Minkälaisia astioita nykynuoret käyttävät? Mietin valmistujaislahjaa
Siskontyttö valmistuu ja sain siskolta vinkin että jotain astioita tulisi saada, hän kun muuttaa kesällä omilleen. Ei osannut sanoa muuta että osta jotain klassista. Mietin vain että mikä sopisi? En halua että lahja on joku "tätimäinen" mikä jää kaapin perukoille.
Kommentit (271)
Mitä jos ostatkin laadukkaan kattilan ja paistinpannun? Tai kattila johon sisälle sitten jotain henkilökohtaisempaa?
Tuli tässä mieleen kun iltapuuroa keittelin perheen kolmikolle yo-lahjaksi joskus silloin kauan sitten saadussa kattilassa. Edelleen kunnossa ja käytössä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahintahan tuossa on, että kaikki ostavat nyt eri sarjaa ja sitten astioita on vähän mitä sattuu. Kaikille helpointa olisi jos siskontyttö valitsisi itseään miellyttävän sarjan.
Siskontyttöä tuntematta on mahdotonta sanoa, mikä miellyttää. Viime vuonna sukulaistyttö toivoi Marimekon räsymatto-sarjaa. Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa jokin klassinen uunikokki uunivuoka. Se sellainen valkoinen missä on uurrettuja pystyraitoja. Siihen voi sitten tehdä makaronilaatikkoa, salaattia tai laittaa tuparisipsit tarjolle. Olisi ainakin klassinen valinta.
Uunikokki vuoka on kyllä ajaton klassikko, minulla on se edelleen käytössä ja ikää sillä on yli kymmenen vuotta.
Ap
Minä löysin kirpparilta ruskean sekä mustan Uunikokki-vuokan - oli pakko ostaa, sillä inhoan sitä valkoisena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostatkin laadukkaan kattilan ja paistinpannun? Tai kattila johon sisälle sitten jotain henkilökohtaisempaa?
Tuli tässä mieleen kun iltapuuroa keittelin perheen kolmikolle yo-lahjaksi joskus silloin kauan sitten saadussa kattilassa. Edelleen kunnossa ja käytössä...
Saksan Amazonista Fisslerin Original Pro-kattilat ja Kochformista kuumataotut Turk-hiiliteräspannut. Niillä kelpaa keitellä ja paistella.
Täällä toinen joka unohtaa käyttää lahjakortit. Laitan ne aina "varmaan paikkaan" jonne ne sit unohtuu. Löytyy sit kun aika on kulunut umpeen. :(
Mun 18v. sai mummilta lahjaksi valita astiastoa. Oli oikein iloinen tästä järkevästä lahjasta ja valitsi KoKoa.
22v aikoo alkaa keräilemään Teemaa kun muuttaa kohta toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä astia asioissa huomaa hyvin semmoiset tietyt sivistyksen mittarit. Joillekin kauniit astiat on tosi tärkeät. Kotoa jo opittu.
Yksi työkaverini lappoi lahjaksi saamansa arabian astiaston roskikseen (ei siis edes vaivautunut antamaan kenellekään) ja lasten kirjat heitetään roskiin luvun jälkeen.
Että sellaista sivistystä.Kumminkin, 18-vuotiaalla voi olla parempiakin tarpeita. Huonekaluihin, siivoustarvikkeisiin yms. menee monta sataa euroa, ja valtaosalle ne Ikean kipot ja kupit riittävät. Nykynuorella ei välttämättä ole tarvetta arvoastioille, mutta esim. ruokarahalle saattaa olla - se 20€ on pois opintovelkataakasta. Arvostus oli toki ennen suurempaa kodintavaroiden suhteen, kun tytöt menivät vaimoiksi ja kotiäideiksi, eivät opinto- ja uraputkeen. Kyllä niistä astioista ehtii nauttia vähän vanhempanakin, kun ymmärtää niiden arvon paremmin, on enemmän silmää tyylille ja käyttöäkin.
Usein vaan kun se astaiasto olisi kiva niin siihen ei ole varaa. Pienet lapset ja asuntolaina. Siksi on hauska jos se on valmiina ennen kuin perustaa perheen.
Nuorille käy myös aivan hyvin kertakäyttöastiat, kunnes viisastuvat enemmän.
Kun kummitytölle ollaan mietitty astialahjoja, ollaan kysytty tämän äidiltä suoraan kerääkö jotain astiasarjaa. Ja varmistettu vielä ettei hän sano samaa lahjavinkkiä kaikille muillekin. Toistaiseksi ollaan päädytty ostamaan yksittäinen uunivuoka tai piirakkavuoka, jotka sopivat minkä tahansa muunkin astiaston kaveriksi. Suosimme itse Pentikin Saagaa, mutta värinä se on sellainen vaalea, että sopii kyllä muidenkin astioiden kanssa olemaan esillä.
Hyvälaatuinen vokkipannu saattaisi olla nuorelle mieluinen. Jos sitä pitää hyvin, se kestää jopa 25 vuotta käytössä (kuten tuo oma pannu).
Iittalahan myy liikkeissään myös käytettyjä astoita. Omat tytöt ilahtuivat, kun löytyi KoKosta jo lopetettuja värejä.
Useimmilla nuorilla on niin omanlaisensa maku , että rahaa ja paljon on paras lahja.
Alabasteri oli ennen muinoin suosittua.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla nuorilla on niin omanlaisensa maku , että rahaa ja paljon on paras lahja.
Mutta kun siitä ei jää mitään konkreettista muistoa! Kattilassa keittelee puurot vielä lapsilleenkin ja muistelee kummitätiä. Monet nuoret tuhlaa ne rahat kaikkeen muuhun kuin järkevään. Ikävä kyllä järkevätkin nuoret eivät osaa ajatella kovin pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä miespuolisellekin voi ostaa astioita. Hän voi sitten tehdä niillä vaikutuksen tulevaan tyttöystäväänsä. Minä ainakin olin tosi vaikuttunut kun näin poikaystäväni astiakaapin sisällön ensimmäistä kertaa.
Kaipa se miespuolinen voi ihan itsekin tykätä niistä astioista.
ITse olen valmistuva nuori ja olen toivonut kastehelmeä, siirtolapuutarhaa ja oivaa. Myös lahjakortti iittalalle olisi erittäin mieluinen lahja ❤️ Myös moni ystävistäni toivoo samaa, joten riippuu ihan nuoresta että arvostaako tollasta, joitain ei voisi vähempää kiinnostaa ja osalle taas astiastot ovat todella tärkeitä. Jos kyseessä on Helsinkiläisnuori ja vielä jostain trendikkäältä alueelta, et varmasti mene pieleen Marimekon astiastoilla tai vaikka Savonia/Piano aterinsetillä.
Ps. Tarkotus ei ole loukata nuoria jotka eivät asu Helsingissä, tarkoitin vaan että serkkuni pudasjärveltä ei tiennyt mikä on kastehelmiastiasto mutta 70% helsinkiläisistä lukiolaisista tietää kyllä ja arvostaa
Vierailija kirjoitti:
ITse olen valmistuva nuori ja olen toivonut kastehelmeä, siirtolapuutarhaa ja oivaa. Myös lahjakortti iittalalle olisi erittäin mieluinen lahja ❤️ Myös moni ystävistäni toivoo samaa, joten riippuu ihan nuoresta että arvostaako tollasta, joitain ei voisi vähempää kiinnostaa ja osalle taas astiastot ovat todella tärkeitä. Jos kyseessä on Helsinkiläisnuori ja vielä jostain trendikkäältä alueelta, et varmasti mene pieleen Marimekon astiastoilla tai vaikka Savonia/Piano aterinsetillä.
Ps. Tarkotus ei ole loukata nuoria jotka eivät asu Helsingissä, tarkoitin vaan että serkkuni pudasjärveltä ei tiennyt mikä on kastehelmiastiasto mutta 70% helsinkiläisistä lukiolaisista tietää kyllä ja arvostaa
No se serkun pudasjärveläisyys nyt ei varmaan ollut se syy. Perheessä ei varmaan hartasteta ko astiastoa. Aivan varmasti Pudasjärvellä on porukkaa joilla on kastehelmeä.
Marimekon mustavalkoinen räsymatto on ainakin ollut mieluinen omille tutuille. Monet myös haluavat kotiinsa niitä Iittalan kartio -laseja. Tiedän, että et kysynyt lahjavinkkejä, mutta monet nuoret tykkäävät esim marimekon lakanoista. Tosin en tiedä budjettiasi mutta itse olisin ainakin mielissäni lakanoista.
Vierailija kirjoitti:
No sanoisin kyllä näin "nykynuorena", että siskosi vinkki on surkea. Vaikea uskoa, että tuo toive on tullut valmistuvalta nuorelta itseltään. Anna rahaa tai lahjakortti.
Nykynuoret nimenomaan toivovat tavaralahjoja, ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissä.
Meillä kaksi on kirjoittanut 3v sisällä ja molemmat toivovat oma-aloitteisesti astioita ja ruokailuvälineutä. Rahaa tai lahjakortteja ei juuri tullut kuin parilta vieraalta.
Oman kokemukseni mukaan Teema on suosittu nuorten keskuudessa, niin meidän nuorilla ja kaveripiirissä. Samoin Marimekko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se serkun pudasjärveläisyys nyt ei varmaan ollut se syy. Perheessä ei varmaan hartasteta ko astiastoa. Aivan varmasti Pudasjärvellä on porukkaa joilla on kastehelmeä.
Ja varmasti Pudasjärvellä on porukkaa, joilla on sitä aitoa ja alkuperäistä kastehelmeä.
Eikö lahjan tulisi miellyttää sen saajaa, eikä antajaa?