Minkälaisia astioita nykynuoret käyttävät? Mietin valmistujaislahjaa
Siskontyttö valmistuu ja sain siskolta vinkin että jotain astioita tulisi saada, hän kun muuttaa kesällä omilleen. Ei osannut sanoa muuta että osta jotain klassista. Mietin vain että mikä sopisi? En halua että lahja on joku "tätimäinen" mikä jää kaapin perukoille.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen tuuri pitääkin käydä, että tyttöystävä pitää juuri niistä astioista/ astiasarjasta mitä pojalla on ennestään. Jokaisella saa olla oma makunsa!
Jouduin käymään miehen kanssa kymmenen vuotta kestävän väsytystaistelun ennen kuin päästiin eroon hänen vanhoista Teema-lautasistaan ja saatiin Runoa tilalle.
Ostakaa niille poikalapsillekin mieluiten kauniita astioita älkääkä tuputtako heille niitä rumia sieltä kaapin perältä, kun hän muuttaa kotoa pois!
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin totta! Just viime viikolla pudotin vahingossa Teeman kahvikupin lattialle eikä se mennyt rikki. No kivilattiaa ei ehkä olisi kestänyt. Mulla on Teemaa -80-luvulta ja yksi ainut lautanen on mennyt rikki tänä aikana.
Nää on vähän niin kuin Nokian kännykät. Kun putoaa lattialle, niin ensimmäisenä tulee huoli, tuliko parkettiin jälki.
Jonkun Teema-kulhon onnistuin hajottamaan raivon vallassa paiskaamalla tiskialtaaseen. Lattiapudotukset harvemmin ovat kohtalokkaita.
Sinun pitäisi kysyä suoraan siskontytöltäsi mitä haluaa. Tuttavani vanhin tytär on aina halunnut laatua ja uutta, mutta nuorempi tytär taas pitää kaikesta persoonallisesta ja riemunkirjavasta sekä edullisesta tai kierrätetystä. Jos et tiedä makua tai tarkkaa toivetta, niin anna raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen tuuri pitääkin käydä, että tyttöystävä pitää juuri niistä astioista/ astiasarjasta mitä pojalla on ennestään. Jokaisella saa olla oma makunsa!
Jouduin käymään miehen kanssa kymmenen vuotta kestävän väsytystaistelun ennen kuin päästiin eroon hänen vanhoista Teema-lautasistaan ja saatiin Runoa tilalle.
Ostakaa niille poikalapsillekin mieluiten kauniita astioita älkääkä tuputtako heille niitä rumia sieltä kaapin perältä, kun hän muuttaa kotoa pois!
Voihan sitä pitää kaksikin astiastoa jos vaan kaappitila riittää. Meillä on yksi arkikäyttöön ja toinen juhlakäyttöön. Sitten on vielä yhdet kolmannet lautaset ja kuppia ja kippoa koska olen astiafriikki. Onneksi on tarpeeksi astiakaappeja. Rakastan kattaa kauniisti enkä koskaan unohda niitä servettejäkään, minusta kaunis kattaus on puoli ruokaa. :)))
Ikean euron lasit ovat hyviksi todettuja.
Jos ei ole tiedossa mitä kerää, tai ei vielä kerää mitään, ostaisin jonkun ajattoman yleishyödyllisen uunivuoan tai tarjoiluastian, valkoisen tai lasisen. Kyllä niille aina käyttöä löytyy ja niitä ei voi koskaan olla liikaa, kun iän myötä perhe kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tiedossa mitä kerää, tai ei vielä kerää mitään, ostaisin jonkun ajattoman yleishyödyllisen uunivuoan tai tarjoiluastian, valkoisen tai lasisen. Kyllä niille aina käyttöä löytyy ja niitä ei voi koskaan olla liikaa, kun iän myötä perhe kasvaa.
Ja sinne astian sisään patakintaat ja pannunalunen tai pullasuti ja taikinannuolija niin lahja on täydellinen. Tai paketti niitä parjattuja kauniita servettejä. ;)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän niistä Teemoista pääse muuten eroon, kun eivät hajoakaan millään. :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Mulla oli nelikymppisenä, kun tytär muutti kotoa, 9 uunivuokaa, joista 2 oli itse ostettu. Ihmisillä on joku vimma antaa niitä lahjaksi, kun tietävät, että toinen tykkää kokkaamisesta. No, oli valinnanvaraa jälkikasvulla.
Me ostettiin pojalle yo-lahjaksi valurautainen paistinpannu ja mies viimeisteli paistinlastan oman isävainaansa tekemistä aihioista (niistä on annettu sukulaislapsille jo monta kauhaa ja lastaa :)). Haluttiin jotain säilyvää, mutta käyttökelpoista. Poika oli tosi innoissaan! Meillä on itsellämme 5 valurautaista paistinpannua, mutta useimmiten niistä käytössä on oman mummuni jäämistöstä valitsemani paistinpannu ja neljän kolon lettupannu.
Kuppeja ja mukeja kertyy aina muutenkin. Lautasia saa tarvittaessa vaikka kirpparilta. Hyvä kattila tai hyvät leikkuuveitset ovat tarpeellisia ja uutena kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän niistä Teemoista pääse muuten eroon, kun eivät hajoakaan millään. :D
Poikalapsille on ihan sama antaa ne rumat mummon vanhat astia. Eipähän harmita niin paljoa, kun miniä heittää ne ensitöikseen roskiin. Ei ”kauniin” astiat ole kauniita miniöitten mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astiat ei nykyään maksa paljoa, anna rahaa niin saa ostettua itselle miellyttävät kipot. Mua ärsytti saada valmistujaislahjaksi eri sarjoista pari kahvikuppia.. muumimuki ja sinne setelit rullalle, ni äiti ei suutu ja juhlakalu tykkää. Korttiin voi kirjoittaa että "oman kodin tarpeisiin" tms.
Holhoavaa, loukkavaa sekä hyvien tapojen vastaista "korvamerkitä" lahjaa.
Eiköhän aikunen ihan valitse itse, vaikka täti olisi kirjottanut nippu banaaneita korttiin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kotimaiset ajattomat astiat on niin paljon paremmat kuin Ikean kertakäyttörojut. Nuorille on tärkeää ekologisuus, ja koko elämän ajan käyttökelpoiset astiat ovat nimenomaan ekologinen valinta.
Sekin on osa lahjaa, jos antaa lahjaksi esineen niin nuoren ei tarvitse yrittää valita kaikista vaihtoehdoista. Aikuinen tietää jo mikä on oikeasti klassista ajatonta tyyliä ja kestää käytössä, kuten se uunivuoka. Esinelahja on myös kestävä muisto lahjan antajasta, rahat tulee kuitenkin käytettyä johonkin muuhun. Lahjakortti sopivaan liikkeeseen on ihan hyvä kompromissi, jos ei uskalla valita lahjaa.
Aikuistuvalle nuorelle astiat on sopiva ja osuva lahja, koska niillä tuetaan oman kodin perustamista ja nuori muistaa aina astioita käyttäessään, kuinka häntä on autettu aikuisuuden alussa.
Omassa aikuiskodissani on ollut Ikean astioita, ja harvat niistä ovat kestäneet kovin pitkään. Sääli, olivat kauniita ja käytännöllisiä, mutta menivät rikki nopeasti. Nyt kirpparilöytö-Arabiat ja uutena ostetut Iittalan lasit ovat kestäneet jo nelinkertaisesti Ikea-astioiden iän.
Naapurinpojan kiittivät myöhemmin astialahjoistaan, ymmärsivät arvon sitten, kun muuttivat omilleen ja huomasivat kuitenkin tarvitsevansa lakanoita, pyyhkeitä, kattiloita, lautasia, veitsiä ja haarukoita, ja kuinka paljon ne maksoivatkaan.
Tässä keskustelussa tiivistyy monen naisen esteettisyyteen liittyvä pikkutarkkuus ja turhamaisuus. Ei teemaa, hyi, ei astioita ollenkaan, hyi mikä lahja, vanhat ja rumat heitetään vaan roskiin... Mutta kerronpa, että on olemassa myös toisenlainen ajattelutapa. Olen siskontyttösi tavoin pyytänyt jo rippilahjaksi, samoin yo- ja häälahjaksi, mitä astioita ihmiset vain tykkäävät antaa. Paljon on teemaa, mutta myös kastehelmeä, Taikaa ja erästä modernimpaa versiota. Laseja löytyy jokaiseen kattaukseen, samoin kahvikuppeja ja hopeaisia. Kaapeista löytyy laadukkaita ruoanlaittovälineitä, kuten tehokas yleiskone, valurautainen pata, paistinpannu ja parilla. Vuoat, tarjoiluastiat ja -ottimet ihan muuta kuin Ikeaa. Rakastan jokaista tavaraa keittiössäni, hyödynnän niitä ja muistan aina, keneltä kyseisen tavaran olen saanut. Ikipäivänä en olisi raaskinut edes lahjarahoilla ostaa näitä. Ystäväni sitten lainailevat näitä ja usein olen kuulut kommentteja siitä, miten lahjarahat lopulta menivät vaatteisiin tai puhelimeen. Siispä jos lahjan saaja sanoo, että mikä vaan kelpaa, niin se voi todella tarkoittaa sitä! Käytä mielikuvitustasi, mieti mikä itsestäsi olisi kiva astiasto ja jää mieleen rohkeana lahjan antajana!
Kunnollinen japanilainen keittiöveitsi, esim. Globalit on hyviä.
Omista ylppäreistä on 5 vuotta että en tiedä olenko nuori, mutta mä petyin siihen, miten paljon sain rahaa ja miten vähän käyttötavaraa😄 Olin ajatellut saavani just vaikka viinilaseja tai veitsisetin tai jotain. Sen ikäisenä se raha poltteli taskussa enemmänkin baarien kuin sokoksen astiaosaston suuntaan... Mutta onneksi äiti painosti ostamaan edes jotain järkevää lahjarahoilla. Kuitenkin pointtini on, että astiat eivät ole suoraan paska lahja nuoren mielestä, moni voi toivoakin kodin välineitä. Vie vaikka silitysrauta ja -lauta😅
26 vuotta täynnä kirjoitti:
Tässä keskustelussa tiivistyy monen naisen esteettisyyteen liittyvä pikkutarkkuus ja turhamaisuus. Ei teemaa, hyi, ei astioita ollenkaan, hyi mikä lahja, vanhat ja rumat heitetään vaan roskiin... Mutta kerronpa, että on olemassa myös toisenlainen ajattelutapa. Olen siskontyttösi tavoin pyytänyt jo rippilahjaksi, samoin yo- ja häälahjaksi, mitä astioita ihmiset vain tykkäävät antaa. Paljon on teemaa, mutta myös kastehelmeä, Taikaa ja erästä modernimpaa versiota. Laseja löytyy jokaiseen kattaukseen, samoin kahvikuppeja ja hopeaisia. Kaapeista löytyy laadukkaita ruoanlaittovälineitä, kuten tehokas yleiskone, valurautainen pata, paistinpannu ja parilla. Vuoat, tarjoiluastiat ja -ottimet ihan muuta kuin Ikeaa. Rakastan jokaista tavaraa keittiössäni, hyödynnän niitä ja muistan aina, keneltä kyseisen tavaran olen saanut. Ikipäivänä en olisi raaskinut edes lahjarahoilla ostaa näitä. Ystäväni sitten lainailevat näitä ja usein olen kuulut kommentteja siitä, miten lahjarahat lopulta menivät vaatteisiin tai puhelimeen. Siispä jos lahjan saaja sanoo, että mikä vaan kelpaa, niin se voi todella tarkoittaa sitä! Käytä mielikuvitustasi, mieti mikä itsestäsi olisi kiva astiasto ja jää mieleen rohkeana lahjan antajana!
Minä olen myös ottanut vastaan ja käyttöön kaikki lahja-astiat. Niitä käyttäessä muistetaan, että tämä piirakkavuoka saatiin häälahjaksi siltä ystävältä ja teekannu toiselta. Häälahjatoiveissa kerrottiin vain, mitä sarjoja meillä jo on. Yo-lahjaksi sain naapureilta salaattikulhoon, jolle olen ostanut seuraksi lautasia ja laseja parikymmentä vuotta myöhemmin.
Siivoussettiä, imuria ja muita "vähemmän suosittuja" lahjoja itsekin suosisin, etenkin jos on udellut juhlakalun toivelistaa etukäteen ja on tiedossa, että astioita on tulossa paljon tai jos sarjaa on kerätty jo pitempään. Usein olen kysynyt lahjansaajalta tai perheeltä opintotilanteesta jne. Kodintekstiilejä olen antanut lahjaksi usein jo aikaisemmin, koska niitä on helpompi säilyttää kuin astioita. Mutta aina lahjansaaja kärkenä! Turha antaa omasta mielestä kivoja lahjoja, jos tiedossa on että eivät miellytä lahjansaajaa mitenkään.
Siniltä hyvä siivoussetti mopinvarrella johon useampi vaihtopää, ikkunalastat, rätit säämiskät ja kauniit pesuainepurkit, juuri ne mitä ei koskaan itselle ostaisi, mutta lahjaksi viitsii antaa. Yllättävän arvokas setti siitä jo kertyy ja varmasti on nuorelle sitten viimeistään iloksi, kun alkaa ensikerran jynssäämään kotiaan. Minusta siivous on ainakin aikalailla välineurheilua ja itse en olisi alta 20v raaskinut ostaa mitään hiilikuitumoppia tai pölypussitonta imuria. Lahjanahan se voi tuntua vähän hassulta, mutta jos kaikki muut vieraat tuo jo sitä toivottua astiastoa, jota on hyvällä tuurilla kerätty jo useampi vuosi, niin laatikon ulkopuolelta löytyy kivoja lahjaideoita.
Monellahan nuorella on nykyään silitysrauta ja lauta? Siinä on kanssa semmonen lahja, jolle löytyy kyllä käyttöä jos semmoinen on mutta aika harva opiskelija raaskii semmoista hankkia, jos ei ole pakko.
Jotkut kotimaiset ajattomat astiat on niin paljon paremmat kuin Ikean kertakäyttörojut. Nuorille on tärkeää ekologisuus, ja koko elämän ajan käyttökelpoiset astiat ovat nimenomaan ekologinen valinta.
Sekin on osa lahjaa, jos antaa lahjaksi esineen niin nuoren ei tarvitse yrittää valita kaikista vaihtoehdoista. Aikuinen tietää jo mikä on oikeasti klassista ajatonta tyyliä ja kestää käytössä, kuten se uunivuoka. Esinelahja on myös kestävä muisto lahjan antajasta, rahat tulee kuitenkin käytettyä johonkin muuhun. Lahjakortti sopivaan liikkeeseen on ihan hyvä kompromissi, jos ei uskalla valita lahjaa.
Aikuistuvalle nuorelle astiat on sopiva ja osuva lahja, koska niillä tuetaan oman kodin perustamista ja nuori muistaa aina astioita käyttäessään, kuinka häntä on autettu aikuisuuden alussa.