Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkein oikeus: Seksin ehdottaminen ilman intiimiä kosketusta ei ole ahdistelua

Vierailija
29.05.2020 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006522958.html?ref=rss

Kaverin eno ehdotti lykkimistä ja piti ranteesta kiinni. Ei ole seksuaalista ahdistelua. Selvä.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkkä seksin ehdottaminen olisi rangaistava teko, kaikki Suomen miehet olisi pian vankilassa.

Kuljetko sinä paljonkin ehdottelemassa seksiä tuntemattomille ihmisille? Esim. Kadulla, liikennevälineissä, kaupoissa?

Mitä tuolla tuntemattomuudella on asian kanssa tekemistä? Jutun henkilöthän olivat tuttuja toisilleen. Itse olen nainen ja olen ehdottanut seksiä miehelle useamman kerran elämässäni. Useimmiten toki kohteena on ollut joku ns. vanha tuttu tai sen hetkinen poikaystävä/fb, mutta toisaalta onko se sitten hyväksttävämpää vaikka ehdottaa seksiä miehelle, jonka kanssa puuhasteltiin joskus vuosia sitten kuin vaikka miehelle baaritiskillä pienen silmäpelin jälkeen? Onko ahdistelua kysyä "Haluaisitko tulla mun luokse yöksi"? No entäs sitten " Haluaisitsä lähtee nu551maan"?  Jos toinen selviää tilanteesta ihan vain toteamalla, että "En halua", niin en koe, että ehdotteleva osapuoli syyllistyy rikokseen, sillä huono käytös ja toisen mielen pahoittaminen nyt vaan ei ole rikoksia.

On se nussimisen kysyminen ahdistelua ja ahdistavaa. Se on esineellistämistä ja hu* rana kohtelemista.

Ei ole. Se on vain kysymys. Voit vastata mitä haluat. Toki se voi olla loukkaavaa, mutta niin on sekin kun joku huutaa sulle liikentessä vaikka että "Haista v*ttu!!" Pitäisikö siitäkin jakaa tuomioita kun sulle tuli paha mieli?

Oletkohan sinä ihan terve mieleltäsi?

Vierailija
62/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin järkipäätös. Olishan se älytöntä jos seksin ehdottaminen olisi rangaistavaa. Kuinka ihmiset silloin enää voisi lisääntyä jos olisi kiellettyä ehdottaa seksiä?

Harvemmin näillä väkisinehdottelijoilla on tarkoitus uhriensa kanssa lisääntyä.

Selitätkö millä tapaa tämä tapaus oli väkisinehdottelua? Eli miten erosi "normaalista" ehdottelusta?

Normaaliehdottelu tapahtuu parisuhteessa/seurustelusuhteessa, jossa kumpikin on omasta halustaan. Jos menet ehdottelemaan tuntemattomalle ihmiselle seksiä, on se ahdistelua.

Eikö sun mielestä enää voi uudelle tuttavuudelle baarissa ehdottaa, että mennäänkö teille vai meille?

Mieluiten niin ettei uusia tuttavuuksia edes yritetä hankkia. Miksei ihmiset saa missään olla rauhassa?

No pysy sinä vaan kotona, niin ei tule kukaan varmasti ikinä ehdottelemaan. Me, jotka tarvittaessa ostataan kieltäytyä ja toisinaan halutaan joillekin jopa myöntyä voidaan elellä täällä brutaalissa maailmassa joitakin yksilöitä kestäen ja toisista yksilöistä nauttien.

Ihmisellä on oikeus oleskella julkisilla paikoilla ja esim baarissa ilman että tullaan häiriköimään.

Joo, näin mäkin kokisin sen kun istun terdellä ja viereisellä torilla joku hihhuli huutaa megafoniin Jeesuksesta. Mutta sillä huutelijalla ilmeisesti on oikeus huudella, vaikka kokisin, että se loukkaa mun uskonvapautta. Muutenkin nauttisin jos saisin laittaa vankilaan kaikki jotka mua ärsyttää. Mutta ei, kun menen julkiselle paikalle, mun on vain kestettävä muita, olettaen että he eivät koske muhun tai jää aktiivisesti ahdistelemaan/seurailemaan mua vaikka käsken poistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin järkipäätös. Olishan se älytöntä jos seksin ehdottaminen olisi rangaistavaa. Kuinka ihmiset silloin enää voisi lisääntyä jos olisi kiellettyä ehdottaa seksiä?

Voit vaikka puhella ensin jotain muuta ja kysyä onko seksuaalissävytteiseen puheeseen tai kanssakäymiseen kiinnostusta.

Vierailija
64/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tuo ei ole rikos se on sallittua? Miehet voivat tarttua ranteesta naisia ja ehdotella seksiä. Mulla on oikeus koskemattomuuteen. Ei kellään ole oikeutta tarttua mun ranteeseen ja ehdotella härskejä, jos en sitä halua.

Minulle sattunut esim. tälläinen tapaus:

Olen baaritiskillä kaveri kanssa. Väliimme tupsahtaa humalainen setämies, laittaa kädet harteillemme ja kysyy lähdemmekö hänen luokseen kolmenkimppaan. Kiemurtelemme pois miehen otteesta naureskellen ja toivotamme hyvät illan jatkot.

Mutta jos tuo hs:n tapaus olisi rikos niin silloin myös tämä minun tapaukseni olisi ollut. Itse en kyllä niin kokenut mutta noilla spekseillä rikosnimike olisi täyttynyt.

Eivät kaikki ilmoita raisk auksestakaan.

Baariehdottelusta raiskaukseen suht pitkä matka.

Vai oletko tosiaan tätä metoo-porukkaa jonka mielestä pidempi katse on jo häirintää?

Vierailija
65/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkkä seksin ehdottaminen olisi rangaistava teko, kaikki Suomen miehet olisi pian vankilassa.

Kuljetko sinä paljonkin ehdottelemassa seksiä tuntemattomille ihmisille? Esim. Kadulla, liikennevälineissä, kaupoissa?

Mitä tuolla tuntemattomuudella on asian kanssa tekemistä? Jutun henkilöthän olivat tuttuja toisilleen. Itse olen nainen ja olen ehdottanut seksiä miehelle useamman kerran elämässäni. Useimmiten toki kohteena on ollut joku ns. vanha tuttu tai sen hetkinen poikaystävä/fb, mutta toisaalta onko se sitten hyväksttävämpää vaikka ehdottaa seksiä miehelle, jonka kanssa puuhasteltiin joskus vuosia sitten kuin vaikka miehelle baaritiskillä pienen silmäpelin jälkeen? Onko ahdistelua kysyä "Haluaisitko tulla mun luokse yöksi"? No entäs sitten " Haluaisitsä lähtee nu551maan"?  Jos toinen selviää tilanteesta ihan vain toteamalla, että "En halua", niin en koe, että ehdotteleva osapuoli syyllistyy rikokseen, sillä huono käytös ja toisen mielen pahoittaminen nyt vaan ei ole rikoksia.

On se nussimisen kysyminen ahdistelua ja ahdistavaa. Se on esineellistämistä ja hu* rana kohtelemista.

Ei ole. Se on vain kysymys. Voit vastata mitä haluat. Toki se voi olla loukkaavaa, mutta niin on sekin kun joku huutaa sulle liikentessä vaikka että "Haista v*ttu!!" Pitäisikö siitäkin jakaa tuomioita kun sulle tuli paha mieli?

Olen. Miten niin? Sekö on indikaattori mielenterveysongelmista, kun kokee, ettei huono käytös ole lähtökohtaisesti rikollista? Edes silloin vaikka mulla tulisi siitä paha mieli? Ilmeisesti Suomen oikeusjärjestelmä on samaa mieltä.

Vierailija
66/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota sanoin myös mun naapurin naiselle, joka uhkasi tehdä minusta ilmoituksen, kun kyselin häneltä seksiä ja ehdotin pikaisia panoja fillarivarastossa. Voin siis jatkaa vonkaamista.

Tämänkaltaisen jatkuvan naisten häirinnän ja ahdistelun tämä päätös mahdollistaa. Päätöksessä ei huomioida sitä, että tilanne voi olla uhrille ahdistava ja pelottava ilman kosketustakin.

Miksi nainen sitten pukeutuu niukkoihin trikoihin, peppu pömpöttää ja toppi hädin tuskin tissit peittää? Haluaa että vongattaisiin, kun noin pukeutuu.

Miksi miehet tekevät pervouksia vaikka naisella olisi navettakamppeet ja kumpparit? Ei todellakaan ole vaatteista kiinni.

Vierailija
67/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit vaikka puhella ensin jotain muuta ja kysyä onko seksuaalissävytteiseen puheeseen tai kanssakäymiseen kiinnostusta.

No mutta toihan on jo seksuaalissävytteistä puhetta, sillä siitä selviää, että toinen ajattelee sua "sillan" ja haluaisi jutella sulle "sellasii juttuja". Kyllä täällä moni ahdituisi siitäkin.

Vierailija
68/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksin ehdottamista ei voi mitenkään pitää seksuaalisena ahdisteluna, miten sitä muuten voi saada toiselta suostumuksen seksiin, jos seksiin ryhtymistä ei saa ehdottaa. Tuntemattomille ehdotellaan seksiä useinkin, ja jos siihen ryhtyy puhutaan usein yhden illan suhteesta.

Ehdottelu voi muuttua ahdisteluksi, jos sitä jatkaa ja jatkaa senkin jälkeen, kun toinen on sanonut selkeästi ettei halua.

Vierailija
69/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tuo ei ole rikos se on sallittua? Miehet voivat tarttua ranteesta naisia ja ehdotella seksiä. Mulla on oikeus koskemattomuuteen. Ei kellään ole oikeutta tarttua mun ranteeseen ja ehdotella härskejä, jos en sitä halua.

Minulle sattunut esim. tälläinen tapaus:

Olen baaritiskillä kaveri kanssa. Väliimme tupsahtaa humalainen setämies, laittaa kädet harteillemme ja kysyy lähdemmekö hänen luokseen kolmenkimppaan. Kiemurtelemme pois miehen otteesta naureskellen ja toivotamme hyvät illan jatkot.

Mutta jos tuo hs:n tapaus olisi rikos niin silloin myös tämä minun tapaukseni olisi ollut. Itse en kyllä niin kokenut mutta noilla spekseillä rikosnimike olisi täyttynyt.

Eivät kaikki ilmoita raisk auksestakaan.

Baariehdottelusta raiskaukseen suht pitkä matka.

Vai oletko tosiaan tätä metoo-porukkaa jonka mielestä pidempi katse on jo häirintää?

Tässä ollaan edetty jo katsetta pitemmälle kun tartutaan kiinni ja ehdotellaan. Katseet pitää kestää matkan päästä, mutta toiseen ei saa tarttua kiinni.

Vierailija
70/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Miten niin? Sekö on indikaattori mielenterveysongelmista, kun kokee, ettei huono käytös ole lähtökohtaisesti rikollista? Edes silloin vaikka mulla tulisi siitä paha mieli? Ilmeisesti Suomen oikeusjärjestelmä on samaa mieltä.

Koskettelu on muutakin kuin huonoa käytöstä. HS:n tapauksessahan kyse ei ollut pelkästä ehdottelusta. Tuo menee niin selvästi rajan yli että viuhahtaa. Ihmisellä on itsemääräämisoikus, et sinä voi mennä näpelöimään toista vaikka pikkupippelisi jöpöttää. 

Vierailija
71/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pitää saada tällä hallituskaudella pysyvä muutos. Nykyiset mitättömyystuomarit saavat lähteä vetämään ja hallituksen pitää määritellä niin selkeästi kaikki ahdistelumuodot kielletyksi ja rangaistavaksi, että uudella tuomarikunnalla ei ole mahdollisuuksia turmella ihmisten oikeuksia koskemattomuuteen.

Vierailija
72/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ranteeseen tarttuminen ja suora ehdottelu on ahdistelua!

Eri asia, jos ei kosketa mihinkään ilman toisen lupaa tai toiselle osapuolelle on ok sanalliset seksuaaliset lähentymisyritykset.

Vierailija
73/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ikuisesti kun 16-vuotiaana kirjastossa hyllyjen välissä nelikymppinen setämies laittoi käden olkapäälle ja kehui peppuani. En usko että teki toiste kun pidin sellaisen huutokonsertin. Oksetti ja itketti. 

Miten tämä liittyy tähän asiaan, ei sitten mitenkään. Aina sama juttu idiootit ympärillämme heräävät

Ihan liittyy. Tuon tuomion perusteella toikin on ihan ok, sanottiin vaan, eikä koskettu seksuaalisesti. Siinäpä se, on selkeästi väärin, mutta ei rikos.

Vierailija
74/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin näillä väkisinehdottelijoilla on tarkoitus uhriensa kanssa lisääntyä.

Selitätkö millä tapaa tämä tapaus oli väkisinehdottelua? Eli miten erosi "normaalista" ehdottelusta?

Normaaliehdottelu tapahtuu parisuhteessa/seurustelusuhteessa, jossa kumpikin on omasta halustaan. Jos menet ehdottelemaan tuntemattomalle ihmiselle seksiä, on se ahdistelua.

Eikö sun mielestä enää voi uudelle tuttavuudelle baarissa ehdottaa, että mennäänkö teille vai meille?

Mieluiten niin ettei uusia tuttavuuksia edes yritetä hankkia. Miksei ihmiset saa missään olla rauhassa?

No pysy sinä vaan kotona, niin ei tule kukaan varmasti ikinä ehdottelemaan. Me, jotka tarvittaessa ostataan kieltäytyä ja toisinaan halutaan joillekin jopa myöntyä voidaan elellä täällä brutaalissa maailmassa joitakin yksilöitä kestäen ja toisista yksilöistä nauttien.

Toiseen ihmiseen voi yrittää tutustua "maaperää tunnustellen". Ei tarvitse hyökätä toiseen kiinni tai alkaa puhua nussimiseta ensisanoikseen. On todella ahdistavaa kun tuntemattomat kännikalat baarissa hyökkäävät halaamaan. Lopetin käymiset siihen kun joku tuntematon kävi hinkkaamassa itseään pehvapuoleeni.

Jokaisella pitäisi olla oikeus siihen, että häntä ei tule tuntemattomat koskemaan mistään kehonosasta. Olen luullut, että meillä piti olla tällainen oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

Perustuslaki

7 §

"Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen

Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.

Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla."

On oikeus koskemattomuuteen, mutta ei sittenkään ole.

-eri

Joo, en mä koskemattomuuteen ole tässä kajoamassakaan. Ja se ilmeisesti voisi oikeudenkin mielestä olla ahdistelua, sillä sun intiimialueisiin kajottiin lupia kyselemättä. Se ei ole ok. Mä puhun nyt puheesta. Jos joku tiedustelee sulta mahdollista kiinnostusta harjoittaa yhdyntää ko. henkilön kanssa, ilman, että tilanteeseen liittyy väkiallan uhkaa ja olet kykenevä ilman sen suurempia ongelmia kieltäytymään seksuaalisesta kassakäymisestä ko. henkilön kanssa, niin vaikka ehkä kokisit tiedustelun pöuristyttävänä ja tämä henkilö olisikin syyllistynyt mahdolliseen huonoon käytökseen, mielestäni tämä henkilö ei ole vielä syyllistynyt mihinkään rikolliseksi miellettävään toimintaan. Toki käytöstapoja voi aina peräänkuuluttaa, mutta toisaalta, huonoon käytökseen ainakin itse olen elämässäni joskus syyllistynyt ja on ihan mukavaa, ettei se ole lähtökohtaisesti ole laitonta.

Vierailija
75/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta toihan on jo seksuaalissävytteistä puhetta, sillä siitä selviää, että toinen ajattelee sua "sillan" ja haluaisi jutella sulle "sellasii juttuja". Kyllä täällä moni ahdituisi siitäkin.

Ei se ole kun ei ole kysytty suoraan. Yleisilmaisulla tunnustellaan yleisellä tasolla. Henkilökohtaisella suoralla kysymyksellä mennään suoraan toisen pimppiin ajatuksen tasolla. Seksistä puhuminen yleisesti  tai juuri sinun housujen sisällöstä puhuminen on eri asia.

Vierailija
76/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea päätös. Kyllähän kysyä tai ehdottaa saa.

Vierailija
77/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vinkiksi: älä ehdota lisääntymistä ihmiselle, joka ei pidä edes kosketuksestasi.

Hyvä nyrkkisääntö jonneille.

Vierailija
78/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä seksin ehdottaminen pitää tehdä jollain uhkaavalla tavalla että se olisi ahdistelua. Pelkästään se, että kysyjä vaikuttaa kysyessään iljettävältä, ei tee tilanteesta vielä uhkaavaa. Epämiellyttävää se voi tietenkin olla. Mutta jos seksiä ehdottaa toistuvasti kuultuaan jo aiemmin kieltävät vastaukset, niin sitten asia onkin jo toinen.

Vierailija
79/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelusyytöksissä on se suuri ongelma että se riippuu ihan siitä kuka ehdottaa. Esim jos komea mies ehdottaa seksiä, niin nainen innostuu. Mutta jos ruma mies ehdottaa seksiä niin nainen ahdistuu. Molemmat miehet ovat siis toimineet täysin samalla tavalla, kuinka vain toinen näistä voisi silloin olla rangaistavaa? Ei mies voi tietää onko juuri hän sellainen mies josta nainen on kiinnostunut.

Ei sillä ole väliä minkänäköinen ehdottelija on. Ehkä se on joillekin naisille käsittämätöntä ymmärtää, että se itsessään kun vieras ihminen tekee pimpin näkyväksi niin siinä tapahtuu se loukkaus. Siis toisilla ei pitäisi olla oikeutta nostaa toisten sukupuolielimiä ja seksuaalisuutta tapetille sillä se on jokaisen oma henkilökohtainen alue.

Vierailija
80/101 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linjattiin, että baariin menevä nainen on yleinen nainen ilman oikeuksia. Ihan linjassa "uudistuksen" kanssa.