Olen ateisti. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (221)
Täälläkin yks ateisti. Joskus tosin uskovaisia härnätäkseni sanon palvovani Saatanaa. Ei mulla oikeestaan oo kysyttävää, joten eipä muuta kuin Jumalan siunausta sulle! :)
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yks ateisti. Joskus tosin uskovaisia härnätäkseni sanon palvovani Saatanaa. Ei mulla oikeestaan oo kysyttävää, joten eipä muuta kuin Jumalan siunausta sulle! :)
Mäkin oon varmaan nuorena joskus saattanut provosoituna heittää jotain ihan älytöntä.
Nyt aikuisena vasta oon tajunnut mitä huttua sitä sai lapsena vieraidenkin aikuisten suusta kuunnella. Peloteltiin ties millä helvetinlieskoilla ja haukuttiin mulle mun vanhempia, jos kävi ilmi, ettei mua ole kastettu / en oo uskonnon opetuksessa / menossa riparille tmv. Olisina ollut huonokäytöksisempi kakara ja potkaissut sääreen tommosia lastenkiusaajia. Ap
Vierailija kirjoitti:
ateismi on ismi eli filosofinen vakaumus, missä kielletään jumalien olemassaolo. Ateistin siis täytyy olle erittäin varma siitä, ettei maailmankaikkeudesta löydy älyllistä elämää mistään. Voidaan nimittäin olettaa, että meidät on voinut luoda älyllisempi laji jota voidaan näin kutsua vaikka Jumalaksi.
Tässä ei ole mitään järkeä. Loogisesti yhtä validia olisi väittää, että jos ei usko yksisarvisten olemassaoloon ei voi uskoa älylliseen elämään ollenkaan, koska älyllinen olento voi periaatteessa olla yksisarvinen.
Vierailija kirjoitti:
Karu totuus on että joudut helvettiin.
Rakkautta sulle <3
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi, vai mites se meni ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet siitä, jos Raamattu onkin totta.
En ole ap, vaan toinen uskonnoton. Minusta Raamatussa on paljonkin totta, kuten monissa vanhoissa ja joissain uudemmissakin elämänviisauskirjoissa on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet siitä, jos Raamattu onkin totta.
Jos Raamattu on totta, aika monet asiat, joiden varaan mä olen elämäni perustanut, ovat olleet täysin valheellisia. Raamattu on vielä sellainen kirja, että on aika hiton vaikeaa tietää miten pitäisi elää, jos sen mukaan meinaa. Katsokaa vaikka:
https://yle.fi/uutiset/3-6117398?utm_source=facebook-share&fbclid=IwAR0…
Meidän täytyy kuitenkin varmaan jollain tasolla kaikkien valita minkä periaatteiden mukaan elämämme eletään ja perustaa se valintamme johonkin. Mä olen valinnut perustaa oman elämäni ilolle, kauneudelle ja kunnioitukselle, en helvetinpelolle.
Tiivitettynä ajattelen niin, että jos olisikin olemassa Raamatun Jumala, ja hän olisi niin k-pää, että heittäisi kaikki muut ikuiseen kadotukseen kuin juuri häneen uskovat, niin sitten joudan kadotukseen mennäkin.
Mun tekisi melkein mieli kysyä, että mitäköhän uskovaiset ajattelisivat siitä, jos Raamattu ei olisikaan totta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Miten ateisti poikkeaa uskonnottomasta?
Tosi hyvä kysymys. Ajattelen niin, että uskonnoton voi olla henkilö, joka ei tunnusta mitään uskontoa sinällään, mutta saattaa kuitenkin jollain tavalla olla hengellinenkin.
Ateisti sen sijaan ei usko minkään yliluonnollisen olemassaoloon.
Uskonnoton voi kyllä olla ateistikin, ja monesti ateistit sanovat usein mieluummin olevansa uskonnottomia, koska kertomalla olevansa ateisti saa usein kuulla aikamoisia haukkuja ja syytöksiä. Ap
Olikohan se Esko Valtaoja vai Kari Enqvist, joka sanoi olevansa uskonnoton. Perusteluna oli se, että ateisti tarkoittaa jumalan kieltäjää. Uskonnoton taas ei kiellä jumalaa, koska sellaista mitä ei ole olemassa, ei voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Tosi hyvä kysymys. Ajattelen niin, että uskonnoton voi olla henkilö, joka ei tunnusta mitään uskontoa sinällään, mutta saattaa kuitenkin jollain tavalla olla hengellinenkin.
Uskonnoton voi kyllä olla ateistikin, ja monesti ateistit sanovat usein mieluummin olevansa uskonnottomia, koska kertomalla olevansa ateisti saa usein kuulla aikamoisia haukkuja ja syytöksiä. Ap
Olikohan se Esko Valtaoja vai Kari Enqvist, joka sanoi olevansa uskonnoton. Perusteluna oli se, että ateisti tarkoittaa jumalan kieltäjää. Uskonnoton taas ei kiellä jumalaa, koska sellaista mitä ei ole olemassa, ei voi kieltää.
Joo, tässä just näkyy tää terminologian vaikeus. Jotkut kokee taas termin "uskonnoton" olevan liian agnostinen termi, kun se voi sisältää vielä hengellisyyttä. Olen myös kuullut termin "antiteisti". Ap
Mitä olet mieltä vapaa-ajattelijoiden yhdistyksestä tai skepsis ry:stä?
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Tämäkään ei ihan toimi, koska tämän päivän yliluonnollinen voi olla huomisen luonnollisesti selitetty asia.
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kumpaankaan. Vapareiden taakkana on vähän ollut semmonen hörhöily menneisyydessä, mutta siitä on jo aikaa. Nyt mulle toiminta näyttää tosi tehottomalta, ei oikein saada mitään aikaan.
Skepsis on kiva, mutta ole saanut selville, saadaanko sielläkään mitään kovin konkreettista aikaiseksi. Paitsi Huuhaa-palkinto on kyllä ihan huippu! Mä olen käytännön ihminen, haluan tehdä jotain, millä on oikeasti vaikutusta johonkin, en jaksa esim istuskella keskustelemassa uskontojen filosofiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karu totuus on että joudut helvettiin.
Rakkautta sulle <3
Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi, vai mites se meni ;)
Ap
Toisen helvetti voi olla toisen paratiisi. Minun helvetissä soi Radio Nova. Jos siis helvettiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuulu kumpaankaan. Vapareiden taakkana on vähän ollut semmonen hörhöily menneisyydessä, mutta siitä on jo aikaa. Nyt mulle toiminta näyttää tosi tehottomalta, ei oikein saada mitään aikaan.
Skepsis on kiva, mutta ole saanut selville, saadaanko sielläkään mitään kovin konkreettista aikaiseksi. Paitsi Huuhaa-palkinto on kyllä ihan huippu! Mä olen käytännön ihminen, haluan tehdä jotain, millä on oikeasti vaikutusta johonkin, en jaksa esim istuskella keskustelemassa uskontojen filosofiasta.
Ap
Onnittelen, olet tolkun ihminen.
Utelias. kirjoitti:
Ateisti voi kuulua johonkin non-teistiseen uskontoon, kuten buddhismiin tai luonnonuskontoihin, tai ateisti voi teoriassa olla jonkin asteinen deisti. Uskonnoton voi taas uskoa jumalaan mutta ei kuulu mihinkään järjestäytyneeseen uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onnittelen, olet tolkun ihminen.
Tunnen monia Vapareita, ihan tolkun ihmisiä ovat. Hörhöt ovat jättäneet laivan jo ajat sitten. Se ei ole mun yhdistys, mutta niillä on vähän turhankin huono maine. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan jutellut -ismistäsi isla minusko sen kanssa?
Olen elänyt saman katon alla neljän kyseisen uskonnon edustajan kanssa toistakymmentä vuotta, joten mitäs lottoot?
t. eri, mutta ateisti
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Ateisti voi kuulua johonkin non-teistiseen uskontoon, kuten buddhismiin tai luonnonuskontoihin, tai ateisti voi teoriassa olla jonkin asteinen deisti. Uskonnoton voi taas uskoa jumalaan mutta ei kuulu mihinkään järjestäytyneeseen uskontoon.
Olisinkohan mä sitten uskonnoton ateisti tai uskonnoton antiteisti määritelmällisesti, hmm. No, en pidä sitä kovin tärkeänä henkilökohtaisesti, vaikka yleisesti ottaen termeillä kyllä on väliä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Utelias. kirjoitti:
Ateisti voi kyllä vapaasti uskoa vaikka mihin yliluonnolliseen. Vain usko teistisiin jumaliin on rajattu pois.
Eipä siinä mitään, kivat heille! Toivottavasti ovat onnellisia ihmisiä ja voivat hyvin. Ap