Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma teinielämäsi vs. oman teinisi elämä

Vierailija
29.05.2020 |

Millaista elämää teini-ikäinen(15v-18v) lapsesi viettää? Millaista elämää itse vietit samassa iässä?

Kommentit (208)

Vierailija
121/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma teini ei tietääkseni juo eikä myöskään polta. Aika paljon on kotona netissä muttei kuitenkaan ole mikään nörtti vaan muodikkaasti pukeutuva kaunis nuori  nainen jolla on poikaystävä.

Se on tosi tärkeätä!

Vierailija
122/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko muuten niin, että nykypäivän nuorten vanhemmat ovat aikakaudellaan lähempänä omia lapsiaan, kuin taasen heidän vanhemmat? Vanhempi sukupolvi ei ymmärrä nettisukupolvea. Sen sijaan 70 ja 80-luvuilla syntyneet ymmärtävät oikein hyvin. Onhan meidänkin sukupolvessa monet eläneet jo nuoruutensa tietokoneiden äärellä.

M syntynyt 85. 

En ymmärrä älylaitesukupolvea ollenkaan, vaikka olen itsekin pelannut lapsuudessa. Mutta silloin sitä aikaa ja kiinnostusta jäi muuhunkin eikä tuijotettu näyttöä koko aikaa. Nykynuoriso on vielä astetta löysempää fyysisesti ja henkisesti kuin silloin, vaikka kyllä sitä löysää materiaalia oli silloinkin paljon. 

T: 80-luvulla syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli viimesen päälle kotibileitä, menoa ja meininkiä!

Eipä juuri oo enää.

Ysärillä kuuli juttuja miten joku isosiskon kaveri oli päässyt baariin 13-14-vuotiaana yms. (ihan sairasta näin jälkikäteen ajateltuna). Eipä käy jotkut 05-06 -syntyneet baareissa vielä pitkään aikaan onneksi!

Ihan normimeininki ysärillä. Varsinkin tytöt pääsi hyvinkin nuorena baareihin.

Kuului pukeutua bleiseriin ja käyttää silmälaseja. Helpoiten pääsi sisälle, jos hankki vanhemman miehen saattajaksi. Baarin sisäpuolella tälle sanottiin Heippa!

Vierailija
124/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli viimesen päälle kotibileitä, menoa ja meininkiä!

Eipä juuri oo enää.

Ysärillä kuuli juttuja miten joku isosiskon kaveri oli päässyt baariin 13-14-vuotiaana yms. (ihan sairasta näin jälkikäteen ajateltuna). Eipä käy jotkut 05-06 -syntyneet baareissa vielä pitkään aikaan onneksi!

Ihan normimeininki ysärillä. Varsinkin tytöt pääsi hyvinkin nuorena baareihin.

Kuului pukeutua bleiseriin ja käyttää silmälaseja. Helpoiten pääsi sisälle, jos hankki vanhemman miehen saattajaksi. Baarin sisäpuolella tälle sanottiin Heippa!

Itse pääsin baariin ensimmäisen kerran 16-vuotiaana. Rahaa oli juoda yksi drinkki illassa ja kotiin mentiin 15 km polkupyörällä. Aika kilttiä tuo oikeastaan oli.

Vierailija
125/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kanssa onnistuttiin hankkimaan Libistä parin mutkan kautta alaikäisenä. Vieläkin muistan sen oksentelun. Vielä kauheampaa oli Matriisi tai joku sen niminen juoma.

Vierailija
126/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan kännyn ostin 15vuotiaana vuonna -96. Siihen asti pärjäsin mainiosti ilman. Eikä Nokia 5110:ssä juuri muita ominaisuuksia ollutkaan kuin soittaminen ja viesteily.

Aasinsilta nykyaikaan ja omaan teinipoikaani, jolle älypuhelin on järkyttävän tärkeä ja osa identiteettiä.

5110 julkaistiin vasta 1998.

Vierailija
127/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä paljon maailma on muuttunut, 90-luvun alkupuolella syntyneenä en kokenut omassa teini-iässä näitä mainittuja keikkoja ja väkivaltaa, mutta juopottelu ja turha riekkuminen oli vielä muodissa. Nyt nämä itseä puolta nuoremmat elää ilmeisesti ihan eri meininkiä.

Kaipa aiemminkin osa on ollut ihmisiksi ja nykyään on varmasti vielä villejä nuoria mutta ihan kuin määrät olisi kallistuneet toisin päin

Vierailija
128/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ole vielä lapsia, mutta musta tuntuu, että olisin ollut todella hyvä nykyajan teini, ei olisi tarvinnut hävetä kotona nyhjäämistä! Olen 30-vuotias, ja vielä silloin omina yläaste- ja lukioaikoina ryyppääminen oli Se Juttu. Nuoret olivat kotibileissä harva se viikonloppu, ja suositut tyypit olivat tietysti niitä joilla oli parhaat bileet tai hienoin talo. Mä taas olin ahdistunut, kiusattu, masentunut lapsi ja teini, jolla ei ollut sosiaalista elämää eikä kavereita netin ulkopuolella. Onneksi oli tosiaan edes se netti!

Nykyteineillä kiusaaminen ja syrjiminen tapahtuu netissä. Se paikka, missä ei fyysisesti tarvitse saada turpaansa niinkun aiemmilla sukupolvilla. Oman teinin kautta olen huomannut, että kiusaaminen saa aivan uudet uudet ulottuvuudet verrattuna omaan sukupolveen. Ja tämä tapahtuu anonyymisti. Ennen tekijät olivat selvillä, ja saatiin tietoon jos joku uskalsi laverrella.

Ennen sosiaalisen median käsiin räjähtämistä, ihmisillä ei ollut suurta tarvetta tai mahdollisuutta esiintyä netissä omilla kuvilla ja nimellä, vaan kaikki tehtiin anonyymisti. Tällöin kommunikoitiin keskustelupalstoilla ja chat-huoneissa, meno oli myös paljon kansainvälisempää. Nykyään keskustelupalstat ja chatit ovat suurimmaksi osaksi jyränneet sosiaalisen median alustat, jossa herutellaan omaa naamaa ja identiteettiä ei piilotella.

Veikkaisin, että iso osa nykyteineistä eivät oikeasti selaa internettiä, vaan pelkästään sosiaalisen median alustoja kuten Instagram, Twitter, Snapchat ja Youtube. Siihen se varmaan jääkin.

Vierailija
129/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori 90-luvulla ja kyllä se alkoholin käyttö oli silloin ihan tolkutonta. Et ollut ”mitään” ellet juonut ja polttanut viikonloppuisin. Itsekin kävin lähes joka viikonloppu discoissa ja aina alkoholi kuului mukaan. Jos joku joutui selviytymisasemalle, sitä ihailtiin. Nykyään tuollainen örveltäminen olisi säälittävää.

Myös tyttö/poikaystävistä uteleminen oli yleistä. Muistan kun sukujuhlissa/kesätöissä/kotona kyseltiin aina joko on poikaystävää. Se oli ahdistavaa ja tuntui että oikein painostettiin että pitäisi nyt jo joku olla. Nykyään ei tulisi mieleenkään udella teineiltä asiasta ja on muutenkin ihan hyväksyttyä olla seurustelematta.

Oma ”teinini” on vasta 12-vuotias, mutta toivon että elää fiksummin kun minä nuorempana. On kyllä aivan mahtavaa, että tupakointi on vähentynyt niin radikaalisti ja terveitä elämäntapoja arvostetaan ihan eri tavalla kuin omassa nuoruudessani.

Vierailija
130/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kotona laitteiden kanssa nyhjääminen kauhean hyvältä kuulosta. Ei sillä, että teinien pitäisi olla ryyppäämässä ja rellestämässä. Mutta jääkö nuoruus jotenkin kokematta ja elämättä. Ja ihminen tarvitsee toisten ihmisten kanssa olemista, siis livenä eikä laitteiden välityksellä. Onkohan nykynuorten masennus ja yksinäisyys millä mallilla verrattuna vaikka 80- ja 90-luvun nuoriin?

Mutta nämä nykynuoret on meitä kielitaitoisempia. Minulla on yliopistokoulutus, mutta mun teini nauraa mun englannin ääntämistä ja korjailee mulle sanoja.

Ne on myös matemaattisteknisesti kokoajan lahjakkaampia ja osaavampia.

Vierailija
131/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut teinipoikani nettipelaamista.

Se ymmärtää austraalialaisten ja irkkujen englantia. Sillä on käsittämätön sanavarasto. Kysyin kerran, että tietääkö se mikä lumpeenlehti on englanniksi. Tiesi.

Vierailija
132/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä saa hauskoja keskusteluja vanhusten kanssan. Vanhukset eivät todellakaan ymmärrä nykypäivän kulttuurista yhtään mitään. Kyselivät taannoin, käynkö tanssilavoilla. :D Piti vähän valistaa 70-vuotiaita, ettei nykypäivän nuoret todellakaan käy missään tanssilavoilla, vanhanaikaista ja vanhaa maailmaa sellaiset. 

Minulta kyselivät et mitä sä sitten teet. Pöyristyivät, kun kerroin, että istun tietokoneella. :D Vanhukset on ihan pihalla ja elävät vielä 70-lukua. 

M25

Olen syntynyt 76. Mun vanhemmat yritti tyrkyttää mua tanssimaan tanssilavoille. En pysty ymmärtämään. Mun nuoruudessa soi Dr Alban. Lapsuudessa soi Madonna ja Michael Jackson.

Vierailija
133/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itte 18 ja mun nuoruus meni lastensuojelu laitoksessa kärvistellessä ja kohta tulee vauveli. Jouduin siis laitokseen koulu käymättömyyden takia jota eivät ymmärtäneet että koulu kiusaaminen on syynä. Niin sitä kiusattua rangaistaan. Mun äiti on syntynyt 75 ja hänen nuoruus meni kans hankalasti koulu kiusattuna. Taietaan äitin kanssa olla molemmat aika herkkiä.

Tiedän asiasta jotain. Jouduin vanhana koulukiusattuna hoitamaan lapsen kouluasioista koululla. Ne lasten äänet koulun pihalla tuntui ahdistavilta.

Minua ei edes kummemmin kiusattu.

Vierailija
134/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut kiloja kun jatkuvasti liikkeessä ja bileitä joka viikonloppu 90-luvulla. Aivan mahtavaa aikaa

Vierailija
135/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut teinipoikani nettipelaamista.

Se ymmärtää austraalialaisten ja irkkujen englantia. Sillä on käsittämätön sanavarasto. Kysyin kerran, että tietääkö se mikä lumpeenlehti on englanniksi. Tiesi.

Lilly pad

Vierailija
136/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan kännyn ostin 15vuotiaana vuonna -96. Siihen asti pärjäsin mainiosti ilman. Eikä Nokia 5110:ssä juuri muita ominaisuuksia ollutkaan kuin soittaminen ja viesteily.

Aasinsilta nykyaikaan ja omaan teinipoikaani, jolle älypuhelin on järkyttävän tärkeä ja osa identiteettiä.

5110 julkaistiin vasta 1998.

2110

Oli muuten hyvä puhelin. Siihen sai eri soittoäänet kaikille.

Vaihtokuoretkin oli kivoja.

Ainut vika oli siinä antennirakenteessa, mikä rupesi murtumaan. Tuossa oli ulosvedettävä antenni.

Jos puhui pitkään puhelimessa, niin kasvoja rupesi kuumottamaan.

Vierailija
137/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista teiniä.

Itse olin teininä nössö.

Vierailija
138/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin teininä ihan nössö kirjatoukka, mutta menin yökerhoon reippaasti alaikäisenä. Mä kai olin sen verran fiksu, että osasin järkätä asioita.

Vierailija
139/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan nuoruuteen verrattuna (1990- luvun loppu 2000-luvun alku.) Tietokone ja puhelin olivat tärkeitä, mutta tietenkin niillä yhteydenpito oli rajallisempaa. Itse näin kavereita enemmän vapaalla ja vietimme vaput yms juhlapyhät yhdessä. Ja kävimme enemmän kylässä. Omat teinit pitävät puhelimella enemmän yhteyttä kavereihin.

Alkoholia en itse käyttänyt ennen täysi-ikäistymistä juurikaan, tupakkaa olin kokeillut. Omat nuoret suhtautuvat nuuskaan ja tupakkaan hyvin torjuvasti. Myöskään muut päihteet eivät kiinnosta.

Itsellä ei ollut peruskoulussa mitään hajua mihin kannattaa kouluttautua jne. Aikuisuus odotti siellä jossain. Omat nuoret ovat suunnitelleet ja tähdänneet aikaisemmin. Oma nuoruus näytti ajoittain teiniangstiselta ja melko suppealta omissa ympyröissä olemiselta. Omat nuoret tietävät, pohtivat ja näkevät asiat laajemmin.

Vierailija
140/208 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran suutuin sukulaisvanhuksille, jotka elävät vielä jotain 70-lukua. Ihmettelivät kun 25-vuotiaalla ei ole perhettä eikä vastaavia. Totesin niille ettei enää eletä 70-lukua, jolloin varsinkin naisia taidettiin oikein painostaa siihen lisääntymiseen. Nykyään ketään ei kiinnosta, jos joku on valinnut toisin, mutta 70-luvulla siitä taidettiin tehdä isokin numero.