Kysytäänpä näin päin, mitkä vanhanaikaiset, vähemmän suositut ja pois muodista olevat ruuat ovat herkkuasi?
Just söin lanttua, nam. Marjapuuro on hyvää, samoin punaherukkasoppa.
Kommentit (691)
Perunavelli. Munakkaat. Täytetyt letut.
Lantusta ja maksasta tehdyt ruuat.
Veriletut puolukkahillon kera. Vaikka muutoin olen lähes kasvissyöjä, niin veriletut on vaan niin hyviä!
Riisipuuro ja mustikka- tai mansikkakeitto. Myös voisilmä täytyy olla.
Piimä kaiken kanssa.
Munavoi. Voin syödä tätä sellaisenaan.
Smetana, hunaja ja suolakurkut.
Syön kyllä aika epätrendikkäitä ruokia kai, ei maistu mitkään korianteribowlit.
Kaurapuuro.
Tosin aina trendikästä itsestään huolehtivien keskuudessa.
Pyttipannu, jälkiruoaksi kuutamokiisseli.
Kaali- ja lanttulaatikot, kalalla täytetty voileipäkakku, kanaviillokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriletut, letut, köyhät ritarit, hirvisoppa, tuuvinki ja suolattu sianlapa uunissa, täytetty hauki (puuroriisi, kananmuna, luumusisus), savustettu suutari, rusinasoppa.j
Hyi anteeks, toi hauki kuulostaa ihan karmeelta, siis luumua ja kanamunaa ei helvetti! Ikinä kuullutkaan tollasesta ruokalajista, ettei olis jonku sun esiäidin ihan itse keksimä.
Olen ihan kaikkiruokainen mut toi varmaan jäis kyllä syömättä…
Niin, mikä tässä niin karmeaa on?
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/93430/T%C3%A4ytetty%20hauki/
Ja mitkä näistä ylläolevista ovat "vanhanaikaisia"?
Vierailija kirjoitti:
Isot kaneli- tai sokerikorput kastettuna maitokahviin tai kaakaoon
Kuivaliha
Louhisaarenjuoma
Louhisaaren juoma on kesäjuhlajuomien parhaimpia. Miksiköhän sitä ei kukaan tee myyntiin?
Mä syön lähes aina juhlissa vain kahvikakkua ja keksejä. Jos näitä on. Myös karjalanpiirakat munavoilla on todellista herkkua.
Mulle karjalanpaisti on perus ruokaa. Samoin hernekeitto. Voileipäkakkua on jokaisessa juhlassa. Kauraa en pysty syömään, mutta söisin kaurapuuroakin. Höystepottu on lemppari. Samoin borshkeitto. Toast skagen on nam. Rapujuhlien tarjottavat, perinteiset jouluruoat on ihania. Teen myös munakastiketta ja perunoita usein. Janssoninkiusaus on yksi herkku. Nakkikastike on ihan parasta. Jauhelihakastike ja lihapullakastike ruskeaankastikkeeseen on mahtava ruoka. Lihamureke eri täytteillä. Kaikki keitot ovat myös hyviä. Mustikka- ja omenapiirakat ovat sellaisia, että niitä kehuvat myös muut.
Ilmeisesti ruokani on jämähtänyt sinne 60-90 -luvulle. Olen lapsesta saakka (8-vuotiaana aloitin jauhelihakastikkeella) tehnyt ruokaa isommallekin porukalle ja edelleen noita ruokia teen myös itselleni. Nyt olen 30-vuotias. Teen myös niitä hieman modernimpia ruokia, mutta nuo ovat sellaisia kun mitään muuta ei keksi.
Jauhelihakastike, jossa jauhot ruskistetaan voissa. Ei mitään muuta kuin jauheliha, jauhot, voi, vesi, sipuli ja muut mausteet.
Tilliliha, köyhät (rikkaat) ritarit, kanaviillokkia rakastaisin, mutten osaa tehdä. Uuniohrapuuro.
Moni on maininnut kaalilaatikon, multa se ei ole koskaan mennyt pois muodista, ollut herkkua koko ikäni.
Kaalikääryleet ja kaalilaatikko on hyvää!
Merimiespihvi
Jauheliha-perunalaatikko (munamaitoon tehtynä)
Hasselbackan perunat
maksapihvit