Minkälaisia astioita nykynuoret käyttävät? Mietin valmistujaislahjaa
Siskontyttö valmistuu ja sain siskolta vinkin että jotain astioita tulisi saada, hän kun muuttaa kesällä omilleen. Ei osannut sanoa muuta että osta jotain klassista. Mietin vain että mikä sopisi? En halua että lahja on joku "tätimäinen" mikä jää kaapin perukoille.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin astioita lahjaksi, heittäisin ne seinään. Mieluummin vaikka ei mitään. On törkeää antaa ihmisille astioita! Todella loukkaavaa.
Aika moni tykkää, kun siellä omassa kodissa voi syödä lautaselta eikä kämmenkupista.
Astiat voi ja pitää ostaa itse.
Senkin tähden antaisin ehdottomasti rahaa. Silloin on saajalla valinnan vapaus, jokainen kun haluaa sisustuksen ja astiat oman makunsa mukaan. Ja jos tarvitsevatkin jotain muuta, niin sitten panevat lahjarahat siihen. Olen huomannut, että nykyään on raha mieluisin lahja. Se on myös antajan kevyt kantaa, vaikka omaa kukkaroa keventääkin.
Juuri näin. On myös ihmisiä, jotka ostavat astiansa kirpparilta ja saavat usein yhtä hyvää kuin uutena ostetut "merkkiastiat". Silloin rahaa voi säästää ihan oikeasti elämiseen kuten vuokraan, ruokaan jne. En käsitä tätä, että pitäisi ostaa nuorelle jotain merkkiastioita ainakaan tietämättä tämän makua ja sitten jostain hemmetin hienoista astioista on varaa syödä korkeintaan nuudeleita. Asiat nyt tärkeysjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyminiöille ei vissiin kannata ostaa yhtään mitään lahjaksi. Pitää antaa vain omille tyttärille jos niitä on.
Eikös tässä oltu antamassa valmistujaislahjaa siskontytölle...?
Vierailija kirjoitti:
Nykyminiöille ei vissiin kannata ostaa yhtään mitään lahjaksi. Pitää antaa vain omille tyttärille jos niitä on.
Eipä se miniä ole sen enempää kaatopaikka tai kierrätyskeskus kuin ne omat tyttäretkään.
Anna lahjakortti. Ei ole olemassa mitään nykynuoriastiastoa, josta kaikki valmistuvat pitäisivät. Kaikki eivät edes halua hintavampia Arabian tai Iittalan astioita, vaan heille riittää hyvin Ikean euron alelaarista haetut lautaset. Jos et yhtään tiedä, mitä nuori haluaa, ehkä lahjakortti kodintavaraliikkeeseen on turvallisempi ostos.
Esimerkiksi Stockmannille en kuitenkaan itse ostaisi nyt lahjakorttia, vaikka siellä onkin hyvä kodintavaraosasto, josta valita mieluiset astiat. Liian tuoreessa muistissa vielä edelliset tavaratalojättien konkat, joissa naurettiin lahjakorttien omistajille päin naamaa.
Yleisesti mitään limited-sarjaa tai harvinaista vintage-sarjaa ei ehkä kannata ostaa, jos haluaa, että sitä voi nuori itse täydentää myöhemmin. Omat sukulaiseni ostivat minulle eräästä kotimaisesta design-sarjasta 2 astiaa kutakin, kun olin 10. Kun muutin omilleni ja kaivoin astiat kaapista, niitä ei enää myyty missään. Lahjoitin ne pois, koska niitä ei ollut tarpeeksi, että olisin saanut koko kattauksen aikaan edes kolmelle. Toisaalta tiedän, että jollekin toiselle nuorelle sillä ei ole mitään väliä, ovatko astiat samaa paria, ja joku jopa tykkää, että astioissa on boheemia tuntua. Itselle taas on tärkeää, että astiastossa kaikki on edes vähän harmoniassa keskenään.
Äitini osti minulle pois muuttaessani Fiskarsin kattiloita ja pannuja sekä Arabian 24h valkoista kuviotonta astiasarjaa, jota olen itse täydentänyt myöhemmin esimerkiksi Ikean eri värisillä astioilla ja joka on mielestäni ollut hyvä ostos. Lisäksi hän osti Kartio-juomalasit sinisenä, ja niitäkin olen myöhemmin ostellut eri väreissä. Mielestäni nämä sopivat hyvin kattauksen pohjaksi, ja menivät hyvin yhteen myös miehen astiaston kanssa, kun muutimme yhteen. Ainoa minua vähän harmittava asia on haarukat ja veitset. Se oli jokin Fiskarsin paketti, jossa oli 6 kutakin, ja nyt sitä ei enää saa mstään lisää. Mutta toisaalta on ihan kivaa, kun ainakin osa aterimista ei ole sitä ainaista Savoniaa.
Aikoinaan ostin veljelleni valmistujaislahjaksi kaksi samaa paria olevaa pussilakanasettiä. Olin kysynyt häneltä, että mille "kapiotavaralle" hällä olisi tarve ja itse sitten sanoi, että uudet pussilakanat ois kivat (kaikki vanhat pussilakanat oli sellaisia lasten kuoseilla olevia). Mentiin sitte yhdessä kiertämään kauppoja ja hän valikoi itselleen mieluiset lakanat. Ne setit on väreiltään ja kuoseiltaan aika neutraalit, sillä velipoika on aika minimalismiin taipuvainen sekä tavaroiden määrän että kuosien suhteen. Jos hän joskus sattuu pariutumaan, niin ehkä se mahdollinen puolisokin ne hyväksyy osaksi sisustusta.
Jos lahjan saajan kanssa ei ole kauhean läheinen, lahjakortti tai käteinen on kyllä ihan hyviä vaihtoehtoja. Peukutan myös kunnollisten kattiloiden, pannujen, uunivuokien ja veitsien suhteen. Jos handlaa puukäsityöt, puinen leikkuulauta voisi myös olla hieno lahja.
Olen ostanut kaikille ylioppilaille hyvän hiiliteräspaistinpannun ja lastan. Kunnon kokki kaupasta. Esim.hyvä lasta maksaa 30€. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä ja osa hoitaa melkein kaiken ruuan noilla kahdella välineellä. Lyhyt kahvainen menee uuniinkin.
Hyvä kattila, tai vaikka veitsi on liian kallis itse hankkia. Sellainen on hyvä lahja ellei ole taikauskoinen ja ajattele että tesäase lahjana tarkoittaa vihollista. Yksi hyvä kokkiveitsi kestää läpi elämän. Niin kuin hiiliteräspannukin.
Vierailija kirjoitti:
Anna lahjakortti. Ei ole olemassa mitään nykynuoriastiastoa, josta kaikki valmistuvat pitäisivät. Kaikki eivät edes halua hintavampia Arabian tai Iittalan astioita, vaan heille riittää hyvin Ikean euron alelaarista haetut lautaset. Jos et yhtään tiedä, mitä nuori haluaa, ehkä lahjakortti kodintavaraliikkeeseen on turvallisempi ostos.
Esimerkiksi Stockmannille en kuitenkaan itse ostaisi nyt lahjakorttia, vaikka siellä onkin hyvä kodintavaraosasto, josta valita mieluiset astiat. Liian tuoreessa muistissa vielä edelliset tavaratalojättien konkat, joissa naurettiin lahjakorttien omistajille päin naamaa.
Yleisesti mitään limited-sarjaa tai harvinaista vintage-sarjaa ei ehkä kannata ostaa, jos haluaa, että sitä voi nuori itse täydentää myöhemmin. Omat sukulaiseni ostivat minulle eräästä kotimaisesta design-sarjasta 2 astiaa kutakin, kun olin 10. Kun muutin omilleni ja kaivoin astiat kaapista, niitä ei enää myyty missään. Lahjoitin ne pois, koska niitä ei ollut tarpeeksi, että olisin saanut koko kattauksen aikaan edes kolmelle. Toisaalta tiedän, että jollekin toiselle nuorelle sillä ei ole mitään väliä, ovatko astiat samaa paria, ja joku jopa tykkää, että astioissa on boheemia tuntua. Itselle taas on tärkeää, että astiastossa kaikki on edes vähän harmoniassa keskenään.
Äitini osti minulle pois muuttaessani Fiskarsin kattiloita ja pannuja sekä Arabian 24h valkoista kuviotonta astiasarjaa, jota olen itse täydentänyt myöhemmin esimerkiksi Ikean eri värisillä astioilla ja joka on mielestäni ollut hyvä ostos. Lisäksi hän osti Kartio-juomalasit sinisenä, ja niitäkin olen myöhemmin ostellut eri väreissä. Mielestäni nämä sopivat hyvin kattauksen pohjaksi, ja menivät hyvin yhteen myös miehen astiaston kanssa, kun muutimme yhteen. Ainoa minua vähän harmittava asia on haarukat ja veitset. Se oli jokin Fiskarsin paketti, jossa oli 6 kutakin, ja nyt sitä ei enää saa mstään lisää. Mutta toisaalta on ihan kivaa, kun ainakin osa aterimista ei ole sitä ainaista Savoniaa.
Stocka on pystyssä ainakin jouluun. Ehtii hyvin käyttää sen lahajkortinkin. (Se aikaraja on siinä yrityssaneeraiksessa). Jos saneeraus onnistuu, niin Stocka jatkaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy ehdottomasti teiniltä. Esim. mun kumpikin teini on ostanut astiat kirppareilta ja Ikeasta, nyt vasta 25-vuotiaana esikoinen on kiinnostunut "paremmista" sarjoista ja mummon perintö-Arabiasta, kun alkaa olla siinä iässä että on lapsia ja synttärikutsuja. Nykyään harvempi nuori panostaa sisustuksessa astioihin, kun ei niitä yksin asuessa edes tarvitse kovin montaa sorttia. Omani ainakin sanoivat, että ihan turhaa kerätä kymmeniä lautasia ja kahvikuppeja, kun kaikkia niitä ei käytetä kerralla kumminkaan, ja harvoin on niin asialliset juhlat, että tarvitsisi olla samaa sarjaa olevia kippoja ja kuppeja toista kymmentä. Ja jos sellaiset onkin, niin astiat voi aina lainata vanhemmilta :)
En ymmärrä tätä ajatusta, että jos olisi lahjaksi saatuja (hui!) astioita, niitä pitäisi olla kymmeniä samanlaisia. Tai että ne muutama kahvimuki ja lautanen eivät voisi olla jotain laadukkaampaa. Teema ei kelpaa, mutta saman näköinen puolet lyhyemmän aikaa kestävä ikeamuki on ihan okei.
Teema on tosi persoonaton. Astioiden Mariekeksi, väritön, hajuton ja käy kaiken kanssa.
Just sen takiahan se on niin hyvä kun käy kaikkeen. Kattaukseen saa sitten ilmettä ja väriä kun vaihtelee servettejä ja pöytäliinoja.
Servettejä ja pöytäliinoja 😂 Kuinkahan moni nuori käyttää näitä arki- tai muussakaan kattauksessaan?
Olen 60-v. ja vihaan pöytäliinoja - lautasliinat ovat joskus tarpeeseen (olen ostanut pellavaisia sellaiselle sukulaiselle, joka niitä arvostaa, joten en ole ihan täysi barbaari), mutta tosissaan kannattaa kyselle lahjan saajalta, jotkut voivat hyvinkin tykätä erilaisesta juhlien järjestämisestä vaikka opiskelijabudjetillakin (minulla on semmoinenkin nuori sukulainen), ja he voivat hyvinkin ilahtua moisista aikuisista kapineista. Tämä on syy miksi pidän lahjalistoista.
Pari hyvää veistä ja kannellinen paistokasari. Kasari käy sekä paistinpannusta että kattilasta, hyödyllistä jos on pienet säilytystilat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se miniä ole sen enempää kaatopaikka tai kierrätyskeskus kuin ne omat tyttäretkään.
Mikäs kaatopaikka tai kierrätyskeskus se on, jos ei anneta mitään? Jos ei arvosta, ei saa. Se joka arvostaa, saa. Äkkiähän se selviää, kummin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy ehdottomasti teiniltä. Esim. mun kumpikin teini on ostanut astiat kirppareilta ja Ikeasta, nyt vasta 25-vuotiaana esikoinen on kiinnostunut "paremmista" sarjoista ja mummon perintö-Arabiasta, kun alkaa olla siinä iässä että on lapsia ja synttärikutsuja. Nykyään harvempi nuori panostaa sisustuksessa astioihin, kun ei niitä yksin asuessa edes tarvitse kovin montaa sorttia. Omani ainakin sanoivat, että ihan turhaa kerätä kymmeniä lautasia ja kahvikuppeja, kun kaikkia niitä ei käytetä kerralla kumminkaan, ja harvoin on niin asialliset juhlat, että tarvitsisi olla samaa sarjaa olevia kippoja ja kuppeja toista kymmentä. Ja jos sellaiset onkin, niin astiat voi aina lainata vanhemmilta :)
En ymmärrä tätä ajatusta, että jos olisi lahjaksi saatuja (hui!) astioita, niitä pitäisi olla kymmeniä samanlaisia. Tai että ne muutama kahvimuki ja lautanen eivät voisi olla jotain laadukkaampaa. Teema ei kelpaa, mutta saman näköinen puolet lyhyemmän aikaa kestävä ikeamuki on ihan okei.
Teema on tosi persoonaton. Astioiden Mariekeksi, väritön, hajuton ja käy kaiken kanssa.
Just sen takiahan se on niin hyvä kun käy kaikkeen. Kattaukseen saa sitten ilmettä ja väriä kun vaihtelee servettejä ja pöytäliinoja.
Servettejä ja pöytäliinoja 😂 Kuinkahan moni nuori käyttää näitä arki- tai muussakaan kattauksessaan?
Olen 60-v. ja vihaan pöytäliinoja - lautasliinat ovat joskus tarpeeseen (olen ostanut pellavaisia sellaiselle sukulaiselle, joka niitä arvostaa, joten en ole ihan täysi barbaari), mutta tosissaan kannattaa kyselle lahjan saajalta, jotkut voivat hyvinkin tykätä erilaisesta juhlien järjestämisestä vaikka opiskelijabudjetillakin (minulla on semmoinenkin nuori sukulainen), ja he voivat hyvinkin ilahtua moisista aikuisista kapineista. Tämä on syy miksi pidän lahjalistoista.
Silloin kun itse järjestin juhlia opiskelijana, minulla oli aina servettipino tarjolla, mutta kyllä useimmiten vieraiden kädet hamusivat talouspaperirullan suuntaan, kun "kalliita" servettejä ei raaskittu ottaa 😄 Mieluummin silti katselen astoita, jotka ovat jo itsessään ilo silmälle, eivätkä vain pohja erilaisten servettien esittelylle.
Mulla on lautaset ja mukit Teemaa, kulhot Taikaa, aterimet Savoniaa ja lasit Kartiota kahta kokoa. Viinilasit ja lisäsatsi aterimia Ikeasta. Itse toivoin noita ja toive oli, ettei mitään kahta mukia mitä sattuu sarjaa tai väriä, koska astioita on tarkoitus käyttää kauemmin ja silmää ei miellytä mikää kokoelmaerä vähän kaikennäköisiä ja mallisia. Kysy astioista tai osta kunnon uunivuoka(ei tolkuttoman iso, keskikokoinen pyöreä Uunikokki on hyvä) tai pinnoitettu keskikokoinen paistinpannu. Tai jotain järkeviä ei kovin isoja kattiloita.
Astioiden hankinta voi tosiaan mennä pieleen jos ei tunne lahjansaajan makua. Tai jos useat antavat keskenään erilaista sarjaa.
Minä olen antanut kaikille valmistuville tai muuten kotoa muuttaville nuorille pienen setin perustyökaluja: vasara, ruuvimeisselisarja, metrimitta, pieni saha, jonkinlaiset pihdit, jakoavain tms. Näitä jokainen tarvitsee jossain vaiheessa, vaikka sitten Ikea-huonekalujen kasaamisessa. Luultavasti ei tule montakaan samaa lahjaa ja opiskelijan käyttörahasta on aina pois työkalujen hankinta tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs kaatopaikka tai kierrätyskeskus se on, jos ei anneta mitään? Jos ei arvosta, ei saa. Se joka arvostaa, saa. Äkkiähän se selviää, kummin on.
Onpa nyt nokka solmussa. Tosiaan parempi olla antamatta mitään kuin yrittää arvailla toisen makua, tai vielä pahempaa, hankkia oman makunsa mukainen lahja toiselle. Ne neutraalitkin ovat vähän niin ja näin. Itsekin olin aikanaan valkoisten Teemojen uhri, eivät muuten istuneet mun Lomonosovien kanssa. Itsellä on onneksi vävy, ei miniää, ja tyttärelle hankin sujuvasti lahjakortteja. Säästää vaivaakin, puolin ja toisin.
Kunnon bongi olisi toivottu lahja.
Ainakin meidän nuoriso on tykännyt modernimmasta astiasarjasta, kuin joku ”kulunut” Teema.
Lahjaksi ovat pyytäneet esim https://royaldesign.fi/bitz-gastro-lautanen-o21cm-vihrea?nosto=nosto-pr….
Näitä on montaa eri värisävyä ja kokoa.
Astiat ovat aika henkilökohtainen valinta, makuja on monia. Lahjakortti tai raha olisi turvallisempi vaihtoehto, jos lahjan saaja ei ole ilmoittanut keräävänsä jotain tiettyä sarjaa. Kallis kunnon kattila tai kasari sen sijaan voisi olla hyvä lahja. Astiat voivat olla halpoja tai käytettyjä kirpparilta ja ajavat saman asian kuin uudet kalliit Arabiat mutta kattilalla ja kattilalla on vissi ero. Laatuun kannattaa satsata, ja nuorella ei usein ole varaa itse ostaa sitä laatukattilaa. Voisin itse myös ostaa valkoisen neutraalin uunivuoan, se sopii kaikkien astioiden seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanoisin kyllä näin "nykynuorena", että siskosi vinkki on surkea. Vaikea uskoa, että tuo toive on tullut valmistuvalta nuorelta itseltään. Anna rahaa tai lahjakortti.
Lahjakortti voisi olla ihan hyvä idea, voi sitten itse ostaa sillä astioita jos haluaa.
ApIittalan lahjakortteja ei taida nyt saada kun kaikki myymälät on suljettu..
Iittalan verkkokaupasta saa.
Valitsin ylä-asteikäisenä astiasarjan joka miellytti. Sain sitten samaa astiasarjaa lahjaksi vuosien ajan. Sukulaiset kysyi etukäteen mitä sarjasta vielä puuttui. Omille muutettua astioista ei ole ollut pulaa.
Muista saamistani tavaralahjoista hyödyllisimmät ovat olleet pussilakanasetit ja pyyhkeet. Marimekkoa on ollut eniten, käytössä jo 10+v vanhimmat. Hyödyttömimmät lahjaksi saamani asiat ovat olleet hopealusikat.
Kannatan lahjakortin lisäksi/sijasta nimenomaan jotain arvokkaampaa käyttötavaraa joita opiskelija ei itse raaski ostaa mutta säilyy vuosikaudet.
Minä ihan arvostin anoppini antamia lahjoja meille, ne olivat useimmiten hänen omia käsitöitään. Harmi vaan, kun minulle alkoi pikkuhiljaa selvitä, että meille annetuissa oli aina joku virhe, ja ne myöhemmät onnistuneet hän antoi tyttärilleen.
Vähän latisti sitä arvostusta, pakko myöntää.
No laitoin ne kudotut viltit ja ryijyt sitten koirien alustoiksi.