Minkälaisia astioita nykynuoret käyttävät? Mietin valmistujaislahjaa
Siskontyttö valmistuu ja sain siskolta vinkin että jotain astioita tulisi saada, hän kun muuttaa kesällä omilleen. Ei osannut sanoa muuta että osta jotain klassista. Mietin vain että mikä sopisi? En halua että lahja on joku "tätimäinen" mikä jää kaapin perukoille.
Kommentit (271)
Joo ei kannata ostaa astioita ellei tiedä että minkälaisia. Itsekin olen nuori ja monet kaverit keräilee ja tykkää juurikin Teemasta ja Räsymatosta, mutta itse en tykkää ollenkaan ja varmasti jäisi käyttämättä.
Lahjakortti on hyvä vaihtoehto, tai mikäli jotain konkreettista haluat antaa niin hyvä paistinpannu tai veitsisetti tulee aina tarpeeseen.
Anna kunnollinen keittiöveitsi. Itsellä ei nuorena sellaista ollut ja se ärsytti, mutta en raaskinut ostaa. Ne ovat kalliita, mutta joka päivä käytössä.
Riippuu ihan nuoresta. Etta onko ns. massan mukana kulkeva teini vai vahan erilainen nuori. Oma tyttareni tykkaa vintagevaatteista, ja samoin on tyyliltaan ja tavoiltaan vahan 'boheemi'
Huoneeseensa halusi sekoituksen mummon perintona tulleita antiikkikalusteita, ja kasvinsa rehottaa kuin viidakossa konsanaan. Simppelit varit ovat 'armottoman tylsia'
Astioista on toivonut Arabian retrohenkisia Sunnuntai- ja Esteri-sarjaa. Ikeasta ja kirpputoreilta raahaa valilla yksittaisia kippoja ja kuppeja sailoon muuttoa varten, toki ovat kaikki varikkaita, kuviollisia ja kukallisia. Viittaa kintaalla millekaan yksittaiselle sarjalle, ei kuulemma haittaa etta kaikki astiat ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Valmistujaislahjaksi kattiloita ja astioita? Nuohan ovat tupaantuliaislahjoja.
Rahalahja ja lahjakortit ovat ylivoimaisia suosikkeja valmistumislahjoiksi ihan syystä.
Kyllä minä sain ylioppilas- ja valmistujaislahjaksi astioita ym. käyttötavaroita. Hyviä lahjoja olivat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostatkin laadukkaan kattilan ja paistinpannun? Tai kattila johon sisälle sitten jotain henkilökohtaisempaa?
Tuli tässä mieleen kun iltapuuroa keittelin perheen kolmikolle yo-lahjaksi joskus silloin kauan sitten saadussa kattilassa. Edelleen kunnossa ja käytössä...
Oltiinkohan sun ylppäreissä? Ostettiin sankarin pyynnöstä kattila hälle lahjaksi.
Astiat ovat nuorelle oikein kiva lahja.
Oma poikani sai. 18 v lahjaksi vaalean sinistä Teemaa.
Samaa sarjaa sanoi miellään ottavansa myös yo-lahjaksi.
Rahalahjat on usein säästänyt ja osan sijoittanut osakkeisiin.
Sai lahjaksi myös carelia -aterimet ja ihan iloinen oli myös niistä.
Meillä nuoripari kerää Finlaysonin astiastoa harmaana/pinkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä astia asioissa huomaa hyvin semmoiset tietyt sivistyksen mittarit. Joillekin kauniit astiat on tosi tärkeät. Kotoa jo opittu.
Yksi työkaverini lappoi lahjaksi saamansa arabian astiaston roskikseen (ei siis edes vaivautunut antamaan kenellekään) ja lasten kirjat heitetään roskiin luvun jälkeen.
Että sellaista sivistystä.Kumminkin, 18-vuotiaalla voi olla parempiakin tarpeita. Huonekaluihin, siivoustarvikkeisiin yms. menee monta sataa euroa, ja valtaosalle ne Ikean kipot ja kupit riittävät. Nykynuorella ei välttämättä ole tarvetta arvoastioille, mutta esim. ruokarahalle saattaa olla - se 20€ on pois opintovelkataakasta. Arvostus oli toki ennen suurempaa kodintavaroiden suhteen, kun tytöt menivät vaimoiksi ja kotiäideiksi, eivät opinto- ja uraputkeen. Kyllä niistä astioista ehtii nauttia vähän vanhempanakin, kun ymmärtää niiden arvon paremmin, on enemmän silmää tyylille ja käyttöäkin.
17v opintojen aloituksesta ja mulla on edelleen työssäkäyvänäkin astiat Ikeaa :D.
Älä missään nimessä osta astioita jos et tiedä tarkkaan millaisia lahjan saaja haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä astia asioissa huomaa hyvin semmoiset tietyt sivistyksen mittarit. Joillekin kauniit astiat on tosi tärkeät. Kotoa jo opittu.
Yksi työkaverini lappoi lahjaksi saamansa arabian astiaston roskikseen (ei siis edes vaivautunut antamaan kenellekään) ja lasten kirjat heitetään roskiin luvun jälkeen.
Että sellaista sivistystä.Kumminkin, 18-vuotiaalla voi olla parempiakin tarpeita. Huonekaluihin, siivoustarvikkeisiin yms. menee monta sataa euroa, ja valtaosalle ne Ikean kipot ja kupit riittävät. Nykynuorella ei välttämättä ole tarvetta arvoastioille, mutta esim. ruokarahalle saattaa olla - se 20€ on pois opintovelkataakasta. Arvostus oli toki ennen suurempaa kodintavaroiden suhteen, kun tytöt menivät vaimoiksi ja kotiäideiksi, eivät opinto- ja uraputkeen. Kyllä niistä astioista ehtii nauttia vähän vanhempanakin, kun ymmärtää niiden arvon paremmin, on enemmän silmää tyylille ja käyttöäkin.
Usein vaan kun se astaiasto olisi kiva niin siihen ei ole varaa. Pienet lapset ja asuntolaina. Siksi on hauska jos se on valmiina ennen kuin perustaa perheen.
Sithän se on kiva, kun puolisolla on vähän erilaista astiastoa kerättynä se puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy ehdottomasti teiniltä. Esim. mun kumpikin teini on ostanut astiat kirppareilta ja Ikeasta, nyt vasta 25-vuotiaana esikoinen on kiinnostunut "paremmista" sarjoista ja mummon perintö-Arabiasta, kun alkaa olla siinä iässä että on lapsia ja synttärikutsuja. Nykyään harvempi nuori panostaa sisustuksessa astioihin, kun ei niitä yksin asuessa edes tarvitse kovin montaa sorttia. Omani ainakin sanoivat, että ihan turhaa kerätä kymmeniä lautasia ja kahvikuppeja, kun kaikkia niitä ei käytetä kerralla kumminkaan, ja harvoin on niin asialliset juhlat, että tarvitsisi olla samaa sarjaa olevia kippoja ja kuppeja toista kymmentä. Ja jos sellaiset onkin, niin astiat voi aina lainata vanhemmilta :)
En ymmärrä tätä ajatusta, että jos olisi lahjaksi saatuja (hui!) astioita, niitä pitäisi olla kymmeniä samanlaisia. Tai että ne muutama kahvimuki ja lautanen eivät voisi olla jotain laadukkaampaa. Teema ei kelpaa, mutta saman näköinen puolet lyhyemmän aikaa kestävä ikeamuki on ihan okei.
Teema on tosi persoonaton. Astioiden Mariekeksi, väritön, hajuton ja käy kaiken kanssa.
Just sen takiahan se on niin hyvä kun käy kaikkeen. Kattaukseen saa sitten ilmettä ja väriä kun vaihtelee servettejä ja pöytäliinoja.
Servettejä ja pöytäliinoja 😂 Kuinkahan moni nuori käyttää näitä arki- tai muussakaan kattauksessaan?
Vierailija kirjoitti:
Uunikokki vuoka on kyllä ajaton klassikko, minulla on se edelleen käytössä ja ikää sillä on yli kymmenen vuotta.
Ap
Uunivuoka ostetaan lähtökohtaisesti koko loppuelämäksi. Kymmenen vuotta ei ole vielä ikä eikä mikään. Eihän se käytössä juurikaan kulu, ellei sitä kohtele tosi kaltoin (hankaa teräsvillalla tms.). Pääset siitä eroon vain rikkomalla sen.
Itselläni on pääasiassa valkoista 24h-sarjaa, saatu yo-lahjaksi yli 20 vuotta sitten. Toivoin nimenomaan astioita ja ilmoitin, että tuota sarjaa. Eivät ole menneet miksikään ja tykkään edelleen. Olen myöhemmin täydentänyt lisäostoksilla.
Mitä ikinä ostatkin, niin osta jotain kestävää. Ei mitään muovisia boolikulhoja, vaan laadukasta lasitettua keramiikkaa.
Vanilija sarjaa olikohan Pentikin, sitä tykkään itse kerätä ja olen 24 vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan nuoresta. Etta onko ns. massan mukana kulkeva teini vai vahan erilainen nuori. Oma tyttareni tykkaa vintagevaatteista, ja samoin on tyyliltaan ja tavoiltaan vahan 'boheemi'
Huoneeseensa halusi sekoituksen mummon perintona tulleita antiikkikalusteita, ja kasvinsa rehottaa kuin viidakossa konsanaan. Simppelit varit ovat 'armottoman tylsia'
Astioista on toivonut Arabian retrohenkisia Sunnuntai- ja Esteri-sarjaa. Ikeasta ja kirpputoreilta raahaa valilla yksittaisia kippoja ja kuppeja sailoon muuttoa varten, toki ovat kaikki varikkaita, kuviollisia ja kukallisia. Viittaa kintaalla millekaan yksittaiselle sarjalle, ei kuulemma haittaa etta kaikki astiat ovat erilaisia.
Aivan ihana tuo Sunnuntai-sarja 😍
Pentikin saaga sarja on aika ajaton ja iätön.
Kauniita astioita ym sisustustavaroita poroineen ja sarvineen.
Jos haluat muistaa käyttötavaralla, niin ehdottaisin ennemmin hyvää veitsisarjaa tai paistinpannua. Jotain sellaista, mille on varmasti käyttöä, mitä nuori ei välttämättä itse raaskisi ostaa ja makuasiat eivät näyttele niin isoa roolia.
Paljon on tullut hyviä lahjaideoita, taidan yhdistää lahjakortin ja jonkun erillisen lahjan, kiitos paljon ideoista.
Ap
Eniten käytetyt ylioppislaslahjat ovat olleet kaksi kannellista teräskattilaa (toisessa yksi ripa ja toisessa kaksi) ja laadukas sveitsiläinen, keskikokoinen kokkiveitsi. Näitä olen käyttänyt päivittäin nyt 8 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miespuolisellekin voi ostaa astioita. Hän voi sitten tehdä niillä vaikutuksen tulevaan tyttöystäväänsä. Minä ainakin olin tosi vaikuttunut kun näin poikaystäväni astiakaapin sisällön ensimmäistä kertaa.
Kaipa se miespuolinen voi ihan itsekin tykätä niistä astioista.[/qu
Aikamoinen tuuri pitääkin käydä, että tyttöystävä pitää juuri niistä astioista/ astiasarjasta mitä pojalla on ennestään. Jokaisella saa olla oma makunsa!
Joo, muotoilin huonosti! Varmasti on mutta just heidän perhe ei oikein ollu sen tapanen että harrastasi astiastoja joten riippuu ihan perheestä kenelle lahja menee että tuleeko käyttöön