Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?
Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Itse tehdyt veriletut, joissa käyetään (mieluiten tuoretta mutta mikä ettei pakastettuakin) poron verta. Puolukoiden kanssa taivaallinen makuelämys!
On, on!
"Paremmissa" ravintoloissa 1970-luvulla lämpimät voileivät esim Ooppera, Kappeli ja Oscarin leivät.
Ei oikein ole sellaisia tai tule mieleen. Nykyään on edelleen vanhanaikaisia ruokia /jälkiruokia kuten kermajäätelö, eikä näytä olevan vaihtoehtoja esim. maitojäätelö. Saarioisten marjakeitto kallistui, jossa oli vaniljaraita. Kettukarkki voisi olla vastaus tähän, kohtuullisessa määrin ja toffee. Joskus kauppahallista sai ydinluita kasarilla.
Kieli! Tiedän että tää kuulostaa monesta rajulta mutta ootteko maistaneet? Mun isoäiti keitti tuoreiden sämpylöiden päälliseksi sian kieltä. Haudutti mausteisessa liemessä pitkään ja sitten suussasulavia siivuja kurkun ohessa leivän päälle. Oon myöhemmin shokeerannut kavereita tällä herkulla ja ovat yllättyneet kuinka herkulta maistuu hurjasta ulkonäöstä huolimatta.
Hei ihanaa, joku mainitsi nuo kuivakakut! Lisään listaan vielä siirappikakun (sellainen missä rusinoita). Jos ajatellaan vielä leivonnaisia niin ässät ja lusikkaleivät. Ja ehditon ääni täältäkin myös kermatäytekakuille ja voileipäkakuille. Voileipiä tarjottiin myös vieraille juhlissa, oli mm. silli-munaleipää ja kinkkuleipää, jossa täytteet oli hienosti aseteltu leivän päälle. Nam!
Tuntuu että ihan peruspullakin on kokenut inflaation. Vai tekeekö joku nykyään pullapitkoja kotona? Leipomoista vielä löytää jonkinnäköistä. Meillä äiti teki sellaisia pieniä pyöreitä pikkupullia, jossa oli raesokeria päällä, ja jouluksi Lucia-pullan tyyppisiä kierrepullia.
Viiliä, talkkunaa ja mustikoita.
Koko ketju tuli käytyä läpi ja poimittua omat suosikit. Kärjessä...
Janssonin kiusaus
Maksapihvit, maksalaatikko (rusinoilla)
Kesäkeitto
Kaalikääryleet ja -laatikko
Punajuuripihvit (Lindströminpihvit)
Täytetyt ohukaiset
Veriletut ja valkokastike, puolukat, muusi
Poronkäristys (+ muusi, puolukkahillo)
Täytetyt paprikat (härkis+riisi tomaattikeitossa)
Höyrytetty parsa ja kukkakaali
Täytetyt tomaatit ja suklismanna. Täytettyihin tomaatteihin jauhelihatäyte.
Yksi lempikotiruoistani on mesikämmenkastike (tuolla nimellä se oli meidän koulussa 80-luvulla) eli jauhelihakastike jossa on sulatejuustoa. Perunan tai spagetin kanssa. Minun lisäkseni juuri kukaan ei enää tee sitä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kananmuna ei ole koskaan muodissa, vaikka on niin monikäyttöinen. Syön vain maltillisesti kolesterolin vuoksi, mutta sielu huutaa: antakaa munaa!
Viili, talkkunaa ja vähän sokeria. Nam.
Oltiin kymmenvuotiaita, menin luokkakaverille kylään. Hän sanoi, syödään ensin jotain. Otti jääkaapista sonnin kielen, leikkasi siitä siivuja paistin pannulle ja tarjosi minullekkin herkkuaan. En tykännyt. Muistin kyllä että olin nähnyt sonnin ruhon roikkuvan heidän pihassaan telineessä muutama päivä sitten. Vuosi oli 1981. Minä en ollut siinä iässä tehnyt itsenäisesti paistinpannuruokia, saati sitten leikannut raakaa lihaa. Tämä meni nyt hieman ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Kampanisut![/quote
Kyllä, juuri leivoin tänään kampanisuja.Koko perhe tykkää meillä niistä.Aamukahvilla maistuu erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla vaan on jäänyt lämmin muisto niistä lämpimistä voileivistä. Uunipelti vedettiin uunista pois ja ah! Se herkullinen tuoksu mikä levisi ja pellin täydeltä niitä ihania leipiä siinä, makkarassiivua siinä, tomaattisiivua, sulanutta juustoa.. Kyllä herahtaa ihan tippa silmäkulmaan kun sitä muistoa vaalii. Pitäiskö tempaista pellillinen lämpimiä voileipä tänään?
Joo, nämä olivat ihania, 70- luvun uusi ihmeellinen syötävä, joka valmistettiin pöydällä pidettävässä pikkugrillissä.
-paistettu maksa, maksastroganoff, jauhemaksapihvit
- läskisoossi
- kaalilaatikko ja kääryleet
- lihakeitto
- Janssonin kiusaus
Nuo tuli nyt mieleen ja noita tulee tehtyä melko usein.
Ohraryynivelli
Kaalikääryleet
Maksalaatikko
Maksamakkara
Hyi, hyi hyi hyi hyi yrjöttää jo noiden lukeminenkin.