Sairaanhoitajat - alkaakaa insinööreiksi, amk-inssillä keskipalkka siististä ja helposta istumatyöstä 4500e/kk
Olen tosissani. Tässä maassa naisvalataiset alat eivät ikinä saa sitä mikä kohtuudella kuuluisi. Ei arvostusta eikä etenkään rahakorvausta. Insinöörin työ ei ole vaativaa. Parit laskukaavat pitää opetella, sen jälkeen on helppo pärjätä takapenkin laiskureita vastaan sisäänpääsyssä oli kyse todistusvalinnasta tai pääsykokeesta. Työelämässä ei senkään vertaa haastetta - muistakaa että kisaajina ne luokan pojat, jotka päihititte älyllä, ahkeruudella ja nokkeluudella 6-0 koko koulun ajan.
Kommentit (196)
Sairaanhoitajaksi pääsee, vaikkei osaisi edes yhteenlaskutaitoa.
Riittää kun on sisälukutaito ja osaa kirjoittaa tentissä kauniilla käsialalla täyttä paskaa monta sivua asiasta, millä ei ole mitään merkitystä.
Olen elänyt erikoissairaanhoitajaksi opiskelevan naisen kanssa aikoinaan, eikä ne luvut kyllä vakuuttaneet minua.
Työnä hoitsun työ voi olla vaativampaa - riippuen ihan siitä millä intensiteetillä sen haluaa tehdä.
Jos haluaa juoda kaffea ja olla netissä kaiket ajat - sekin onnistuu.
Sama liksa niillä silti on.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen varoituksen sana, että jos lujuuslaskelmissa ei ole hajuakaan vaikka tekisi tuhat...miljoona-kertaluokkaisen virheen, niin sellaisella matikkapäällä ei kannata insinööriksi ajatella ryhtyvänsä. Viittaan tietenkin hoitajien lääkelaskuvaikeuksiin.
Insinöörien lujuuslaskelmissa on kyllä nonesti niin rajusti varmuuskertoimia, että pahakaan virhe ei välttämättä paljastu koskaan.
Kyllähän näitä suunnitelmia usein kentällä naureskellaan ja sitten tehdään niin kuin ennenkin, vaikka suunnittelijan mukaan jonku palkin olisi pitänyt olla paljon paljon järeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP unohti mainita, että alkupalkkasuositus on noin 3000€, eikä aloitteleva insinööri välttämättä saa edes sitä.
T. DI, 16 vuoden työkokemus, 5000€/kk.
Höpö höpö, TEK on päättänyt alkupalkkasuosituksesta, joka on 3 940 euroa/kk. Suositus on voimassa 1.6.2020 – 30.11.2020.
TEK ei ole neuvotteleva osapuoli muualla kuin jossain julkisissa viroissa. Muuten se on ainoastaan herrasmieskerho. Sen palkkasuositus on vain palkkasuositus eikä velvoita työantajaa mihinkään. Taulukkopalkat insinööritöissä ovat useimmiten Insinööriliiiton neuvottelemia ja paljon alemmat. DI:tä kun voi pistää tekemään opistoinssin hommia ja päinvastoin.
ile62 kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi pääsee, vaikkei osaisi edes yhteenlaskutaitoa.
Riittää kun on sisälukutaito ja osaa kirjoittaa tentissä kauniilla käsialalla täyttä paskaa monta sivua asiasta, millä ei ole mitään merkitystä.
Olen elänyt erikoissairaanhoitajaksi opiskelevan naisen kanssa aikoinaan, eikä ne luvut kyllä vakuuttaneet minua.
Työnä hoitsun työ voi olla vaativampaa - riippuen ihan siitä millä intensiteetillä sen haluaa tehdä.
Jos haluaa juoda kaffea ja olla netissä kaiket ajat - sekin onnistuu.
Sama liksa niillä silti on.
Okei ja sitten nainen jätti sinut ja sinusta tuli katkera kaikkia hoitajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP unohti mainita, että alkupalkkasuositus on noin 3000€, eikä aloitteleva insinööri välttämättä saa edes sitä.
Höpö höpö, TEK on päättänyt alkupalkkasuosituksesta, joka on 3 940 euroa/kk. Suositus on voimassa 1.6.2020 – 30.11.2020.
Et viitsinyt ottaa insinöörejä käsittelevään ketjuun heidän aloituspalkkasuositustaan? Diplomi-insinööreillä on yleensä kovempi aloituspalkkasuositus kuin insinööreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TEK ei ole neuvotteleva osapuoli muualla kuin jossain julkisissa viroissa. Muuten se on ainoastaan herrasmieskerho. Sen palkkasuositus on vain palkkasuositus eikä velvoita työantajaa mihinkään. Taulukkopalkat insinööritöissä ovat useimmiten Insinööriliiiton neuvottelemia ja paljon alemmat. DI:tä kun voi pistää tekemään opistoinssin hommia ja päinvastoin.
Ei insinööriliitto ole mitään taulokkopalkkoja neuvotellut, eikä insinööreillä (ylemmillä toimihenkilöillä) ole edes mitään palkkataulukkoa. Periaatteessa jokainen neuvottelee ihan itse omat palkkansa. Suuremmilla työnantajilla on tietysti joku palkkapolitiikka ja tietyn tasoiset työt ovat tietyssä palkkahaarukassa, mutta ei se ole kenenkään neuvottelema taulukko.
Vierailija kirjoitti:
Vai että sellasta miesvihaa tänään... huoh. Säälittävää.
Sinun kommenttisi uhkuvat säälittävää naisvihaa.
Vierailija kirjoitti:
10v kokemus ja palkka 3400e. Ei ole kyllä tae, että saa 4500e/kk
Mun mies on amk-insinööri, 15 vuotta kokemusta ja n. tonni puuttuu tuosta 4500 € / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ala ainakaan minulla. Kuntapuolella suunnittelijana tehtäväkohtainen palkka on useamman vuoden työkokemuksella 2800 euroa kuukaudessa. Kyllä nämä ovat työnantajan markkinat.
Onko teillä paljonkin miehiä töissä noilla palkoilla? Veikkaan, että ei? Miksi te olette jääneet sinne töihin tuolla palkalla? Varma ja leppoisa työ?
No miksikö? Siksi, että tällä alueella on työnantajilla ilmeisesti palkkakartelli. Naisille maksetaan oman alan töistä täällä todella huonosti. Lähtisin huitsin Nevadaan täältä, jos olisin sinkku. Nyt se ei valitettavasti onnistu, koska puolison työllistymisen kanssa muualle on järjettömiä haasteita
Aika monta hoitajaa tunnen, eikä yhdelläkään ole niin paljon loogista ajattelukykyä, että pärjäisi insinöörinä. Sori vaan. Teidän osaaminen on jossain ihan muualla.
Nojaa. Itse suoritin ensin amk-tutkinnon ja heti perään DI-tutkinto. Harkitsin myös yamk:ta vähäisemmän työmäärän takia. Nyt olen suunnittelupäällikkö, palkkaa 4900e/k. Suunnitteluinsseille riittää töitä, tänäkin keväänä on palkattu kymmeniä harjoittelijoita ja valmistuneita. Alkupalkat ei toki ole kummoisia, 2500-3000e. Suunnitteluala on muutenkin palkkojen suhteen heikonlaiset, työmaalla tienaa paremmin eikä ole harvinaista että kokenut työpäällikkö tienaa likemmän 100k vuodessa. Kaikki on kiinni siitä, miten paljon työntekijä tuo fyrkkaa yritykseen ts. miten tuottava hemmo se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino sanalla mies. Äitini oli DI ja tulot asiantuntijana jäivät melko vaatimattomiksi, vaikka töitä tehtiin reippaasti nuoresta asti miesvaltaisella alalla.
Tiedän kyllä DI-naisia jotka tienaavat päälle 100000€ vuodessa. Mutta en yhtäkään sairaanhoitajaa. Parhaiten tienannut tietämäni DI-nainen tienasi parhaina vuosinaan 300000€ vuodessa. Ei noille palkoille ihan nuorena pääse, mutta sairaanhoitaja ei pääse edes vanhana.
Kiintoisaa! Millaisia hommia tutut DI-naisesi tekivät ja mikä suuntaus? T.teekkarityttö
Nää mun verolistoilta stalkkaamat on nuoruuden opiskelukavereita teknillisen fysiikan osastolta. Mutta olen bongannut myös puuosastolta valmistuneen näiltä listoilta Tuo koviten tienannut oli DI-tutkinnon jälkeen väitellyt kauppakorkean puolella ja oli Fortumilla töissä kun sai noita kovia liksoja, diilailiko öljyfutuureja jossain Ukrainassa vai mikäköhän se työ oli. Jossain nettiartikkelissa kertoi että oli nuorena asettanut tavoitteeksi tehdä matematiikalla rahaa ja siinä totisesti onnistui.
Yksi opiskelukaveri pääsi hoitovapaalta proffaksi ja Aallossa proffa voi päästä yli 100000€ vuosipalkalle, HY:ssä ei niin helposti.
Käsittääkseni teekkareilla/insinööreillä on nykyisin joku naisverkostokin. Minä etsisin tästä tietoa, on sellainen mielikuva että harrastavat jonkinlaista mentorointitoimintaakin. Näitä naisten menestyksellisiä uratarinoita voi olla vähemmän kuin miehillä, mutta ne on tärkeitä nuorille naisille. Että saa jonkun vision siitä, miten nainenkin voi pärjätä ja menestyä. Mitä enemmän näitä tulee, sitä helpommaksi se käy myös uusille sukupolville. Nämä tienraivaajat on tärkeitä.
Perhe-asioitakin kannattaa miettiä ihan huolella. Omien opiskelukavereiden joukossa oli kolme perhettä, jossa mies piti jokaisen lapsen kanssa ihan kunnollisen isyysvapaan. Yhdessäkin perheessä neljä lasta ja jokaisen kanssa DI-äiti ensin kaksi vuotta ja DI-isä sen kolmannen vuoden kotona. Kannattaa se oma puoliso valita huolella, että onnistuu tällainen tasa-arvoisempi työnjako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10v kokemus ja palkka 3400e. Ei ole kyllä tae, että saa 4500e/kk
Mun mies on amk-insinööri, 15 vuotta kokemusta ja n. tonni puuttuu tuosta 4500 € / kk.
Itse olen valmistunut 23 vuotta sitten AMK insinööriksi ja oltiin kyesen oppilaitoksen ensimmäinen vuosikussi, joka kävi opiston sijaan amkia. Mainittakoon vielä että opetuksen taso laski merkittävästi tässä muutoksessa. Palkka on nyt 4500€/kk ja se on näissä suunnitteluhommissa varsin kilpailukykyinen palkka. Teollisuudessa saisi enemmän.
Yksi existäni oli insinööri kovalla alalla ja vaikka palkka toki oli ymmärtääkseni hyvä (en koskaan kysynyt, mutta paljon maksoi veroja) teki jatkuvasti töitä, ihan kellon ympäri, pitkälle yöhön ja myös viikonloppuisin. Yksi syy miksi erottiin olikin, ettei hänellä koskaan ollut aikaa nähdä. Ei myöskään saanut toivomaansa palkankorotusta, vaikka varmaan teki yksin 3 ihmisen työt.
Ei kyllä kauhean ruusuinen jäänyt alasta. Rahaa kyllä varmasti saa, mutta elämä on pelkkää työtä ja stressiä.
Oon muutenkin kuullut, että ikärasismi on tolla alalla tosi raakaa ja naisia ei hirveästi arvosteta. Enpä usko, että tällaista neljääkymppiä lähentevää naikkosta (kuten minä olisin, jos nyt opiskelemaan pyrkisin) minnekään palkattaisiin, kun on nuoria miehiäkin tarjolla. Ehkä kahvia keittelemään, mutta kahvia pääsee keittelemään ilman tutkintoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voidaan todeta, että olen vain huono neuvottelija, mutta saamieni tietojen perusteella on kuulostanut siltä, että miehet ovat käyttäneet aivan vastaavia perusteluita neuvotteluissa kuin minäkin. Lopputulos vain on ollut aivan erilainen.
Tuossa tapauksessa kannattaa vaihtaa työnantajaa. Sillä se palkka korjaantuu. Ja sillä se mieskin on saattanut uhata. Tai ehkä hän on jo hakenut töitä muualta ja kertonut palkkaneuvotteluissa, mitä kilpailija on luvannut maksaa.
Miehiä suositaan rekrytoinneissa. Jos bluffaat, että jätät paikan ottamatta ellet saa palkkaa X, niin silloin on oltava aika varma siitä, että löydät pian jotain muuta ellei nyt onnista. Naiset ovat yleensä töistä kisattaessa altavastaajan asemassa, joten kova kovaa vastaan laittamalla huomaa äkkiä olevansa ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä pieraiset inssille töitä
T. Uutta tutkintoa opiskellut, jo valmis inssi
Hyville insseille riittää kyllä töitä. Jos nyt sairaanhoitajiksi hakeutuvat koulussa menestyneet ja hyvin kirjoituksissa pärjänneet älykkääät naiset hakeutuvat insseiksi niin luuletko, etteivät ne työelämässä pärjää niille takapenkin pojille jotka raahautuivat insseiksi kun eivät muutakaan keksi. Aaltoon, joka on maan johtava DI-yliopisto, pääsi viime 8/26 todistuspisteellä mikä irtosi siis jo C:n papereilla.
Riippuu aika paljon DI korkeakoulusta Aallossa. Perustieteiden korkeakouluun tarvitsee laudatur rivejä...
DI:ksi voi päästä opiskelemaan, mutta sieltä pois pääseminen onkin täysin eri asia T:tutkinto myös Helsingin yliopistosta
No nykyajan jannikajessikathan pääsevät ihan mihin itse haluavat😁
Saitte jo monta kampaviineriä kuussa lisää. Mitä te vielä itkette?
Miten olisi sairaanhoitajlle mielummin sosiaalityöntekijän pätevyys. Pysyisi samalla sote-alalla ja palkka huonommillaan sen 3500e/kk päivätöissä ja parhaimmillaan lähes 6000e/kk, jos tekee kolmivuorotyötä.
Aallon koneelle on kyllä ollut todella helppo päästä. Aikaisemmassa pääsykoemallissa on riittänyt, kun pari tehtävää menee oikein, Tutkinnon saaminen loppuun asti voikin sitten olla hankalampaa. Toki voi onnistua, jos välttelee vaikeampia kursseja ja valitsee ne helpoimmat eli rakentamistalous tai vastaava. Ei edes yritä niitä syventäviä lujareita.
se on niin tylsää työtä.. perheenjäsen on insinööri ja päivät toistensa perään on laskemista, kaavoja ja piirustuksia