuudessaan plussan puolelle. Jatkuvassa hengenvaarassa näin jälkikäteen katsottuna mutta hauskaa riitti kun riekkui ja bailasi aamuun asti missä milloinkin. Ei lopu kiikkustuolissa muistelemiset. Tosiaan lapselle ei toivo samaa. Ymmärtää että oma lapsi voi haluta samaa vapauden huumaa kokea mutta suojelen ja yritän toppuutella kun ei tiedä miten tarina hänelle käy. Mikä tahansa kun voi mennä pieleen saada pahan seksitaudin, huumekokeilu tappaa jne.... Itse voi sanoa että selvisin mutta hänestä ei tiedä. Toivon vaan että olisi rauhallisempaa sorttia kasvettuaan ja tyytyisi tylsempään mutta paljon turvallisempaan nuoruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva jos äiti on koko ajan on vahtimassa lähes aikuista tytärtään. 😂
Eilen aurin
Kyllähän tuon katumuodin jokainen näkee omin silmin jos vähänkin ulkona liikkuu tai telkkarin avaa. Netistä puhumattakaan. Nuorten esikuvat kulkevat melkein alasti ja kaikki on sallittua. Omassa nuoruudessani ei paikkoja paljasteltu kuin saunassa.
Ich komme - bastu ! 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin kiltti tyttö, oli vain yksi poikakaveri josta sitten tuli aviomieheni.
Nyt teineillä on paljon kumppaneita ja ehkäisyvälineet käytössä hyvinkin nuoresta.
OOT varmasti joku uskis kun yhden ja saman kanssa vaan nyhjäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva jos äiti on koko ajan on vahtimassa lähes aik
Meillä onkin just saunailta. Kun tuo peli loppuu, niin SAUNAAN !
Itse leikkasin irokeesin teininä, seurustelin kaiken maailman mustahuulten kanssa - tämä rakkaudella. Konservatiivisella 40-luvulla syntyneellä äidilläni oli selkeästi vaikeuksia, kuten myös tytön vanhemmilla.
Sinänsä huvittavaa, että en isänä (tytär 11v ). todellakaan haluaisi kämpille riekkumaan mitään lökäpöksy-roadmania.Katsotaan nyt taas mitä tästäkin tulee?
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että nykynuorille koko maailma on auki ja ovat kansainvälisempiä ja kielitaitoisempia kuin mikään sukupolvi ennen heitä.
Enpä tiedä. Kielitaitoisempia ehkä, mutta muuten nykyteinien elämä on omien havaintojeni mukaan huomattavasti pienemmissä piireissä kuin omana aikanani. Omina teinivuosina minä ja kaverini reissasimme ympäri Suomen tapaamassa harrastuksien (esim. kirjekaverit!) kautta saatuja kavereita. Vanhemmat eivät silmäänsä räpäyttäneet, kun kerroin lähteväni tapaamaan viikonlopuksi sitä yhtä Maija Virtasta Ouluun, sekin harrastaa ratsastusta, ei olla ikinä puhuttu puhelimessa, mut kirjoiteltu on! Kesälomilla lähdettiin lukioikäisinä töihin toiselle puolelle Suomea lapsenvahdiksi tai mansikkamaalle, leirinohjaajiksi ja jotkut ihan Ruotsiin asti. Kielikurssilla kävivät monet.
Omat teinini ja heidän kaveripiirinsä pysyvät tiukasti kotona ja kotiympyröissä, kännykkä kädessä. Välillä tuntuu, että s
Tämä näkyy muuten siinäkin, että nykynuoret eivät halua opiskelijavaihtoon yhtä usein kuin ennen. Yliopisto-lehdessä oli tästä pari vuotta sitten juttua, ja haastateltavat opiskelijat vastasivat, että kuulostaa vaikealta ja pelottavalta, kun elämä pitäisi järjestää puoleksi vuodeksi tai vuodeksi vieraaseen maahan.
Kyllä itseänikin toki jännitti vaihtoon lähtö 2010-luvun alussa (en ole mikään rohkea luonne muutenkaan), mutta silti vaihto oli mahtava kokemus. Tuntuu, että tosi nopeasti on muuttunut suhtautuminen siihen, tai sitten elin itse kuplassa opiskeluaikoina.
Me ollaan kristitty perhe. Minä äiti en kulje tissit ja peppu paljaana. Eivätkä meidän tytötkään. Nuorina perheet perustetaan, ei roikuta tinderissä eikä riekuta humalassa.
N38
Nykyään on paljon enemmän vaaroja, päihteet ja hullut mukaan lukien. Itse olen elänyt hurjan nuoruuden kaikkineensa. Omat lapset on huomattavasti rauhallisempia. Kukaan ei ole ikinä ollut perse paljaana en itse eikä lapset. Ikinä ei ennen tarvinnut pelätä mitään, toisin kuin nyt. Tai ehkä johtuu siitä että itse jo tietää, mitä kaikkea voi olla.
Minä ajoin sisään kylillä pyöriviä impiä kiihtyvällä tahdilla, ruuhkavuodet you know
jälkikasvu ei sellaista harrasta