Herttoniemen pyöräonnettomuus
Olen kulkenut kyseisestä risteyksestä satoja kertoja, aivan uskomattoman vaarallinen risteys liikennejärjestelyiltään. Monta kertaa olen meinannut jäädä kävelijänä tai pyöräilijänä väistämisvelvollisen auton alle. Sen lisäksi kyseisessä risteyksessä valot vaihtuvat kevyen liikenteen kannalta vaarallisesti, eli puolikkaalle tielle tulee vihreät mutta toinen puoli pysyy punaisena. On niitäkin tilanteita näkynyt, missä joku ei huomaa/välitä punaisesta ja menee osan risteyksestä päin punaisia riskillä. Ja juuri eilen pyöräillessä hidastin ennen risteystä vaikka olikin meille vihreät, sillä edessä oli työmaa ja työkone rouhi toista puolta kevyenliikenteenväylästä. Niin joku ampaisi pyöräletkasta ohitseni ja melkein törmäsi tuohon työkoneeseen. Oli toki kaatosade, niin ei ollut paras näkyvyys varmaan takaani. Silti ihmetelen.
Miten helsingissä voitaisiin parantaa keyven liikenteen turvallisuutta? Nyt on työmaitakin siellä sun täällä, liikennejärjestelyt yhtäkkiä muuttuneet, joissain kohdin pyöräilijät ohjataan autoliikenteen sekaan vaikkei se siinä ole oikeasti mm nopeuden kannalta turvallista.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekka ja Rekka se oli kuorma-auto..
Tuossa linkissä näkyy se musta rekka
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006512934.htmlNäyttää siinä koukku olevan myös, että rekan nuppi on kyseessä.
Kuuklaa tyttöparkka. Nuppi, nuppi, lipputangon nuppi, eiku...
Tiedot onnettomuudesta kiitos.
Oliko naispyöräilijällä vaihdepyörä jossa VAIN käsijarrut.
Olen samaa ikäluokkaa ja ajoin pöpelikköön kun yritin jarruttaa jaloilla mutta oli vain käsijarrut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta Pihtiputaalle - siellä ei ole vaikeaselkoisia liikennevaloja (eikä paljoa muutakaan)...!
Onko aina pakko vastata aiheeseen kuin aiheeseen muuta pois jos ei miellytä??
Ihan oikeasti ihmiset!! Antakaa muiden keskustella tärkeistä asioista!
Kumpiko Sinulle on keskustelussa tärkeämpää - onnettomuuteen johtaneet syyt vai uhrin henkilöllisyys ja omaisuutensa määrä...?
Bussilla turvallisinta matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuorma-auto on aloittanut kääntymisen niin peilistä ei välttämättä näe sivulle.
Suojatiet pitäisi laittaa vähintään 10 metriä sivulle risteyksestä niin niihin ei voi tulla vauhdilla.
Vänkärin puolelle kuorma-autossa jää katvealueita joihin ei näe millään. Oikealle katsomalla et näe mitään joka jää sivuikkunan kohdalta taaksepäin tai ikkunalinjan alapuolelle. Ja vaikka autoissa on nykyään hyvät laajakulmapeilit, niin nekään ei näytä kaikkea.
Sama juttu on pakettiautoissa. Pakuihin on onneksi saatavilla oikean puolen liukuoveen ikkuna, joka merkittävästi pienentää katvealuetta. Tosin siitäkään ei ole apua mikäli auto on täyteen lastattu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedot onnettomuudesta kiitos.
Oliko naispyöräilijällä vaihdepyörä jossa VAIN käsijarrut.
Olen samaa ikäluokkaa ja ajoin pöpelikköön kun yritin jarruttaa jaloilla mutta oli vain käsijarrut.
Käsijarru (levyjarrut) edessä. En tiedä takajarruista.
Tosi vaikea paikka pysähtyä nopeasti pyörällä. Siinä alueella on usein hiekkaa joka luistaa renkaiden alla.
Ajoin siitä muutaman kerran kaupunkipyörällä. Oli kauheaa. En suosittele.
Facessa puhutaan että aurinko paistaa iltapäivisin tuossa risteyksessä tosi ikävästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuossa risteyksessä ei asiallisesti ajavalle kuskille olisi pitänyt olla pienintäkään ongelmaa havaita pyöräilijää ja väistää kuten olisi pitänyt. Todennäköisesti kuski ei tiennyt tai välittänyt liikennesäännöistä tai oli luuri korvalla eikä seurannut liikennettä yhtään. Tuollaista käytöstä näkee päivittäin autokuskeilla.
Tämän vuoksi itsekin ihmettelen, miksi risteystä on sanottu vaaralliseksi. Tuo ei autolijan kannalta ole mitenkään päin vaikea risteys, siinä on hyvä näkyvyys ja jos autoilijalla on silmät päässä, niin minkään sortin ongelmaa ei ole. Pyörätie kulkee auton rinnalla ja sitä voi havainnoida risteykseen tultaessa. Jos on odotettu siellä valoissa, niin silloinhan odotellaan siinä suojatien edessä kunnes jalankulkijat ja pyöräilijät ovat menneet yli - samalla tarkkaillen, tuleeko sieltä takaa joku pyörä vauhdilla. Ei ole vaikeaa!
Sama täällä. Kuljen kuitenkin useasti viikossa autolla Laajasalon suunnasta Itäväylälle, ja aina katson tarkkaan, ettei tuossa kohtaa tule myöskään takaa ketään suojatielle, jotta voin ajaa turvallisesti. Ihan sama, olenko ainoa joka ehtii valoista, kunhan kukaan ei jää alle. Ajan yleensä myös kerran viikossa pyörällä tuosta, mutta Helsingissä ylipäätään pitää katsoa molempiin suuntiin ennen tien ylitystä eikä luottaa pelkästään valoihin. Olen itse kävelijänä meinannut jäädä bussin alle eri risteyksessä, kun bussin oli pakko ajaa kovaa keltaisia/punaisia päin. Tämän Herttoniemen tapauksen risteyksessä en itse ole onneksi joutunut todistamaan ongelmia, mutta ehdottomasti tämän tapauksen jälkeen olen autolla ja pyörällä ainakin kymmenen kertaa varovaisempi. Annan muutenkin aina ihmisille tietä, mutta autokoulusta ei olekaan kovin kauaa aikaa eikä ajokokemustakaan ole kertynyt kovin paljoa. Vaikka joissain tapauksissa pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen, katson kuitenkin, väistääkö hän minua vai ei.
Olen kerran meinannut ajaa autolla ihmisen päälle, koska hän käveli punaisia päin ja minulla oli nuolivalo ja näkyvyys huono, mutta ehdin jarruttaa eikä mitään onneksi sattunut.
Ja Herttoniemessä kun menee tuosta risteyksestä Itäväylän suuntaan ja on tosiaan se outo kolmio vastaantulijoilla suoralla tiellä ja minulla etuajo-oikeus vasemmalle käännyttäessä, niin en todellakaan luota siihen, että kolmion takaa tulevat väistäisivät minua, koska eivät kaikki sitä kolmiota huomaa. Viimeksi tänään väistin itse kolmea autoa, koska he eivät sitä kolmiota huomioineet. Ensimmäinen siitä ehti, mutta olisin ajanut toisen auton kylkeen, ellen olisi jäänyt odottamaan.
On ollut muuten milleistä kiinni, etten olisi törmännyt toiseen autoon liikenneympyrässä. Olin ympyrässä, kun kolmion takaa ympyrään liittyi toinen auto, johon olisin satavarmasti törmännyt ellen olisi lyönyt jarruja pohjaan. Pysähdyin siis ympyrään ja hetki piti koota itseä. Täällä todellakin pitää ennakoida koko ajan, vaarallisia ohituksia ja kaistanvaihtoja näkee joka päivä!
N25, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkoja, joissa liikenne on vaarallista, on monia. Mutta ongelma ei ole aina suoraan liikennejärjestelyissä vaan todellakin ihmisten välinpitämättömyydessä. Sitä ei oikein liikennejärjestelyillä korjata. Asennevammat ovat meillä liikenteessä suuret.
Monet autoilijat etenkin unohtavat että kääntyessään ovat väistämisvelvollisia myös polkupyörän suhteen. Tässäkin Herttoniemen tragediassa saattaa sellainen ikävä tapaus olla kyseessä.
Jotkut ovat niin itsekeskeisiä ja itseensä uppoutuneita, että aiheuttavat missä vaan vaaratilanteita. Eilen taas meinasin jäädä jalankulkijana valottomalla suojatiellä auton alle. Siis kaksikaistaisella osuudella toinen auto pysähtyi suojatien laitaan kuten pitää ja lähidin ylittämään, mutta viereistä kaistaa ajava tollo ei pysähtynyt. Kävelin sitten tien yli suojatien ulkopuolelta, turvallisen matkan päästä hänestä ja pitäen käsivarttani suorana ja kättä STOP-merkkinä ettei ko. asennevammainen ajaisi ylitseni. Tiellä ei ollut ruuhkaa, sää ja näkyvyys oli hyvä - sumua lienee ollut vain ko. autoilijan korvien välissä.
Tänään viimeksi kun autoille vaihtui punainen valo. Tuli auto useamman sekunnin jälkeen vielä punaisia päin vaikka vastaan tuleva liikenne oli pysähtynyt jo aikoja sitten. Jos en olisi katsonut vasemmalle vaikka minulla oli vihreä valo. Auto olisi ajanut minun yli, enkä olisi tässä kirjoittamassa tätä. Tämä tapahtui viimeksi siis tänään. En tiedä voiko tämä olla välinpitämättömyyttä typeryyttä sokeutta vai mitä. Oikeasti tuollaisilta tulisi ottaa se kortti vain suosiolla pois.
Se on kusipäisyyttä, itsekkyyttä ja tyhmyyttä. Kuvitellaan itsellä olevan oikeus rikkoa liikennesääntöjä vaikka muut kuolisivat.
Vielä typerämpää on rikkoa liikennesääntöjä, jos on itse jolle käy huonommin. Ja tätä näkee ihan joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuorma-auto on aloittanut kääntymisen niin peilistä ei välttämättä näe sivulle.
Suojatiet pitäisi laittaa vähintään 10 metriä sivulle risteyksestä niin niihin ei voi tulla vauhdilla.Vänkärin puolelle kuorma-autossa jää katvealueita joihin ei näe millään. Oikealle katsomalla et näe mitään joka jää sivuikkunan kohdalta taaksepäin tai ikkunalinjan alapuolelle. Ja vaikka autoissa on nykyään hyvät laajakulmapeilit, niin nekään ei näytä kaikkea.
Sama juttu on pakettiautoissa. Pakuihin on onneksi saatavilla oikean puolen liukuoveen ikkuna, joka merkittävästi pienentää katvealuetta. Tosin siitäkään ei ole apua mikäli auto on täyteen lastattu.
Se ei ole mikään syy ajaa kenenkään päälle että ei näe.
Tässä tuo fillari vähän saanut osumaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuorma-autot on kiellettävä, loppuu viattomien teurstus.
Pyöräilyonnettomuudet loppuisi, kun laissa määrättäisiin, että polkupyöräilijä on aina väistämisvelvollinen kaikkiin muihin ajoneuvoihin nähden.
tai autot
vai ajatteletko että ihmisten yli ajaminen loppuu kun jalankulkijat määritellään väistämisvelvollisiksi suojateillä
Vierailija kirjoitti:
just sellanen pyörä mitä nämä spandexhirmut käyttää ajaessaan 60 kilsaa tunnissa viattoman autoiilijan eteen
Vierailija kirjoitti:
Onkos se törmännyt kuorma-autoon ekaks tolla etupyörällä.
Ei fillari olis varmaan noin siisti, jos se olisi jäänyt kuorma-auton renkaan alle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuva risteyksestä myös tässä, huomaa selvästi autokuskin olleen täysin syyllinen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006512934.html
Yhtä syyllinen on se joka luottaa muihin liikenteessä! Kuka ylittää tien katsomatta kunnolla? Rekka vielä niin iso ja äänekäs, ei voi olla huomaamatta!
Kesäkuun alussa tulee tuo ennakointipakko liikentessä. Silloin autoilija on aina syyllinen jos ajaa pyöräilijän päälle. Vaikka pyöräilijä tekisi virheen.
Eli tässäkin tapauksessa olisi autoilijan syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just sellanen pyörä mitä nämä spandexhirmut käyttää ajaessaan 60 kilsaa tunnissa viattoman autoiilijan eteen
Just joo. Näyttää ihan normaalilta työmatkapyöräilijän pyörältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatiet pitäisi laittaa vähintään 10 metriä sivulle risteyksestä niin niihin ei voi tulla vauhdilla.Vänkärin puolelle kuorma-autossa jää katvealueita joihin ei näe millään. Oikealle katsomalla et näe mitään joka jää sivuikkunan kohdalta taaksepäin tai ikkunalinjan alapuolelle. Ja vaikka autoissa on nykyään hyvät laajakulmapeilit, niin nekään ei näytä kaikkea.
Mutta koska liikenne on yhteispeliä niin tällainen kuorma-auto/rekka/whatever ei kuitenkaan jää näkemättä muilta, joten heillä on tilaisuus väistää ja antaa toisen mennä ekana vaikka silloin olisikin oma vuoro..
Ihan sama se on syyspimeällä, nämä mustiin pukeutuneet jalankulkijat ilman ainuttakaan heijastinta eivät osaa edes ajatella sitä, että autoilija ei vaan voi nähdä heitä pitkän matkan päästä. Se on vaan mahdotonta asettua toisen asemaan, koska hekin näkevät pimeällä sen lukemattomilla valoilla varustetun auton ihan ongelmitta..
Pienille lapsillekin opetetaan että etenkin kaikkia isoja autoja ja työkoneita pitää varoa, koska niistä ei kuski näe ihan joka suuntaan. Harvempi varmasti haluaa tietentahtoen kenenkään yli ajaa, mutta mahdoton sellaista on väistää jota ei edes ole mahdollista nähdä. Ilmeisesti siksi nämä on kuitenkin ihan laillisia kulkupelejä, että tosiaan on ajateltu että vaikka kuski ei sieltä kopista joka suuntaan näe (eikä ainakaan samaan aikaan) niin muut tielläliikkujat näkee kuitenkin tämän..
Ottamatta kantaa kyseiseen onnettomuuteen, on vain todettava, että valitettavan usein se syy onnettomuuteen löytyy ohjaustangon ja satulan välistä. Fillaristilla tuntuu olevan ajatuksena vain paahtaa spandexit vinkuen suoraan eteenpäin niin lujaa kuin mahdollista. Tilannenopeudesta valoissa ja risteyksissä ei ole hajuakaan, samoin bussipysäkit ohitetaan niin lujaa kun fillarista lähtee - ihan sama, onko paikalla vaikka lapsia.
Siinä fillarissa on myös jarrut. Pitää tajuta katsoa ympärilleen ja arvioida muu liikenne ja toimia sen mukaan. Fillari myös kääntyy vasemmalle tai oikealle, kun kääntää siitä ohjaustangosta. Kun liikenne vaikuttaa hankalalta; jarruta - pysähdy - jalkaudu - taluta, ja ala ajaa uudestaan, kun on turvallista. On muistissa tilanne, jossa fillaristi arvioi nopeutensa väärin ja posotti suoraan liikkeelle lähtevän bussin etupyörien eteen, samoin eräs rouvashenkilö ajoi auton kylkeen, kun ei ehtinyt nopeamman siippansa perään suojatien yli. Ei sitten voinut pysähtyä ja odottaa.
Turhia, turhia onnettomuuksia.
Olen asunut koko ikäni (vuosikymmenet) joko Hgissä tai sitä suuremmassa kaupungissa ja tuo on ainoa paikka jossa olen itsekin ollut aivan vähällä joutua onnettomuuteen.
No jos et pysty varomaan muita, niin ei tosiaan kannata paljoa sillä rekalla ajella. Tai kohta olet raastuvassa itsekin.