Opettajana ihmettelen, että mitä opetan vikat viikot koulussa
Kun etäopetusta päätettiin pitää 13.5. saakka tein aineenopettajana suunnitelman, mitkä asiat ehdin tänä aikana opettaa ja mitä jätän kahdelle vikalle viikolle. Mietin suunnitelmat myös sen mukaan, että palaamme kouluun omalla lukujärjestyksellä ja sen lisäksi myös mitä opetan jos etätyöt jatkuvat. Nyt mennäänkin ilmeisesti ihan muilla lukujärjestyksillä, sillä koulussani suunnitellaan vuorosysteemiä tilojen vähyyden ja suurten ryhmien vuoksi. Milloin saan tietää, montako tuntia minulle jää minkäkin opetusryhmäni kanssa? Ei mitään käsitystä. Kiristänkö tahtia jo ensi viikosta. Todella huonosti mietitty, miten oikeasti koulun arjessa asiat hoituvat.
Kommentit (548)
Opettelette Maamme-laulun ja Siniristilipun huolella. Jokainen oppilas joutuu esittämään ne yksin luokan edessä seisten.
Kerro etukäteen suunnitelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.
Ap.
Oletko ammattilainen?
Hän on. Sinä et ole. Li Andersson ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pidät koet ja muut testit millä pystyy antamaan opillalle oikeuudenmukaisia arvosanoja mitä perustuu osaamiseen eikä pärstäkertoimeen .
Myös lukuvuoden tuntiaktiivisuuden on vaikutettava arvosteluun. Kyllä se pärstä useimmiten tavalla tai toisella merkkaa.
Ei mitään ongelmaa! Kerrataan asioita, ainakin kielissä tämä on helppoa. Erilaisia harjoitusjuttuja onkin jo valmiina lähikoulua varten. On näytelmiä, joissa nuorille on omat roolit ja vuorosanat, eikä tarvitse olla pusuetäisyydellä.
Luulen, että kouluissa on aika tyhjää. Moni pitänee lapsensa kotona kuitenkin. Joko anovat lomaa tai ottavat kotiopetukseen. Näin teen omienikin kanssa. Eli pidätte läsnöolevien kanssa rennosti turvaväliä ja käsienpesua myös lienee luvassa kuten Li ohjeisti 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa! Kerrataan asioita, ainakin kielissä tämä on helppoa. Erilaisia harjoitusjuttuja onkin jo valmiina lähikoulua varten. On näytelmiä, joissa nuorille on omat roolit ja vuorosanat, eikä tarvitse olla pusuetäisyydellä.
Jatkan vielä sen verran, että nuoret ovat kertoneet oppineensa sanoja, sanontoja ja ääntämistä juuri näytelmätyyppisissä harjoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää yhteisiä työkaluja koulussa nyt, joten sakset ja liimat ja värikynälaatikot on kiellettyjä. Ei voida askarrella. Ja olen siis yläkoulun opena, oppilaita minulla normilukkarin mukaan 250 joka viikko. Opena olen ollut 25 vuotta ja joustanut ja taipunut vaikka mihin, kuten teen nytkin. Väkisinkin osa aiheista jää opettamatta, jos jätän asioita kahdelle vikalle viikolle ja jos kirin nyt, niin me taidetaan vaan pestä käsiä siellä koulussa. Menee se aika niinkin tietysti. Ja sitten ihmetellään, että miksi opet eivät pitäneet tästä ratkaisusta.
Ap.
Oletko ammattilainen?
Onko sinulla tähän jotain perusteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Oletko ammattilainen?
Onko sinulla tähän jotain perusteluja?
On.
Ap tajuaa mistä puhutaan.
Sinä et tajua.
Li Andersson ei tajua.
Jos haluat oikeasti suojella oppilaitasi, niin olkaa ulkona mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kouluissa on aika tyhjää. Moni pitänee lapsensa kotona kuitenkin. Joko anovat lomaa tai ottavat kotiopetukseen. Näin teen omienikin kanssa. Eli pidätte läsnöolevien kanssa rennosti turvaväliä ja käsienpesua myös lienee luvassa kuten Li ohjeisti 🤷♀️
Veikkaan että max 20% jää kotiin.
Opeta niille, että Li Andersson ljuger, Li Andersson lies, Li Andersson lügt, Li Andersson mentit jne.
Minusta on hyvä ja välttämätöntäkin, että nyt harjoitellaan uudenlaista opettamista. Samat metodit tulevat olemaan arkea elokuussa ja luultavasti koko ensi vuodenkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gallupien mukaan reilut 70. Helsingissä varmaan 90.
Jos verrataan muihin maihin niin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen kyselyn mukaan lähes 70 % on jäämässä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen aineen opettajalla on paljon tällaisia menetelmiä käytössään. Nyt niitä ei ole voinut samalla tavalla käyttää kuin aiemmin.
Ei ammattitaitoinen opettaja jää sormi suussa odottamaan ohjeita "mitä.opetan?".
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla tuntuu olevan taas paljon ongelmia ja valitettavaa. Varmastasi monet muutkin joutuvat työelämässä venymään monenlaisiin erilaisiin ratkaisuihin, mutta ei siitä palstalla valiteta. Itse jouduin mm. hyppäämään ihan uudenlaiseen työtehtävään kuin mitä ennen olen tehnyt. Opettajat myös vastustavat koulujen avaamista, koska he altistuvat koronalle. No niin altistuvat monet muutkin työssään. Alkanut toden teolla ärsyttää opettajien ainainen valitus. Onko pääsyvaatimuksena kasvatusalalle negatiivinen asenne kaikkeen vai mistä on kysymys?
Joudut moppaamaan kun ennen tyhjensit roskakoreja?
Minusta on hyvä ja välttämätöntäkin, että nyt harjoitellaan uudenlaista opettamista. Samat metodit tulevat olemaan arkea elokuussa ja luultavasti koko ensi vuodenkin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen kyselyn mukaan lähes 70 % on jäämässä kotiin.
Katsotaan kuinka käy.
Aineenopettaja = yläkoulun opettaja, joka opettaa yhtä ainetta 13-16 -vuotiaille teineille. Askartelua ja ulkoleikkejä, just joo.
Pidät koet ja muut testit millä pystyy antamaan opillalle oikeuudenmukaisia arvosanoja mitä perustuu osaamiseen eikä pärstäkertoimeen .