Homeesta oireilu parin päivän altistumisen jälkeen?
Olin vastikään hotelissa, jossa oli paha homeongelma. Sisäilma haisi tunkkaiselle ja hometta oli selkeästi nähtävissä kylppärissä. Huonettani vaihdettiin kahdesti tämän takia, mutta kaikissa sama juttu. Nyt on flunssamaiset oireet, eli yskää ja kurkkukipua, ja kroppaan sattuu. Ei ollut mitään oireita ennen tuota hotellia. Voiko tämä johtua siitä homeesta? En ole aiemmin ollut noin pahasti myrkyllisessä paikassa ja vaikka olin siellä vain kaksi päivää, niin se oli aika kamala kokemus.
Kommentit (12)
Voi johtua. Varmaan google olisi kertonut sinulle saman asiaan, erityisesti asialliset terveyssivustot.
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua. Varmaan google olisi kertonut sinulle saman asiaan, erityisesti asialliset terveyssivustot.
Okei, mutta tämä palsta on myös keskustelua varten, että voi kuulla muiden ajatuksia ja ehkä kokemuksia. Varsinkin kun kuitenkin niin lyhyen aikaa sitä siellä hengittelin, niin mietin että onko muilla ollut vastaavaa vai olenko vaan jotenkin yliherkkä.
Miten ihmeessä jäit tuollaiseen paikkaan, vielä kahdeksi yöksi? Kiva kun kaikki vaatteet pyörineet siellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä jäit tuollaiseen paikkaan, vielä kahdeksi yöksi? Kiva kun kaikki vaatteet pyörineet siellä.
Kaikki vaatteet pysyi visusti matkalaukussa, käytin tasan kahta asua (yöppäri ja mekko) hotelissa ollessani, ja ne menee uudessa hotellissa pesuun. En avaa syitä jäämiselle, mutta vaihtoehtoa ei oikein ollut. Mutta se nyt ei ollut kysymyksenikään, että oliko hyvä juttu olla tuollaisessa paikassa :)
Miten nopeasti homeoireet teillä muilla yleensä katoaa?
Ihan perus settiä nuo oireet. Tuohon listaan voisi lisätä vielä väsymyksen ja aivosumun.
Jatkona vielä, että vaatteet jotka oli tuolla käytössä jäävät helposti haisemaan ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus settiä nuo oireet. Tuohon listaan voisi lisätä vielä väsymyksen ja aivosumun.
Jatkona vielä, että vaatteet jotka oli tuolla käytössä jäävät helposti haisemaan ikuisesti.
Okei, hyvä tietää, kiitos. Kaikkia noita on tässä. Harmittaa vähän olla täällä paremmassa hotellissa toipilaana ja enimmäkseen omassa huoneessa, mutta toivottavasti menisi pian ohi. Mitään flunssaa tai kotonaan ei voi olla kun oireet alkoi heti kun astuin ensimmäiseen hotellihuoneeseen, ja kävin saman tien valittamassa respassa. No, onneksi tässä hotellissa on tosi vähän porukkaa ja paljon ulkoalueita missä voi vähän olla kauempana muista ettei ketään ala ahdistaa jos yskin tms.
Pese vaatteet 60 asteessa, niin homeitiöt kuolee paremmin. Pyyhi etikalla (puolet etikkaa ja puolet vettä) laukku, kengät yms, mitä oli hotellihuoneessa.
Muista pestä hyvin myös oma tukka (ja toki keho myös, mut hiukset erityisesti), niin alkaa mömmöt vähentyä.
Vierailija kirjoitti:
Pese vaatteet 60 asteessa, niin homeitiöt kuolee paremmin. Pyyhi etikalla (puolet etikkaa ja puolet vettä) laukku, kengät yms, mitä oli hotellihuoneessa.
Muista pestä hyvin myös oma tukka (ja toki keho myös, mut hiukset erityisesti), niin alkaa mömmöt vähentyä.
Kiitos, näin teen.
Mä oon aiemmin altistunut homeelle vakavasti (9kk asuin homekämpässä, ja vikat 6vk oli vakavampia oireita kunnes pääsin pois).
Nykyään alan homeesta oireilemaan melkeinpä välittömästi. Hometaloon jos kävelen, niin 15-30 minuutissa itselle tulee päänsärky ja aivosumu. Useamman tunnin altistuksessa tulee sitten rytmihäiriöitä. Vanhemmillani tulee puolestaan homeesta kuulemma yskää ja kurkkukipua, hekin asui homeen keskellä jossain vaiheessa. Exä asui kaksi viikkoa jossain superhomekämpässä ja sanoi, että alkoi tulla jo mielen tasolla sellaisia oireita, että lähti sieltä heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aiemmin altistunut homeelle vakavasti (9kk asuin homekämpässä, ja vikat 6vk oli vakavampia oireita kunnes pääsin pois).
Nykyään alan homeesta oireilemaan melkeinpä välittömästi. Hometaloon jos kävelen, niin 15-30 minuutissa itselle tulee päänsärky ja aivosumu. Useamman tunnin altistuksessa tulee sitten rytmihäiriöitä. Vanhemmillani tulee puolestaan homeesta kuulemma yskää ja kurkkukipua, hekin asui homeen keskellä jossain vaiheessa. Exä asui kaksi viikkoa jossain superhomekämpässä ja sanoi, että alkoi tulla jo mielen tasolla sellaisia oireita, että lähti sieltä heti pois.
Aivan kamalaa. Ei sitä tajua ennen kuin omalle kohdalle sattuu. Itsekin taisin asua nuorempana homekämpässä, oireita oli mutta ei mitään kovin vakavaa ja ne loppui kun muutin edelliseen kotiin, joka oli uusi ja homeeton. Eli ehkä sitten sen takia nyt herkistynyt minäkin ja siksi näin vahvat oireet.
-ap
Up