Miksi haluat mennä/menit kirkossa naimisiin, vaikket usko Jumalaan?
Kun kaikki muutkin niin miksen minäkin? Eikö yhtään hävetä tai tunnu itsekkäältä tuhlata papin aikaa, jos hänen sanomansa menee kuitenkin ohi korvien? Oletko perinteiden orja? Mitä olen ystäväpiirissäni asiasta keskustellut, niin tuntuu että olen ainoa joka ajattelee perinteisten kirkkohäiden olevan tekopyhää, jos ei kuitenkaan usko Jumalaan. Kovin moni ihminen ei ajattele näin syvällisesti.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Miksi vietätte joulua ja pääsiäistä jos ette usko jumalaan?
Itse taas kysyisin, että miksi viettää joulua, jos uskoo Jeesukseen? On täysin selvää, että Jeesus ei syntynyt jouluna. Paimenille olisi ollut silloin liian kylmä olla ulkona kedolla, myös Israelissa. 25.12. on perinteinen auringon ja aurinkojumalien syntymäpäivä, jonka katolinen kirkko omi juhlapäiväkseen, jotta sen alaisuudessa olevat pakanat voisivat hyvillä mielin pitää vanhat tutut juhlansa. Itse en uskovana vietä joulua.
Minut vihki pappi kotona, vieraita taisi olla joku kymmenen. En olisi halunnut edes sitä, halusin kirrkoherranvirastoon mutta mies ei suostunut. En halunnut että lapset kastetaan, kastettiinhan ne. En vaan jaksanut silloin masennukseltani ja väsymykseltäni panna hanttiin ja olla muiden ihmisten paheksuttavana joten tein mitä minulta odotettiin.
Kun avioero tuli niin erosin kirkosta hyvin pian sen jälkeen. Sanon suoraan että en ole kristitty enkä halua olla. En halua kirkon palveluksia joten miksi kuuluisin kirkkoon. Kukaan ei kysynyt minulta haluanko siihen liittyä mutta onneksi eroaminen on nykyään helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä oli kaksi siinä alttarilla. Ja se toinen uskoo. Kelpaako?
Miten kestätte toisianne. Eikö toista häiritse, että puoliso joutuu helvettiin ja toista se, että puoliso on harhainen satuolentoihin uskoja?
Ei me äänestetä samaa puoluettakaan. Ollaan oltu 30v yhdessä, josta 22v naimisissa. Kait me sitten vaan puhutaan jostain muusta kuin uskonnosta ja politiikasta kotona? Tai puhutaan politiikasta, mutta kumpikin arvostaa toisen vakaumusta, vaikka eri mieltä olisikin.. ehkä se sit itseasiassa pätee tuohon uskontoonkin? En oo enemmin tullut ajatelleeksi koko asiaa. Mikään asia tässä maailmassa ei vaan ole mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Minulla on pari hyvää kaveria. Heiluimme varsinkin läpi 1990-luvun aika tiiviinä kolmikkona. Kun yksi meistä sitten meni naimisiin kirkossa, minä olin bestman ja kolmas meistä oli pappina. Meillä olikin siinä alussa vähän vaikeuksia pitää naamat peruslukemilla seurakunnan edessä.
Itse menin naimisiin maistraatissa sitten paljon myöhemmin.
Joo, minäkin olen nähnyt Levottomat.
Minulla on Levottomat dvd:nä, mutta juttuni on silti tosielämästä eikä elokuvasta.
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Minulla on pari hyvää kaveria. Heiluimme varsinkin läpi 1990-luvun aika tiiviinä kolmikkona. Kun yksi meistä sitten meni naimisiin kirkossa, minä olin bestman ja kolmas meistä oli pappina. Meillä olikin siinä alussa vähän vaikeuksia pitää naamat peruslukemilla seurakunnan edessä.
Minulla on Levottomat dvd:nä, mutta juttuni on silti tosielämästä eikä elokuvasta.
Vähän ohvitopikkina, tuo Levottomat-dvd:ni on muuten sen verran vanha, että kun sitä alkaa katsoa nykyisenlaisella tosi isolla taulutelkkarilla, levyn kuvanlaadun puutteet alkavat näkyä. Uudet julkaisut ovat parempilaatuisia.
Mentiin vaimon kanssa naimisiin maistraatissa. Paikalla vain vihkijä ja todistajat talon puolesta. Niin ja uskossa ollaan molemmat.
Mulla oli aikoinaan yks tuttu, joka kovasti mainosti itseään pakanana jne. No mitäpä muuta häissä ku pappi paikalla vihkimässä ;D
no joo, itsekin pohtinut ihmisten vimmaa kirkkohäihin jne. Ne ihmiset menee kirkossa naimisiin, jotka on uskovaisia tai tuntevat tarvetta itsensä korostamiseen ”edes yhden päivän ajan”. Siitä vaan ei tosin heidän Jessekään diggaa. Suomessa tosiaan kristinusko lepää uskomattomien ihmisten varassa, aika tekopyhää!
Itse en enää osallistu mihinkään tilaisuuteen, missä uskonnollinen vivahde. Ei vaan kiinnosta teeskennellä.
Jotkut vihitään kirkossa toista tai kolmatta kertaa ja luvataan ikuista rakkautta. Äitini sanoi aikanaan, että kun on uusintakierroksella, pitää valkoisen puvun helmaan laittaa musta nauha merkiksi tyhjistä lupauksista!
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on silti kirkkohautajaiset. Jotenkin niin lohdutonta kuunnella niitä satuja surullisessa tilanteessa kun on juuri menetetty joku läheinen. Taivaassa tavataan, juu varmaan...
Ei ne ole satuja, vaan totta. Taivaassa tavataan, jos molemmat ovat turvanneet Jeesukseen. En jaksaisi elää ilman taivastoivoa.
Joo, ja en välitä tippaakaan vihkiseremonioista, mitä vaatimattomampaa, sen parempaa.
Huvittavinta on kun ne samat lupaukset käydään antamassa kaksi tai kolmekin kertaa ja aina uudessa mekossa.
Meidän kirkkohäissä ei pappi saarnannut ,eikä virsiä veisattu.
Ystävämme lauloi Nuoruustangon.
Häihin ei siis liittynyt jumalanpalvelusta. Kirkko oli varattu meitä ja sukuamme varten.
Oma mieheni meni kirkossa naimisiin kunnioittaakseen minun vakaumustani.
En ole vielä koskaan nähnyt siviilivihkimistä. Häissä olen ollut monta kertaa ja ainakin viidet olen ollut mukana järjestämässä. Kun sisareni meni naimisiin muslimin kanssa on elämä muuttunut todella kurjaksi, mitään juhlia ei saisi viettää , eikä sisko saa osallistua mihinkään. Tämä Monsteri mies pilasi kaiken tunkemalla perheesseemme. Onnekse ne vanhenavat aika nuorena jo. !!
Huvittavaa miten monet vetävät herneet nenään siitä että joku menee naimisiin kirkossa tehdäkseen sen ainoastaan ollakseen jollekin/joillekin mieliksi!
Ihan kun se olisi teiltä hihhuleilta pois. :D
t: nro 27.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on silti kirkkohautajaiset. Jotenkin niin lohdutonta kuunnella niitä satuja surullisessa tilanteessa kun on juuri menetetty joku läheinen. Taivaassa tavataan, juu varmaan...
Ei ne ole satuja, vaan totta. Taivaassa tavataan, jos molemmat ovat turvanneet Jeesukseen. En jaksaisi elää ilman taivastoivoa.
Joo, ja en välitä tippaakaan vihkiseremonioista, mitä vaatimattomampaa, sen parempaa.
Ethän sinä tunnut itsekään tuntevan kristinuskon opetuksia. Kuolleet nousevat taivaaseen vasta tuomiopäivänä, ei sinne mennä heti kuoltuaan tuttuja moikkailemaan.
Jännästi te kristityt unohdatte omat opetuksenne ja muokkaatte niitä itsellenne sopivaksi.
DXTR kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DXTR kirjoitti:
Vähän ohvitopikkina, tuo Levottomat-dvd:ni on muuten sen verran vanha, että kun sitä alkaa katsoa nykyisenlaisella tosi isolla taulutelkkarilla, levyn kuvanlaadun puutteet alkavat näkyä. Uudet julkaisut ovat parempilaatuisia.
Laura Malmivaaran toosa ei enää näy kunnolla.
Me pyydettiin pappi vihkimään ihan ilman vieraita ja juhlia, kun se on ilmaista. Maistraatissa vihkiminen maksaa. Tämä oli kai sitten pihiyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Nadja Sukari kääntyi kristityksi.
Siksi meni kirkossa naimisiin.
Koska Jumala kutsui
Teuvo Sukarilla kävi tuuri.
Iski seksipommin...ja katso seksipommi käätyi kristinuskoon.
Ylistetään herraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nadja Sukari kääntyi kristityksi.
Siksi meni kirkossa naimisiin.
Koska Jumala kutsui
Teuvo Sukarilla kävi tuuri.
Iski seksipommin...ja katso seksipommi käätyi kristinuskoon.
Ylistetään herraa!
Tämä on asia, jota erityisesti en ymmärrä. Mitä se uskova puoliso saa siitä, että toinen "valehtelee" elämän tärkeimpänä päivänä? Eikö ole kamalaa perustaa avioliitto näytelmälle, jossa toinen ei ollut aidosti tunteella mukana?
Tää kommentti tyhjensi kyllä potin! 😂 Joo en halua kirkkohäitä, en isää (tai ketään muutakaan) taluttamaan itseäni miehelle, mutta en taida pukea valkoista mekkokaan enää 😅😂 ja mulla ei ole edes lapsia, miehen kanssa tosin ollaan asuttu yhdessä jo 6 vuotta.