Miksi ateistit eivät tunne Raamattua?
Olisi uskottavampaa kritisoida kristinuskoa, jos edes malttaisi tutustua Raamattuun itse, sen sijaan että heittelee kevyitä heittoja.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Suurinosa ateisteista tuntee raamatun paremmin kuin enemmistö kristityistä ja ovat lukeneet sen läpi useita kertoja. Ovat siksi ateisteja.
Minä tiedän huuhaan huuhaaksi ilman jonkun opuksen lukemistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luther kirjoitti kirjan juutalaisita.
Sopii hyvin perussuomalaisille:)
H i t l e r sovelsi kirjan oppeja käytännössä.
Lutherin kirjan mukaan juutalaisten on hyvä asua omassa maassaan koska heidän uskonnonharjoittamisensa, kansanluonteensa ja piintyneet tapansa aiheuttavat vakavan vaaran (jopa hengenvaaran) muille kansoille, etenkin kristityille. Asuessaan muiden kansojen keskuudessa, juutalaiset pyrkivät hallitsemaan muita ja he yrittävät tehdä muista ihmisistä orjiaan.
Poistaako ylläpito tämän antisemiitin palstalta?
Outo väite. Tätä on ihan tutkittukin ja keskimäärin ateistit tuntevat Raamatun paremmin kuin kristityt; ks. Pew Research Centering tutkimus viimeksi 2019. Tutkimuksessa evankelikaaliset kyllä tunsivat Raamatun ateisteja vielä hieman paremmin, mutta muut kristityt ryhmät siis eivät. Yleinen uskontotieto oli evankelikaalisilla kuitenkin alhaisempi. Paras tuntemus oli juutalaisilla (joista useimmat ovat ateisteja).
Sitten tuntemisen jälkeen tulee toisena tasona ymmärtäminen. Ymmärtäminen yleensä edellyttää kriittistä vaikkakin myös avomielistä lähestymistapaa, mitä harvemmin edesauttaa se, että ajattelee tekstin olevan pyhää tai varsinkaan erehtymätöntä. Ennen kaikkea tekstiä täytyy pystyä reflektoimaan aikansa kulttuureihin, yleiseen maailmankuvaan ja politiikkaan, missä auttaa laajempi tuntemus uskonnoista ja kulttuureista. Vaikka monilla kristityilläkin on sitä tuntemusta, ateisteilla se on tavallisempaa, kuten tuosta Pew Research Centerin tutkimuksesta käy ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää miten Luther voi olla luterilaisen kirkon perustaja
Siten, että hän "perusti" luterilaisen kirkon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luther kirjoitti kirjan juutalaisita.
Sopii hyvin perussuomalaisille:)
H i t l e r sovelsi kirjan oppeja käytännössä.
Lutherin kirjan mukaan juutalaisten on hyvä asua omassa maassaan koska heidän uskonnonharjoittamisensa, kansanluonteensa ja piintyneet tapansa aiheuttavat vakavan vaaran (jopa hengenvaaran) muille kansoille, etenkin kristityille. Asuessaan muiden kansojen keskuudessa, juutalaiset pyrkivät hallitsemaan muita ja he yrittävät tehdä muista ihmisistä orjiaan.
Poistaako ylläpito tämän antisemiitin palstalta?
Mitä LUTHER on kirjoittanut näin?
Kuulutko ev.lut kirkkoon...siinä sulle opia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää miten Luther voi olla luterilaisen kirkon perustaja
Siten, että hän "perusti" luterilaisen kirkon?
Tyyppi kirjoitti kirjan juutalaisista...kauheaa tekstiä:( yök
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Olen peräti tenttinyt Raamatun. Osia siitä olen lukenut varmaan kymmeniä kertoja. Tunnen kyseisen teoksen paljon paremmin kuin keskimääräinen "uskovainen", joka luulee, että kristinuskon mukaan kuolleista tulee enkeleitä tms. Raamatussa on muuten aivan sairaita juttuja. Toki myös koskettavia ja kauniita osioita. Mutta ihmisten kirjoittama kirja, kuten kaikki muutkin.
T. Ateisti
Kuka uskovainen muka luulee, että kuolleista tulee enkeleitä? En ole ikinä kuullut kirkossa noin opetettavan, enkä rippileirillä enkä uskonnontunnilla.
Kristinuskon opetuksen mukaan Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja. Evankeliumit ovat neljän opetuslapsen kertomuksen mukainen todistus, jonka he ovat Pyhän Hengen voimasta Jeesuksesta antaneet. Ei kukaan väitä, että Jumala ne olisi kirjoittanut, tai edes opetuslapset itse.
No enpä nyt tiedä. Luin joskus jopa kirjan, sellainen Da Vinci-koodin tyylinen, missä luotien viuhuessa yritettiin paljastaa jotain suurta salaisuutta jota pahat salaliittolaiset olivat vuosisatoja ja jopa -tuhansia hautoneet. Tämä suuri paljastus oli se, että Raamattu oli ihmisten kirjoittama.
Vähän aikaa ihmettelin mielessäni, että oikeastiko joku kuvittelee että joku aito ja alkuperäinen Raamattu on pudota läpsähtänyt taivaasta maahan ja se on sitten sieltä löydetty ja huudettu hallelujaa?
Moni ateisti tuntee Raamatun yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin moni uskovainen.
Suomessa koulua käyneet tuntevat Raamatun varmasti melko hyvin. Olen itse nykyään ateisti, mutta ala-asteella käytiin lähes pakkomielteisesti Raamatun kertomuksia läpi ja olen myös käynyt rippikoulun, sanoisin siis tuntevani Raamatun yhtä hyvin kuin moni tapauskovainen. Olin joskus yläasteella melko kiinnostunut uskonnoista, jolloin yritin lukea Raamattua mutta esim. suhtautuminen kuukautisiin aiheutti epävarmassa murkussa ahdistusta, niin lopetin aika lyhyeen.
Minä ateistina tunnen raamatun hyvin ja luterilaiset tunnustuskirjat paremmin kuin suurin osa luterilaisista. Suurin osa etenkin paatoksellisimmista luterilaisista ei tunnu tuntevan oman uskontonsa perusteita ollenkaan.
Mikä on naisen asema raamatussa?
Miksi opetuslapset olivat miehiä?
Maria joutui neitsytsynnyttämään..yööök
5. Moos. 22:5 "Nainen älköön käyttäkö miehen tamineita, älköönkä mies pukeutuko naisen vaatteisiin; sillä
jokainen, joka niin tekee, on kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi."
3. Moos. 15:19-30 "Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän
kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti. (22) Ja
jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön
vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. (23) Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai
istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti. (29) Ja kahdeksantena päivänä hän ottakoon
kaksi metsäkyyhkystä tai kaksi kyyhkysenpoikaa ja tuokoon ne papille, ilmestysmajan ovelle. (30) Ja pappi
uhratkoon toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi. Näin pappi toimittakoon Herran edessä hänelle
sovituksen hänen saastaisesta vuodostaan."
Vierailija kirjoitti:
Mikä on naisen asema raamatussa?
Miksi opetuslapset olivat miehiä?
Maria joutui neitsytsynnyttämään..yööök
1. Moos. 3:16 "Ja naiselle hän (Jumala) sanoi: Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää
synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva."
5. Moos. 22:28-29 "Jos joku tapaa neitsyen, joka ei ole kihlattu, ja ottaa hänet kiinni ja makaa hänen
kanssaan ja heidät siitä tavataan, niin mies, joka makasi hänen kanssaan, antakoon tytön isälle
viisikymmentä hopeasekeliä, ja tyttö tulkoon hänen vaimokseen, koska hän raisk asi hänet; hän älköön
hyljätkö häntä koko elinaikanansa.
3. Moos. 21:9 "Jos papin tytär häpäisee itsensä haureudella, niin hän häpäisee isänsä; hänet poltettakoon
tulessa."
5. Moos. 22:13-21 "Jos joku on ottanut vaimon ja yhtynyt häneen, mutta sitten hylkii häntä ... ja sanoo:
Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä ...
(20) Jos syytös on tosi, jos tytössä ei tavattu neitsyyden merkkiä, silloin vietäköön tyttö isänsä talon ovelle,
ja kaupungin miehet kivittäkööt hänet kuol iaaksi."
En ole kiinnostunut jumalanne tekemistä joukkomurhista, joita kirjanne täynnä, tunnetuimpana vedenpaisumus.
No ..voisiko joku harras kristitty selvittää näitä raamatun säkeitä?
Tuntuu että naisen ainoa arvo näissä teksteissä on neitsyys?
"Juutalaiset pyrkivät hallitsemaan muita ja he yrittävät tehdä muista ihmisistä orjiaan."
Ja muillaki kansoilla ei tällaisia taipumuksia ole...? Heh!