Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluat mennä/menit kirkossa naimisiin, vaikket usko Jumalaan?

Vierailija
20.05.2020 |

Kun kaikki muutkin niin miksen minäkin? Eikö yhtään hävetä tai tunnu itsekkäältä tuhlata papin aikaa, jos hänen sanomansa menee kuitenkin ohi korvien? Oletko perinteiden orja? Mitä olen ystäväpiirissäni asiasta keskustellut, niin tuntuu että olen ainoa joka ajattelee perinteisten kirkkohäiden olevan tekopyhää, jos ei kuitenkaan usko Jumalaan. Kovin moni ihminen ei ajattele näin syvällisesti.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet ihmiset elävät leikkielämää, jossa asioiden merkityksiä ei mietitä kovinkaan syvällisesti. Toimitaan fiilisten ja tunnelmien pohjalta, ja tehdään niin kuin muutkin tekevät. Tehdään kirkossa sopimus koko seurakunnan edessä ja vannotaan sitoutumista sopimukseen Jumalan kasvojen edessä, vaikkei edes uskota Jumalaan. Naureskellaan koko seurakunnan höpöhöpö-uskomuksille ihan vain jotta saadaan omalle naimisiinmenolle hyvät kulissit. Ei mietitä, minkä leiman tämä antaa koko naimisiinmenolle. Naimisiinmeno pitäisi tapahtua rakkaudesta, mutta aviota solmiessa ollaankin käyttämässä seurakuntaa, kirkkoa ja pappia hyväkseen, naureskellaan näille ihmisille, vain jotta saadaan itselle jotain henkilökohtaista hyötyä, eli hieno, tunnelmallinen ympäristö toimituksen ajaksi. Osoitetaan koko maailmalle rakkaus jotain henkilöä kohtaan käyttämällä siihen ilmaisuun jotain halpamaista laskelmointia. Vähän sama kuin veisi syvästi kaipaamansa ihmisen haudalle varastettuja kukkasia.

Ps. en usko jumalaan joten en myöskään halua kirkkohäitä.

Mistä sinä tiedät, kuinka syvällisesti muut ajattelevat ja millä perusteilla he tekevät valintojaan? Ja millä tavoin sinulta on pois se, millaisen merkityksen muut antavat naimisiinmenolle, kirkkorakennukselle tai uskonnolle?

Itse olen ateisti, mutta olin ennen uskossa. Olen todellakin miettinyt tällaiset asiat läpi perusteellisesti ja siksi olen myös vapaa tekemään juuri sellaisia valintoja kuin itse haluan. Valitsen esimerkiksi mennä jouluna kirkkoon. Onhan se aika huvittavaa, että sen perusteella joku besserwisser katsoo tietävänsä minusta tai ajattelukyvystäni jotain.

Mutta kun sillä ei ole merkitystä miten sinä ajattelet. Kyse on tekojen merkityksistä. Kirkkohäissä on kyse sopimuksen tekemisestä Jumalan kasvojen ja seurakunnan edessä. Jos tekee sopimuksen vannoen Jumalan nimiin ilman, että edes uskoo Jumalaan, silloin pilkkaa tuota sopimusta. Vaikkei edes itse ajattelisi pilkkaavansa ketään. Tätä juuri tarkoitin sillä, että ihmiset eivät suhtaudu asioihin kovinkaan syvällisesti. Teoilla on merkityksiä, jotka eivät katoa mihinkään sillä, ettei ota niitä huomioon.

Vierailija
62/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kirkossa naimisiinmenoa edes uskovaisilta. Kirkot ovat järjestään kylmiä ja kolkkoja tiloja, joissa kaikuu. Pahinta on, jos kirkossa on huutava lapsi. Kyllä papin saa johonkin viihtyisämpääkin tilaan.

No eiköhän kyse ole perinteestä.

Ja kai se vihkimisosuus onkin aika vakava ja voi olla kolkossa tilassa, aika jykevä sitoutuminen kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet ihmiset elävät leikkielämää, jossa asioiden merkityksiä ei mietitä kovinkaan syvällisesti. Toimitaan fiilisten ja tunnelmien pohjalta, ja tehdään niin kuin muutkin tekevät. Tehdään kirkossa sopimus koko seurakunnan edessä ja vannotaan sitoutumista sopimukseen Jumalan kasvojen edessä, vaikkei edes uskota Jumalaan. Naureskellaan koko seurakunnan höpöhöpö-uskomuksille ihan vain jotta saadaan omalle naimisiinmenolle hyvät kulissit. Ei mietitä, minkä leiman tämä antaa koko naimisiinmenolle. Naimisiinmeno pitäisi tapahtua rakkaudesta, mutta aviota solmiessa ollaankin käyttämässä seurakuntaa, kirkkoa ja pappia hyväkseen, naureskellaan näille ihmisille, vain jotta saadaan itselle jotain henkilökohtaista hyötyä, eli hieno, tunnelmallinen ympäristö toimituksen ajaksi. Osoitetaan koko maailmalle rakkaus jotain henkilöä kohtaan käyttämällä siihen ilmaisuun jotain halpamaista laskelmointia. Vähän sama kuin veisi syvästi kaipaamansa ihmisen haudalle varastettuja kukkasia.

Mistä sinä tiedät, kuinka syvällisesti muut ajattelevat ja millä perusteilla he tekevät valintojaan? Ja millä tavoin sinulta on pois se, millaisen merkityksen muut antavat naimisiinmenolle, kirkkorakennukselle tai uskonnolle?

Itse olen ateisti, mutta olin ennen uskossa. Olen todellakin miettinyt tällaiset asiat läpi perusteellisesti ja siksi olen myös vapaa tekemään juuri sellaisia valintoja kuin itse haluan. Valitsen esimerkiksi mennä jouluna kirkkoon. Onhan se aika huvittavaa, että sen perusteella joku besserwisser katsoo tietävänsä minusta tai ajattelukyvystäni jotain.

Mutta kun sillä ei ole merkitystä miten sinä ajattelet. Kyse on tekojen merkityksistä. Kirkkohäissä on kyse sopimuksen tekemisestä Jumalan kasvojen ja seurakunnan edessä. Jos tekee sopimuksen vannoen Jumalan nimiin ilman, että edes uskoo Jumalaan, silloin pilkkaa tuota sopimusta. Vaikkei edes itse ajattelisi pilkkaavansa ketään. Tätä juuri tarkoitin sillä, että ihmiset eivät suhtaudu asioihin kovinkaan syvällisesti. Teoilla on merkityksiä, jotka eivät katoa mihinkään sillä, ettei ota niitä huomioon.

Höpö höpö. Eivät uskovaiset ajattele tekevänsä sopimusta Jumalan nimissä vai mitä lie.

Vierailija
64/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan uskomatonta, että hihitellään selän takana papeille ja "jeesus-puheille", mutta sitten tungetaan papin eteen elämänsä tärkeimpinä hetkinä.

Vierailija
65/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu suomalaiseen tapaluterilaiseen kulttuuriin, siinä kuin suvivirsi ja joulukirkko.

Muistan ihan pienenä jo "vihanneeni" kaikkea perinteikästä juuri esim. suvivirttä ja joulukirkkoa. Osoitin lapsena mieltä istumalla suvivirren aikana koulun kevätjuhlassa. En osallistunut koulun uskonnon tunneille. Tämä kriittisyys kristillisiä perinteitä kohtaan kumpuaa omasta kasvatuksestani. Ehkä ei-uskonnollinen kasvatus on saanut minut ajattelemaan asioita ihan omilla aivoillani ja kyseenalaistamaan perinteitä -AP

No mulla taas kristillinen kasvatus, mutta ajattelen kans omilla aivoillani ja kyseenalaistan monia perinteitä.

Vierailija
66/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vietätte joulua ja pääsiäistä jos ette usko jumalaan?

Joulu ei liity jumalaan millään tavalla.

Itse en vietä kumpaakaan. Joulu ja pääsiäinen ovat minulle samanlaisia päiviä kuin kaikki muutkin.

Vierailija
67/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yhdessä ei- kirkollisessa vihkimisessä, meren rannalla kauniina kesäpäivänä. Maistraatti-ihminen puhui kauniisti ja tilaisuus oli ikimuistettava ja levollisen rakastettava. Itse menimme naimisiin papin vihkiessä kirkollisesti, mutta ei kirkossa. Oli myös lämminhenkinen. Samat kaavat perushäissä on huvittavaa ja tylsää , ainakin vieraille.

Vierailija
68/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Eivät uskovaiset ajattele tekevänsä sopimusta Jumalan nimissä vai mitä lie.

Kolmannen kerran: kyse on tekojen merkityksistä, jotka voivat olla erilaisia kuin mitä ihminen niistä itse ajattelee.

"Hyvä  hääpari,  NN  ja  NN  (etunimet),  koolla  oleva  seurakunta  /  hyvät  häävieraat.  Jumala  on  itse asettanut avioliiton jo luomisen aamussa. Herramme Jeesus Kristus on korostanut sen merkitystä  sanoessaan:  »Minkä  Jumala  on  yhdistänyt,  sitä  älköön  ihminen  erottako.»  Pitäkää  sen  tähden  huolta  liitostanne.  Kun  näin  teette,  se  voi  tuoda  elämäänne  onnea  ja  siunausta. Olkaa nöyriä ja kunnioittakaa toisianne, niin että keskinäinen yhteytenne säilyisi avioliiton arjessa.

Kaikkitietävän  Jumalan  kasvojen  edessä  ja  tämän  seurakunnan  (näiden  todistajien)  läsnä  ollessa  kysyn  sinulta,  NN  (koko  nimi),  tahdotko  ottaa  NN:n  (koko  nimi)  aviovaimoksesi  ja  osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?

Te  olette  nyt  ottaneet  toisenne  aviopuolisoiksi  ja  tunnustaneet  sen  julkisesti  Jumalan  kasvojen  edessä  ja  tämän  seurakunnan  (näiden  todistajien)  läsnä  ollessa.  Vihkisormus  on  annettu  avioliittonne  merkiksi.  Sillä  valtuutuksella,  joka  minulle  on  uskottu,  vahvistan  teidän liittonne ja julistan teidät aviopuolisoiksi."

http://kirkkokasikirja.fi/toim/04a_aviol_vihk.pdf

Vierailija
69/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättää, kuinka vihamielistä, suvaitsematonta palikka-ajattelua tämän ketjun kirkkovastaiset ovat suoltaneet.

Tuntuu, että ko. henkilöt eivät kykene minkäänlaiseen joustavaan, monikerroksiseen ajatteluun, vaan seuraavat sitä vihaisina teini-ikäisinä hoksaamaansa "logiikkaa", jonka läpi katsottuna kaikki, paitsi toiset fanaattiset teinit nahkatakeissaan ovat "lampaita" ja "idiootteja".

Mietin, minkälainen oikosulku teille "loogikoille" ja muille vapaa-ajattelijoille tulisi siitä, jos joutuisitte miettimään, miksi saat askin tulitikkuja, kun annat kaupan kassalle rahaa, mutta jos annat kaupan kassalle askin tulitikkuja, et saa vastineeksi rahaa. Apua?!

Se, ettei osaa ajatella vasta-argumentteja omille uskomuksilleen, ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Koko ketjuun voisi vastata muutamalla käytännöllisen teologian artikkelilla, jotka avaavat uskonnollisen käyttäytymisen ja rituaalien merkitystä ihmisille - mikä on itsessään jo suuri syy, miksi uskontoja on olemassa. Ihmiset eivät siis pelkästään palvele uskontoja, vaan myös uskonnot ihmisiä. Kuten tässä kirkkohää-tapauksessa.

Mutta joo. Teidän ateistien viestit ovat olleet niin sivistymättömän ylenkatseellisia, että en yhtään ihmettele, jos kukaan ei tahdo teille toimintansa todellisia syitä avata. Ette vaikuta kykeneväisiltä uuden tiedon vastaanottamiseen, kun olette jo päättäneet, että lähtökohtaisesti kaikki, jotka eivät käytä samanlaista niiteillä koristeltua nahkatakkia, ovat pellejä ja lampaita. Jos kuitenkin kiinnostaa, niin suosittelen googlailemaan avainsanoilla käytännöllinen teologia ja rituaalit.

Vierailija
70/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättää, kuinka vihamielistä, suvaitsematonta palikka-ajattelua tämän ketjun kirkkovastaiset ovat suoltaneet.

Tuntuu, että ko. henkilöt eivät kykene minkäänlaiseen joustavaan, monikerroksiseen ajatteluun, vaan seuraavat sitä vihaisina teini-ikäisinä hoksaamaansa "logiikkaa", jonka läpi katsottuna kaikki, paitsi toiset fanaattiset teinit nahkatakeissaan ovat "lampaita" ja "idiootteja".

Mietin, minkälainen oikosulku teille "loogikoille" ja muille vapaa-ajattelijoille tulisi siitä, jos joutuisitte miettimään, miksi saat askin tulitikkuja, kun annat kaupan kassalle rahaa, mutta jos annat kaupan kassalle askin tulitikkuja, et saa vastineeksi rahaa. Apua?!

Se, ettei osaa ajatella vasta-argumentteja omille uskomuksilleen, ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Koko ketjuun voisi vastata muutamalla käytännöllisen teologian artikkelilla, jotka avaavat uskonnollisen käyttäytymisen ja rituaalien merkitystä ihmisille - mikä on itsessään jo suuri syy, miksi uskontoja on olemassa. Ihmiset eivät siis pelkästään palvele uskontoja, vaan myös uskonnot ihmisiä. Kuten tässä kirkkohää-tapauksessa.

Mutta joo. Teidän ateistien viestit ovat olleet niin sivistymättömän ylenkatseellisia, että en yhtään ihmettele, jos kukaan ei tahdo teille toimintansa todellisia syitä avata. Ette vaikuta kykeneväisiltä uuden tiedon vastaanottamiseen, kun olette jo päättäneet, että lähtökohtaisesti kaikki, jotka eivät käytä samanlaista niiteillä koristeltua nahkatakkia, ovat pellejä ja lampaita. Jos kuitenkin kiinnostaa, niin suosittelen googlailemaan avainsanoilla käytännöllinen teologia ja rituaalit.

Sua ei siis haittaa, että ateisti päättää mennä kirkossa jumalan silmien alla naimisiin ja naureskelee partaansa Jeesushöpinöille? Ok.

Vierailija
71/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu suomalaiseen tapaluterilaiseen kulttuuriin, siinä kuin suvivirsi ja joulukirkko.

Muistan ihan pienenä jo "vihanneeni" kaikkea perinteikästä juuri esim. suvivirttä ja joulukirkkoa. Osoitin lapsena mieltä istumalla suvivirren aikana koulun kevätjuhlassa. En osallistunut koulun uskonnon tunneille. Tämä kriittisyys kristillisiä perinteitä kohtaan kumpuaa omasta kasvatuksestani. Ehkä ei-uskonnollinen kasvatus on saanut minut ajattelemaan asioita ihan omilla aivoillani ja kyseenalaistamaan perinteitä -AP

Tosi harmillista että olet saanut noin jyrkän kasvatuksen. Yhtä harmi kuin jos olisit kasvanut uskonlahkossa ja sinut olisi kasvatettu ajattelemaan heidän aivoillaan. Et varmaan myöskään vietä juhlapyhiä ja olet kaikki kirkolliset pyhät töissä, esim huomenna helatorstaina? 

Nykyään on trendikästä olla kaikkea vastaan. Oli se sitten ydinperhe, lastenteko, muovipillit tai sitten kristilliset perinteet. Itseäni ahdistaa se, että suomalaisia on kokoajan vähemmän ja kulttuurimme kuolee vähitellen pois kun se korvautuu muualta tulevilla kulttuuriperinnöillä ja tavoilla.

Kasvatukseni oli kaukana jyrkästä. Ja olet oikeassa, en tule juhlimaan huomista helatorstaita sen enempää kuin muutkaan ihmiset ja olen töistä pois silloin, kun minulle ei ole merkattu työvuoroa. Tekstistäsi tosiaan näkyy ahdistus toisinajattelijoita kohtaan, jotka ovat luomassa Suomesta vapaampaa ja avoimempaa yhteiskuntaa. Tsemppiä! -AP

Miksei asioista voi keskustella ilman, että pitää nostaa itseään toisen yläpuolelle? Viitaten tuohon ilkeilevään loppukaneettiisi. Mielestäni tämä on hyvinkin mielenkiintoinen aihe. Yhä useampi minunkin lähipiiristäni on "toisinajattelija" eli ikävä kyllä puhuvat tosi ikävästi tapakristityistä ja vuosituhansia vanhoista perinteistä. Kuitenkin he itsekin viettävät joulua, ottavat vastaan ja antavat joululahjoja, pyytävät töistä vapaata pääsiäisen välipäiville jne. Tässäkään en sano että sinä tekisit niin tai että kaikki toisinajattelijat olisivat tämänkaltaisia.

Minusta on hienoa, että nykypäivänä jokainen yksilö pystyy valitsemaan miten haluaa elämäänsä elää eikä siinä ole mitään pahaa. Kalenterivuosi olisi kuitenkin hyvin toisenlainen jos sieltä napsisi kaikki kristilliset pyhät pois. Olisi vain päiviä.

Miten tuo "Luomme Suomesta vapaampaa ja avoimempaa yhteiskuntaa" käytännössä näkyy? Valinnanvapaus on ollut tietysti jo pitkään olemassa esimerkiksi häitä vietettäessä ja se on tietysti hieno juttu.

No näkyyhän se oikein hyvin noissa tv-ohjelmissa.  Temptation Island ja Ex on the beach, oikein hyviä esimerkkejä vapaasta ja avoimesta yhteiskunnasta, johon meitä ollaan ohjaamassa.  

Kiroilu, hävyttömyydet, syljeskely ihmisten päälle ja ilkeilevät nettikirjoitukset luovat satumaista vapauden tunnetta.  Meitä ei kahlitse mikään!  

Nopeassa tahdissa syttyvät avoliitot, hääjuhlallisuuksien ja prinsessapäivien sekä lahjojen vuoksi solmitut lyhytkestoisiksi jäävät avioliitot, ns. rakkauslapset, joista tulee vähän myöhemmin niitä bonuslapsia,  ylivelkaantumiset,  muotisisustukset, joita esitellään tv:ssä ja lehdissä, kaikki tämä ja paljon muuta on juuri sitä avoimuutta ja vapautta, johon pyrimme, emme kaipaa vanhoillisia arvoja elämäämme.  Panostamme lyhytkestoisuuteen.

Olen istunut yleisönä kaksissa kirkkohäissä ja ollut viettämässä yksiä maistraattihäitä yhden ja saman morsiamen sukulaisena.  Olen ostanut kolmet häälahjat hänelle.  Nyt on avioliitto jälleen loppumassa ja rouva odottaa vain muuttamista uuden kanssa yhteen.  Tosin saattaa se tässä odotellessa kariutua sekin, mutta katsotaan sanoi lekuri.  Lasten kohtalo koskettaa, mutta ne ovat nyt tässä hetkessä vain statisteja.  Tämähän on vapaa ja avoin yhteiskunta, jonka heille tahdoimme luoda.

Vierailija
72/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluakkaan mennä, enkä mene.

Niin no sinulta ei nyt kysyttykään vaan niiltä jotka meni.

Vierailija
73/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon koomisempia tiedä kuin morsio isän käsipuolessa valkoisessa puvussa ja hunnussa. Takana kymmenen vuotta avoliitossa ja kaksi lasta.

Aina tulee aivan karsea myötähäpeä! Ei siltä isältä varmaan mitään ole kysytty kun on samaan kämppään muutettu, mutta kirkossa talutetaan neitseellistä morsianta😂😂😂

74/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari hyvää kaveria. Heiluimme varsinkin läpi 1990-luvun aika tiiviinä kolmikkona. Kun yksi meistä sitten meni naimisiin kirkossa, minä olin bestman ja kolmas meistä oli pappina. Meillä olikin siinä alussa vähän vaikeuksia pitää naamat peruslukemilla seurakunnan edessä.

Itse menin naimisiin maistraatissa sitten paljon myöhemmin.

Vierailija
75/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ovat vanhoja muinais-pohjoismaisia juhlia joita kristinusko on yrittänyt omia.

Vierailija
76/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DXTR kirjoitti:

Minulla on pari hyvää kaveria. Heiluimme varsinkin läpi 1990-luvun aika tiiviinä kolmikkona. Kun yksi meistä sitten meni naimisiin kirkossa, minä olin bestman ja kolmas meistä oli pappina. Meillä olikin siinä alussa vähän vaikeuksia pitää naamat peruslukemilla seurakunnan edessä.

Itse menin naimisiin maistraatissa sitten paljon myöhemmin.

Joo, minäkin olen nähnyt Levottomat.

Vierailija
77/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu ei liity jumalaan millään tavalla.

Itse en vietä kumpaakaan. Joulu ja pääsiäinen ovat minulle samanlaisia päiviä kuin kaikki muutkin.

Jeps. Joulu ei liity jumalaan mitenkään? Muuten vaan ympärimaailmaa on jeesuslapsi seimessä eri kuvaelmissa ja joululauluissa. Kyllä vietetään samaan aikaan kuin ennen pakanallinen yulejuhla, mutta kuka sitä Suomessa viettää? Sinä ilmeisesti eli kerropas minkälaiset perinteet teidän perheessä siihen kuuluu?

Aivan, ei mitään, koska perinne on vuosisatoja sitten kuollut. Kristillinen jouluperinne sen sijaan elää ja voi hyvin. Pakanalliseen joulunviettoon muuten kuuluu hevosen uhraus jumalille, kuuluuko se sinun pakanalliseen jouluusi?

Vierailija
78/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon Jumalaan, mutta olen eronnut kirkosta jo 30 vuotta sitten, koska en hyväksynyt luterilaista kirkkoa instituutiona. Muitakin syitä oli ja totesin, että uskoon en tarvitse hienoja rakennuksia ja ulkoaopittuja rukouksia.

Joten menimme maistraatissa naimisiin ja uskon silti, että Jumala on siunannut pitkän liittomme.

Vierailija
79/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini mieliksi. Hyvä että menin.

Vierailija
80/115 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä liityin takaisin kirkkoon vähän ennen häitäni. Erosin sieltä muistaakseni 18-vuotiaana jonkunlaisen kohun mukana kun moni muukin erosi. 

Maistraattivihkiminen tuntui vaan jotenkin laimealta vaihtoehdolta kirkkohäille. Olen aina pitänyt vanhojen kirkkojen tunnelmasta ja niissä on jotain erityistä, mikä saa mussa aikaan jonkinlaisia "hartaita" tunteita, vaikka en ole ikinä mieltänyt itseäni uskovaiseksi mutta varmaan sitten tapauskovaiseksi.

Minulle tärkeää oli myöskin urkumusiikki ja perinteiset häämarssit. Halusin myös että  isäni saattaa minut alttarille, se on mielestäni kaunis tapa enkä jaksa nähdä sitä mitenkään "naista alistavana" tai miten nykyään onkaan trendikästä ajatella. Luovuttamisesta jäi kauneimmat muistot ja itku oli herkässä.

Mielestäni jokainen saa mennä vihille niinkuin itselleen parhaaksi näkee. Itse olen aika konservatiivinen ja rakastan kirkkoja. Aiomme myös kastaa tulevan lapsemme, enkä nää siinäkään mitään pahaa vaikka en olekaan harras uskovainen itse. 

Naimisiin voi mennä muuallakin kuin kirkossa tai maistraatissa.

Tuo morsiammen luovutus ei ole suomalainen perinne, vaan juuri sitä, että omaisuus vaihtaa omistajaa. Suomessa perinteen mukaan tuleva aviopari astelee yhdessä alttarille.

Ei missään väitettykään, että se on suomalainen perinne. Paitsi, että käytännössä on. Aika monet häät tullut vietettyä kirkossa vieraan ominaisuudessa, enkä ole ikinä nähnyt avioparin saapuvan yhdessä. Kyllä se sulhanen bestmaneineen on aina ollut siellä alttarilla ja morsian saapunut saattajan kanssa.

Suomessa on paljon muitakin tapoja ja juhlia joita vietetään, vaikka ne eivät olisikaan suoranaista suomalaista kulttuuriperimää. Esimerkiksi ystävänpäivä ja halloween. 

Minä näin vasta 2000-luvulla ensimäisen kerran, kun isä saattoi alttarille morsiamen. Siihen asti (olen syntynyt 60-luvulla) kaikki parit kävelivät yhdessä alttarilla. Joten ei tuo varmaan kovin vanha perinne Suomessa ole.

Pariskunta, missä morsian saatettiin, oli ollut yhdessä jo 10 vuotta ja heillä oli 3 lasta. Varsinkin siksi tuo saattaminen tuntui minusta aika omituiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi