Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa

Vierailija
02.05.2020 |

Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.

Kommentit (548)

Vierailija
41/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tämä koulujen avaaminen kahdeksi viikoksi tehdään, että saadaan luotua toimivia käytäntöjä opetukseen syksyä ja talvea varten, koska poikkeustilanne jatkuu vielä pitkään.

Vierailija
42/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa! Kerrataan asioita, ainakin kielissä tämä on helppoa. Erilaisia harjoitusjuttuja onkin jo valmiina lähikoulua varten. On näytelmiä, joissa nuorille on omat roolit ja vuorosanat, eikä tarvitse olla pusuetäisyydellä.

Luitko aloitusta? Ei olla omien opetusryhmien kanssa eikä oman aineen parissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.

Ap.

Oletko ammattilainen?

Hän on. Sinä et ole. Li Andersson ei ole.

Onko sinulla tähän jotain perusteluja?

On.

Ap tajuaa mistä puhutaan.

Sinä et tajua.

Li Andersson ei tajua.

Minä kysyin oletko ammattilainen.

Ha sillä perusteella sinä sanot etten tajua mistä puhutaan.

Ok.

Vierailija
44/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.

Ap.

Oletko ammattilainen?

Loistava kommentti. Epäilin samaa jo heti avauksesta.

Vierailija
45/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa! Kerrataan asioita, ainakin kielissä tämä on helppoa. Erilaisia harjoitusjuttuja onkin jo valmiina lähikoulua varten. On näytelmiä, joissa nuorille on omat roolit ja vuorosanat, eikä tarvitse olla pusuetäisyydellä.

Luitko aloitusta? Ei olla omien opetusryhmien kanssa eikä oman aineen parissa.

Mistä sinä näin päättelet?

Tottakai kielten opettaja opettaa kieliä, oli se mihin aikaan tahansa tai mikä ryhmä tahansa.

Laajenna vähän ajattelutapaadi. Jos työjärjestyksessä lukee nyt xx, ei se ole kiveen hakattu.

Vierailija
46/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaatte jo opittua, eli et jätä kahdelle viimeiselle viikolle mitään uusia oppisisältöjä.

Vierailija
47/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minullakaan ongelmaa! Minulle tuleva ryhmä käy läpi enkun juttuja koko kaksi viikkoa. Ovatkohan oppilaat ja vanhemmat ymmärtäneet tämän...

Vierailija
48/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihmetellyt samaa, että mitä siellä koulussa on tarkoitus tehdä se kaksi viikkoa. En oikeasti ole keksinyt. Ehkä tekevät omatoimisesti kirjoja loppuun niissä aineissa missä on kirjat.

Kirjat ovat nyt jo loppumassa

Vierailija
49/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraissa kielissä helppoa. Ensin oppilaat kääntävät suomenkielistä tekstiä vieraalle kielelle ja seuraavalla tunnilla vieraskielistä tekstiä suomeksi. Tällaista me tehtiin oppikoulussa 1970-luvulla. 

Vierailija
50/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikanopettaja opettaa venäjää, venäjänopettaja opettaa kemiaa, kemianopettaja opettaa liikuntaa, liikunnanopettaja opettaa uskontoa, uskonnonopettaja opettaa ranskaa, ranskanopettaja opettaa matematiikkaa?

Vierailija
51/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertaatte jo opittua, eli et jätä kahdelle viimeiselle viikolle mitään uusia oppisisältöjä.

Juu mun ryhmällä pelkkää enkun kertausta kaksi viikkoa. Kuulostaa mielenkiintoiselta. Jollain toisella ryhmällä on koko ajan historiaa. Eiköstä niin.

Vierailija
52/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tämä koulujen avaaminen kahdeksi viikoksi tehdään, että saadaan luotua toimivia käytäntöjä opetukseen syksyä ja talvea varten, koska poikkeustilanne jatkuu vielä pitkään.

Lapsella on 600 oppilaan yläkoulu, jossa opetusta 6h/pv. Nyt jo ahdas ja homeessa, väistötiloja ei ole. Kun tuon jakaa vuoroihin jää osa tunneista pitämättä.

Vierailija
53/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin tämä on yksi syy. Jokainen tietää, että elokuussa ollaan edelleen pandemia-tilanteessa ja asian kanssa on vain elettävä.

Kun on harjoiteltu keväällä, voidaan aloittaa syyslukukausi paremmin eväin.

Vierailija
54/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän opetusministeri sanoi, että tän on tarkoitus toimia harjoituksena syksylle.

Vierailija
55/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä hätäisesti kyhätty harjoitus auttaa syksyä. Kun syksyksi olisi voitu tehdä kunnon suunnitelmat ajan kanssa.

Vierailija
56/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni arvelee, että pelaavat 2 viikkoa pesäpalloa, koska oma ope opettaa liikuntaa. Mikäs siinä, mutta kyllä se kentälläkin saattaa tarttua ja lisäksi kaikki harrastustoimintahan on muuten kiellettyä.

Vierailija
57/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikanopettaja opettaa venäjää, venäjänopettaja opettaa kemiaa, kemianopettaja opettaa liikuntaa, liikunnanopettaja opettaa uskontoa, uskonnonopettaja opettaa ranskaa, ranskanopettaja opettaa matematiikkaa?

Ei.

Vierailija
58/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä hätäisesti kyhätty harjoitus auttaa syksyä. Kun syksyksi olisi voitu tehdä kunnon suunnitelmat ajan kanssa.

Minusta on parempi, että harjoitellaan ja suunnitellaan nyt kuin että käytettäisiin siihen lomaviikkoja.

Vierailija
59/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan parhaiten maailmassa koulutettu. Kyllä sä jotain keksit.

Vierailija
60/548 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lapsi koulutuksella ja ammatilla elämässään tekee? Ei mitään. Koronaan kuollut viikkojen kuluessa 218 henkilöä ja heistäkin suurin osa eliniänodotteen loppupäässä olevia, jo valmiiksi huonokuntoisia ihmisiä. Kuolleita ei vielä edes puolta määrää siitä, mitä vuosittain kuolee kausi-influenssaan. Joillekin on jostakin syystä ilmeinen ongelma, että palaillaan arkeen ja voidaan sen myötäkin todeta, että kovaan ääneen julistettu maailmanloppu onkin peruttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme