Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia astioita nykynuoret käyttävät? Mietin valmistujaislahjaa

Vierailija
13.05.2020 |

Siskontyttö valmistuu ja sain siskolta vinkin että jotain astioita tulisi saada, hän kun muuttaa kesällä omilleen. Ei osannut sanoa muuta että osta jotain klassista. Mietin vain että mikä sopisi? En halua että lahja on joku "tätimäinen" mikä jää kaapin perukoille.

Kommentit (271)

Vierailija
101/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni sai yo-lahjaksi siskoltani hyvän paistinpannun. Opiskeluaikanaan omassa kämpässä sitten totesi, että paras lahja minkä sai.

Vierailija
102/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vähemmän jaossa oleva lahja on hyvä siivoussetti. Itse muistan kun menin ekaa moppia jne välineistöä ostamaan, että ne maksoivat oikeasti aika paljon. Olisi ollut kiva saada lahjaksi joku järkevä setti, missä  mopit ja ämpäri, rättejä ja pesuaineita. Tai imuri. Itse ostin ekan imurini asuttuani 2kk itsekseni kun sain vihdoin tarpeeksi palkkaa. Astiat on käytännöllisiä ja oikeasti tarpeen, mutta niin on monet muutkin oman kodin perushankinnat. 

Itse varmaan soittaisin suoraan sille nuorelle ja kysyisin, mitä on vailla :) Usein saa vastaukseksi "emmä tarvii mitään" mutta sitten tarkentavilla kysymyksillä pääsee pitemmälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoisin kyllä näin "nykynuorena", että siskosi vinkki on surkea. Vaikea uskoa, että tuo toive on tullut valmistuvalta nuorelta itseltään. Anna rahaa tai lahjakortti.

Lahjakortti voisi olla ihan hyvä idea, voi sitten itse ostaa sillä astioita jos haluaa.

Ap

Iittalan lahjakortteja ei taida nyt saada kun kaikki myymälät on suljettu..

Nettikauppa...

Vierailija
104/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahintahan tuossa on, että kaikki ostavat nyt eri sarjaa ja sitten astioita on vähän mitä sattuu. Kaikille helpointa olisi jos siskontyttö valitsisi itseään miellyttävän sarjan.

Siskontyttöä tuntematta on mahdotonta sanoa, mikä miellyttää. Viime vuonna sukulaistyttö toivoi Marimekon räsymatto-sarjaa. Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa jokin klassinen uunikokki uunivuoka. Se sellainen valkoinen missä on uurrettuja pystyraitoja. Siihen voi sitten tehdä makaronilaatikkoa, salaattia tai laittaa tuparisipsit tarjolle. Olisi ainakin klassinen valinta.

Uunikokki uunivuoka on tosiaan kaunis ja klassinen, mutta sopii lähinnä käytettäväksi muiden Arabian ja Iittalan astioiden kanssa. Esim. Marimekon valkoinen on eri sävyä, Villeroyn kolmatta, Ikean neljättä jne.

Sehän onkin vallan hirveää, että uunivuoka on eri sävyistä valkoista kuin muut astiat. Ei helvata.

Vierailija
105/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahintahan tuossa on, että kaikki ostavat nyt eri sarjaa ja sitten astioita on vähän mitä sattuu. Kaikille helpointa olisi jos siskontyttö valitsisi itseään miellyttävän sarjan.

Siskontyttöä tuntematta on mahdotonta sanoa, mikä miellyttää. Viime vuonna sukulaistyttö toivoi Marimekon räsymatto-sarjaa. Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa jokin klassinen uunikokki uunivuoka. Se sellainen valkoinen missä on uurrettuja pystyraitoja. Siihen voi sitten tehdä makaronilaatikkoa, salaattia tai laittaa tuparisipsit tarjolle. Olisi ainakin klassinen valinta.

Uunikokki vuoka on kyllä ajaton klassikko, minulla on se edelleen käytössä ja ikää sillä on yli kymmenen vuotta.

Ap

Minun on vuodelta 1980.

Vierailija
106/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teema olisi varmaan hyvä. Jos varman päälle pelaa, niin valkoinen. Voi sitten itse täydentää haluamillaan väreillä.

Meillä kohta kotoa muuttava poika toivoi lahjaksi kodintarvikkeita.

Ostin harmaata Teemaa, oli mieluisat!

Kiva idea täydentää muilla väreillä!

Meillä oli ilman muuta selvää että rahaa. Astiat tuli kotoa ja loput kaupasta kun muutti kotoa. Mikäli haluaa antaa niin Iittalaa.arabiaa jne

Vierailija
107/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme aikanaan yhdeltä vanhemmalta sukulaiselta lahjaksi puurokeittimen, joka osoittautui erittäin käteväksi ja monikäyttöiseksi astiaksi, todella fiksu lahja näin jälkikäteen ajateltuna. Myös kaikki häälahjaksi saadut teräskattilat ja aterimet ovat ehjiä ja edelleen jokapäiväisessä käytössä. Yritän sanoa, että laadukkaista lahja-astioista voi olla myös paljon iloa.

Vierailija
108/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaiketi vielä nuoreksi tässä yhteydessä luokiteltava (24), niin ainakin minä pidän, että astiat ja erityisesti lasit ovat erilaisia. Ei siis mitään sarjaa.

Vierailija
109/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia. Nykynuoret tilaa noutoruokaa ja syö pahviastioista.

Vierailija
110/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabian astiat ovat nykyisin jotakin halpatuotantokuraa kotimaisen hinnalla. Ikeasta saa halvalla EU:ssa valmistettuja.

Vierailija
111/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan osta mitään Apilanlehti-sarjaa kuponkiuutisista. Sain sellaista 10 vuotta sitten,  ei tule käyttöön, ja ne on laatikossa varastossa.  Lahjan antanut anoppi jaksaa kysellä vähintään pari kertaa vuodessa niiden perään, milloin milläkin verukkeella...

Vierailija
112/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mitään astioita juurikaan kerää. Syövät siitä  woltin rasiasta.

Vierailija
113/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykynuori" vastaa että anna lahjakortti esim. Sokos, Carlson, Ikea, Prisma, Iittala yms. Et ilmeisesti tiedä lahjansaajan makua tai että haluaako hän edes astioita. Itse ostin omani kirppikseltä kun muutin ja kerroin etukäteen, että en toivo mitään kippoja ja kuppeja lahjaksi, menee rahat hukkaan niihin.

Vierailija
114/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uunikokki vuoka on kyllä ajaton klassikko, minulla on se edelleen käytössä ja ikää sillä on yli kymmenen vuotta.

Ap

Minä tykkään kans, uusia olen ostanut, kaikki uuniin menevät on minulla Uunikokkia.

Vierailija
115/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan osta mitään Apilanlehti-sarjaa kuponkiuutisista. Sain sellaista 10 vuotta sitten,  ei tule käyttöön, ja ne on laatikossa varastossa.  Lahjan antanut anoppi jaksaa kysellä vähintään pari kertaa vuodessa niiden perään, milloin milläkin verukkeella...

Miten se on niin vaikea ilahduttaa lahjan antajaa ottamalla astiat käyttöön sillon kun hän on paikalla. Miten ihmisistä on tullu noin kiittämättömiä? Jos olisit miniäni en ostaisi enää sinulle mitään, enkä muutenkaan tekisi hyväksesi. Toivottavasti ymmärtää sulkea sinut ulos testamentista, jo perittävää jää.

Vierailija
116/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kummitytölle yo-lahjaksi leivänpaahtimen. Kuulemma oli hyvä lahja, opiskelija arvostaa kun voi syödä vähän vanhaakin leipää.

Vierailija
117/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on niin vaikea ilahduttaa lahjan antajaa ottamalla astiat käyttöön sillon kun hän on paikalla. Miten ihmisistä on tullu noin kiittämättömiä? Jos olisit miniäni en ostaisi enää sinulle mitään, enkä muutenkaan tekisi hyväksesi. Toivottavasti ymmärtää sulkea sinut ulos testamentista, jo perittävää jää.

Ajattelitko, että tämä miniä väkisin haluaa apilanlehdet mukaansa, jos ero tulee?

Vierailija
118/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy ehdottomasti teiniltä. Esim. mun kumpikin teini on ostanut astiat kirppareilta ja Ikeasta, nyt vasta 25-vuotiaana esikoinen on kiinnostunut "paremmista" sarjoista ja mummon perintö-Arabiasta, kun alkaa olla siinä iässä että on lapsia ja synttärikutsuja. Nykyään harvempi nuori panostaa sisustuksessa astioihin, kun ei niitä yksin asuessa edes tarvitse kovin montaa sorttia. Omani ainakin sanoivat, että ihan turhaa kerätä kymmeniä lautasia ja kahvikuppeja, kun kaikkia niitä ei käytetä kerralla kumminkaan, ja harvoin on niin asialliset juhlat, että tarvitsisi olla samaa sarjaa olevia kippoja ja kuppeja toista kymmentä. Ja jos sellaiset onkin, niin astiat voi aina lainata vanhemmilta :)

En ymmärrä tätä ajatusta, että jos olisi lahjaksi saatuja (hui!) astioita, niitä pitäisi olla kymmeniä samanlaisia. Tai että ne muutama kahvimuki ja lautanen eivät voisi olla jotain laadukkaampaa. Teema ei kelpaa, mutta saman näköinen puolet lyhyemmän aikaa kestävä ikeamuki on ihan okei.

Usein niitä tuppaa vaan tulemaan kauheat määrät jos sanoo, että ne olisivat kiva lahja. Harvalla myöskään maku pysyy samana 18-vuotiaasta 28-vuotiaaseen, sitten kun niitä kaikkia oikeasti alkaisi käyttää. Ja kestävätkö ne sen paremmin arkikäyttöä kuin muutkaan?

Itse olen koonnut omille lapsilleni "kapioarkkuja", joihin olen laittanut mm. käsin kirjomiani pellavaliinoja, pyyhkeitä, laadukkaampia petivaatteita ja joitain perintöastioita sekä -koristeita. Jonkun verran myös suvussa kulkevia vaatteita ja koruja. Mukaan saa myös nurkkiin kertyneitä kattiloita ja muita tarvikkeita, koska niitä meillä on ihan liikaa. 18v asuu jo omillaan mutta tavarat ovat vielä meillä, kun ei halua ottaa heti käyttöön, 22v on jo siinä iässä että ne kiinnostavat. Kumpikin ostivat valtaosan käyttötavaroistaan käytettynä.

Tästä voisit ehkä päätellä jotain? Jos kokoamasi tavarat eivät ”vielä” pääse mukaan omaan kotiin. Kaikki eivät todellakaan arvosta tavaran keräilyä ja vaalimista, edes hyvänlaatuisen tavaran.

Minä kirkuisin kauhusta, jos saisin äidiltäni arkullisen perintökoristeita ja suvussa kulkeneita vaatteita.

T. 52-v. akateeminen rouva, 4 lasta aikuiseksi kasvattanut.

Vierailija
119/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko, että tämä miniä väkisin haluaa apilanlehdet mukaansa, jos ero tulee?

En, vaan ajattelen että olet kiittämätön. Yhteiselämä perheen ja suvun kanssa on joustamista ja muitten tunteitten huomioimista. Odotat varmasti, että muut kohtelevat sinua hyvin ja kunnioittavasti, eikö pitäisi sinunkin ottaa huomioon myös anopin tunteet, hän on miehesi äiti. Ja testamenttiin voi merkitä että sinulla ei ole oikeutta osuuteen, jonka miehesi mahdollisesti perii. Tuskin hän kaipaa takaisin antamaansa lahjaa.

Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä kuin sinä olet!?

Vierailija
120/271 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen usein miettinyt, että miksi osa nykyminiöistä tuntuu olevan tunteettomia moukkia, ainakin täällä pyörivien Keskustelujen mukaan.

Tekevätkö vävyn samaa apeilleen? Sellaisia ketjuja ei näy, aina on sota menossa miniät vastaan anopit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi