Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko tsekanneet eläkekertymäänne?

Vierailija
29.05.2020 |

Saatatte yllättyä. Minä yllätyin. Minulla ei ole ollut koskaan (enkä ole saanut) vakivirkaa ja vuosilta 1994-2005 ei eläke ole kertynyt ollenkaan. Nykyinen eläkertymä peräti 350 euroa. En tiedä itkisikö vai nauraisiko.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minä sitä seurannut ja se mikä on hämmästyttäny, on se että eläkkeellepääsyikähän nousee joka vuosi vähän.

Kertynyt eläke 1450€/kk ja arvioitu eläke alimmillaan 1970€ (65v 11kk) ja ylin 2517€/kk (70v). Olen 49v. Kyllähän nuo eläkkeet on hämmästyttävän vähän, un vertaa siihen mitä nykyiset eläkeläiset saa. Isä oli töissä suunnilleen samoilla ansioilla ja hänen eläkkeensä on noin 3000€/kk.

Mistähän noinkin suuri ero eläkkeessä johtunee. Hmm.

Vierailija
42/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvältähän tuo kertymä näyttää. 3028 e/kk ja ikää 53 vuotta. Vähän reilu 5000 ehtii nousta, jahka eläke koittaa.

Miksi olet köyhä luuseri?

3500, M47

Minkälainen palkka tuohon pitää olla? Jotain 150.000€/ vuosi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps, on tarkistettu kertymä.

Kaikki siinä eläkeotteessa piti paikkansa ja niinkuin on yleisesti tiedossa eläke on suurinpiirtein noin 60 % palkkatuloista.

Mulla on ollut heti amiksen jälkeen vakituinen työ, ja nyt kun asuntovelka saadaan loppuun, voi alkaa säästää rahaa eläketilille, sekä ruveta sijoittamaan osakkeisiin tai rahastoihin.

Onhan se hiukan riskaabelia osakejutuissa, mutta toisaalta, pelkille säästötileille maksettava korko on naurettava.

Mutta tulevaisuus ei pelota, niin kauan kun töitä piisaa ja perhe itse on terveenä.

Minulla eläke arvio on alle 50% nykyisestä palkasta.

44/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N31 ja 268e. Tällä menolla reilut 2000e eläke 67,5vuotiaana. Ei juhlimista?

Vierailija
45/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistan aina alkuvuodesta ja kertymä on tallessa Excelissä. Tällä hetkellä se on 446€ ikäkertoimella korjattuna. Olen 50-vuotias ja ollut töissä liian vähän. Ja tietty ne nuoruuden vuodet kun olisi ollut tulojakin, ne eivät kartuttaneet eläkettä. 

Töitä tekemällä minun tuloilla eläke kertyy 40€ vuodessa. Yritän vimmalla kartuttaa sijoituksiani, jotta saan niiden kautta paikattua pieneksi jäävää eläkettä.

Miehellä tilanne on parempi, hän on ollut töissä koko ajan ja viime vuosina varsin hyväpalkkaisissa hommissa. Hänellä ikää 52v ja eläkekertymä 2610€. Hänelle eläkettä nykyisillä tuloilla kertyy 150€ vuodessa joten hänellä tulee olemaan ihan asiallinen eläke. Sijoituksiakin hänellä on paljon enemmän kuin minulla, jo tällä hetkellä osingot on hänellä nettona noin 800€/kk kun itsellä vain 300€/kk. 

Tunnustan myös katsoneeni minkä verran saisin leskeneläkettä, jos mies kuolee ennen minua. 

Vierailija
46/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa eläkeraha menee rahastoon ja katsoin että koronan takia tämän hetkinen tilanne on totta kai huono. Mutta toivottavasti lähtee nousuun taas jossain vaiheessa.

Vierailija
47/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ku joillaki sairaseläkkeellä olevilla nuorilla on eläke 1700e

Näissä kai katsotaan se kertynyt eläke ja sitten se eläke mikä olisi kertynyt, jos ei olisi sairastunut ja jäänyt työkyvyttömäksi.

Vierailija
48/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, huono oli. En yllättynyt. Olen ollut kaksi kertaa hoitovapaalla neljän lapsen kanssa. Kivoja vuosia olivat. Pois en vaihtaisi. Pieni pslkkainen työ. Nyt yritän päästä parempiin tienesteihin. Hyvältä vaikutta. En tiedä ehtiikö vaikuttaa.

Eläkettähän kertyy sen 1,5% palkkatulosta. Jos tienaat vaikkapa 4000€/kk niin eläkettä kertyy vuoden aikana 60€. 40 vuoden aikana kertyy siis jo huima 2400€ eläke. 

Vierailija
49/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34355 kirjoitti:

Hyvältä eläkkeeltä kuullostaa. Tosin niin moni asia vaikuttaa siihen, miten pärjää. Onko mm. velkoja miten paljon, onko kumppania jakamassa menoja, onko terve, etc.

Vierailija
50/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin mielelläni 350 euroa. Näillä näkymin saan tuskin satastakaan. 

Minua lohdutti tosi paljon kun selvisi että on olemassa sellainen asia kuin takuueläke! Tutustupa sinäkin, voit yllättyä ikuisesti! Kansaneläkettäkin voi saada työeläkkeen lisäksi. Ei me ihan katuojaan jouduta!

Vierailija
51/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistan aina alkuvuodesta ja kertymä on tallessa Excelissä. Tällä hetkellä se on 446€ ikäkertoimella korjattuna. Olen 50-vuotias ja ollut töissä liian vähän. Ja tietty ne nuoruuden vuodet kun olisi ollut tulojakin, ne eivät kartuttaneet eläkettä. 

Töitä tekemällä minun tuloilla eläke kertyy 40€ vuodessa. Yritän vimmalla kartuttaa sijoituksiani, jotta saan niiden kautta paikattua pieneksi jäävää eläkettä.

Miehellä tilanne on parempi, hän on ollut töissä koko ajan ja viime vuosina varsin hyväpalkkaisissa hommissa. Hänellä ikää 52v ja eläkekertymä 2610€. Hänelle eläkettä nykyisillä tuloilla kertyy 150€ vuodessa joten hänellä tulee olemaan ihan asiallinen eläke. Sijoituksiakin hänellä on paljon enemmän kuin minulla, jo tällä hetkellä osingot on hänellä nettona noin 800€/kk kun itsellä vain 300€/kk. 

Tunnustan myös katsoneeni minkä verran saisin leskeneläkettä, jos mies kuolee ennen minua. 

Kun teitä kaksi taloudessa, se aina helpottaa selviytymistä ja hyvä niin.

Vierailija
52/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvältähän tuo kertymä näyttää. 3028 e/kk ja ikää 53 vuotta. Vähän reilu 5000 ehtii nousta, jahka eläke koittaa.

Miksi olet köyhä luuseri?

3500, M47

Minkälainen palkka tuohon pitää olla? Jotain 150.000€/ vuosi?

Sellainen että tietää tehneensä jotain fiksua elantonsa ja eläkkeensä eteen. Kampaviinerit ei sitä ole.

Vierailija
53/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen ehkä ilkeämielinen mutta eläisin leskenä herroiksi. Uutta ukkoa en tietenkään elätiksi ottaisi.

Vierailija
54/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ja kun yksi tienaa sikana, niin siinä menee yksi köyhäkin sivussa eikä tunnu missään. Minulla on ollut tuuria, ei se mies kummoisesti tienannut kun mentiin naimisiin, mutta nyt alkaa talous olla jo melko hyvällä mallilla. 

Nämä eläkeasiat on vähän sellaisia, että nuoria ei tahdo kiinnostaa. Kun näihin havahtuu joskus nelikymppisenä, niin siinä alkaa olla jo hitonmoinen kiire tehdä jotain korjausliikettä ja pistää osinkosalkkua pystyyn, jos tyhjästä aloittaa. Kun miettii että eläkkeellä ollaa helposti 20+ vuotta niin ihan pienet säästöt siinä ei auta, joten kyllä ne kuukausisäästöt pitää mieluummin olla satasia kuin kymppejä, jos haluaa eläkepäiviään helpottaa. Kaikille ei tule perintöäkään, joka auttaisi vanhoilla päivillä. 

Vierailija
55/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen ehkä ilkeämielinen mutta eläisin leskenä herroiksi. Uutta ukkoa en tietenkään elätiksi ottaisi.

Mies on kovin rakas ja tulen muistamaan häntä lämmöllä aina kun leskeneläke kilahtaa tilille <3 Ei siinä tosiaan mitään uusia ukkoja kaivata. Aion muuttaa pienempään asuntoon ja elellä nuukasti :-D

Vierailija
56/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ja kun yksi tienaa sikana, niin siinä menee yksi köyhäkin sivussa eikä tunnu missään. Minulla on ollut tuuria, ei se mies kummoisesti tienannut kun mentiin naimisiin, mutta nyt alkaa talous olla jo melko hyvällä mallilla. 

Nämä eläkeasiat on vähän sellaisia, että nuoria ei tahdo kiinnostaa. Kun näihin havahtuu joskus nelikymppisenä, niin siinä alkaa olla jo hitonmoinen kiire tehdä jotain korjausliikettä ja pistää osinkosalkkua pystyyn, jos tyhjästä aloittaa. Kun miettii että eläkkeellä ollaa helposti 20+ vuotta niin ihan pienet säästöt siinä ei auta, joten kyllä ne kuukausisäästöt pitää mieluummin olla satasia kuin kymppejä, jos haluaa eläkepäiviään helpottaa. Kaikille ei tule perintöäkään, joka auttaisi vanhoilla päivillä. 

Totta. Vaikka tuo tähänastinen eläkepottini onkin pieni, olen tavallaan onnekas, kun ei ole velkaa asunnosta, eikä mistään muustakaan ja puoliso jakamassa tuloja, jolla taas on minua paljon suuremmat ansiot. Kyllä me selviämme. 🙂

Vierailija
57/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kovin rakas ja tulen muistamaan häntä lämmöllä aina kun leskeneläke kilahtaa tilille <3 Ei siinä tosiaan mitään uusia ukkoja kaivata. Aion muuttaa pienempään asuntoon ja elellä nuukasti :-D

Ja on sitä lupa välillä nauttiakin elämästään. Mitään, kun täältä ei voi kuollessaankaan mukaan ottaa.🙂

Vierailija
58/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan täyttä työkyvyttömyyseläkettä noin 1850 e/kk bruttona. Vanhuuseläkkeen määrä ei riemastuta, kun olen joutunut jäämään osatyökyvyttömyyseläkkeelle jo 15 v sitten. Lisäksi olen ollut lasten kanssa kotona ja työttömänä. Niistä ei vuosista ei kartu ainakaan minulle eläkettä sen enempää kuin 16-23 -vuotiaana tehdyistä töistä. Teenkin työkyvyttömyyseläkkeellä jonkin verran töitä vointini mukaan. Asumiskulut olisi saatava puolitettua parin vuoden sisään tai on säästöt syöty.

Vierailija
59/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä34355 kirjoitti:

Sinulla on 35 vuotta aikaa tehdä asialle jotain. Sinulla on enemmän työuraa edessä, kuin elämää takana. Voit vaikuttaa eläkkeesi tai omaisuuteesi, älä lannistu!

Vierailija
60/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta saan eläkettä 50 euroa kuussa ja Ruotsista 300 euroa. Olen 31-vuotias ja viimeiset 5 vuotta ollut töissä Ruotsissa. Ymmärtääkseni Ruotsissa eläkettä kertyy vähän runsaammin kuin Suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi