Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakasta vähemmän älykkäällä terapeutilla ei taida tehdä mitään

Vierailija
05.05.2020 |

Vai mitä olette mieltä?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on yksi ihminen, joka harrastaa pikkunäppärää hienoilua kielellä. Tämä on juurikin typerää keskustelua, jota luulen, että ne oikeasti älykkäät eivät jaksa.

Itse olen ihan perus, mutta alkaa jo nyt ärsyttää.

Vierailija
82/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ratsastusterapiaakin, vaikka hevosta ei pidetä luomakunnan älykkäimpänä eläimenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun kuulen väitteen itseään ylivertaisen älykkäänä pitävän henkilön suusta, että miten terapia olisi hänelle turhaa, hän on terapioinut itsensä kuntoon jo aikapäiviä sitten jne. Niin kun vähän tarkemmin katsoo, näkee huomattavia ongelmia ihmissuhteissa, vähättelevää, ylimielistä ja muita mitätöivää käytöstä muita kohtaan. Rakkaudettomuutta ja lopulta syvää yksinäisyyttä. Ja se tila seuraa hautaan asti, ellei henkilö jossain vaiheessa herää sieltä tornistaan ja tunnusta, että en ollutkaan niin ylivertaisen älykäs ja muiden yläpuolella. Tarvitsen apua.

Näin vain harvemmin käy. Koska on pelottavaa luopua siitä narsistisesta harhakuvitelmasta ylivoimaisuudesta.

Tällainen kommentti voi tulla vain ihmiseltä, joka ei ymmärrä älykkään kohtaamia hankaluuksia. Yritä itse miettiä, kuinka paljon hyötyisit terapiasta jota antaisi kehitysvammainen terapeutti. Osaisiko hän käsitellä sinun ongelmiasi ja voisitko luottaa hänen taitoihinsa? Yhtä iso älykkyysero voi olla "tavallisen fiksun" terapeutin ja älykkään asiakkaan välillä. Kyse ei ole siitä etteikö älykäs voi TARVITA terapiaa, vaan siitä, kykeneekö huomattavasti vähemmän älykäs sitä antamaan. Vastaus on ei pysty, koska älykäs ei voi olla täysin oma itsensä tyhmän seurassa - se tyhmä ei nimittäin pysyisi perässä.

Kukaan ihminen ei ole riittävän kykeneväinen terapioimaan itse itseään. Ei edes maailman älykkäin ihminen. Koska jos peilaa itseään itseensä, pyörii vain omien narsististen mielikuvien ympärillä eikä koskaan tule tajuamaan eikä kohtaamaan niitä ongelmia, mitkä kaikki muut näkee. Kyse ei ole ylivertaisesta älykkyydestä, jos väittää kykenevänsä parantamaan traumansa itse, vaan itseasiassa tyhmyydestä.

Keskivertoa älykkäämpi löytää aivan varmasti itselleen riittävän älykkään terapeutin, jos vain haluaa. Maailma on terapeutteja täynnä ja nero voi hakea terapeuttinsa vaikka ulkomailta, jos Suomessa ei ole ketään riittävän älykästä.

Noh, tuossa sun monologissa on nyt se lähtökohtainen virhe että pidät "terapoimista" arvossa arvaamattomassa. En itse ole nähnyt todisteita miksi tuo verrattain nuori ala olisi noin merkittävä. Ala perustuu spekulaatioihin.

Terapeutilla ei ole todellista ammattilaisuutta suhteessa asiakkaaseen. Asiakas on omien kokemuksiensa ammattilainen.

Terapeutti on ihmisen tunnemaailmaa yms. kuvaavien teorioiden ammattilainen. Huom. teorioiden, eli ne eivät ole aukottomia faktoja. Hän joko osaa tai ei osaa niitä teorioita, jotka ovat asiakkaan kannalta olennaisia.

Ja aivan samalla tavalla ihmisen käsitys itsestään on usein vääristynyt ja virheellinen. Ja vain itseensä peilaamalla näkee ne asiat, jotka haluaakin nähdä. Omista ongelmista syytetään kaikkia muita: miten kukaan ei ymmärrä, miten sekin oli väärää mieltä/väärässä/hullu/tyhmä jne. Minä kärsin kun muut ovat tyhmiä, vääränlaisia.

Tietysti terapia on humpuukia, terapeutit väärässä ja kaikki muut ovat väärässä ja valehtelevat, paitsi tämä itse itsensä terapioinut nero :).

Tuollainen ihminen on älykäs luultavasti lähinnä omasta mielestään. Voi olla myös mahdollista, että hän ei ole oikeasti edes yrittänyt terapoida itseään. Mielestäni älykäs ihminen kyllä pystyy terapoimaan itseään ja huomata vääristyneet ja virheelliset käsitykset itsestään. Se vaatii rehellisyyttä, mikä ei aina kulje käsi kädessä älyn kanssa.

Tiettyyn pisteeseen asti, kyllä. Mutta meillä kaikilla on sokeita pisteitä itsemme kanssa, jotka tulevat esiin vain suhteessa muihin ja toisten ihmispeilien kautta. Koska olemme vain ihmisiä, nekin jotka omasta mielestään ovat huippuälykkäitä ja muiden yläpuolella.

Totta, riippuu tietysti ongelmista ja niiden laajuudesta. Suurin osa ihmisistä haluaa lisäksi tulla nähdyksi ja kuulluksi kokonaisina ihmisinä, heikkoine kohtineen päivineen. Tämä ei aina onnistu lähisuhteissa perheen ja ystävien kesken, jos ongelmat ovat sen laatuisia, että niillä ei viitsi lähimmäisiään kuormittaa. Sanomattakin selvää, että se ei onnistu yksin.

Vierailija
84/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ratsastusterapiaakin, vaikka hevosta ei pidetä luomakunnan älykkäimpänä eläimenä.

No mut sittenhän se vaatisi sen, että terapeutti olisi tosi kaunis ja pörröinen. Varmaan vielä vaikeampi löytää kuin älykästä terapeuttia.

Vierailija
85/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun kuulen väitteen itseään ylivertaisen älykkäänä pitävän henkilön suusta, että miten terapia olisi hänelle turhaa, hän on terapioinut itsensä kuntoon jo aikapäiviä sitten jne. Niin kun vähän tarkemmin katsoo, näkee huomattavia ongelmia ihmissuhteissa, vähättelevää, ylimielistä ja muita mitätöivää käytöstä muita kohtaan. Rakkaudettomuutta ja lopulta syvää yksinäisyyttä. Ja se tila seuraa hautaan asti, ellei henkilö jossain vaiheessa herää sieltä tornistaan ja tunnusta, että en ollutkaan niin ylivertaisen älykäs ja muiden yläpuolella. Tarvitsen apua.

Näin vain harvemmin käy. Koska on pelottavaa luopua siitä narsistisesta harhakuvitelmasta ylivoimaisuudesta.

Tällainen kommentti voi tulla vain ihmiseltä, joka ei ymmärrä älykkään kohtaamia hankaluuksia. Yritä itse miettiä, kuinka paljon hyötyisit terapiasta jota antaisi kehitysvammainen terapeutti. Osaisiko hän käsitellä sinun ongelmiasi ja voisitko luottaa hänen taitoihinsa? Yhtä iso älykkyysero voi olla "tavallisen fiksun" terapeutin ja älykkään asiakkaan välillä. Kyse ei ole siitä etteikö älykäs voi TARVITA terapiaa, vaan siitä, kykeneekö huomattavasti vähemmän älykäs sitä antamaan. Vastaus on ei pysty, koska älykäs ei voi olla täysin oma itsensä tyhmän seurassa - se tyhmä ei nimittäin pysyisi perässä.

Kukaan ihminen ei ole riittävän kykeneväinen terapioimaan itse itseään. Ei edes maailman älykkäin ihminen. Koska jos peilaa itseään itseensä, pyörii vain omien narsististen mielikuvien ympärillä eikä koskaan tule tajuamaan eikä kohtaamaan niitä ongelmia, mitkä kaikki muut näkee. Kyse ei ole ylivertaisesta älykkyydestä, jos väittää kykenevänsä parantamaan traumansa itse, vaan itseasiassa tyhmyydestä.

Keskivertoa älykkäämpi löytää aivan varmasti itselleen riittävän älykkään terapeutin, jos vain haluaa. Maailma on terapeutteja täynnä ja nero voi hakea terapeuttinsa vaikka ulkomailta, jos Suomessa ei ole ketään riittävän älykästä.

Tässä just hyvä esimerkki tyhmyydestä, kuinka turhauttavaa on tyhmän kanssa yrittää keskustella. Et selkeästi ymmärrä esim miten älykkyysosamäärä jakautuu, kuinka vähän oikeasti fiksuja ihmisiä on olemassa, ja kuinka todennäköisesti vähintään saman älykkyyden tason saavuttavia terapeutin koulutuksen saaneita ihmisiä oikeasti on saatavilla.

Jo _kenen tahansa_ terapeutin löytäminen on todella vaikeaa, kun koulutuksen saaneita on vähän, heidän kalenterinsa ovat täynnä, ja sekä terapiametodin että persoonien pitäisi olla yhteensopivia. Tähän kun lisää vaatimuksen että terapeutin pitäisi olla esim fiksuinpaan 5% väestöstä kuuluva, tulee hakemisesta lähinnä epätoivoista.

Tyhmältä puuttuu kokonaan sellainen suhteellisuudentaju, joka kertoisi miksi moinen väite on täysin epärealistinen.

No sittenhän se ei auta kuin kärsiä, jos nerolle ei kerta löydy ketään vertaista terapeuttia, joka yltää neron tasolle. Koko maailmasta. Eihän siinä mikään muu auta. Voit toki haukkua minut tyhmäksi, jos se sinua millään tavalla auttaa. Ainakin se pönkittää omaa mielikuvaasi ylivertaisuudestasi.

Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla olet valjastanut nerouden käyttöösi? Jos kerta kuulut näihin huippuälykkäisiin ja niinkin älykkäisiin, jotka eivät löydä ketään, joka ymmärtäisi? Olet varmasti vienyt jotain tiettyä tieteenalaa huimasti eteenpäin. Pakkohan sinun on, kerta olet nero joka tajuaa sellaisia asioita, mitä muut eivät millään kykene tajuamaan.

Miksi pitäisi viedä jotain tieteenalaa huimasti eteenpäin? Mitä tarkoitusta se palvelisi?

Vierailija
86/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää olisi, että osapuolet ymmärtäisivät toisiaan. Ettei terapeutti vaikuttaisi typerältä, koska "yhteinen kieli" puuttuu.

Minulla on yksi kaveri, joka on niin kiinni toisten lajittelemisessa älykkäisiin ja imbesilleihin. Hän tarvitsisi terapiaa esimerkiksi juuri tästä syystä, mutta hän ei usko lähellekään itsensä tasoista terapeuttia olevankaan.

Ai että! Nauroin tätä vatsa kippurassa!

🤣😂👍

Vierailija
87/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entäs jos oikeasti on älyllisesti suvereeni? Henkilö, joka oikeasti tietää ja osaa paraiten, jonka looginen päättely ei petä?

Lopputuloksena syvä yksinäisyys, kun kukaan muu ei ymmärrä

Vierailija
88/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ja toisaalta. On tuossa ap:n väitteessä varmasti perää, mutta ei kai aivan kaikki ole siitä kiinni kumpi on älykkäämpi. Ei kai se niin yksinkertaista ole, että tyhmempi osapuoli olisi ehdottomasti kaikin tavoin tyhmempi ja kyvytön auttamaan.

Vierailija
89/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä, miten vaikeasti ymmärrettäviä ja ratkottavia asiakkaan ongelmat ovat.

Vierailija
90/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä, miten vaikeasti ymmärrettäviä ja ratkottavia asiakkaan ongelmat ovat.

Kukaan ei voi ohjata toista pidemmälle kuin mihin asti itse on kulkenut.

Comprendo?

Vierailija
91/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Comprendo?

Ei sen superälykkään ongelma ole välttämättä terapeutille mitenkään vaikeasti ymmärrettävä. Ja joitakin mensalaisia tavanneena on pakko sanoa, että mensan testi ei tosiaan mittaa sosiaalista osaamista tai herkkyyttä. Puhutaan nyt toki ihmisistä, jotka syystä tai toisesta tuovat jäsenyyttä esille.. Olen toki tavannut myös hyvin fiksunoloisia ihmisiä, joiden kanssa ei ole mensat tulleet esille.

Vierailija
92/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapeutin pitää olla edes suunnilleen samalla älykkyystasolla. Mensan 2 % pääsyraja on asetettu juuri siksi että sen sisällä vielä kaikki pystyvät vaivattomasti kommunikoimaan. Jos ei puhuta näin älykkäistä, on samanhenkistä seuraa tietysti löydettävissä suurempi siivu Gaussin käyrältä.

Jos muutenkin elämässä kärsii siitä, ettei pääse ilmaisemaan itseään kun toiset ei ymmärrä puheenaiheesta edes mitä se on, ei kaipaa enää perässävedettävää terapeuttia. Miksi maksaa kalliista hoidosta hidasälyisen kanssa?

Pajunköyttähän tuonne juuri mennään purkamaan. Sitä itselle haitallista valhetta, jota on joskus alkanut itselleen syöttämään jotta olisi kestänyt sen aikaisen sietämättömän elämäntilanteen.

Terapeutin pitäisi olla kuin terävä salapoliisi, joka jättää asiakkaalle johtolankoja löydettäväksi. Ammattinsa ja empaattisuutensa turvin hän tietysti näkee nopeammin missä asiakkaalla on puutteita todellisuudentajussa.

Voisiko olla myös niin päin, että huippuälykkään asiakkaan normaaliälyinen terapeutti osaisi auttaa asiakastaan ymmärtämään muita ihmisiä paremmin? Hän kun osaa tulkita normaalien ihmisten ajattelutapaa ja käytöstä, mitä asiakas ei ehkä osaa niin hyvin.

Vierailija
93/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Comprendo?

Tuskin se terapeutti kuitenkaan on kulkenut samoja polkuja kuin potilas.

Vierailija
94/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas on joka tapauksessa se osapuoli, joka tarvitsee asioihinsa apua, ehkä hyvinkin kipeästi. Ja hänen asioitaan siinä terapiassa käsitellään eikä terapeutin. Ei tunnu todennäköiseltä, että siinä valtasuhteet kääntyisivät toisin päin, vaikka terapeutti olisi tyhmempi.

Vierailija
95/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapeutin pitää olla edes suunnilleen samalla älykkyystasolla. Mensan 2 % pääsyraja on asetettu juuri siksi että sen sisällä vielä kaikki pystyvät vaivattomasti kommunikoimaan. Jos ei puhuta näin älykkäistä, on samanhenkistä seuraa tietysti löydettävissä suurempi siivu Gaussin käyrältä.

Jos muutenkin elämässä kärsii siitä, ettei pääse ilmaisemaan itseään kun toiset ei ymmärrä puheenaiheesta edes mitä se on, ei kaipaa enää perässävedettävää terapeuttia. Miksi maksaa kalliista hoidosta hidasälyisen kanssa?

Pajunköyttähän tuonne juuri mennään purkamaan. Sitä itselle haitallista valhetta, jota on joskus alkanut itselleen syöttämään jotta olisi kestänyt sen aikaisen sietämättömän elämäntilanteen.

Terapeutin pitäisi olla kuin terävä salapoliisi, joka jättää asiakkaalle johtolankoja löydettäväksi. Ammattinsa ja empaattisuutensa turvin hän tietysti näkee nopeammin missä asiakkaalla on puutteita todellisuudentajussa.

Voisiko olla myös niin päin, että huippuälykkään asiakkaan normaaliälyinen terapeutti osaisi auttaa asiakastaan ymmärtämään muita ihmisiä paremmin? Hän kun osaa tulkita normaalien ihmisten ajattelutapaa ja käytöstä, mitä asiakas ei ehkä osaa niin hyvin.

Miksei osaisi? Olen päätynyt naimisiin itseäni huomattavan paljon vähemmän älykkään ihmisen kanssa. Rakastan häntä, ja koen ymmärtäväni häntä ihan hyvin. Hänen on puolestaan selvästi hankala ymmärtää minua. Hän ei itseasiassa edes ymmärrä sitä, mitä ei ymmärrä.

Tätä voisi verrata siihen, että en osaisi laskea ala-asteen matematiikkaa, koska olen opiskellut matematiikkaa yliopistossa. Totta kai osaan, mutta se maailma on hyvin paljon kapeampi ja sen tasoista perustelua kuin mitä yliopistossa vaadittiin ei ala-asteella vaadita, vaan asiat ovat paljon suoraviivaisempia.

Vierailija
96/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin piirtein saman tasoinen älykkyys on varmasti hyväksi, mutta älykkäälläkään terapeutilla ei tee mitään jos hän ei tunne empatiaa eikä hänellä ole tunnetaitoja.

Vierailija
97/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terapeutille valehtelee, sen voi tehdä, mutta mitä hyötyä siitä on itsen kannalta.

Jos otetaan tämä kommentti ja ajatellaan, että terapeutti laukoisi tämän, niin pitäisitkö häntä hyvänä (ja/tai älykkäänä) terapeuttina?

Peukku ylös jos pitäisit ja jos et niin alas

Minusta hyvä kommentti. Pakottaa ajattelemaan ja perustelemaan. Itse ainakin huomaan usein oivaltavani omista ääneen sanotuista ajatuksistani jonkun pointin, johon en muuten olisi tarttunut.

Ootko sä ikinä käynyt psykoterapiassa ja omannut itsessäsi jotain niin likaista (omasta mielestä), ettei suihku auta tai et pysty katsomaan peilistä. Ne jutut siellä ei monesti ole mitään "joo, pöllin lapsena tikkari ja hävettää vieläkin". Mun mielestä nämä kommentit just kertoo, että siihen ihmisen psyykkeeseen ja sen toimintamekanismeihin ei olla tutustuttu.

Olen eri, mutta vastaan silti. Minut on oma isäpuoleni ra**kannut omassa sängyssäni useamman kerran kun olin lapsi. Ja kyllä, tunsin syvää likaisuuden tunnetta ja häpeää. Valehtelin niin sossulle kuin poliisillekin ja peittelin asioita, joita häpesin. Valehtelin sekä tahallisesti että tahattomasti. Psykologille, jolle minut ohjattiin valehtelin ja piilottelin myös.

Mielestäni komentti on hyvä, mitään hyötyä tuosta ei itselleni ole ollut, pelkkää haittaa. Se, että missä tilanteessa tuollaisen laukoo kertoo enemmän. Kaikki kommentit, vaikka kuinka totta olisivatkin, eivät sovi kaikkiin tilanteisiin, jos ääneen sanottavaksi ollenkaan.

Ei kuitenkaan ole terapeutin vika, että totuus sattuu.

Kai olet vienyt asian eteenpäin? Suomen lakia tulee muuttaa niin ettei lapsen raiskaaminen vanhene ikinä!

USAssa muutettiin joitain lakeja ja naisille on noussut mahdollisuuksia saattaa raiskaajat edesvastuuseen.

Vierailija
98/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mensa tee älykkääksi... Tyhmä on se ihminen jonka tiedän mensan jäseneksi. Kyllä sinne pääsee moni, kun tarpeeksi kauan harjoittelee niiden kuvioiden logiikkaa...

Vierailija
99/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terapeutille valehtelee, sen voi tehdä, mutta mitä hyötyä siitä on itsen kannalta.

Jos otetaan tämä kommentti ja ajatellaan, että terapeutti laukoisi tämän, niin pitäisitkö häntä hyvänä (ja/tai älykkäänä) terapeuttina?

Peukku ylös jos pitäisit ja jos et niin alas

Minusta hyvä kommentti. Pakottaa ajattelemaan ja perustelemaan. Itse ainakin huomaan usein oivaltavani omista ääneen sanotuista ajatuksistani jonkun pointin, johon en muuten olisi tarttunut.

Ootko sä ikinä käynyt psykoterapiassa ja omannut itsessäsi jotain niin likaista (omasta mielestä), ettei suihku auta tai et pysty katsomaan peilistä. Ne jutut siellä ei monesti ole mitään "joo, pöllin lapsena tikkari ja hävettää vieläkin". Mun mielestä nämä kommentit just kertoo, että siihen ihmisen psyykkeeseen ja sen toimintamekanismeihin ei olla tutustuttu.

Olen eri, mutta vastaan silti. Minut on oma isäpuoleni ra**kannut omassa sängyssäni useamman kerran kun olin lapsi. Ja kyllä, tunsin syvää likaisuuden tunnetta ja häpeää. Valehtelin niin sossulle kuin poliisillekin ja peittelin asioita, joita häpesin. Valehtelin sekä tahallisesti että tahattomasti. Psykologille, jolle minut ohjattiin valehtelin ja piilottelin myös.

Mielestäni komentti on hyvä, mitään hyötyä tuosta ei itselleni ole ollut, pelkkää haittaa. Se, että missä tilanteessa tuollaisen laukoo kertoo enemmän. Kaikki kommentit, vaikka kuinka totta olisivatkin, eivät sovi kaikkiin tilanteisiin, jos ääneen sanottavaksi ollenkaan.

Ei kuitenkaan ole terapeutin vika, että totuus sattuu.

Kai olet vienyt asian eteenpäin? Suomen lakia tulee muuttaa niin ettei lapsen raiskaaminen vanhene ikinä!

USAssa muutettiin joitain lakeja ja naisille on noussut mahdollisuuksia saattaa raiskaajat edesvastuuseen.

Kyllä tekijä siitä vankilatuomion sai. En itse vienyt asiaa koskaan eteenpäin, mutta se paljastui vähän sattumalta kun olin vielä alaikäinen. Silloin minun mielipidettäni ei kysytty, vaan asia tutkittiin ja hyvä niin. On hieman jäänyt harmittamaan, etten pystynyt/halunnut asiaa selvittää, vaikka en sitä varsinaisesti kiistänytkään. Tekijä lopulta myönsi tekonsa, tuskin muuten olisikaan tuomiota saanut.

Vierailija
100/105 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat älykkäät ei ole koskaan väittänyt ainakaan, että osaisivat itse terapoida itsensä, mutta he kyllä tietävät, että kaikilla terapeuteilla ei ole heille annettavaa tai ainakin yksi ulottuvuus jäisi näkemättä.

Monet ihmiset taas eivät ymmärrä mitään siitä psykoterapiassa käymisestä ja siitä millaisia ongelmia se älykäs on voinut kohdata elämässään. Mielestäni kunnon keittiöpsykologiaa, joka väittää, että on heti narsisti, jos toteaa, että on älykäs. Jotkut ihmiset oikeasti ovat todella älykkäitä.

Tuntuu, että joidenkin mielestä älykkyys on suoraan verrannollinen ihmisarvoon. Sillon ei saa puhua siitä, että toisilla sitä on enemmän kuin toisilla. Näinhän ei tietenkään ole, mutta selittää noita suorastaan vihamielisiä kommentteja.

Näinpä. Ihminen saa sanoa olevansa lahjakas urheilussa, taiteissa, laulamisessa, jne jne, mutta auta armias jos joku sanoo olevansa älykäs! Narsisti nat si itserakas paska!!! Ja just tän takia niiden huomattavasti itseään tyhmempien kanssa ei viitsi kommunikoida...

Se on siinä tavassa. Ei ole älykästä sanoa olevansa älykäs ja tuoda esiin muiden tyhmyyttä.

Älykäs ymmärtää oman vajavaisuutensa myös. Jotkut todella älykkäät luulevat itseään todella tyhmäksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan