Miehen nopea kosinta, merkki narsisimista?
Olemme miesystävän kanssa seurustelleet reilut puoli vuotta. Mies kosi. Haluaisi viettää loppuelämän kanssani. Ollaan 25-vuotiaita ja miehellä yksi pidempi parisuhde ja pari lyhyempää takana. Tulemme todella hyvin toimeen ja meillä on samanlaisia intohimojen kohteita sekä arvopohjaa. Tuntuu, että voisi olla sielunkumppani.
Mutta. Nopea kosinta huolestuttaa. Mies on huomattavasti temperamentiltaan nopealiikkeisempi kuin minä. Kosinta ei kuulemma kuitenkaan ollut impulssi, vaan on asiaa harkinnut. Sanoin, että puolen vuoden jälkeen en voi kosintaan suostua, katsotaan ensin seurustelua pari vuotta jotta alkuhuuma ehtii laskeutua. Mietin, pitäisikö tässä olla jotenkin huolissaan, kun täältä AV:ltakin saa lukea tarinoita narsissimiesten nopeasta etenemisestä. Mistä tiedän, ettei pitäisi olla huolissaan? Molemmat rakastamme toisiamme ja suhde tuntuu tasapuoliselta. Tuemme toisiamme, mutta emme vaadi muuttumaan tms. Molemmat saa vapaasti harrastaa ja viettää aikaa ystävien kanssa. On tilaa, rakkautta ja luottamusta. Luullakseni hyvä suhde. Kosinta kuitenkin saa katsomaan suhdetta epäilyksen lasien lävitse. Olenko vain turhan neuroottinen?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin oli mutta tajusin sen vasta 15 v päästä. Tuossa alkuhuumassa en olisi ikinä uskonut narsistiksi.
Miksi tätä alapeukutetaan?
En todellakaan luottaisi keneenkään joka jatkuvalla syötöllä hokee miten ollaan sielunkumppaneita ja pitäisi mennä naimisiin ja pyöräyttää pari potraa kakaraa. Tarkkailisin miehen käytöstä ja olemusta nyt todella tarkasti ja katsoisin mikä on miehiään. Puoli vuotta on ihan tajuttoman lyhyt aika, mielestäni kihloista ja naimisiinmenosta pitäisi päättää vasta kun on alkuhuumat kaukana takana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä näin oli mutta tajusin sen vasta 15 v päästä. Tuossa alkuhuumassa en olisi ikinä uskonut narsistiksi.
Te ette ole narsistia nähneetkään.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan luottaisi keneenkään joka jatkuvalla syötöllä hokee miten ollaan sielunkumppaneita ja pitäisi mennä naimisiin ja pyöräyttää pari potraa kakaraa. Tarkkailisin miehen käytöstä ja olemusta nyt todella tarkasti ja katsoisin mikä on miehiään. Puoli vuotta on ihan tajuttoman lyhyt aika, mielestäni kihloista ja naimisiinmenosta pitäisi päättää vasta kun on alkuhuumat kaukana takana.
Musta on hassua, miten tärkeänä päätöksenä ihmiset pitävät naimisiin menoa. Yhteenmuutto on ensimmäinen harkittava asia. Lasten hankinta toinen. Ja sitä pitääkin harkita erittäin tarkkaan.
Naimisissa narsistimiehen kanssa joten tässä vinkkejä miten voit testata onko mies narsu.
Narsu ei voi sietää että kehut toista ihmistä tai että huomioit toista ihmistä enemmän kuin narsua. Jos miehesi vaikka harrastaa jalkapalloa niin kehut kuinka veljesi pelaa valtavan hyvin. Kohta alkaa veljesi vähättely.
Narsu haluaa aina voittaa älyllisesti. Päde jossain missä olet hyvä (vaikka kemia) ja katso lähteekö mies kilpasille.
Vertailleeksi omaa ja muiden taloudellista asemaa? Onko suuruudenhulluja kuvitelmia? Mun mies saattaa sanoa yhtäkkiä että hänpä ostaa Porschen ja lähtee Jenkkeihin, vaikka rahaa ei ole. Saattaa jopa hehkuttaa sitä facessa.
Narsu kerjää ja vaatii jatkuvaa kehumista ja ihailua. Samoin oikeuttaa väärät teot. Eli pettää voi koska vaimo on lahna, ihmisen voi tappaa koska se on tyhmä, työntekijän voi irtisanoa jos naama ei miellytä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on hassua, miten tärkeänä päätöksenä ihmiset pitävät naimisiin menoa. Yhteenmuutto on ensimmäinen harkittava asia. Lasten hankinta toinen. Ja sitä pitääkin harkita erittäin tarkkaan.
Mielestäni naimisiinmeno ja lasten hankita on tarkkaan harkittavia asioita, niitä kun ei ikinä saa tekemättömäksi. Ja yhteisen talon osto/asuntolainan otto. Yhteenmuutto on mielestäni pieni askel, se on helppo tapa katsoa millainen kumppani oikeasti on, toisestahan pääsee aina helposti eroon kun vain jompikumpi vuokraa uuden kämpän. Omistusasunnossa yhdessä asuttaessa tietty se vuokralaisen asemassa oleva lähtee. En ymmärrä miksi se yhteenmuutto olisi niin dramaattinen elämänmuutos, monethan asuvat jopa tuntemattomien kanssa solukämpissä tai kämppisten kanssa.
Salamarakkaus on ihanaa. Usein keväisin kun maaninen vaihe käynnistyy ja päihteiden käyttö kiihtyy lemmikin leiskahtaa!
En minäkään ymmärrä, miksi pitäisi muutama vuosi odotella ja katsoa ennen yhteen muuttoa. Elämä on lyhyt vatvomiseen. Yhdessä asuessa parhaiten näkee, sovitaanko yhteen vai karahtaako karille koko homma. Mielellään tulisi asua yhdessä hyvän aikaa ennen peruuttamattomia sitoutumisia, kuten avioliittoa tai lapsia. Kosinta nyt vielä on pienempi juttu, ja lähinnä romanttinen ele, joka ei sido mihinkään. AP:n tapauksessa tulee lähinnä mieleen, että mies on super rakastunut ja romanttinen. Narskun kanssa sitouduttaisiin varmaan ensimmäisen viikon jälkeen, tässä tapauksessa kyse oli puolesta vuodesta. Mitä intuitiosi sanoo, AP?
Narsisti kosi puolenvuoden jälkeen. Tilanne oli sellainen, että oltiin lenkillä ja pohdin meidän suhdetta ja siinä taisi olla epävarmuutta ilmassa. Yhtäkkiä mies pysäytti ja polvistui eteeni. Hämmennyin tilanteesta, mutta nuorena ja tyhmänä suostuin. Ei olisi pitänyt.
On sitä nopeemminkin naimisiin menty. Kyse oli "vain" kihloista.
Mieheni jätti jääkaapin oven auki, onkohan hän narsisti?
Minä kyllä menisin mieheni kanssa naimisiin vaikka heti, alle vuosi on seurusteltu. En tietääkseni ole narsisti vaan rakastunut. On kyynistä porukkaa kun heti epäillään läheisriippuvaiseksi tai narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä menisin mieheni kanssa naimisiin vaikka heti, alle vuosi on seurusteltu. En tietääkseni ole narsisti vaan rakastunut. On kyynistä porukkaa kun heti epäillään läheisriippuvaiseksi tai narsistiksi.
Jep. Samaa ihmettelin, ja olen syvästi rakastunut mieheeni. Valmis sitoutumaan, ja tiedän, että tämän miehen kanssa haluan elää yhteistä elämää vaikka heti. Ehkä näillä epäilijöillä ei ole todellisuudessa niin kolahtanut?
Vierailija kirjoitti:
Mun exmies oli myös nopea. Ei se narsku ollut, vaan patologisen mustasukkainen ja kontrollihaluinen. Äkkiä vaimo ja vaimolle pallo jalkaan (lapsi), oli hänen logiikkansa. Siinä pitkässä mustisketjussa enemmän.
15 vuotta myöhemmin, pallo on aikuinen ja olen antanut anteeksi. Hänen syntinsä on kamalan huono itsetunto.
Olin aikoinaan myös avoliitossa pari vuotta miehen kanssa, joka kosi kiireellä ja suuttui, kun halusin katsella ensin vähän aikaa. Vaistoni oli oikeassa. Mies osoittautui sairaalloisen mustasukkaiseksi ja kontrolloimishaluiseksi. Alkoi myös haukkumaan minua. Lähdin pois ennen ensimmäistä lyöntiä. Onneksi en mennyt lisääntymään tyypin kanssa. Miehellä oli todella huono itsetunto, siksi hänellä oli kiire saada minut sidottua itseensä. Kun ei onnistunut, niin alkoi vähättely, haukkuminen, kiukuttelu, mustasukkaisuuskohtaukset ja vaatimukset.
Näytäpä sille miehellesi tämä keskustelu niin ei tarvi enää pohtia mennäkö naimisiin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Samaa ihmettelin, ja olen syvästi rakastunut mieheeni. Valmis sitoutumaan, ja tiedän, että tämän miehen kanssa haluan elää yhteistä elämää vaikka heti. Ehkä näillä epäilijöillä ei ole todellisuudessa niin kolahtanut?
Kokemus näistä narskuista kun kirjaimellisesti yhdessä yössä ihminen joka eilen vielä rakasti sinua muuttuu väkivaltaiseksi ja vainoavaksi saatuaan sinut ansaan. Elä sitten ihmisen kanssa joka päivittäin miettii tapoja m urhata tai r aiskata sinut, vainoaa läheisiäsi ja ystäviäsi, valehtelee sinusta ihmisille ja kääntää kaikki sinua vastaan, ei anna sinun nukkua jotta saa mielenterveytesi hajoamaan. Yrittää eristää sinut kaikista läheisistäsi. Vie rahasi, kiristää rahasi, velkaannuttaa sinut, varastaa omaisuuttasi jne jne.. En nykyään usko sanaakaan mitä joku sanoo välittämisestä ja rakkaudesta ja kas kummaa, olen ollut joka ikinen kerta myös oikeassa kun näin olen tehnyt. Kerta toisensa jälkeen sieltä on paljastunut joku menneisyytensä salannut r aiskari tai v äkivaltarikollinen vainoaja.
Vierailija kirjoitti:
Mun exmies oli myös nopea. Ei se narsku ollut, vaan patologisen mustasukkainen ja kontrollihaluinen. Äkkiä vaimo ja vaimolle pallo jalkaan (lapsi), oli hänen logiikkansa. Siinä pitkässä mustisketjussa enemmän.
15 vuotta myöhemmin, pallo on aikuinen ja olen antanut anteeksi. Hänen syntinsä on kamalan huono itsetunto.
Mulla oli myös tällainen mies, sairaalloisen mustasukkaisuuden ja kontrollinhalun lisäksi oli myös patologinen valehtelija sekä väkivaltainen alkoholin suurkuluttaja. Olisihan se pitänyt tajuta kun mies kosi kolmen viikon seurustelun jälkeen(!). Tietenkin nämä ikävät puolensa selvisivät vasta siitä muutaman kuukauden päästä. Vuoden verran ensimmäisestä lyönnistä jaksoin antaa anteeksi ja uskoa miehen muuttumiseen, sitten tajusin lähteä. Onneksi ei ehditty alttarille (hääpuku roikkuu edelleen vaatekomerossa, kuka haluaa?) enkä suostunut lapsentekoon. Oikeudessa tavattiin, mies on tällä hetkellä ehdonalaisessa ja suorittaa samalla yhdyskuntapalvelua.
Mun isä meni vaimonsa kanssa naimisiin puolen vuoden päästä ensi tapaamisesta. Nyt on olleet naimisissa 31 vuotta. Että ei se nopea kosinta aina narsistia tarkoita, joskus se on ihan vaan rakkautta :) Itse muutin mieheni kanssa yhteen kuukauden seurustelun jälkeen. Nyt on asuttu kimpassa viisi vuotta eikä loppua näy.
Me muutettiin yhteen ja mies kosi noin puoli vuotta tapaamisen jälkeen. Naimisiin mentiin ja eka lapsi saatiin muutama vuosi myöhemmin. Yhdessä edelleen, yli 15 vuotta. Kosinta tuli miehen aloitteesta, on sellainen romanttisluonteinen. Tasapainoinen, ei narsisti.