Korkein oikeus: Seksin ehdottaminen ilman intiimiä kosketusta ei ole ahdistelua
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006522958.html?ref=rss
Kaverin eno ehdotti lykkimistä ja piti ranteesta kiinni. Ei ole seksuaalista ahdistelua. Selvä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa. Mulle ehdotettiin työhaastattelussa seksiä että saisin sen paikan. Kyllä se ahdistelulta tuntui :(
Mä itse koen, että kun tilanteessa on joku valta-asetelma, niin silloin lievemmätkin teot voidaan tulkita ahdisteluksi. Jos esimerkiksi esimies tai opettaja ehdottaa seksiä, vaikka tilanteessa ei olisi väkivallan tai pakottamisen uhkaa, voidan pitää ahdisteluna. Kun taas tilanteessa, jossa kaksi ns. samalla viivalla olevaa henkilöä kohtaavat ja toinen ehdottaa toiselle seksiä, se on toki tökeröä, mutta ei sinällään ahdistelua jos toinen selviää tilanteesta ihan vain kieltäytymällä. Työhaastattelu tilantena on vähän tuolla välillä. Et kuitenkaan ole millään tavalla ole riippuvainen ehdottelijasta, sillä hän ei ole työnantajasi ja voit poistua tilanteesta ilman ongelmia.
Eli jos tuo ei ole rikos se on sallittua? Miehet voivat tarttua ranteesta naisia ja ehdotella seksiä. Mulla on oikeus koskemattomuuteen. Ei kellään ole oikeutta tarttua mun ranteeseen ja ehdotella härskejä, jos en sitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko arvata että oikeuden päätöksen on nuijinut m i e s. En oikein jaksa uskoa että yksinään naistuomari linjaisi tuota.
Tästä voitaneen tulkita, että kun karvakäsi ottaa nilkoista ja polvista kiinni naista sekä avaa 'sakset' niin se ei ole ahdistelua. Hienoa!
Ei Suomessa tuomari saa itse linjata yhtään mitään, ratkaisujen tulee olla objektiivisesti perusteltavia ja tulkintaan on tiukat säännöt. Aika hankala on tuomarin omia mielipiteitään ja näkemyksiään ujuttaa ratkaisuun.
Äläpä jauha potaskaa. Tuomarit linjaavat mitä sattuuvat ja kuten tässäkin kusevat koko homman. Tärkeintä tuomareille on, että oikeuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tuo ei ole rikos se on sallittua? Miehet voivat tarttua ranteesta naisia ja ehdotella seksiä. Mulla on oikeus koskemattomuuteen. Ei kellään ole oikeutta tarttua mun ranteeseen ja ehdotella härskejä, jos en sitä halua.
Tästä pitää nostaa yhteismeteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko arvata että oikeuden päätöksen on nuijinut m i e s. En oikein jaksa uskoa että yksinään naistuomari linjaisi tuota.
Tästä voitaneen tulkita, että kun karvakäsi ottaa nilkoista ja polvista kiinni naista sekä avaa 'sakset' niin se ei ole ahdistelua. Hienoa!
Taas feministi vauhdissa. Näköjään oletus on se, että sukupuoli vaikuttaa laintulkintaan. Vaikka feministit aina hokevat, etteivät halua opettaa muita ja vaativat muita etsimään tietonsa itse, niin kävin hakemussa sinua varten kko:n sivuilta tiedot päätöksen tekijöistä (nämä kun ovat julkistatietoa). Eli tässäpä nämä:
"Asian ovat ratkaisseet oikeusneuvokset Marjut Jokela, Pekka Koponen, Päivi Hirvelä, Mika Ilveskero ja Eva Tammi-Salminen. Esittelijä Teemu Vanhanen."
Nimien puolesta siis kolme naista, kaksi miestä + esittelijänä mies.
Tekemäsi tulkinta muuten on ihan täyttä huttua myös noiden jalkojen avaamisen suhteen. Tässä yksi kohta tuomion perustelusta:
"16. Korkein oikeus toteaa, että A ei ole koskenut sellaisiin kehon osiin, joita tyypillisesti pidetään seksuaalisesti merkityksellisinä, eikä kosketuksia ole myöskään tehty tällaisilla kehon osilla. Kysymys ei ole ollut sivelevistä, taputtelevista, puristelevista tai muistakaan kiihottavina pidettävistä liikkeistä. Koskettelut eivät ole kohdistuneet vaatteiden alle, eivätkä ne muutoinkaan ole olleet erityisen intiimejä vaan moniin sosiaalisiin tilanteisiin soveltuvia ja hyväksyttäviä. Korkein oikeus katsoo, että A ei ole koskettanut B:tä tavoilla, jotka sellaisinaan olisivat, yksin tai yhdessä arvioituina, seksuaalisesti olennaista koskettelua."
Näin ollen, jos mies taputtaa sinua olalle saadakseen huomion, et voi syyttää seksuaalisesta ahdistelusta (tai voit, mutta ei mene läpi).
Seksuaalisen ahdistelun tunnusmerkistön lisäksi on tietenkin myös tunnusmerkistö pahoinpitelylle. Mutta kun pahoinpitely ei ollut syytös, ei sen tunnusmerkistöä käydä myöskään läpi. Eikä myöskään raiskauksen. Tuo saksien avaaminen kun saattaa tippua näihin molempiin kategorioihin, mutta tästä ei edes syytetty.
Eihän se ole kun kosketaan vain polviin ja nilkkoihin. Juurihan he linjasivat, että tissit, peppu ja pimppi on ne alueet joita ei saa koskea.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkä seksin ehdottaminen olisi rangaistava teko, kaikki Suomen miehet olisi pian vankilassa.
Kuljetko sinä paljonkin ehdottelemassa seksiä tuntemattomille ihmisille? Esim. Kadulla, liikennevälineissä, kaupoissa?
Minulta on kysytty seksiä lauantai aamuna kaupan pihassa kun olin tulossa ostoskassin kanssa kaupasta. Se EI ole kivaa vaan AHDISTAVAA! On sattunut muitakin vastaavia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkkä seksin ehdottaminen olisi rangaistava teko, kaikki Suomen miehet olisi pian vankilassa.
Kuljetko sinä paljonkin ehdottelemassa seksiä tuntemattomille ihmisille? Esim. Kadulla, liikennevälineissä, kaupoissa?
Mitä tuolla tuntemattomuudella on asian kanssa tekemistä? Jutun henkilöthän olivat tuttuja toisilleen. Itse olen nainen ja olen ehdottanut seksiä miehelle useamman kerran elämässäni. Useimmiten toki kohteena on ollut joku ns. vanha tuttu tai sen hetkinen poikaystävä/fb, mutta toisaalta onko se sitten hyväksttävämpää vaikka ehdottaa seksiä miehelle, jonka kanssa puuhasteltiin joskus vuosia sitten kuin vaikka miehelle baaritiskillä pienen silmäpelin jälkeen? Onko ahdistelua kysyä "Haluaisitko tulla mun luokse yöksi"? No entäs sitten " Haluaisitsä lähtee nu551maan"? Jos toinen selviää tilanteesta ihan vain toteamalla, että "En halua", niin en koe, että ehdotteleva osapuoli syyllistyy rikokseen, sillä huono käytös ja toisen mielen pahoittaminen nyt vaan ei ole rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa. Mulle ehdotettiin työhaastattelussa seksiä että saisin sen paikan. Kyllä se ahdistelulta tuntui :(
Eri tilanne, kuin kahden aikuisen tasavertaisen ihmisen kesken vapaa-ajalla tapahtuva kohtaaminen.
Tuo ranteesta kiinnipitäminen voisi olla päällekarkaus tjsp.
Pelkän ehdottelun tuomitseminen avaisi mielenkiintoisen tilanteen. Olisiko tuomittavaa kertoa tyhmä tai tuhma vitsi? Jos toinen haukkuu esim. turkulaisia, niin tulisiko se olla tuomittava teko lain silmissä? Kaikkea huonoa käytöstä emme voi kriminalisoida ellemme saa Demolition man-leffasta tuttua sakottajaa käyttöön.
Minun mielestäni voisi olla laki sellainen, että sovittaisiin onko sopivaa antaa juttujen mennä seksuaalisen tunnustelun (verbaalisen) alueelle. Olen ihan täystraumatisoitunut pervojen takia ja toivoisin, että moista puhetta ei olisi sallittua puhua kuin ainoastaan jos toiselle se sopii.
Se toisten jatkuva seksuaalinen näkemys itsestä VAHINGOITTAA kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kysytty seksiä lauantai aamuna kaupan pihassa kun olin tulossa ostoskassin kanssa kaupasta. Se EI ole kivaa vaan AHDISTAVAA! On sattunut muitakin vastaavia juttuja.
Aijaa, mä olisin nauranut! :D
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattunut esim. tälläinen tapaus:
Olen baaritiskillä kaveri kanssa. Väliimme tupsahtaa humalainen setämies, laittaa kädet harteillemme ja kysyy lähdemmekö hänen luokseen kolmenkimppaan. Kiemurtelemme pois miehen otteesta naureskellen ja toivotamme hyvät illan jatkot.
Mutta jos tuo hs:n tapaus olisi rikos niin silloin myös tämä minun tapaukseni olisi ollut. Itse en kyllä niin kokenut mutta noilla spekseillä rikosnimike olisi täyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuolla tuntemattomuudella on asian kanssa tekemistä? Jutun henkilöthän olivat tuttuja toisilleen. Itse olen nainen ja olen ehdottanut seksiä miehelle useamman kerran elämässäni. Useimmiten toki kohteena on ollut joku ns. vanha tuttu tai sen hetkinen poikaystävä/fb, mutta toisaalta onko se sitten hyväksttävämpää vaikka ehdottaa seksiä miehelle, jonka kanssa puuhasteltiin joskus vuosia sitten kuin vaikka miehelle baaritiskillä pienen silmäpelin jälkeen? Onko ahdistelua kysyä "Haluaisitko tulla mun luokse yöksi"? No entäs sitten " Haluaisitsä lähtee nu551maan"? Jos toinen selviää tilanteesta ihan vain toteamalla, että "En halua", niin en koe, että ehdotteleva osapuoli syyllistyy rikokseen, sillä huono käytös ja toisen mielen pahoittaminen nyt vaan ei ole rikoksia.
On se nussimisen kysyminen ahdistelua ja ahdistavaa. Se on esineellistämistä ja hu* rana kohtelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin järkipäätös. Olishan se älytöntä jos seksin ehdottaminen olisi rangaistavaa. Kuinka ihmiset silloin enää voisi lisääntyä jos olisi kiellettyä ehdottaa seksiä?
Harvemmin näillä väkisinehdottelijoilla on tarkoitus uhriensa kanssa lisääntyä.
Selitätkö millä tapaa tämä tapaus oli väkisinehdottelua? Eli miten erosi "normaalista" ehdottelusta?
Normaaliehdottelu tapahtuu parisuhteessa/seurustelusuhteessa, jossa kumpikin on omasta halustaan. Jos menet ehdottelemaan tuntemattomalle ihmiselle seksiä, on se ahdistelua.
Eikö sun mielestä enää voi uudelle tuttavuudelle baarissa ehdottaa, että mennäänkö teille vai meille?
Mieluiten niin ettei uusia tuttavuuksia edes yritetä hankkia. Miksei ihmiset saa missään olla rauhassa?
No pysy sinä vaan kotona, niin ei tule kukaan varmasti ikinä ehdottelemaan. Me, jotka tarvittaessa ostataan kieltäytyä ja toisinaan halutaan joillekin jopa myöntyä voidaan elellä täällä brutaalissa maailmassa joitakin yksilöitä kestäen ja toisista yksilöistä nauttien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sattunut esim. tälläinen tapaus:
Olen baaritiskillä kaveri kanssa. Väliimme tupsahtaa humalainen setämies, laittaa kädet harteillemme ja kysyy lähdemmekö hänen luokseen kolmenkimppaan. Kiemurtelemme pois miehen otteesta naureskellen ja toivotamme hyvät illan jatkot.
Mutta jos tuo hs:n tapaus olisi rikos niin silloin myös tämä minun tapaukseni olisi ollut. Itse en kyllä niin kokenut mutta noilla spekseillä rikosnimike olisi täyttynyt.
Eivät kaikki ilmoita raisk auksestakaan.
No asia nyt taitaa olla vain niin, että meitä miehiä on niin monentasoisia on eritavalla kasvatettuja, erilaisia koulutuspohjia, eri maista tulevia jne joten nainen ei välttämättä aina vain voi olettaa kaikkien osaavan senkaltaista kaunista verbaalista tanssia korviinsa joka hänestä on sopivaa ja tuokin ero saattaa vielä korostua jos kyseessä on joku helsinkiläistynyt kermaperse joka ei ole enää karaistunut maaseudun "karkeuksiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nussimisen kysyminen ahdistelua ja ahdistavaa. Se on esineellistämistä ja hu* rana kohtelemista.
Ei ole. Se on vain kysymys. Voit vastata mitä haluat. Toki se voi olla loukkaavaa, mutta niin on sekin kun joku huutaa sulle liikentessä vaikka että "Haista v*ttu!!" Pitäisikö siitäkin jakaa tuomioita kun sulle tuli paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin järkipäätös. Olishan se älytöntä jos seksin ehdottaminen olisi rangaistavaa. Kuinka ihmiset silloin enää voisi lisääntyä jos olisi kiellettyä ehdottaa seksiä?
Selitätkö millä tapaa tämä tapaus oli väkisinehdottelua? Eli miten erosi "normaalista" ehdottelusta?
Normaaliehdottelu tapahtuu parisuhteessa/seurustelusuhteessa, jossa kumpikin on omasta halustaan. Jos menet ehdottelemaan tuntemattomalle ihmiselle seksiä, on se ahdistelua.
Eikö sun mielestä enää voi uudelle tuttavuudelle baarissa ehdottaa, että mennäänkö teille vai meille?
Mieluiten niin ettei uusia tuttavuuksia edes yritetä hankkia. Miksei ihmiset saa missään olla rauhassa?
No pysy sinä vaan kotona, niin ei tule kukaan varmasti ikinä ehdottelemaan. Me, jotka tarvittaessa ostataan kieltäytyä ja toisinaan halutaan joillekin jopa myöntyä voidaan elellä täällä brutaalissa maailmassa joitakin yksilöitä kestäen ja toisista yksilöistä nauttien.
Ihmisellä on oikeus oleskella julkisilla paikoilla ja esim baarissa ilman että tullaan häiriköimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Se on vain kysymys. Voit vastata mitä haluat. Toki se voi olla loukkaavaa, mutta niin on sekin kun joku huutaa sulle liikentessä vaikka että "Haista v*ttu!!" Pitäisikö siitäkin jakaa tuomioita kun sulle tuli paha mieli?
Tähän kysymykseen liittyy monesti selkeä uhka joutumisesta rikoksen uhriksi.
Minusta se on toisen rajojen rikkomista, varsinkin kun ei tunne toista
Mut asiaan, itse jouduin turkkilaisen työntekijän ahdistelemaksi sanallisesti, ketään ei ollu lähettyvillä ei ketään muuta asiakasta, painosti antamaan puhelinnumeron, ja vihjaili et vois tuoda illalla pizzaa yms, menin lukkoon koska muutenkin pelkään sosiaalisia tilanteita, lopulta keksin sanoa ett joo poikaystävä odottaa kotona, sain tilaamani ruoan mukaan, kun sitä olin odotellut ennekuin kuin tuo työntekijä tuli ehdottelemaan kaikenlaista... Naama vänähti sillä ja pääsin lähtemään
Mietin vaan et eiks tollaset ehdottelut yms ole jonkinlaista ahdistelua, varsinkin jos vastapuoli näkee et toista oikeasti ahdistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiseen ihmiseen voi yrittää tutustua "maaperää tunnustellen". Ei tarvitse hyökätä toiseen kiinni tai alkaa puhua nussimiseta ensisanoikseen. On todella ahdistavaa kun tuntemattomat kännikalat baarissa hyökkäävät halaamaan. Lopetin käymiset siihen kun joku tuntematon kävi hinkkaamassa itseään pehvapuoleeni.
Jokaisella pitäisi olla oikeus siihen, että häntä ei tule tuntemattomat koskemaan mistään kehonosasta. Olen luullut, että meillä piti olla tällainen oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Perustuslaki
7 §
"Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.
Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla."
On oikeus koskemattomuuteen, mutta ei sittenkään ole.
-eri
Sama!