Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syömishäiriöitä ei osata hoitaa. Lääkäri käski vaikka katsoa telkkaa syömisen asemasta, ravintoterapeutti sanoi ettei hän voi tehdä mitään kun en selvästi halua muuttaa syömisiäni

Vierailija
29.05.2020 |

Minulla siis BED, binge eating disastor. Ahmimishäiriö ilman oksentamista.

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on BED. Joskus olisi ihan vaan kiva jutella jonkun kanssa asiasta.

Yhdelle tuttavalle avauduin ongelmastani, koska lihomisesta tuli puhe. Ymmärtämystä ei juuri...

Vierailija
142/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi BED-potilas. En voi esim. ostaa lapsille kaakaota koska teen niin, että kaadan lasiin maitoa, mätän sinne kaakaojauhetta ja syön lusikalla. Ja mies moittii lapsiparkoja ettei tarvitse koko ajan kaakaota lipittää kun taas  loppu.  Minulla on ärtyvä suoli, mutta edes uhka ripulilla istumisesta ja mahakivuista ei estä nauttimasta kaakaosotkuani tai  muuta herkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi BED-potilas. En voi esim. ostaa lapsille kaakaota koska teen niin, että kaadan lasiin maitoa, mätän sinne kaakaojauhetta ja syön lusikalla. Ja mies moittii lapsiparkoja ettei tarvitse koko ajan kaakaota lipittää kun taas  loppu.  Minulla on ärtyvä suoli, mutta edes uhka ripulilla istumisesta ja mahakivuista ei estä nauttimasta kaakaosotkuani tai  muuta herkkua.

Mä teen ihan samaa. Kirjoitin tuonne mitä olet tehnyt vain YHDEN kerran aloitukseen kommentin myös.

Sukulaistuttava moitti lihomisesta. Sillä kerralla kiehahti niin että söin kaikki mitä luotaan löytyi.

Vierailija
144/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ”hyvä” hoito edes olisi? Kuvitteletteko oikeasti että on jokin mystinen keino millä saadaan ihmiset lopettamaan itselleen vahingollisen toiminnan, kuten ylensyömisen tai alkoholin käytön? Mikä sen käytöksen muuttaisi? Kyllä se taitaa olla kuitenkin niin, että toinen ihminen voi parhaimmillaankin ainoastaan tukea. Toisen puolesta ei voi elää, ja jokainen loppupeleissä työntää omin käsin sitä ruokaa ja juomaa suuhunsa. Jos ei sitä lopeta, ei sille kukaan muu voi mitään! Vai mitkä terapeutin tai muun ammattilaisen lausumat sanat olisivat sillä tavalla maagiset että ne kuullessaan pystyisi muuttamaan tapojaan? Kyllä se itsestä on lähdettävä, se oikea halu muutokseen. Ei pidä kuvitella etteikö joutuisi vastustamaan mielitekoja. Jos ajattelee että hoito on huonoa koskamieliteko ei ole kadonnut, ei kyllä mikään muutu.

Vierailija
145/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

BED-?

Vierailija
146/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haluatko oikeasti muuttaa syömisiäsi? Oliko ravitsemusterapeutti oikeassa?

NO HALUAN! Mutta kun syön koko ajan ja mitä tahansa, vaikka vanilijasokeria purkista.

A.P

Tee ilmainen sylkitesti. Jos vastauksena on hiiva, se pitää häätää ja sen aikaa kestää mieliteot niin sitten ne katoavat. Söin autopilotilla kaapista kaiken hiivan himoitseman ravinnon kunnes keskityin tosissani sen häätämiseen ja sain sen pois. Häätäminen on tärkeää, koska muuten hiiva tuhoaa terveyden. 

https://askelterveyteen.com/onko-sinulla-hiivan-epatasapaino/

Vierailija
147/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen ihan samaa. Kirjoitin tuonne mitä olet tehnyt vain YHDEN kerran aloitukseen kommentin myös.

Sukulaistuttava moitti lihomisesta. Sillä kerralla kiehahti niin että söin kaikki mitä luotaan löytyi.

Toivottavasti myös purit sukulaista XDDD

Vierailija
148/173 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
149/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti myös purit sukulaista XDDD

Olisin varmaan tunkenut kätensä suuhun jos ei olis ollut vaan hiljaa.

Sormet voisi kyllä nuolla.. ai kauheeta :)

Tykkään pannukakusta. Sokeria, kermavaahtoa, erilaisia hilloja, hunajaa, vaahterasiirappia... Maistuu ja saa mahan täydeltä hyvää....

Vierailija
150/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te sitten haluatte niitä lähetteitä? Millaisiin hoitoihin ? Kysynpä vain t. anorektikko koko elämänsä nyt 56v.

Vierailija
151/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapiaan, etsi asiaan perehtynyt terapeutti. Mikä saa sinut ahmimaan? Mitä pakenet?

Laita ruokarytmi ja ruuan laatu kuntoon, syö vain pöydän ääressä. Älä laihduta. Laihdutus ei ole järkevää sun tilanteessa. Mässäilysessiot pitää saada katkaistua ja vähennettyä niiden useutta.

Vierailija
152/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet syö ahdistukseen, joten lääkkeet voi auttaa.

Toinen juttu on ketoruokavalio, jolla saa syödä paljon. Rajoituksia on paljon, mutta nälkää ei ole.

Itsellä on ollut BED 35 vuotta, ja vain lääkkeet on auttaneet minua. Eli päänupin sisällä on se tärkein syy.

Vierailija
153/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä vaikka omalla rahalla mittauttamaan tärkeimmät ravintoarvot kuten rauta ja D-vitamiini ja ottaa jokin monivitamiini käyttöön. Sekä huolehtia että saa tarpeeksi proteiinia, kuitua ja hyviä rasvoja. Vaikka suoraan öljypullosta ja kuitulisäpussista, ihan sama.

Nauroin ennen salaatinsyöjille koska en voinut uskoa että joku aidosti syö niin, on kylläinen ja elämäänsä tyytyväinen koska itse saatoin ahmia suklaalevyn ja sipsipussin kerrallaan ja luulin ettei se asia muuttuisi kohdallani ikinä. Mutta kuinka kävikään, kun aloin huolehtia ruokavaliosta ja syödä rautaa anemiaan niin ahmimisen tarve katosi lähes kokonaan.

Yhä edelleen saatan ahmia pahimpina ahdistuksen aikoina mutta kertojen määrä on noin sadasosa entisestä.

Vierailija
154/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla  BED puhkesi teini-iässä, olin yksinäinen ja kiusattu teini. Herkut korvasi kavereiden kanssa hengailun ja poikien pussailun. Parikymppisenä painoin jo 90kg.

Nyt olen 40v, 166cm ja 160kg.  Olen koettanut laihduttaa lukemattomia kertoja  ja yhdessä välissä kävin salillakin, treenaaminen kuitenkin kasvatti nälkää mikä kasvatti ahmimista. Voisin kertoa nyt esimerkin päivästäni ja siitä mitä pistän suuhuni.

Herätyskello soi. Keitän kahvin, syön jugurttia  ja leipää.  Pyöräilen töihin, matkalla pysähdyn ostamaan lidlistä energiajuomaa. Töissä syön lounaan ja juon energiajuomani sekä paljon vettä. Olo on tuskainen ja levoton, kun en pääse jääkaapille. Kotona lämmitän ruuan  ja koetan katsoa telkkaa   tai lukea, olla tyytyväinen koska vatsa on mukavasti täynnä mutta lopulta jalat vie kuitenkin keittiöön. Auon kaappeja etsien jotain hyvää vaikka tiedän etten ole mitään ostanut. Pistän suuhuni näkkileipää, meetwurstia, nonparellejä. Lopulta teen sokerista ja kaurahiutaleista mössön jota syön seisaaltani kunnes on huono olo ja voimakas väsymys hulahtaa ylitseni. Hoipertelen sohvalle ja nukahdan. Seuraavana aamuna on viikonloppu ja vapaapäivä, haen sipsipussin ja tarjouksesta  otan vielä 5 suklaalevyä/4e tarkoituksena säästää suklaita myöhemmäksi. Kaksi tuntia myöhemmin olen syönyt sipsipussin ja kaksi suklaalevyä. Vatsaan koskee. 

Kaveri soittaa ja pyytää kahville. Katson kaihoisasti paahtoleipäpussia ja puren kynsiäni. Nälkä. Vatsaan koskee, on huono olo ja silti haluan nuo paahtoleivät. 

Tämä ei varmasti kaikkia ongelmiasi ratkaise mutta vähennä hyvä ihminen tyhjien hiilihydraattien syöntiä ja ostamista. Kun jo tiedät että ahmit mitä vaan irti lähtee niin suotta huijaat itseäsi sillä että ostat paahtoleipää oikeaksi ravinnoksi tms. Aamupalalla proteiinia, hyviä rasvoja ja kuituja. Sama lounaalla. Sama välipalalla. Sama päivällisillä. Sama iltapalalla. Myös vääränlaisen ”oikean ruoan” syönti voi aiheuttaa ahmimista heiluttelemalla verensokeria. Jos itse söisin vaan jogurttia ja leipää aamupalalla niin varmasti ennen lounasta tulisin jo hulluksi ja tekisin mitä vain saadakseni jotain syödäkseni. 😬 Se on kidutettu keho joka huutaa ravintoa.

Vierailija
155/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkäreiden taso on surkea. Minunkaan BED:ä ei hoidettu. Hoidin itse. Sen jälkeen olen hoitanut monta muutakin sairautta t

ai saanut hoidon/lääkkeet/leikkaukset huutamalla. Mutta jos suomalaisen lääkärin ammattitaidosta asiat riippuisi niin minä olisin ollut kuollut jo aikaa sitten. Kummasti kun hups vaan aina osoittautuu että olinkin oikeassa ja lääkärit ei. Miksi me koulutetaan aivokääpiöitä vastuullisiin ammatteihin?

OHO! Hups vaan LÄÄKKEET!

Vierailija
156/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Tässä on se vastaus ahmimishäiriöön, mistä se johtuu.

Vierailija kirjoitti:

Ahmimishäiriöön (kuten joihinkin muihinkin riippuvuuksiin) kuuluu usein regressio ja opittu avuttomuus. Eli ihminen toivoo, että joku ulkopuolelta ottaisi pahan pois ilman omaa ponnistelua. Tämä EI ole laiskuutta tai tyhmyyttä vaan tulee niistä mielenterveyden muista ongelmista, jota on taustalla (traumaa jne.). Ahmimishäiriön hoito vaatii halua olla valmis oppimaan tunteiden säätelyä muutenkin kuin syömällä. Ja erityisesti halua oppia sietämään epämukavia tunteita ja varsinkin sitä ahdistusta kun ei syö. Me kaikki koemme ahdistusta, mutta usein addikteilla on todella heikko kyky sietää sitä ja siksi helpotus haetaan välittömästi riippuvuuskäyttäytymisestä.

Tunteiden säätelytaitojen opettelu on tosi haastavaa ja siksi olisi hyvä saada apua ulkopuolelta (psykologi, psykoterapeutti, joka erikoistunut syömisongelmiin). Niitä ahdistavia tunteita ei tarvitse itse pystyä oppia sietämään, mutta joku motivaatio siihen täytyy olla. Muuten luovutetaan heti alussa, vaikka apu olisi kuinka ammattimaista.

Alkuun pääsee ehkä mielenterveystalon Apua ahmimiseen -ohjelmalla. Oivamielen Kehon hyvinvointi -osion syömiseen keskittyvillä harjoituksilla. Syli eli syömishäiriöliitto voi olla avuksi. Ja he ehkä osaavat vinkata asiantuntevia lääkäreitä, psykologeja ja terapeutteja.

Vierailija
157/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo mainostikin Syömishäiriöliiton tukea. Itse kävin jossain ahmijoille suunnatussa ryhmässä Helsingissä ja vaikka siitä ei - tietenkään! - mitään suoraa apua tai ratkaisua ollut, niin silti se oli iso askel paranemisessa. Sai olla jossain, missä ei tarvinnut hävetä ja missä muut ymmärsivät, mistä puhutaan, miltä BED tuntuu. Ja henki oli koko ajan sellainen, että tästä voi ihan oikeasti parantua, ei siis jääty vellomaan sairaudessa.

Suosittelen tosi paljon näitä ryhmiä, joita näyttää nyt olevan myös netin kautta ja ainakin just EtelänSylillä joku ahmijoiden chattikin.

Vierailija
158/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka sano Lopeta SE on iaivan oikeassa. Aikuinen ihminen pystyy lopettaan kun tarpeeksi haluaa. Niin lopetin minäkin ja parannuin alkoholismista. Ihan itse. Kaikki muu on vain luonteenheikkoutta ja ongelmien muille siirtämistä!!

Vierailija
159/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltas juotu niin paljon, mutta kun Vesa tuli siihen vi*ttuilemaan.

Vierailija
160/173 |
07.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oltas juotu niin paljon, mutta kun Vesa tuli siihen vi*ttuilemaan.

Vesan kaveri se vasta kova sälli on. Jäi ylitöihin nakki- ja sämpyläpalkalla. Pitäiskö sulle ostaa karkkipussi, että jaksat valvoa muutaman tunnin pidempään? Olis kuule hyvä homma. Nukut sitten, kun siltä tuntuu.