Asiakasta vähemmän älykkäällä terapeutilla ei taida tehdä mitään
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän älykkyys asiakkaasta tee terapiasuuntauksen ammattilaista.
No ei, mutta miettii jos mulla olisi vaikka koira joka olisi mua älykkäämpi ja yrittäisin kouluttaa sitä. Miten onnistuisi? Tai lapsi vajaata vanhempaansa älykkäämpi. Helposti käy asiassa kuin asiassa niin, että älykkäämpi vetää tyhmempää kuin pässiä narussa. Terapiassa olisi kai ideana, että terapeutti on ohjaksissa. Ap
Mutta ei kai terapian tarkoitus ole olla mikään kuka vedättää ja ketä -kisa.
Ei lapsen kasvatus eikä koiran koulutuskaan ole, tavoite on harmoninen yhteiselo ja tasapainoisena kasvaminen. Silti tilanteen "johtaja" ei voi olla johdettavaa vähä-älyisempi.
Yleensähän älykkyys periytyy vanhemmilta, mutta on myös lapsia, jotka ovat vanhempiaan älykkäitä. Olen miettinyt, että heillä saattaa olla aika yksinäistä ja pienestä kasvattavat itsensä. Jossain vaiheessa huomaa, että vanhemmista ei voi niin hirveästi luottaa, että oikeasti ymmärtäisivät asioista paljonkaan. Tiettyyn pisteeseen asti lapsi kyllä luulee, että vanhempi on osaava, mutta jossain vaiheessa elämää tulee se äkykkyyden eron havaitseminen todellisuudeksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset päätyvät terapiaan se takia, että kärsivät jollakin tapaa tai haluavat kehittyä ihmisenä. Terapeutti tarvitsee ennenkaikkea hyvää tunneälyä, tunnetaitoja ja sopivaa uteliaisuutta toisen mielenliikkeitä kohtaan. Pelkkä looginen älykkyys ei riitä.
Ei riitä ei, jos ei ole mitään kiinnostusta alaa kohtaan. En kylläkään kovasti usko ns. tunneälyyn, vaan kaikki älykkyys on loogista älykkyyttä. Ap
En näe tuossa ongelmaa. Itsekin olin varmaan omaa terapeuttiani nokkelampi, mutta mitä sitten? Ei terapia ole mikään älykkyyskilpailu vaan siellä ollaan käymässä läpi asioita ja lisäämässä itseymmärrystä. Terapeutin kuulukin olla peili, johon asiakas heijastaa omia juttujaan. Tuo mitä kerroit että olit huomannut itsessäsi tiettyä käytöstä (olit huijannut terapeuttia), sehän on juuri osa itseymmärryksesi lisääntymistä. Olit siis peilannut jotain tarvettasi (tarvetta vedättää?) terapeuttiin ja tajusit itsekin, mistä on kyse. Sehän juuri on hyvä että itse tajuaa, eikä terapeutin tarvitse sitä kertoa. :D
Eikä terapeutin ole tarkoitus "johtaa" asiakasta. Asiakas on viime kädessä itse kontrollissa, terapeutti vain auttaa etenemään oikeaan suuntaan oikeassa tahdissa. Sinulla on selvästi joku ongelma tuon dynamiikan kanssa, ja siksi olisi hyvä työstää sitä lisää joko entisen tai uuden terapeutin kanssa. Kunhan olet asiasta avoin, se on tärkeää että pääset eteenpäin.
Lisäksi on hyvä muistaa, että terapeuttikin on ihminen eikä aina täydellisen oikeassa. Oma terapeuttini esim. pari kertaa pahoitteli jotain toimintatapaansa, kun oli huomannut ettei se mennyt kohdallani täysin nappiin. Itsekin kerran annoin kritiikkiä hänelle eräästä asiasta, ja hän otti sen hyvin vastaan. Ihmissuhdehan se terapiasuhdekin on, vaikka poikkeaakin ystävyydestä ym. aika lailla.
Ei hätää, ap. Valtaosa ihmisistä on sinua älykkäämpiä.
Ei ole ongelmaa, jos terapeutti osaa hommansa ja on ammattilainen. Fiksu asiakas sen sijaan tajuaa yksinkertaista nopeammin, kun terapeutti on ammattitaidoton tai asiaton.
Ei tietenkään tee. Terapeutin kanssa on mentävä yksiin joka tasolla. Sehän se idea on, että etsii itselleen sopivimman.
Terapeutilla on auktoriteettiasema, koska oletetaan hänen tietävän paljon. Asia voi olla toisin. Kannattaa kuunnella, mitä hän sanoo. Sanooko enemmän kuin kenen tahansa kanssa keskustellessaan. Kannattaa miettiä, mistä maksaa.
Mun nykyinen terapeutti on huomattavan älykäs ja kyl sen huomaa. En väitä olevani älykäs, mutta terapeutin yksi vaatimus oli älykkyys, koska osaan olla aika hankala.
Psykoterapia on erilaista kuin muutaman kerran purkukäynti. Siellä voi tulla esille itsestä ihan uusia piirteitä, jotkut asiat voi olla niin kipeitä, että sitö huomaa valehtelevansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun nykyinen terapeutti on huomattavan älykäs ja kyl sen huomaa. En väitä olevani älykäs, mutta terapeutin yksi vaatimus oli älykkyys, koska osaan olla aika hankala.
Psykoterapia on erilaista kuin muutaman kerran purkukäynti. Siellä voi tulla esille itsestä ihan uusia piirteitä, jotkut asiat voi olla niin kipeitä, että sitö huomaa valehtelevansa.
Miten tunnistit ja kauanko sinulla meni että tiesit tämän terapeutin olevan oikea sinulle? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tunnistit ja kauanko sinulla meni että tiesit tämän terapeutin olevan oikea sinulle? Ap
No meillä lähti synkkaamaan aika lailla heti, mutta kyllä hänen älykkyytensä vaan hänen puheistaan huomasi heti. Vakuuttava tittelirivistö oli toki plussaa. Oikeastaan silloin olin varma, että tämä on oikea terapeutti mulle kun halusin heittää häntä kivellä päähän. Kolmen kerran jälkeen olin varma, että tämän kanssa lähden tälle matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ihmiset päätyvät terapiaan se takia, että kärsivät jollakin tapaa tai haluavat kehittyä ihmisenä. Terapeutti tarvitsee ennenkaikkea hyvää tunneälyä, tunnetaitoja ja sopivaa uteliaisuutta toisen mielenliikkeitä kohtaan. Pelkkä looginen älykkyys ei riitä.
Ei riitä ei, jos ei ole mitään kiinnostusta alaa kohtaan. En kylläkään kovasti usko ns. tunneälyyn, vaan kaikki älykkyys on loogista älykkyyttä. Ap
Minä uskon myös, jos vähän eri tavalla sanoitan, että tunneälykin on loogista älykkyyttä. Pitää hahmottaa syitä ja seurauksia, suuria kokonaisuuksia, että voi käsitellä toisen kanssa niinkin abstraktia maailmaa kuin tunteita.
Muuten homma jää "kyllä elämä kantaa ja pari lainausta Coelholta" -tasolle, jollaista moni näyttää kuvittelevan terapian olevan. Ei. Terapia on haastavaa vuorovaikutusta, ja se vaatii älyä niin terapeutilta kuin asiakkaaltakin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo sulje toisiaan pois. Olen keskustellut ihmisen (ei terapeutti) kanssa, joka oli herkkä ja huomaavainen sekä lisäksi viiltävän älykäs ja pohdiskeleva. Hänen kanssaan keskustelu oli kyllä aivan parhautta. Jos asiakas on terapeuttiaan älykkäämpi, voi helposti keskustelu jäädä liian yleiselle tasolle, eikä terapeutti pysty tosissaan vastaamaan ja käymään keskustelua samalla tasolla kuin asiakas vaatisi.
Olen tavannut myös psykologin, jolta puuttui sekä looginen älykkyys että tunneäly. Parista tapaamisesta jäi kamala olo pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo sulje toisiaan pois. Olen keskustellut ihmisen (ei terapeutti) kanssa, joka oli herkkä ja huomaavainen sekä lisäksi viiltävän älykäs ja pohdiskeleva. Hänen kanssaan keskustelu oli kyllä aivan parhautta. Jos asiakas on terapeuttiaan älykkäämpi, voi helposti keskustelu jäädä liian yleiselle tasolle, eikä terapeutti pysty tosissaan vastaamaan ja käymään keskustelua samalla tasolla kuin asiakas vaatisi.
Olen tavannut myös psykologin, jolta puuttui sekä looginen älykkyys että tunneäly. Parista tapaamisesta jäi kamala olo pitkäksi aikaa.
Tässä on myös hyvä ymmärtää näiden ongelmien juurisyitä. Erityisen älykkäät monesti pärjäävät omassa elämässään hyvin ja saattavat myös osata käsitellä omia pieniä ongelmiaan. Maailma ja ihmiset taas aiheuttavat joka päivä masennusta olemalla sellaisia kuin ovat. Älykkään näkökulmasta yleensä siis hyvin ankeita. Tässä vaaditaan myös terapeutilta älykkyyttä, että voi edes jotenkin samaistua potilaaseen ja yrittää tarjota rakentavia eväitä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan; ahdistusta, paniikkia, trauma-oiretta? Jos sattui yhtään sinne päin, sä oot menossa tuntemaan tunteitasi, että jatkamaan hyödytöntä yliälyllistämistä. Huonoin match olisi terapeutti, joka antaa sun jatkaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas on tyyppiä "niin fiksu että sujuvasti valehtelee itselleenkin", niin kyllä sen terapeutin täytyy olla fiksumpi.
Liian fiksut saattavat terapiassa syöttää pajunköyttä siitä mikä se ongelmien alkusyy on, koska tavallaan voivat näin pitää sen sisimmän itsensä piilossa (aiheuttamassa ongelmia).
Jos on suora ja avoin vaikka fiksu, se terapeutti voi olla varmaan vähän hitaampikin, mietin.
Mikä idea on mennä terapiaan syöttämään pajunköyttä. Eikö se vasta ole typeryyttä.
Tyypillisesti tuo on vastuun vierittämistä itsen ulkopuolelle, kertomatta jättämistä jne. Ei niinkään suoranaista valehtelua ( vaikka noitakin takuulla on). Usein on joko täysin tai semisti tiedostamatonta, ja taitava terapeutti haistaa kokonaisuudesta ja pidemmän aikavälin kuluessa haudattuja asioita, joita asiakas ei halua/pysty kohtaamaan tai työstämään. Usein asiakas siis esittää jalompaa ja parempaa ihmistä kuin on. Tai sitten mitätöi kroonisesti itseään, joka voi olla narsistinen tapa kerjätä myötätuntoa ja sääliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan; ahdistusta, paniikkia, trauma-oiretta? Jos sattui yhtään sinne päin, sä oot menossa tuntemaan tunteitasi, että jatkamaan hyödytöntä yliälyllistämistä. Huonoin match olisi terapeutti, joka antaa sun jatkaa sitä.
Mitä tarkoittaa "yliälyllistäminen" ja miksi sitä ei saisi jatkaa?
Jos kerran olet noin lyömättömän älykas, niin varmaan sitten osaat terapoida itsesi. Sen kuin menet peilin eteen jaalat kekustella sen tyypin kanssa, jonka kuva peilistä näkyy.
Muuten: Sulla on mennyt viemäri tukkoon. Voitko tilata putkimiehen tai huoltomiehen, joka ei ole niin teoreettisesti älykäs kuin sinä? Ethän kuitenkaan usko, että tuo ammattilainen voi osata tehdä työn, koska sinä, asiakas, olet älykkäämpi.
Tämähän se tabu on. Onneksi on psykologi- ja psykiatripsykoterapeutteja. Psykiatri tuskin on tyhmempi kuin asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on myös hyvä ymmärtää näiden ongelmien juurisyitä. Erityisen älykkäät monesti pärjäävät omassa elämässään hyvin ja saattavat myös osata käsitellä omia pieniä ongelmiaan. Maailma ja ihmiset taas aiheuttavat joka päivä masennusta olemalla sellaisia kuin ovat. Älykkään näkökulmasta yleensä siis hyvin ankeita. Tässä vaaditaan myös terapeutilta älykkyyttä, että voi edes jotenkin samaistua potilaaseen ja yrittää tarjota rakentavia eväitä elämään.
Osa älystä altistaa kärsimykselle. Maailman ja ehkä oman perheen/suvun/yhteisön valheellisuus ja tekopyhyys saattaa ahdistaa. Ihmisten lammasmainen johdateltavuus ja tarve sulautua lauman osaksi hinnalla millä hyväksi, Jos terapeutti on itse nöyrästi systeemin palveluksessa esim menestys-self help puppua tarjoten, asiakas tuntee terapian annin ohuena. Terapeutin koulutustaustalla on merkitystä mutta pääasia että olisi itsenäinen, rohkea ja hiukan epäsovinnainen luonne itse. Siis ajatus että hyvää elämää voi olla monenlaista. Hyvät tulot eivät sinänsä takaa tyytyväisyyttä tai kiitollista elämänasennetta.