Miksi haluat mennä/menit kirkossa naimisiin, vaikket usko Jumalaan?
Kun kaikki muutkin niin miksen minäkin? Eikö yhtään hävetä tai tunnu itsekkäältä tuhlata papin aikaa, jos hänen sanomansa menee kuitenkin ohi korvien? Oletko perinteiden orja? Mitä olen ystäväpiirissäni asiasta keskustellut, niin tuntuu että olen ainoa joka ajattelee perinteisten kirkkohäiden olevan tekopyhää, jos ei kuitenkaan usko Jumalaan. Kovin moni ihminen ei ajattele näin syvällisesti.
Kommentit (115)
En tunne Nadja Sukaria
mutta häihin kuului
10000 euron timanttisormus
5000 euron prinsessapuku
Hevoskärrit
Pitopalvelu
Häämatka Dubaihin
SIKSI kirjoitti:
En tunne Nadja Sukaria
mutta häihin kuului
10000 euron timanttisormus
5000 euron prinsessapuku
Hevoskärrit
Pitopalvelu
Häämatka Dubaihin
Tämä on asia, jota erityisesti en ymmärrä. Mitä se uskova puoliso saa siitä, että toinen "valehtelee" elämän tärkeimpänä päivänä? Eikö ole kamalaa perustaa avioliitto näytelmälle, jossa toinen ei ollut aidosti tunteella mukana?
No jos saisin saman kuin Nadja Sukari
ottaisin HETI kasteen
vähän vettä päälaelle ja muutama satutunti kivan naispapin kanssa
Olenko ainoa, jonka mielestä Nadjan uskovaisuus voi olla aitoakin? Ainakin hän on yllättävän paljon perehtynyt asioihin, sellainen vaikutelma tulee kun hänen Facebookiaan lukee. Uskovalla eivät omat tekemiset ja periaatteet läheskään aina kohtaa, ei N ole siinä poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
En ole uskossa, mutta kuulun silti kirkkoon ja maksan kirkollisveroakin mielelläni, sillä sillä pidetään yllä meidän kauniita, kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia. Mielestäni minulla on siis halutessani täysi oikeus kirkkovihkimiseen. Arvostan monia kristillisiä arvoja ja kulttuuriperintöä, ja pidän messuistakin ihan sen tunnelman takia. Ja kirkot ovat upeita rakennuksia. Jumalaan en silti usko, vaikka arvostankin meidän luterilaista kirkkoamme ja sen palveluja. En näe tässä ristiriitaa?
Valtio tukee kirkkoa vuosittain 115Milj. eurolla, jotta se voi mm. huolehtia rakennuksistaan. Me maksamme kaikki niistä mökeistä kuuluimme kirkkoon, tai emme.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolleni se oli tärkeää ja hänen mielikseen suostuin siihen pelleilyyn. Ei hänkään satuolentoihin usko, tietenkään.
Varsinkin vanhemmille sukulaisille se oli tärkeä tilaisuus.
Ja ei hävetä sitten yhtään.
Se tosin hävettää että en eronnut kirkosta heti kun siihen oli mahdollisuus vaan kuppasin monta vuotta!
Tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Yllättää, kuinka vihamielistä, suvaitsematonta palikka-ajattelua tämän ketjun kirkkovastaiset ovat suoltaneet.
Tuntuu, että ko. henkilöt eivät kykene minkäänlaiseen joustavaan, monikerroksiseen ajatteluun, vaan seuraavat sitä vihaisina teini-ikäisinä hoksaamaansa "logiikkaa", jonka läpi katsottuna kaikki, paitsi toiset fanaattiset teinit nahkatakeissaan ovat "lampaita" ja "idiootteja".
Mietin, minkälainen oikosulku teille "loogikoille" ja muille vapaa-ajattelijoille tulisi siitä, jos joutuisitte miettimään, miksi saat askin tulitikkuja, kun annat kaupan kassalle rahaa, mutta jos annat kaupan kassalle askin tulitikkuja, et saa vastineeksi rahaa. Apua?!
Se, ettei osaa ajatella vasta-argumentteja omille uskomuksilleen, ei tarkoita, etteikö niitä olisi. Koko ketjuun voisi vastata muutamalla käytännöllisen teologian artikkelilla, jotka avaavat uskonnollisen käyttäytymisen ja rituaalien merkitystä ihmisille - mikä on itsessään jo suuri syy, miksi uskontoja on olemassa. Ihmiset eivät siis pelkästään palvele uskontoja, vaan myös uskonnot ihmisiä. Kuten tässä kirkkohää-tapauksessa.
Mutta joo. Teidän ateistien viestit ovat olleet niin sivistymättömän ylenkatseellisia, että en yhtään ihmettele, jos kukaan ei tahdo teille toimintansa todellisia syitä avata. Ette vaikuta kykeneväisiltä uuden tiedon vastaanottamiseen, kun olette jo päättäneet, että lähtökohtaisesti kaikki, jotka eivät käytä samanlaista niiteillä koristeltua nahkatakkia, ovat pellejä ja lampaita. Jos kuitenkin kiinnostaa, niin suosittelen googlailemaan avainsanoilla käytännöllinen teologia ja rituaalit.
Hei nyt ymmärsit ihan väärin! Täällähän ei ristiinnaulita (pun intended) kirkkohäitä viettäviä uskovaisia, vaan niitä ateisteja, jotka arjessa nauravat ja pilkkaavat uskontoja ja silti "käyttävät hyväkseen" kirkkoa häiden takia.
Itse olen ateisti. Kerran töiden kautta törmäsin mormoneihin, jotka halusivat rukoilla puolestani ja pyysivät minua osallistumaan. Kieltäydyin kohteliaasti ja selitin, miksi en halua osallistua. Heille rukoileminen on tärkeä rituaali ja tapa, koska minä en siihen usko, joutuisin esittämään ja feikkaamaan rukoilemisen. Koen tämän heille tärkeän uskonnon halventamisena, jos lähden leikillä mukaan. Arvostan heidän uskoa olemalla osallistumatta heille tärkeisiin rituaaleihin puolivillasesti vitsillä koska joku pyysi. Sama kirkkohäiden kanssa. Se on varmasti uskovaisille yksi elämän tärkeimmistä uskonnollisista rituaaleista ja mielestäni on rumaa mennä "leikkimään kristittyä" yhdeksi päiväksi vain koska haluaa kivassa paikassa naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En paljon koomisempia tiedä kuin morsio isän käsipuolessa valkoisessa puvussa ja hunnussa. Takana kymmenen vuotta avoliitossa ja kaksi lasta.
Aina tulee aivan karsea myötähäpeä! Ei siltä isältä varmaan mitään ole kysytty kun on samaan kämppään muutettu, mutta kirkossa talutetaan neitseellistä morsianta😂😂😂Tää kommentti tyhjensi kyllä potin! 😂 Joo en halua kirkkohäitä, en isää (tai ketään muutakaan) taluttamaan itseäni miehelle, mutta en taida pukea valkoista mekkokaan enää 😅😂 ja mulla ei ole edes lapsia, miehen kanssa tosin ollaan asuttu yhdessä jo 6 vuotta.
Meillä maistaatin tyyppi tuli juhlapaikalle vihkimään. Halusin isäni ssattavan minut puoliväliin, josta mieheni nappasi minut mukaan. En nähnyt sitä irvailuna neitsyydestä tai "omistajan" muutoksesta. Minulle se symboloi samaa kuin sukunimen vaihto, vaikka takana oli pitkä avoliitto, on avioliitto kuitenkin virallinen siirtyminen lapsuusperheestä omaksi perheeksi. Samalla tavalla voisi nauraa tuosta nimen vaihdoksesta että ähäkutti nytpä ootkin miehen omaisuutta, itse näen sekä morsiamen luovutuksen että nimen vaihdoksen silleen, että olet siirtynyt virallisesti lapsuuden perheestäsi omaan perheyksikköön. Tosin menin kolmekymppisenä lapsettomana naimisiin, ehkä lapsellisena tilanne tuntuu erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Me pyydettiin pappi vihkimään ihan ilman vieraita ja juhlia, kun se on ilmaista. Maistraatissa vihkiminen maksaa. Tämä oli kai sitten pihiyden huippu.
Eikä maksa. Maksaa vain jos pyytää virka-ajan ulkopuolella maistraatin henkilön maistraatin ulkopuoliseen juhlatilaan vihkimään.
Koska kirkko on ilmanen. Kyl siin yhet sun toiset jeesustelut jakssaa jos säästää samal satasia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me pyydettiin pappi vihkimään ihan ilman vieraita ja juhlia, kun se on ilmaista. Maistraatissa vihkiminen maksaa. Tämä oli kai sitten pihiyden huippu.
Eikä maksa. Maksaa vain jos pyytää virka-ajan ulkopuolella maistraatin henkilön maistraatin ulkopuoliseen juhlatilaan vihkimään.
Muistaakseni maksoimme maistraatille 150 euroa + kilometrikorvauksen virastolta juhlapaikkaan + takaisin eli alle kympin. Eli ei mitään mahdottomia tosiaankaan.
Kirkko ilomielin pitää kaappiateistit jäseninään.
Jos alkaisivat tenttaamaan jokaiselta julkista uskontunnustusta(no, konfirmaatio on sellainen, vaikka pieni osa ajattelee asiaa), paukkuisi kirkon ovi melko tiheään ulosmarssijoista.
Koska mies haluaa, samoin monelle lähisukulaiselle tärkeä asia saada kirkon siunaus liitolle. Emme tosin mene naimisiin kirkossa vaan edellisenä päivänä maistraatissa, mutta liiton siunauksen pidämme hyvin hääseremonian tapaisena pakettina. En kuulu kirkkoon, joten näin se täytyi tehdä anyway. Voisit saman tein kysyä, miksi kuulutte kirkkoon vaikka kirkkoon kuuluvissa on edelleen paljon agnostikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole uskossa, mutta kuulun silti kirkkoon ja maksan kirkollisveroakin mielelläni, sillä sillä pidetään yllä meidän kauniita, kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kirkkorakennuksia. Mielestäni minulla on siis halutessani täysi oikeus kirkkovihkimiseen. Arvostan monia kristillisiä arvoja ja kulttuuriperintöä, ja pidän messuistakin ihan sen tunnelman takia. Ja kirkot ovat upeita rakennuksia. Jumalaan en silti usko, vaikka arvostankin meidän luterilaista kirkkoamme ja sen palveluja. En näe tässä ristiriitaa?
Valtio tukee kirkkoa vuosittain 115Milj. eurolla, jotta se voi mm. huolehtia rakennuksistaan. Me maksamme kaikki niistä mökeistä kuuluimme kirkkoon, tai emme.
Niin, se on juurikin se kirkollisvero joka tuon tekee.
No hyvää sexii ja tiukka pärse..merkaa Teuvole enemmän