Jos olisit tullut raskaaksi 20v niin pitäisitkö lapsen?
Siis jos kuvitellaan, että elämäntilanteesi olisi sama mikä 20v oli.
Kommentit (181)
Käytin 20-vuotiaana minipillereitä ja niiden aiheuttama hormonimyrsky aiheutti mulle kamalan vauvakuumeen noihin aikoihin. Olisin varmasti pitänyt lapsen jos olisin raskaaksi tullut.
Nyt jälkikäteen kiittelen jatkuvasti elämääni etten tuolloin pamahtanut paksuksi. Jos olisin lapsen saanut, olisin sitä kautta edelleen sidottuna siihen kamalaan ihmiseen, kenen kanssa tuolloin seurustelin. Pelkkä eroaminen hänestä oli sellaista sotaa että yhteisen lapsen kanssa siitä olisi tullut ihan hirveä, kenties vuosikymmenen kestävä taistelu. Aina kun tuntuu elämässä siltä että on tullut mokailtua, niin muistutan itselleni että sitä suurinta mahdollista virhettä en kuitenkaan mennyt tekemään :D
Nyt olen ihanassa parisuhteessa, ja tienaan rahaa ihan kivasti, ja olen lähes sataprosenttisen varma etten tule koskaan lasta hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, on oltava kyllin aikuinen kantamaan siitä myös vastuu.
Eikö abortin teko oli vastuunottamista?
Abortin teko on yleensä paniikkireaktio, kun ei ole ajateltu omaa nenää pidemmälle. Eri asia, jos tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena. Mutta todellista vastuun ottamista on se, että pidättäytyy yhdynnästä, jos raskauden tapahtuessa ratkaisu olisi abortti. Tai ylipäänsä jos kokee, että lapsen saaminen olisi niin iso katastrofi, että ei halua vauvaa elämäänsä. Jos ei ole valmis huolehtimaan lapsesta, ei ole valmis seksielämään.
Eli köyhät ei saa harrastaa seksiä.
Vastuutonta synnyttää lapsi huonoihin oloihin.
Olisin pitänyt 20-vuotiaana ja nuorempanakin.
Outo aloitus.
Biologisesti paras ikä tulla raskaaksi ja synnyttää on juuri 20v. Silloin hedelmällisyys on parhaimmillaan, samoin munasolujen laatu.
Sen jälkeen kello alkaa tikittää kovaa vauhtia ja munasolujen laatu heikkenee jo 25 ikävuoden jälkeen ja riskit kasvavat.
Tunsin tuon ikäienä vielä tarvetta todistella aikuisuuttani (koska en ollut) eli varmaankin olisin pitänyt ja elämä olisi jatkunut lapsiperheessä ilman mitään itsensäkehittämisbreikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus.
Biologisesti paras ikä tulla raskaaksi ja synnyttää on juuri 20v. Silloin hedelmällisyys on parhaimmillaan, samoin munasolujen laatu.
Sen jälkeen kello alkaa tikittää kovaa vauhtia ja munasolujen laatu heikkenee jo 25 ikävuoden jälkeen ja riskit kasvavat.
Tiedätkö muita parhaita ikiä kuin ruumiillisen?
Kyllä ja pidinkin. Pitäisin myös, jos saisin uudelleen valita. Minulla oli mies, jonka kanssa olin ollut silloin jo yhdessä muutaman vuoden ja asuimme yhdessä. Opiskelut eivät pahemmin kärsineet raskaudesta ja äitiyslomasta huolimatta, valmistuminen vain vähän viivästyi. Miehestä tuli myöhemmin aviomieheni ja saimme vielä kaksi lasta lisää. En kadu mitään, enkä toivo että olisi ollut toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, on oltava kyllin aikuinen kantamaan siitä myös vastuu.
Abortin teko on yleensä paniikkireaktio, kun ei ole ajateltu omaa nenää pidemmälle. Eri asia, jos tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena. Mutta todellista vastuun ottamista on se, että pidättäytyy yhdynnästä, jos raskauden tapahtuessa ratkaisu olisi abortti. Tai ylipäänsä jos kokee, että lapsen saaminen olisi niin iso katastrofi, että ei halua vauvaa elämäänsä. Jos ei ole valmis huolehtimaan lapsesta, ei ole valmis seksielämään.
Pätee jossain Afrikassa tai Intiassa. Suomessa ei, koska yhteiskunta auttaa kyllä, jos itse ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ajatusleikkinä. Onko se sitten vastuullisuutta, kun lapset hankitaan 30-40- ikävuoden välillä, jolloin koulut käyty, vaki työpaikka, mahdollisesti omistusasunto jne.
kun tuossa iässä munasolun laatu heikentynyt, riskit kasvavat, niin äidillä kuin vauvalla jne.
Kympi parempi, synnyttää 20v köyhissä olosuhteissa
suuremmalla todennäköisyydellä terve lapsi, raskaus ja synnytys helpompi vai ottaa riskit ja synnyttää 35v korkeampaan elintasoon lapsi?
Arvokysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta synnyttää lapsi huonoihin oloihin.Ihan ajatusleikkinä. Onko se sitten vastuullisuutta, kun lapset hankitaan 30-40- ikävuoden välillä, jolloin koulut käyty, vaki työpaikka, mahdollisesti omistusasunto jne.
kun tuossa iässä munasolun laatu heikentynyt, riskit kasvavat, niin äidillä kuin vauvalla jne.Kympi parempi, synnyttää 20v köyhissä olosuhteissa
suuremmalla todennäköisyydellä terve lapsi, raskaus ja synnytys helpompi vai ottaa riskit ja synnyttää 35v korkeampaan elintasoon lapsi?
Arvokysymyksiä.
Ja ihan sama tekeekö lapsen nuorena vai vanhempana, niin nainen teki kuitenkin väärin. Myös lapsien tekemättä jättäminen on väärin.
No en :D Jos olisin 20-vuotiaana tullut raskaaksi, niin todennäköisesti saksalaiselle lomaromanssille. Reissasin lukion jälkeisen vuoden, olin aupairina pari kuukautta ja kiersin Eurooppaa. Hetken asuin ja työskentelin Marokkolaisessa hostellissa. Vuoden päästä tästä lähdin vuodeksi vaihtoon Etelä-Koreaan, en tiedä kuka sitä vauvaa olisi sitten hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus.
Ja ajatteles, silti enemmistö meistä saa halutessaan terveitä lapsia nelikymppisenä. Jopa keskimäärin pikkuisen älykkäämpiä, vaikka syy ei munasoluissa olekaan.
Kyllä tulin raskaaksi yllättäen 20 vuotiaana, mies oli 19 v. Kaksoset syntyivät, kun miehen kanssa seurustelusta oli kulunut noin 11 kuukautta. En ikinä olisi suostunut aborttiin, sehän on murha.
He lapseni halusivat tulla tähän maailmaan. Olisi ollut raastavaa riistää heiltä elämä, joka oli juuri alkanut.
Olisin pitänyt, koska 5v myöhemmin sain lapsen samalle miehelle, miten silloisten opiskelujen olisi käynyt, en tiedä. Ehkä olisi ollut parempikin, että en olisi lukenut loppuun, 35v vaihdoin alaa ja erokin tuli lapsien isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta synnyttää lapsi huonoihin oloihin.Pätee jossain Afrikassa tai Intiassa. Suomessa ei, koska yhteiskunta auttaa kyllä, jos itse ei pysty.
Tarkoitat että muut aikuiset elättävät lapsesi kun et itse pysty.
En todellakaan. Lähdin tuolloin opiskelemaan ja lapsi ei olisi sopinut kuvioihin laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
No en :D Jos olisin 20-vuotiaana tullut raskaaksi, niin todennäköisesti saksalaiselle lomaromanssille. Reissasin lukion jälkeisen vuoden, olin aupairina pari kuukautta ja kiersin Eurooppaa. Hetken asuin ja työskentelin Marokkolaisessa hostellissa. Vuoden päästä tästä lähdin vuodeksi vaihtoon Etelä-Koreaan, en tiedä kuka sitä vauvaa olisi sitten hoitanut.
Tokihan sinä olisit lähtenyt Etelä-Koreaan, vaikka sinulla olisi ollut vauva ja kaikki elämässäsi olisi muuten mennyt kuten nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta synnyttää lapsi huonoihin oloihin.Pätee jossain Afrikassa tai Intiassa. Suomessa ei, koska yhteiskunta auttaa kyllä, jos itse ei pysty.
Tarkoitat että muut aikuiset elättävät lapsesi kun et itse pysty.
Tarkoitan, että välillisesti elätän ja kouluaan monen sellaisen lapset, jotka eivät itse siihen pysty. Ja se on ihan hyvä, kaikilla lapsilla on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki tuo olisi tietysti ollut niin paljon tärkeämpää kuin oman lapsesi koko elämä. Jepjep.
Joo, koskee myös miehiä. Valitettavasti nyt vaan on biologisesti niin, että nainen on se, joka sen vauvan kantaa ja synnyttää. Ei poista miesten vastuuta tietenkään. Mutta miehen ei tarvitse kantaa vastuuta myöskään päätöksestä, tehdäänkö abortti vai ei.