Oletteko tsekanneet eläkekertymäänne?
Saatatte yllättyä. Minä yllätyin. Minulla ei ole ollut koskaan (enkä ole saanut) vakivirkaa ja vuosilta 1994-2005 ei eläke ole kertynyt ollenkaan. Nykyinen eläkertymä peräti 350 euroa. En tiedä itkisikö vai nauraisiko.
Kommentit (123)
43v. Kertymä juuri katsottuna huhtikuun loppuun 1072 Euroa. Itseasiassa tilannetta heikentää useampi opiskeluvuosi tuossa taannoin, kun niistä ei kerry juuri mitään ja se ei itseasiassa näy edes tuossa otteessa. Roposia se kertymä kuitenkin on vain. Lisäksi olin hoitovapaalla pari vuotta. Muistaakseni kertymä oli luokkaa 700 Euroa jo 10 vuotta sitten....
Mutta eiköhän tämä tästä. Nyt on vakityö ja tulot ok. Eiköhän sitä ala taas kertyä. Ehkä saan sen 2000 sitten aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvältähän tuo kertymä näyttää. 3028 e/kk ja ikää 53 vuotta. Vähän reilu 5000 ehtii nousta, jahka eläke koittaa.
Miksi olet köyhä luuseri?
Siksi kun ei jaksa enää uraa rakentaa enempää ja vaimon eläke tulee olemaan vähän yli 7000 euroa/kk. Siksi ei tarvi enää liiaksi rehkiä. Eiköhän me reilu 10 vuoden päästä noilla reilu 12.000 euron eläketuloilla saada leivän päälle voita ja pystytä kiertämään muutakin kuin tahkoa.
Panostakaa siis koulutukseen ja valitkaa oikea työnantaja. Jos menette komennuksille, niin huolehtikaa, että työnantaja maksaa eläkemaksut tai ottaa ylimääräisen eläkevakuutuksen teille. Ja ihan kaikille toivon terveitä ja virikkeellisiä eläkepäiviä.
Työkykyisyys tarkoita terveyttä, eikä työkyvyttömyys tarkoita hulppeita lääke- ja muita kustannuksia. Moni työkykyinen joutuu maksamaan sairauksiensa hoidosta ja muista erityistarpeista paljon enemmän kuin moni työkyvyttömyyseläkeläinen. Siksi sairauksien hoidosta aiheutuvat erityiset kustannukset on otettava huomioon jotenkin muuten kuin niin, että annetaan varmuuden vuoksi kaikille takuueläkeläisille reilusti ylimääräistä.
Mitä jos esimerkissäni työtön Pekka onkin se, joka joutuu turvautumaan kalliisiin lääkkeisiin, sairaalahoitoon, kotipalveluun yms., kun taas työkyvyttömyyseläkkeelle selviää sairautensa hoidosta hyvin vähäisin kustannuksin?