Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Jos haluat siis tähän koululaisen vanhemman mielipiteen, niin kaksi viikkoa harjoittanette, miten syksyllä asiat tehdään,vaihdatte oppilaiden kanssa kuulumisia, tuette etäopetuksessa huonommin pärjääviä ja valatte uskoa ja ryhmähenkeä, että elokuussa keksitte keinot elää taudin kanssa.
Toivotan paljon tsemppiä, mutta vähän myös mittasuhteita tähän. Ei lääkärit, pelastushenkilökunta, kuljettajat, kampaajat, toimittajat, viljelijät ja ravintoloisijat tai muutkaan ammattikunnat täällä ihmettele, miten työt nyt poikkeusaikoina hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän opetusministeri sanoi, että tän on tarkoitus toimia harjoituksena syksylle.
Harjoitus mille??? Käsienpesulle ja turvaväleille? Syksyllä on pakko mennä lukujärjestyksen mukaista opetusta, jotta opetussuunnitelma toteutuu. Jos nyt mennään vuorosysteemissä, ei sitä enää syksyllä voida jatkaa. Kaikkien on silloin saatava opetusta kaikissa aineissa riittävä määrä.
Hallituksen puheet on niin kaukana koulun arjesta kuin olla ja voi.
Opettajana varmaan keksit vastauksen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Olethan parhaiten maailmassa koulutettu. Kyllä sä jotain keksit.
Keksin kyllä jotain, totta kai.
Olen kuitenkin huolissani vanhemmista, jotka juttelevat, että kiva, kun lapset pääsevät näkemään omaa ryhmäänsä ja tapaamaan kavereita. Kun ei se koulunkäynti tule nyt sellaista olemaan.
Eiköhän helpointa olisi, jos jokainen opettaja antaa oman aineensa ohjeet oppilaille esim. sinne samaan Classroom-ohjelmaan tai vastaavaan, jota etäopetuksessa on käytetty. Tai vaikka paperilla, jos ei muuta osaa.
Sitten se yksi opettaja (minkä tahansa aineen aineenopettajia siis) luokassa vahtii, että nuoriso tekee töitä. Samalla ko. ope voi vastailla sähköisesti oppilaiden kysymyksiin omassa aineessa. Rimaa on tietenkin laskettu tehtävissä. Osa oppilaista voi tehdä kokeita/rästihommia, kun on valvoja paikalla.
Vikat päivät sitten jotain LV-tuokioita ja ulkoilua samoissa ryhmissä. Turha stressi pois!
T. Ope itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuitenkin huolissani vanhemmista, jotka juttelevat, että kiva, kun lapset pääsevät näkemään omaa ryhmäänsä ja tapaamaan kavereita. Kun ei se koulunkäynti tule nyt sellaista olemaan.
Tottakai he näkevät ryhmän ja opettajan. Saavat olla kavereiden kanssa välitunnilla. Et kai meinää laittaa pitämään metrien väliä. Kyllä nämä nytkin koulussa ja päiväkodissa olevat leikkivät ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai he näkevät ryhmän ja opettajan. Saavat olla kavereiden kanssa välitunnilla. Et kai meinää laittaa pitämään metrien väliä. Kyllä nämä nytkin koulussa ja päiväkodissa olevat leikkivät ihan normaalisti.
Oletko lukenut ministeriön ohjeen? Virkamiesten on toimittava sen mukaisesti. Ja silloin ei mene ollenkaan noin.
Ehkä pääset organisoimaan koulussa järjestettävän koronan massatestauksen.
Australiassa pidettiin ensin pari kolme viikkoa koulua, nyt siellä testataan henkilökunta ja oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että poikkeusaikoina riittää huolta pohtia myös vanhempien odotuksia. Niitä lienee joka lähtöön, mutta koulutyötä ei varmaan ennenkään sen mukaan ole suunnitellut ja se ei nyt varmaan ole keskeisintä tässä.
On ollut hyvin rankka kevät kouluille, opettajille ja oppilaille. Ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Hallituksen infossa kerrottiin, että opettajat mm arvioivat viimeisen kahden viikon aikana oppilaat:kuka tarvitsee ja minkä verran kertausta.
Vierailija kirjoitti:
Australiassa pidettiin ensin pari kolme viikkoa koulua, nyt siellä testataan henkilökunta ja oppilaat.
Tuo onkin hyvä idea. Valitaan kouluja paikkakunnilla, joissa on koronatartuntoja. Testataan kaikki kahden viikon jälkeen ja nähdään, mikä on tilanne.
Testihän tämä on. Katsotaan kuinka moni sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni arvelee, että pelaavat 2 viikkoa pesäpalloa, koska oma ope opettaa liikuntaa. Mikäs siinä, mutta kyllä se kentälläkin saattaa tarttua ja lisäksi kaikki harrastustoimintahan on muuten kiellettyä.
Pesis koulussa kaikkein pahinta. Kova pallo sattui kun sen otti kiinni ja kerran sain osuman kaulaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.
Ap.
Sairasta. Tässä näkee ettei mitään opettajia tai lapsia ajateltu vaan laumasuojaa ja rokotetta. Ihmettelen jos yksikään opettaja tämän jälkeen äänestää vasemmistopuolueita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetusryhmää ei saa vaihtaa, joten mokkina opettamien on ainoa vaihtoa. Suunittelette oppitunnit toinen toisillenne jonkin teeman ympärille. Videoita, kuuntelua, kahoot-pelejä ym., retkiä, nuotiohetkiä, paperimonisteita, jne.
Kaikki kunnan koulut ovat samassa tilanteessa, joten todennäköisesti kaikki koulujen lähellä olevat ulkoilualueet nuotipaikkoineen ovat useiden koulujen ja luokkien käytössä samaan aikaan. Ulkona voisi tehdä jotain, mutta jos useampi opettaja suunnittelee toimintaa ulos, on koulunkin pihalla helposti satoja oppilaita yhtä aikaa. Ja kaupungin puistoissa voi olla useita koululuokkia eri kouluista, jos kouluja sijaitsee tarpeeksi lähekkäin.
Yhteisiä saksia, liimoja yms. ei nyt saa käyttää. Liikuntasaliin eivät voi kaikki mennä kerralla.
Juuri näin. Meidän kaupungin keskustassa on neliökilometrin alueella noin 2000 peruskoululaista. Voi tulla ahdasta puistoissa. Onneksi samalla alueella on myös joku lukio, ehkä sieltä saadaan lisätiloja ja en tiedä onko myös kirjasto käytettävissä. Mutta aika mahdottoman paikan edessä opettajat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että poikkeusaikoina riittää huolta pohtia myös vanhempien odotuksia. Niitä lienee joka lähtöön, mutta koulutyötä ei varmaan ennenkään sen mukaan ole suunnitellut ja se ei nyt varmaan ole keskeisintä tässä.
On ollut hyvin rankka kevät kouluille, opettajille ja oppilaille. Ei siitä pääse yli eikä ympäri.
Ei tietenkään koulua suunnitella vanhempien mukaan. Tarkoitin vain, että moni vanhempi laittaa lapset kouluun harhakäsityksissä.
Jälleen kerran tuntuu, että opettajat elävät jossain omassa todellisuudessaan... Oikeasti, epävarmuus on nyt osa meidän useimpien elämää. Minä en tiedä onko työpaikkani viikon päästä auki. Jos on, niin miten. Onko kaikki toiminnot auki. Jos ollaan auki niin miten toimitaan asiakkaiden kanssa, miten ylläpidetään hygieniaa. Mitään ohjeita ei ole, ei tietoa lainsäädännön tilasta ja tulkinnasta. Mikään ei ole varmaa, ei edes se, onko koko työpaikkaa syksyllä tätä menoa.
Mutta sama tilanne, sama epävarmuus, sama pakko sopeutua siihen ettei mikään ole selvää - se koskee nyt suurinta osaa kansasta. Ei ainoastaan opettajia, ei ainoastaan minua. Hyvin monen on myös ollut pakko työskennellä tähänkin asti ihan siellä omalla työpaikalla, lähikontaktissa asiakkaisiin, hoitolapsiin, potilaisiin, vailla mahdollisuutta toimia täydellisesti, vanhojen suunnitelmien mukaan, kaikkia turvaohjeita noudattaen. Itse olen ollut onnekkaassa asemassa ja voinut tehdä ison osan töistäni etänä - olen ollut siitä hyvin tyytyväinen, mutta mieleeni ei tulisi heittäytyä poikkiteloin jos nyt tilanne muuttuisi ja olisi tarpeen palata kokonaan työpaikalle, ihmisten sekaan.
Minä arvostan suuresti opettajien työtä ja ammattitaitoa. Mutta täytyy sanoa, että tämä joka asiassa toistuva kuvitelma siitä, että opettajien ongelmat ovat jotenkin erityisen uniikkeja maailmassa, jossa useimmilla on liikaa töitä, liikaa paineita, liian paljon stressiä ja nyt vielä koronan aiheuttamaa epävarmuutta, on jotenkin todella lapsellista. Deal with it niin kuin me kaikki muutkin. Ei meistä kukaan muukaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja miten siitä selvitään. Jotenkin kuitenkin nyt vaan on meidän kaikkien selvittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Australiassa pidettiin ensin pari kolme viikkoa koulua, nyt siellä testataan henkilökunta ja oppilaat.Tuo onkin hyvä idea. Valitaan kouluja paikkakunnilla, joissa on koronatartuntoja. Testataan kaikki kahden viikon jälkeen ja nähdään, mikä on tilanne.
Hyvä idea, jota laki ei mahdollista. Kaikilla oppilailla oikeus lähiopetukseen. Ei voi avata vain osaa kouluista. OAJ varmaan myös sanoisi sanasensa, jos osalla opeista eri työehdot kuin toisilla.
Eikä muuttaisi tosiasiaa, että elokuu on pian ja silloin kouluihin pitää päästä ja virus ei katoa mihinkään. Eli kouluarki pitää kuitenkin miettiä uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se lapsi koulutuksella ja ammatilla elämässään tekee? Ei mitään. Koronaan kuollut viikkojen kuluessa 218 henkilöä ja heistäkin suurin osa eliniänodotteen loppupäässä olevia, jo valmiiksi huonokuntoisia ihmisiä. Kuolleita ei vielä edes puolta määrää siitä, mitä vuosittain kuolee kausi-influenssaan. Joillekin on jostakin syystä ilmeinen ongelma, että palaillaan arkeen ja voidaan sen myötäkin todeta, että kovaan ääneen julistettu maailmanloppu onkin peruttu.
Koronaan on kuollut vain 218 koska rajoitukset. Ilman rajoituksia luku voisi olla 20 000.
Opettajat ovat syystä huolissaan, kun joutuvat kouluissa altistamaan satoja lapsia tappavalle taudille.
Kaupan kassa ja sairaanhoitaja ei ole töissään samalla vastuussa myös sadoista lapsista. Turha syyllistää opettajia, että he pelkäävät itse koronaa, kyllä päätös avata koulut on itsessään typerä ja hyvin hankala toteuttaa tässä ajassa.