Jos olisit tullut raskaaksi 20v niin pitäisitkö lapsen?
Siis jos kuvitellaan, että elämäntilanteesi olisi sama mikä 20v oli.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en :D Jos olisin 20-vuotiaana tullut raskaaksi, niin todennäköisesti saksalaiselle lomaromanssille. Reissasin lukion jälkeisen vuoden, olin aupairina pari kuukautta ja kiersin Eurooppaa. Hetken asuin ja työskentelin Marokkolaisessa hostellissa. Vuoden päästä tästä lähdin vuodeksi vaihtoon Etelä-Koreaan, en tiedä kuka sitä vauvaa olisi sitten hoitanut.
Joo, kaikki tuo olisi tietysti ollut niin paljon tärkeämpää kuin oman lapsesi koko elämä. Jepjep.
Olet oikeassa. Sillä lapsella olisi ollut vakaa elämä; isänä saksalainen hippimies ja äitinä suomalainen 20v, jotka tunteneet toisensa muutaman viikon. Jos olisin sen lapsen päätynyt synnyttämään niin luulen että olisin katkeroitunut, kun suunnitelmat jäi toteuttamatta. Etelä-Korea olisi vaihtunut mammakerhoihin ja muskareihin, jotka ei kyllä 20-vuotiaana kiinostanut pätkääkään. Varmaan viimeistään keski-ikäisenä olisi tullut joku keski-iän kriisi, mutta eipä sen ikäisenä enää vaihtoon pääse.
Jos sinulta kysyttäisiin, että haluatko elää hippi-isän jne lapsena vai haluatko kuolla ennen syntymää, että äiti pääsee vaihtoon eikä saa kriisejä, niin titeaisitko, että ehdottomasti se, että äiti pääsee Marokkoon on tärkeämpi kuin minun koko elämäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, on oltava kyllin aikuinen kantamaan siitä myös vastuu.
Eikö abortin teko oli vastuunottamista?
Abortin teko on yleensä paniikkireaktio, kun ei ole ajateltu omaa nenää pidemmälle. Eri asia, jos tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena. Mutta todellista vastuun ottamista on se, että pidättäytyy yhdynnästä, jos raskauden tapahtuessa ratkaisu olisi abortti. Tai ylipäänsä jos kokee, että lapsen saaminen olisi niin iso katastrofi, että ei halua vauvaa elämäänsä. Jos ei ole valmis huolehtimaan lapsesta, ei ole valmis seksielämään.
Eli köyhät ei saa harrastaa seksiä.
Vastuutonta synnyttää lapsi huonoihin oloihin.Pätee jossain Afrikassa tai Intiassa. Suomessa ei, koska yhteiskunta auttaa kyllä, jos itse ei pysty.
Tarkoitat että muut aikuiset elättävät lapsesi kun et itse pysty.
Tarkoitan, että välillisesti elätän ja kouluaan monen sellaisen lapset, jotka eivät itse siihen pysty. Ja se on ihan hyvä, kaikilla lapsilla on mahdollisuus.
Se on hyvä että syntyneitä autetaan. Se ei tarkoita että huonoihin oloihin pitäisi silti alkaa synnyttämään siinä uskossa että voi aina sysätä vastuun muille.
Suomessa ei niin huonoja oloja ole.
No onhan. Mutta tähän ketjuun on iskenyt selvästi joku abortinvastustaja joka uskoo että rukoilu pelastaa ja lapsen saa sen turvin pakottaa elämään vaikka huonoihin oloihin isättömäksi köyhälle äidille, jonka omienkin aivojen kehitys on kesken vielä ainakin seuraavat 5 vuotta.
En vastusta aborttia. Totean vaan, että minusta se on ajattelematon ratkaisu monessa tilanteessa. Mutta en sitä silti vastusta.
En silti ymmärrä, että aborttia puolustellaan sillä, että sitten ei olisinsaanut siivota vessoja Marokossa hostellissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koskee myös miehiä. Valitettavasti nyt vaan on biologisesti niin, että nainen on se, joka sen vauvan kantaa ja synnyttää. Ei poista miesten vastuuta tietenkään. Mutta miehen ei tarvitse kantaa vastuuta myöskään päätöksestä, tehdäänkö abortti vai ei.
Mutta lapsen synnyttyä tietenkin viikko-viikko-huoltajuus lähiöpubin Maken kanssa. Koska hänkin halusi vauvan elämäänsä, ehkä jopa aloitteentekijänä.
Kuka koskee edes pitkällä tikulla johonkin Makeen?
Eli taas päästään tähän naisen moraaliin. Miksi Make koskee naiseen?
Miksi se nainen edes menee johonkin lähiöpubiin ja edes katsoo jotain Makea päin?
Se on hänen asiansa. Mutta älä nyt kiertele ja kaartele vaan vastaa. Kai Make pitää lapsesta huolta vuoroviikoin, kun lapsen elämäänsä halusi.
Kyllä, pitäisi pitää. Sanoin sen jo aiemmin. Jos ei pidä huolta joka toinen viikko, iin sitten rahallisesti.
Ja jos lapsen ei ole hyvä isänsä luona eikä äiti häntä halua, niin adoptiovanhempia kyllä riittää.
Ystäväni on adoptoitu. On onnellinen siitä, että äitinsä päätti antaa adoptoitavaksi eikä tehnyt aborttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, on oltava kyllin aikuinen kantamaan siitä myös vastuu.
Eikö abortin teko oli vastuunottamista?
Abortin teko on yleensä paniikkireaktio, kun ei ole ajateltu omaa nenää pidemmälle. Eri asia, jos tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena. Mutta todellista vastuun ottamista on se, että pidättäytyy yhdynnästä, jos raskauden tapahtuessa ratkaisu olisi abortti. Tai ylipäänsä jos kokee, että lapsen saaminen olisi niin iso katastrofi, että ei halua vauvaa elämäänsä. Jos ei ole valmis huolehtimaan lapsesta, ei ole valmis seksielämään.
Eli köyhät ei saa harrastaa seksiä.
Vastuutonta synnyttää lapsi huonoihin oloihin.Pätee jossain Afrikassa tai Intiassa. Suomessa ei, koska yhteiskunta auttaa kyllä, jos itse ei pysty.
Tarkoitat että muut aikuiset elättävät lapsesi kun et itse pysty.
Tarkoitan, että välillisesti elätän ja kouluaan monen sellaisen lapset, jotka eivät itse siihen pysty. Ja se on ihan hyvä, kaikilla lapsilla on mahdollisuus.
Se on hyvä että syntyneitä autetaan. Se ei tarkoita että huonoihin oloihin pitäisi silti alkaa synnyttämään siinä uskossa että voi aina sysätä vastuun muille.
Suomessa ei niin huonoja oloja ole.
No onhan. Mutta tähän ketjuun on iskenyt selvästi joku abortinvastustaja joka uskoo että rukoilu pelastaa ja lapsen saa sen turvin pakottaa elämään vaikka huonoihin oloihin isättömäksi köyhälle äidille, jonka omienkin aivojen kehitys on kesken vielä ainakin seuraavat 5 vuotta.
En vastusta aborttia. Totean vaan, että minusta se on ajattelematon ratkaisu monessa tilanteessa. Mutta en sitä silti vastusta.
En silti ymmärrä, että aborttia puolustellaan sillä, että sitten ei olisinsaanut siivota vessoja Marokossa hostellissa.
Miksi nyt takerruit tuohon yhden ihmien kommenttiin? Täällä valtaosa vastustaa keskenkavuisena porsimista.
Voisi joskus sitä lastakin ajatella vähän eikä vain omia kotileikinhalujaan. Hänet pakotetaan kuolemaan maailmaan jossa ympäristö on valmiiksi raiskattu ja vain ongelmat jäljellä ja suurin ongelma on liikakansoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en :D Jos olisin 20-vuotiaana tullut raskaaksi, niin todennäköisesti saksalaiselle lomaromanssille. Reissasin lukion jälkeisen vuoden, olin aupairina pari kuukautta ja kiersin Eurooppaa. Hetken asuin ja työskentelin Marokkolaisessa hostellissa. Vuoden päästä tästä lähdin vuodeksi vaihtoon Etelä-Koreaan, en tiedä kuka sitä vauvaa olisi sitten hoitanut.
Joo, kaikki tuo olisi tietysti ollut niin paljon tärkeämpää kuin oman lapsesi koko elämä. Jepjep.
Olet oikeassa. Sillä lapsella olisi ollut vakaa elämä; isänä saksalainen hippimies ja äitinä suomalainen 20v, jotka tunteneet toisensa muutaman viikon. Jos olisin sen lapsen päätynyt synnyttämään niin luulen että olisin katkeroitunut, kun suunnitelmat jäi toteuttamatta. Etelä-Korea olisi vaihtunut mammakerhoihin ja muskareihin, jotka ei kyllä 20-vuotiaana kiinostanut pätkääkään. Varmaan viimeistään keski-ikäisenä olisi tullut joku keski-iän kriisi, mutta eipä sen ikäisenä enää vaihtoon pääse.
Jos sinulta kysyttäisiin, että haluatko elää hippi-isän jne lapsena vai haluatko kuolla ennen syntymää, että äiti pääsee vaihtoon eikä saa kriisejä, niin titeaisitko, että ehdottomasti se, että äiti pääsee Marokkoon on tärkeämpi kuin minun koko elämäni?
Tässä meillä on näkemysero. Minusta on parempi vaihtoehto olla syntymättä, kuin syntyä epätoivottuna vain jotta äiti pääsee marttyyriksi kiillottamaan omaa sädekehää "ole nyt kiitollinen kun en tehnyt aborttia" tyyliin. Sinä olet selvästi eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koskee myös miehiä. Valitettavasti nyt vaan on biologisesti niin, että nainen on se, joka sen vauvan kantaa ja synnyttää. Ei poista miesten vastuuta tietenkään. Mutta miehen ei tarvitse kantaa vastuuta myöskään päätöksestä, tehdäänkö abortti vai ei.
Mutta lapsen synnyttyä tietenkin viikko-viikko-huoltajuus lähiöpubin Maken kanssa. Koska hänkin halusi vauvan elämäänsä, ehkä jopa aloitteentekijänä.
Miksi se nainen edes menee johonkin lähiöpubiin ja edes katsoo jotain Makea päin?
Varmaan samasta syystä kuin Make katsoo häneen. He haluavat seksiä. Tai siis vauvan hoivattavakseen, kuten asia on tässä ketjussa esitetty.
Eikö jonajatus lähiöpubin Makesta suorastaan kannusta selibaattiin? No, ymmärrän kyllä, miksi heität tuollaista juttua, jos lähiöpubin Make on sinusta noin kiihottava. Selittää kaiken.
Kovasti sinä menet minun henkilööni ettei tarvitsisi vastata yksinkertaiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hänen asiansa. Mutta älä nyt kiertele ja kaartele vaan vastaa. Kai Make pitää lapsesta huolta vuoroviikoin, kun lapsen elämäänsä halusi.
Kyllä, pitäisi pitää. Sanoin sen jo aiemmin. Jos ei pidä huolta joka toinen viikko, iin sitten rahallisesti.
Miten asiasta rahalla selviäisi? Lähiöpubin Makehan halusi seksiä, joten hän siis halusi vauvan elämäänsä. Viikko-viikko siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elävä ihminen tietenkin valitsee elämän. Mutta jokainen valinta johtaa toisiin valintoihin.- Käytetään esimerkkinä vaikka minua. Minä olen olemassa osaltaan siksi, että äitini teki abortin joitakin vuosia ennen syntymääni.
Onko sinun mielestäsi tuon abortoidun sikiön elämä arvokkaampi kuin minun elämäni, joka sai alkunsa monella tavalla suotuisammissa oloissa? Eikö minulla olisi mielestäsi oikeutta elää?
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos lapsen ei ole hyvä isänsä luona eikä äiti häntä halua, niin adoptiovanhempia kyllä riittää.
Ystäväni on adoptoitu. On onnellinen siitä, että äitinsä päätti antaa adoptoitavaksi eikä tehnyt aborttia.
Aikana ennen nykyistä aborttilakia ei adoptiovanhempia riittänyt. Lehti-ilmoituksilla etsittiin koteja suloisille pienokaisille. Osa vietiin Tanskaan, missä abortti oli vapaa ja adoptiolapsista pulaa.
Nykyään tilanne olisi paljon pahempi, koska lähes kaikki lasta toivovat tekevät kaikkensa saadakseen hoidoilla biologisen lapsen, ja yhä useammalla lapsella on haasteita äidin elämäntapojen vuoksi.
Luultavasti olisin pitänyt. Tulin raskaaksi suunnittelematta 23v ja pidin lapsen. 20v oli toki opiskelu kesken, mutta muuten sinänsä ihan sama tilanne oli (lasten isän kanssa olemme edelleen yhdessä, avioliittoa 15v takana).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seksisuhteeseen alkaa on tiedossa raskauden mahdollisuus. Silloin käytetään luotettavaa ehkäisyä ja vaikka tuplasellaista. Kondomi on hyvä lisä, mutta ei yksistään riittävä. Ja jos se lapsi kaikesta huolimatta on tullakseen niin tietenkin hänet synnytetään. Se on sitten eri asia otetaanko omiin hoiviin vai annetaanko adoptioon tai huostaan. Vastuu on otettava ja aina on vaihtoehto olla ilman yhdyntää. Raiskaus tietenkin on se ikävä asia jolloin ei voi valita. Mutta oletan kysymyksen käsittelevän vapaaehtoista seksiä ja sen seurausta.
Lisäksi on olemassa abortti, joka on joissakin tilanteissa paras ratkaisu ja todellista vastuunkantoa.
Eihän se lapsen kannalta ole.
Mikä lapsi? Kyseessä on rykelmä soluja, joilla ei ole tietoisuutta tai tunteita.
Kysymys koskee lapsen pitämistä. Missään solurykelmäasteessa ei kukaan vielä aborttiin ehdi, joten sekin menee ihan ohi aiheen
Käypäs päivittämässä tietosi alkion kehityksen vaiheista eri raskausviikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsen elämä pitää katsoa jonkinlaisena rangaistuksena äidin seksielämästä?
Jos 20v harrastaa seksiä niin ei pitäisi olla raskaus yllätyksenä jos ehkäisytieto nollatasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se nähdään rangaistuksena miehen seksielämästä. Mikään ehkäisy ei 100% ja olis pitäny vaa housut jalassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi sinusta rangaistus? Minusta ei todellakaan.
Seksistä voi tulla raskaaksi. Jos haluat harrastaa seksiä, tiedostat tämän. Jos vauva ei sopisi elämääsi, niin seksiä ei ole pakko harrastaa. Vastuullinen ihminen ottaa tämän huomioon, ihan samalla kuin monet muutkin asiat elämässä. Ei se lapsi ole mikään rangaistus vaan palkinto.
Tottakai se on rangaistus ja sellaisena tässä esitetty: "jos tahdot elämääsi jotain niin mukavaa kuin seksi, sinun pitää sitten kärsiä siitä ja synnyttää epätoivottu lapsi."
Seksi ei ole enää pitkään aikaan ollut vain lisääntymiseen tähtäävää puuhaa ja se on ihan yleisesti hyväksyttyä (uskonlahkot leikkiköön keskenään keskiajalla). Vastuun ottoa on myös abortin teko, jos ei sitä solumöykkyä halua pilaamaan elämäänsä - seksistäkö pitäisi rangaista parinkymmenen vuoden lapsiperhehelvettituomiolla, jolloin elämä on vain toisen kautta elämistä ja hoploppia ja hiekkalaatikon reunaa.
En edes ymmärrä miksi kukaan haluaisi tuollaista elämää itselleen, mutta toisaalta ehkä mulla ei ole mitään sisäsyntyistä hoivaviettiä ja pidin lapsena nukkeja jotenkin oksettavina. Säälittävintä ikinä olisi hukata koko oma elämänsä jonkun muun hoivaamiseen. Paitsi Ai niin, senhän takia pitäis että joku tulee ehkä kerran vuodessa katsomaan sitten vanhana!
Elimistön korkea testosteronitaso on sekä miehillä että naisilla yhteydessä seksuaaliseen halukkuuteen. Ja kuten tälläkin palstalla on monta kertaa todettu, testosteroni kasvattaa ihmisen sosiaalista epäluuloisuutta ja heikentää kykyä empatiaan.
Eli sikäli ajatus siitä, että seksiä halutessaan haluaa vauvan elämäänsä, on vähintäänkin erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän se nähdään rangaistuksena miehen seksielämästä. Mikään ehkäisy ei 100% ja olis pitäny vaa housut jalassaa.
Enpä ole edes tällä palstalla kuullut, että mies, joka ottaa housut jalastaan, on automaattisesti lähivanhempi tai 50/50-huoltaja, koska halusi vauvan elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 20v harrastaa seksiä niin ei pitäisi olla raskaus yllätyksenä jos ehkäisytieto nollatasoa.
Ilmeisesti oma tietosi on nollatasoa, jos ehkäisyn pettämisen mahdollisuus ei tule mieleen.
En usko. Olin vasta lähdössä opiskelemaan, ja bilettäminen ja maailmalla viilettäminen ihan omilla ehdoilla kiinnosti liikaa. Olin sinkku, käytännössä varaton ja vailla koulutusta ja työpaikkaa, millä mä olisin itseni lisäksi vielä lapsenkin elättänyt?
Olin kyllä silloin vielä neitsyt, joten eipä onneksi tarvinnut tuollaisia miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seksisuhteeseen alkaa on tiedossa raskauden mahdollisuus. Silloin käytetään luotettavaa ehkäisyä ja vaikka tuplasellaista. Kondomi on hyvä lisä, mutta ei yksistään riittävä. Ja jos se lapsi kaikesta huolimatta on tullakseen niin tietenkin hänet synnytetään. Se on sitten eri asia otetaanko omiin hoiviin vai annetaanko adoptioon tai huostaan. Vastuu on otettava ja aina on vaihtoehto olla ilman yhdyntää. Raiskaus tietenkin on se ikävä asia jolloin ei voi valita. Mutta oletan kysymyksen käsittelevän vapaaehtoista seksiä ja sen seurausta.
Lisäksi on olemassa abortti, joka on joissakin tilanteissa paras ratkaisu ja todellista vastuunkantoa.
Eihän se lapsen kannalta ole.
Mikä lapsi? Kyseessä on rykelmä soluja, joilla ei ole tietoisuutta tai tunteita.
Kysymys koskee lapsen pitämistä. Missään solurykelmäasteessa ei kukaan vielä aborttiin ehdi, joten sekin menee ihan ohi aiheen
Käypäs päivittämässä tietosi alkion kehityksen vaiheista eri raskausviikkoina.
Minä tiedän, mutta päivitäpä itse tietosi. Solurykelmä on ensimmäisinä päivinä ennen kuin on edes kohdussa. Aloituksessa kysytään lapsen pitämisestä eli ajatus kuitenkin on, että kyseessä on lapsi. Toisin sanoen abortoitko lapsen vai pidätkö hänet.