Onko IBD seurausta kasvissyöntivillityksestä?
Se on lisääntynyt samaa tahtia kasvissyönnin kanssa ja monet nuoret kärsivät siitä? Onko yhteyttä tutkittu?
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellinen ruokavalio, kilokaupalla irtokarkkeja/jättipusseja sipsejä, kun äitikin syö.
No entäs me terveellisesti eläneet sairastuneet?
Olen aina syönyt paljon kasviksia, marjoja, sieniä ym. Kohtuullisesti 1-3 viikossa nautaa/kanaa/riistaa ja 1-2 kertaa kalaa. Sopivasti hyviä viljoja jne. eli mahdollisimman "oppikirjanmukaisesti". En juuri ollenkaan käytä lisättyä maitotuotteita, sokeria, makeutusaineita, alkoholia.. Liikun päivittäin. Viimeisin antibioottikuurikin on ollut yli 15 vuotta sitten.
Kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta silti sairastuin haavaiseen koliittiin 25-vuotiaana
Tää ketju onkin ilmeisesti parin-kolmen salaliittoteoreetikon yksinpuhelua. Lääkäritkään eivät tiedä, mistä sairastuminen johtuu, mutta kyllä av:lla tiedetään! Mulla on myös koliitti ja samoin mun isällä ja sedällä eli on viitteitä myös periytyvyydestä. Meillä on lapsena syöty tiukan terveellisesti juuri isän sairauden takia. Vaikka ruokavalio ei estä sairastumista, paranna sairautta tai korvaa lääkehoitoa, voi monipuolinen ja terveellinen ruokavalio edesauttaa remissiossa pysymistä ainakin välillisesti = muuten hyvinvoiva keho.
Mä en ymmärrä tätä kielteisyyttä ruokavalion merkityksestä suolistolle ja sen vaivoihin.
En ymmärrä? Mä oon syöny hyvin ja silti sairastunut. Ei se ruokavalio estä sairastumasta suolistosairauteen. Toki pysyn paremmassa kunnossa ja relapseja on vähemmän, kun kiinnitän ruokavaliooni huomiota. Voiain huonommin, jos söisin huonommin. Mikään ruokavalio ei kuitenkaan paranna mua tai korvaa lääkehoitoa. En suhtaudu kielteisesti ruokavalio-optimointiin, mutta ymmärrän suolistosairaana, ettei se ole vastaus kaikkeen.
Lue kirja Petoksen siemenet. Sen jälkeen voit ymmärtää paremmin. Äläkä koske margariineihin koskaan.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on tässä keskustelussa puurot ja vellit sekaisin. IBD on parantumaton suoliston tulehdussairaus, IBS on oirekirjo joka sisältää vatsavaivoja. Joku täällä väitti myös että ibd on lievempi muoto colitiksesta ja chrohnista... Vaikea keskustella tosissaan jos kenelläkään ei ole ideaa mistä sairauksista edes puhutaan.
Samaa mietin tätä ketjua lukiessa. IBD on kattotermi tulehduksellisille suolistosairauksille (vähän niin kuin reumasairaudet tai sydän- ja verisuonisairaudet). Yleisimpiä tulehduksellisia suoristosairauksia ovat crhonin tauti ja haavainen koliitti. Nämä ovat parantumattomia sairauksia, joita hoidetaan jatkuvalla lääkityksellä. Sairaus voi olla remissiossa, jolloin käytetään ylläpitolääkitystä tai aktiivi, jolloin on vähän rajumpi lääkekirjo käytössä. Vakavat sairausmuodot voivat johtaa jopa suolenpoistoon ja avanteeseen. Lisäksi ibd sairauksiin liittyy paljon liitännäissairauksia kuten erilaisia reumasairauksia.
IBS on vatsan toiminnallinen häiriö, jossa jotkut ruoka-aineet aiheuttavat ärsytystä. Tätä hoidetaan välttämis ruokavaliolla kuten fodmap-ruokavaliolla, jossa vältetään mm. tietyn tyyppisiä hiilihydraatteja.
Tämä! IBD todetaan kolonskopiassa otetulla biopsialla. Suoliston seinämässä on tulehdus ja solumuutoksia.
IBS:ssä ei ole muutoksia suolistossa, vaan diagnoosi tehdään oirekuvan perusteella.
IBD on sairaus ja IBS toiminnallinen häiriö.
Ja molempiin vaikuttaa syöty ruoka.
Totta! Mutta sekin on totta, et lääkärit sanoo ettei p a r a n t a v a a lääkettä ole. Oireitahan niillä vaan yritetään pitää kurissa:-(
Itselläni närästää hirveästi kaikki askorbiinihappo, mutta en ole koskaan käyttänyt mitään happosalpaajaa. Se on tehty maissista ja siksi en ainakaan sellaista kelpuuttaisi ikinä, jos täytys lääkettä ottaa:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanr…
Tiedän monia muitakin ja monia sellaisiakin, joilta ei voi enää kysyä, mitä nappulaa oot ottanut:-(
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on tässä keskustelussa puurot ja vellit sekaisin. IBD on parantumaton suoliston tulehdussairaus, IBS on oirekirjo joka sisältää vatsavaivoja. Joku täällä väitti myös että ibd on lievempi muoto colitiksesta ja chrohnista... Vaikea keskustella tosissaan jos kenelläkään ei ole ideaa mistä sairauksista edes puhutaan.
Samaa mietin tätä ketjua lukiessa. IBD on kattotermi tulehduksellisille suolistosairauksille (vähän niin kuin reumasairaudet tai sydän- ja verisuonisairaudet). Yleisimpiä tulehduksellisia suoristosairauksia ovat crhonin tauti ja haavainen koliitti. Nämä ovat parantumattomia sairauksia, joita hoidetaan jatkuvalla lääkityksellä. Sairaus voi olla remissiossa, jolloin käytetään ylläpitolääkitystä tai aktiivi, jolloin on vähän rajumpi lääkekirjo käytössä. Vakavat sairausmuodot voivat johtaa jopa suolenpoistoon ja avanteeseen. Lisäksi ibd sairauksiin liittyy paljon liitännäissairauksia kuten erilaisia reumasairauksia.
IBS on vatsan toiminnallinen häiriö, jossa jotkut ruoka-aineet aiheuttavat ärsytystä. Tätä hoidetaan välttämis ruokavaliolla kuten fodmap-ruokavaliolla, jossa vältetään mm. tietyn tyyppisiä hiilihydraatteja.
Tämä! IBD todetaan kolonskopiassa otetulla biopsialla. Suoliston seinämässä on tulehdus ja solumuutoksia.
IBS:ssä ei ole muutoksia suolistossa, vaan diagnoosi tehdään oirekuvan perusteella.
IBD on sairaus ja IBS toiminnallinen häiriö.
Ja molempiin vaikuttaa syöty ruoka.
Totta! Mutta sekin on totta, et lääkärit sanoo ettei p a r a n t a v a a lääkettä ole. Oireitahan niillä vaan yritetään pitää kurissa:-(
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=natriumlauryylisulfaatti+&…
Ja näistä tulee aftoja limakalvoille. Crohnin taudissa afta on varsinainen "löydös".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellinen ruokavalio, kilokaupalla irtokarkkeja/jättipusseja sipsejä, kun äitikin syö.
Olen aina syönyt paljon kasviksia, marjoja, sieniä ym. Kohtuullisesti 1-3 viikossa nautaa/kanaa/riistaa ja 1-2 kertaa kalaa. Sopivasti hyviä viljoja jne. eli mahdollisimman "oppikirjanmukaisesti". En juuri ollenkaan käytä lisättyä maitotuotteita, sokeria, makeutusaineita, alkoholia.. Liikun päivittäin. Viimeisin antibioottikuurikin on ollut yli 15 vuotta sitten.
Kaikki pitäisi olla kunnossa, mutta silti sairastuin haavaiseen koliittiin 25-vuotiaana
Tää ketju onkin ilmeisesti parin-kolmen salaliittoteoreetikon yksinpuhelua. Lääkäritkään eivät tiedä, mistä sairastuminen johtuu, mutta kyllä av:lla tiedetään! Mulla on myös koliitti ja samoin mun isällä ja sedällä eli on viitteitä myös periytyvyydestä. Meillä on lapsena syöty tiukan terveellisesti juuri isän sairauden takia. Vaikka ruokavalio ei estä sairastumista, paranna sairautta tai korvaa lääkehoitoa, voi monipuolinen ja terveellinen ruokavalio edesauttaa remissiossa pysymistä ainakin välillisesti = muuten hyvinvoiva keho.
Mä en ymmärrä tätä kielteisyyttä ruokavalion merkityksestä suolistolle ja sen vaivoihin.
En ymmärrä? Mä oon syöny hyvin ja silti sairastunut. Ei se ruokavalio estä sairastumasta suolistosairauteen. Toki pysyn paremmassa kunnossa ja relapseja on vähemmän, kun kiinnitän ruokavaliooni huomiota. Voiain huonommin, jos söisin huonommin. Mikään ruokavalio ei kuitenkaan paranna mua tai korvaa lääkehoitoa. En suhtaudu kielteisesti ruokavalio-optimointiin, mutta ymmärrän suolistosairaana, ettei se ole vastaus kaikkeen.
Et ole syönyt hyvin suolistoasi ajatellen, siksi olet sairastunut. Syöty ruoka vaikuttaa aina.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue kirja Petoksen siemenet. Sen jälkeen voit ymmärtää paremmin. Äläkä koske margariineihin koskaan.
https://www.antikvaari.fi/haku.asp?stype=full&tekija=Smith%20Jeffrey%20…
Tuossa teillekin:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole syönyt hyvin suolistoasi ajatellen, siksi olet sairastunut. Syöty ruoka vaikuttaa aina.
https://www.suomalainen.com/products/the-naked-gut
Miten saatoin melkein unohtaa tuon uuden kirjan? Lukekaa ihmeessä:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti enää tuossa vaiheessa olekaan. Sinun olisi pitänyt syödä hyvin jo silloin, kun sairaus ei ollut vielä edes puhjennut...
Pitäisi kuunnella omaa kroppaa paremmin, jatkuva turvotus, ripuli/ummetus, ihottumat, allergiaoireet, akne yms. kun kertovat aina siitä, että ravinto ei ole sinulle optimaalisinta ja jokin on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko enemmän lihansyöntivillityksestä? Ihmisethän ovat alkujaan kasvissyöjiä.
Ihminen on sekasyöjä, ei kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän millaista kasvisruokaa syö. Tuskin joku pulla ja riisipuuro on niin terveellistä suolistolle, mutta vihannekset ovat.
Pullassa tosiaan saattaa olla sellakkaa, joka ei ainakaan sovi ja riisissä arseenia - sekin lukee ruokaviraston sivuilla. Kaikkia haittoja ei kukaan ilmoita ja tuolla haulla, jonka pitäisi näyttää crohnin tautiselta kielletyt aineet... Siis paljon puuttuu. Makrogolia esimerkiksi ei saa ollenkaan antaa ja monissa lääkkeissä sitä on:
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=vasta%3A%28crohnin%29+&…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti enää tuossa vaiheessa olekaan. Sinun olisi pitänyt syödä hyvin jo silloin, kun sairaus ei ollut vielä edes puhjennut...
Pitäisi kuunnella omaa kroppaa paremmin, jatkuva turvotus, ripuli/ummetus, ihottumat, allergiaoireet, akne yms. kun kertovat aina siitä, että ravinto ei ole sinulle optimaalisinta ja jokin on vialla.
Niin justiinsa. Makuaineissa on usein maltodekstriiniä, joka on maissista ja siksi erityisen haitallinen.
https://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=maltodekstriini+&start=…
Suolettomilta olenkin kuullut, et sitä ei kannata käyttää missään muodossa yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju paljastaa, miten ihmiset uskovat mitä köyhempiä lähteitä. Kun kerran ollaan niin tiedostavia, mitäs jos uskottaisiin ihan tieteellisesti todistettuihin tutkittuihin faktoihin, eikä blogeihin tai yksittäisiin tutkimuksiin jotka viittaavat johonkin.
Kriittisyys on ihan tervettä mutta älä tuomitse jos et tiedä asioista. Tiede tukee kuitenkin carnivore-ruokavaliota, lihan demonisoiti perustuu pelkästään epidemiologisiin tutkimuksiin ja vegaaniaktivisteihin, eli pitkälti ihan höpöhöpöä. Tietysti lisää tutkimusta vaaditaan ja mihkään faktaan en suosittele sokeasti hirttäytymään oli auktoriteetit sen takana tai ei. Hyvä on pitää se mieli aina avoinna mutta kriittisenä.
Olishan se outoa että evoluutio olis ollut niin pielessä että syöttänyt meille punaista lihaa miljoonia vuosia ja nyt vasta 2000-luvulla saadaan sitä meille sopivampaa harkäpapupihviä, kelatakaa nyt hyvät ihmiset.. Elintarviketeollisuus elää näistä, saadaan älyttömät katteet kun jalostetaan ties mitä skeidaa halvimmista mahdollisista raaka-aineista ja sitä sitten perustellaan vielä terveellisyydellä.
"Makrogoli Orion sisältää osmoottisesti aktiivista, mutta imeytymätöntä polyetyleeniglykolia
(makrogoli 4000).
Sen vaikutuksesta suolen sisällön nestepitoisuus nousee tarvittaessa ripuliksi asti, kuten tyhjennyshoidossa tapahtuu suuria nestemääriä juotettaessa.
Vähäisemmät määrät johtavat ulosteiden pehmenemiseen.
Valmisteen pitkäaikaisenkaan käytön ei arvella johtavan hermostollisiin muutoksiin suolessa, mutta
tutkimuksia aiheesta ei ole tehty."
Tuostapa onkin hyvä aloittaa paraneminen: kaikki makrogolivalmisteet pois markkinoilta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko enemmän lihansyöntivillityksestä? Ihmisethän ovat alkujaan kasvissyöjiä.
Ihmiset ovat alkujaan sekasyöjiä.
Söivät mitä löysivät. Löysivät kasveja, toukkia, matoja, kuoriaisia.
Vasta myöhemmin löydettiin lihatiskit ja kadotettiin samalla vyötärö.
Torjunta-aineet... googleta vaikka.
IBD:n syiksi arvellaan liiallista lihansyöntiä, liikkumattomuutta ja ylihygieenisyyttä.
Ihmiskokeita on eettisistä syistä vaikea suorittaa, mutta missä kasviksia syödään paljon ja lihaa niukasti, ei esiinny IBD:tä, joka on lihavien länsimaalaisten läpipaskotauti.
Suolistomikrobit alkavat kasvikuidun puutteessa hajottaa suoliston epiteeliä.
Vierailija kirjoitti:
Torjunta-aineet... googleta vaikka.
aldicarb, joo
malathion ym
syngenta ja novartis ovat samaa firmaa, tiedät varmaan?
"Makrogoli Orion sisältää osmoottisesti aktiivista, mutta imeytymätöntä polyetyleeniglykolia
(makrogoli 4000). Sen vaikutuksesta suolen sisällön nestepitoisuus nousee tarvittaessa ripuliksi asti,
kuten tyhjennyshoidossa tapahtuu suuria nestemääriä juotettaessa. Vähäisemmät määrät johtavat
ulosteiden pehmenemiseen.
Valmisteen pitkäaikaisenkaan käytön ei arvella johtavan
hermostollisiin muutoksiin suolessa, mutta
tutkimuksia aiheesta ei ole tehty."
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/22649837.pdf
Äkkiä selvittämään, kuka tuon on sallinut ihmisten lääkkeisiin?????!!!
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, mistä IBD johtuu. Ei siis ole mahdollista antaa ohjeita, että pitäisi tehdä jotain, tai jättää jotain tekemättä. Paitsi tietysti yleisiä hyvinvointiin ja terveellisiin elämäntapoihin liittyviä ohjeita, kuten monipuolinen ja säännöllinen ruokavalio, alkoholia vähän, ei tupakointia, stressin välttäminen jne.
Terveisin "diagnoosi vähän yli vuosi sitten"
Tupakkaa ei ole kasvatettu koskaan syötäväksi ja siksi siinäKIN voi olla aldicarb -jäämiä. Perehdy siihen ihan ensin ja katso, ettei sun nappuloissa ole puuvillasellua YHTÄÄN - sitäkään ei ole kasvatettu syötäväksi. Ja katso, ettei sun sapuskoissa ole soijaöljyä (kasviöljy voi toki sisältää sitäKIN) koska siinäkin on todennäköisesti myös aldicarbjäämiä - monen muun lisäksi. Se puuttuu tuolta:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/tallessa.htm
Vierailija kirjoitti:
IBD:n syiksi arvellaan liiallista lihansyöntiä, liikkumattomuutta ja ylihygieenisyyttä.
Ihmiskokeita on eettisistä syistä vaikea suorittaa, mutta missä kasviksia syödään paljon ja lihaa niukasti, ei esiinny IBD:tä, joka on lihavien länsimaalaisten läpipaskotauti.
Kuka ARVELEE?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ARVELEE?
Se sama vegaanipelle, joka tässä ketjussa sössöttää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ARVELEE?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3651730/corona-virus-paljon-huhuttua-le…
ei niistä selviä koskaan. Täytyy siis tietää toista kautta, mitä täytyy sietää. Vertaistuessa muuten on kaikki leikattuja. Ei heille ainakaan ole oikeaa tietoa annettu. Toisaalta työtöntä kirurgia ei taida olla olemassa, kun he istuvat ensiavussa:-(
Ei niitä ole, kun ei meillä ole todellisuudessa mitään sananvapauttakaan. Kaikki parantuneet ovat saaneet todeta sen erikseen. Se kun ei ole ollenkaan tuottavaa tässä systeemissä:-(
Mut sen olen nähnyt, et luomulihalla saa sen tolkuttoman verenvuodon loppumaan, kunhan ei itse lisää mitään muuta kuin Maldonsuolaa siihen lihaan. Ei sellainen tietenkään lääkärin muistiossa näy koskaan.