Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömishäiriöitä ei osata hoitaa. Lääkäri käski vaikka katsoa telkkaa syömisen asemasta, ravintoterapeutti sanoi ettei hän voi tehdä mitään kun en selvästi halua muuttaa syömisiäni

Vierailija
29.05.2020 |

Minulla siis BED, binge eating disastor. Ahmimishäiriö ilman oksentamista.

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ratkaissut herkuttelun sillä, etten osta mitää herkkuja kotiin. Jos jotain halua niin yhden pienen herkun sallin päivässä esim. Pätkiksen. Ostat vain terveellistä ruokaa kaappeihin.

Vierailija
82/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoterapeutti on ollut ihan oikeassa.

Muutos lähtee aina ihmisen omasta halusta parantua, muuttaa omia elämäntapojaan.

Jos siihen ei henkilöllä itsellään ole mitään haluja, ei kukaan voi väkisin pakottaa häntä muuttumaan.

Jos haluaa olla terve, jos haluaa laihtua terveytensä takia ja oman hyvänvointinsa takia, niin siihen voi vaikuttaa vain ihminen itse.

Ei kukaan muu.

Aivan sama mitä ohjeita, ruokavalioita ja elämäntapoja suositellaan, se kaikki menee sinne Kankkulan kaivoon, jos ihminen ei itse ole valmis siihen.

Näin on kaikissa asioissa ja tulee aina olemaan.

Lopullinen valinta on ihmisellä itsellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkäreiden taso on surkea. Minunkaan BED:ä ei hoidettu. Hoidin itse. Sen jälkeen olen hoitanut monta muutakin sairautta tai saanut hoidon/lääkkeet/leikkaukset huutamalla. Mutta jos suomalaisen lääkärin ammattitaidosta asiat riippuisi niin minä olisin ollut kuollut jo aikaa sitten. Kummasti kun hups vaan aina osoittautuu että olinkin oikeassa ja lääkärit ei. Miksi me koulutetaan aivokääpiöitä vastuullisiin ammatteihin?

Mikset ole lähtenyt hoitamaan muita syömishäiriöisiä, jos tiedät niin hyvin mikä auttaa?

Vierailija
84/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoterapeutti on ollut ihan oikeassa.

Muutos lähtee aina ihmisen omasta halusta parantua, muuttaa omia elämäntapojaan.

Jos siihen ei henkilöllä itsellään ole mitään haluja, ei kukaan voi väkisin pakottaa häntä muuttumaan.

Jos haluaa olla terve, jos haluaa laihtua terveytensä takia ja oman hyvänvointinsa takia, niin siihen voi vaikuttaa vain ihminen itse.

Ei kukaan muu.

Aivan sama mitä ohjeita, ruokavalioita ja elämäntapoja suositellaan, se kaikki menee sinne Kankkulan kaivoon, jos ihminen ei itse ole valmis siihen.

Näin on kaikissa asioissa ja tulee aina olemaan.

Lopullinen valinta on ihmisellä itsellään.

Ja jos siellä taustalla on syynä trauma, se pitää käsitellä ammattilaisen kanssa (psykologi). Lääkärit määrää lääkkeitä ja ravitsemusterapeutit ohjeistaa oikeaan suuntaan syömisessä, mutta taustasyyn hoitaa joku ihan muu.

Vierailija
85/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No maksa itse terapeutti. Ei jää rahaa syömisinkään. Win-win.

Onhan tuo koomista että ensin ahmitaan itsensä muodottomaksi palloksi ja sitten jonkun muun pitäisi korjata asia julkisilla varoilla.

Vierailija
86/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ratkaissut herkuttelun sillä, etten osta mitää herkkuja kotiin. Jos jotain halua niin yhden pienen herkun sallin päivässä esim. Pätkiksen. Ostat vain terveellistä ruokaa kaappeihin.

Parempi opetella herkuttelemaan terveellisemmillä asioilla kuin tollasella paskalla. Karkkeja yms. ei tarvitse kukaan oikeasti.

Vierailija
87/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kenellä on tämä BED: mitä tapahtuu, jos ette syö, vaikka olisi pakottava tarve? Kai se himo jonkun ajan päästä laantuu?

Vierailija
88/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi opetella herkuttelemaan terveellisemmillä asioilla kuin tollasella paskalla. Karkkeja yms. ei tarvitse kukaan oikeasti.

Ei asia ole noin mustavalkoista. Herkuttelija tuppaa olemaan koko elämänsä herkuttelija, mutta paras tapa on löytää se kultainen keskitie, jolla painon ja terveyden saa pidettyä kurissa. Näin se menee monessa muussakin asiassa. Kohtuu kaikessa. Elämästä saa myös nauttia..

Vierailija
89/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kenellä on tämä BED: mitä tapahtuu, jos ette syö, vaikka olisi pakottava tarve? Kai se himo jonkun ajan päästä laantuu?

Ei laannu. Ja usein ei ole sitä vaihtoehtoa ettei syö. Se tuntuu samalla tavalla pakottavalta kuin jos hapentarve jos pidätät hengitystä. Se on ratkaisu pahaan oloon ja kaikkiin elämän ongelmiin. Ei tietty oikeasti ole, mutta aivot onkin vinksallaan.

Vierailija
90/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lihavuuden hoito on Suomessa ihan syvältä.

Itselläni on (uskaltaisiko jo sanoa oli?) ahmimishäiriö. Tämä oli siis lihavuuden hoitoon _erikoistuneessa_ yksikössä tiedossa. Lisäksi olin sinne lähetteen saadessani niin masentunut (muista syistä), että vaan itkeskelin kaiken aikaa. Paino oli kuitenkin pysynyt vakaana jo muutaman vuoden.

Mitä nää nerot teki? Pisti minut VLCD -kuurille, koska "oli tossa sopivasti ryhmä alkamassa". Jälkiviisaasti: VLCD:tä ei missään nimessä suositella syömishäiriöisille eikä todellakaan jos ei ole sillä hetkellä edes jotenkin pää kasassa. Seurauksena että ahmiminen alkoi taas oikein kunnolla, paino heitteli ja päätyi kymmenisen kiloa alkuasetelmaa ylemmäs.

Sain haukut motivaation puutteesta ja heittivät ulos hoidostaan, varmaan siksikin, etten ollut innostunut laihdutusleikkauksesta, joka näytti olevan se tärkein työkalu heillä (jälkiviisaasti: ahmimishäiriö on ko. leikkauksen vasta-aihe, mutta ei tuntunut kiinnostavan heitä)

Noh, ihan murskana päädyin omin neuvoin (!) psykiatrian polin asiakkaaksi, siitä syömishäiriöön keskittyvän hoidon kautta myöhemmin asiantuntevaan yksilöterapiaan. Nyt, vuosien jälkeen, syöminen on hallinnassa ja paino on laskenut monta kymmentä kiloa.

En missään tapauksessa suosittele ravintoterapeutteja tai lihavuuden hoidon somaattisen puolen lääkäreitä ahmimishäiriln hoitoon. Suoraan vaan psykiatriselle puolelle, mars.

Vierailija
91/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras bulimian hoidosta kertova kirja on minusta

Pia Charpentier (et al): Nälkäinen sydän - parane bulimiasta, Duodecim, 2016.

Suosittelen todella. Mielestäni käy myös Binge eating disoderiin.

Vierailija
92/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haluatko oikeasti muuttaa syömisiäsi? Oliko ravitsemusterapeutti oikeassa?

NO HALUAN! Mutta kun syön koko ajan ja mitä tahansa, vaikka vanilijasokeria purkista.

A.P

NO LOPETA SE! :D

NOBELIN PALKINTO, tämä tyyppi on keksinyt parannuskeinon addiktioihin, masennukseen, psykoosiin, skitsofreniaan ja Alzheimeriin sun muihin! Kas kun kukaan ei ole koskaan aikasemmin tajunnut, että se on NÄIN YKSINKERTAISTA! Voi pyhä jysäys sentään.

Voi pyhä jysäys sentään, kuinka vaikeaa voi olla ottamatta ruokaa käteen, avaamasta suu, laittamasta sitä ruokaa suuhun ja nielemästä? Ohjaileeko teitä jokin ulkopuolinen voima, jolle ette voi mitään? Syöttääkö joku teitä pakolla? Niinpä.

Sanoisitko anorektikolle, että sen kun syöt vaan? Ei se niin vaikeaa ole?

-Entinen BEDer

Anoreksia on sairaus. Tämä teidän "BED" on vain laiskuutta ja mukavuudenhalua, joka vaivaa suurinta osaa ihmisistä, mutta suurin osa niistä tajuaa olla antamatta mieliteoille valtaa. Absoluuttisen naurettavaa sysätä vastuu OMISTA SYÖMISISTÄ oman itsen ulkopuolelle.

BED on kuule virallinen syömishäiriö siinä missä anoreksia ja bulimiakin. Harvinaisempi, mutta todellinen.

BED on yleisempi kuin anoreksia ja bulimia yhteensä. Anoreksia on kaikkein harvinaisin syömishäiriö, vaikkei medianäkyvyyden vuoksi moni sitä ymmärrä.

Vierailija
93/173 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO HALUAN! Mutta kun syön koko ajan ja mitä tahansa, vaikka vanilijasokeria purkista.

A.P

NOBELIN PALKINTO, tämä tyyppi on keksinyt parannuskeinon addiktioihin, masennukseen, psykoosiin, skitsofreniaan ja Alzheimeriin sun muihin! Kas kun kukaan ei ole koskaan aikasemmin tajunnut, että se on NÄIN YKSINKERTAISTA! Voi pyhä jysäys sentään.

Voi pyhä jysäys sentään, kuinka vaikeaa voi olla ottamatta ruokaa käteen, avaamasta suu, laittamasta sitä ruokaa suuhun ja nielemästä? Ohjaileeko teitä jokin ulkopuolinen voima, jolle ette voi mitään? Syöttääkö joku teitä pakolla? Niinpä.

-Entinen BEDer

Anoreksia on sairaus. Tämä teidän "BED" on vain laiskuutta ja mukavuudenhalua, joka vaivaa suurinta osaa ihmisistä, mutta suurin osa niistä tajuaa olla antamatta mieliteoille valtaa. Absoluuttisen naurettavaa sysätä vastuu OMISTA SYÖMISISTÄ oman itsen ulkopuolelle.

BED on kuule virallinen syömishäiriö siinä missä anoreksia ja bulimiakin. Harvinaisempi, mutta todellinen.

BED on yleisempi kuin anoreksia ja bulimia yhteensä. Anoreksia on kaikkein harvinaisin syömishäiriö, vaikkei medianäkyvyyden vuoksi moni sitä ymmärrä.

"Mediaseksikäs" sairaushan  anoreksia on, ei tosiaankaan bulimia, eikä varsinkaan BED. 

Vierailija
94/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla  BED puhkesi teini-iässä, olin yksinäinen ja kiusattu teini. Herkut korvasi kavereiden kanssa hengailun ja poikien pussailun. Parikymppisenä painoin jo 90kg.

Nyt olen 40v, 166cm ja 160kg.  Olen koettanut laihduttaa lukemattomia kertoja  ja yhdessä välissä kävin salillakin, treenaaminen kuitenkin kasvatti nälkää mikä kasvatti ahmimista. Voisin kertoa nyt esimerkin päivästäni ja siitä mitä pistän suuhuni.

Herätyskello soi. Keitän kahvin, syön jugurttia  ja leipää.  Pyöräilen töihin, matkalla pysähdyn ostamaan lidlistä energiajuomaa. Töissä syön lounaan ja juon energiajuomani sekä paljon vettä. Olo on tuskainen ja levoton, kun en pääse jääkaapille. Kotona lämmitän ruuan  ja koetan katsoa telkkaa   tai lukea, olla tyytyväinen koska vatsa on mukavasti täynnä mutta lopulta jalat vie kuitenkin keittiöön. Auon kaappeja etsien jotain hyvää vaikka tiedän etten ole mitään ostanut. Pistän suuhuni näkkileipää, meetwurstia, nonparellejä. Lopulta teen sokerista ja kaurahiutaleista mössön jota syön seisaaltani kunnes on huono olo ja voimakas väsymys hulahtaa ylitseni. Hoipertelen sohvalle ja nukahdan. Seuraavana aamuna on viikonloppu ja vapaapäivä, haen sipsipussin ja tarjouksesta  otan vielä 5 suklaalevyä/4e tarkoituksena säästää suklaita myöhemmäksi. Kaksi tuntia myöhemmin olen syönyt sipsipussin ja kaksi suklaalevyä. Vatsaan koskee. 

Kaveri soittaa ja pyytää kahville. Katson kaihoisasti paahtoleipäpussia ja puren kynsiäni. Nälkä. Vatsaan koskee, on huono olo ja silti haluan nuo paahtoleivät. 

Vierailija
95/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.P

-Entinen BEDer

"Mediaseksikäs" sairaushan  anoreksia on, ei tosiaankaan bulimia, eikä varsinkaan BED. 

Aivan ja mediaseksikkäänä anoreksia saa enemmän huomiota. Myös monilla julkkiksilla on anoreksia. Mutta onko yksikään julkkis tullut julkisuuteen koska hänellä on BED? Ei.  Koska se ei ole mediaseksikästä vaan noloa ja kuvottavaa

Vierailija
96/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.P

No niinhän se on. Kuvitteellisia ongelmia josta pääsee eroon ryhdistäytymällä ja lopettamalla olemasta vässykkä.

Vierailija
97/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseontrollin puutetta. Viivyttele mielihaujen toteuttamista. Älä osta makseisia ym. mitään ylimääräistä kotiin. EI edes niitä vanilliinisokeria ym. AIna kun iskee mielihalu menet ulos tms.

Vierailija
98/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.P

No sittenhän syöt.

Minkä ikäisenä ajattelit ottaa itse vastuun omasta elämästäsi?

Vierailija
99/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran olen maininnut ahmimishäiriöstäni lääkärille. Vastaus oli luento lautasmallista.

Kun olen teinistä asti kipuillut dieettien kanssa, laihduttanut, ja opetellut kalorit ja ravintoaineet niin hyvin, että osaisin ne takaperinkin, lääkärin käytös oli aika raivostuttavaa.

Jälkeen päin tajusin, ettei lääkäreillä ole oikein koulutusta tuollaiseen tilanteeseen. Lisäksi ylipainoa pitäisi kai olla 100 kg, että otettaisiin vakavammin.

Vierailija
100/173 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A.P

Tuo toimii yhtä kuin sanoa alkoholistille että älä juo.

Ei ap

Ja aivan kuten alkoholistikaan ei voi parantua, ennen kuin haluaa lopettaa juomisen, sinäkään et voi parantua, ennen kuin haluat lopettaa. Olisiko oikea osoite psykiatri, joka auttaisi pääsemään kiinni sen ongelman juureen, joka saa sinut syömään liikaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi