Onko IBD seurausta kasvissyöntivillityksestä?
Se on lisääntynyt samaa tahtia kasvissyönnin kanssa ja monet nuoret kärsivät siitä? Onko yhteyttä tutkittu?
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteyttä.
Sun aivolohkoilla ei ole yhteyttä :) Vitsivitsi. Mutta fakta on että ihminen ei ole lehmä, eikä ruuansulatus kestä suuria määriä raakaravinnon nauttimista. Osalla se ei kestä edes reilusti kypsennetyn vihannespitoisen ravinnon isovolyymistä mättämistä.
Kantaja- aine? Mitä sen kuulu "kannatella"?
On muuten monissa apteekkivalmisteissakin tuota... takaisinvedetty vaan yksi tuote.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon vakaavasti, että lisäaineet ja vehnä. Vehnä siksi, että se on usein se, mitä monen vatsa ei juuri kestä.
Sokeri, vehnä ja muut valkoiset jauhot sekä lisäaineet. Kun ne jättää pois ruokavaliosta, muuttuu oli totaalisesti. Ihottumat ja kolotuksetkin vähenee huomattavasti.
Itse sairastan tuota haavaista paksunsuolen tulehdusta.Joudun viemään uloste näytteen aina lapraan kun on lääkäri .Kalprot ovat aina korkealla jos olen syönyt rasvaisia ruokia.Jos syön kasviksia kokeen jälkeen ja sitten yleensä olen joutunut uusintanäytteen viemään kalprot ovat laskeneet hyvälle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastan tuota haavaista paksunsuolen tulehdusta.Joudun viemään uloste näytteen aina lapraan kun on lääkäri .Kalprot ovat aina korkealla jos olen syönyt rasvaisia ruokia.Jos syön kasviksia kokeen jälkeen ja sitten yleensä olen joutunut uusintanäytteen viemään kalprot ovat laskeneet hyvälle tasolle.
No miks sitte syöt rasvasta pska-ruoka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon vakaavasti, että lisäaineet ja vehnä. Vehnä siksi, että se on usein se, mitä monen vatsa ei juuri kestä.
Sokeri, vehnä ja muut valkoiset jauhot sekä lisäaineet. Kun ne jättää pois ruokavaliosta, muuttuu oli totaalisesti. Ihottumat ja kolotuksetkin vähenee huomattavasti.
Mut eipä sitä lääkäri kerro, vaikka niin moni on saanut tautinsakin siitä aknelääkkeestä... RoAccutane ?
Ihminen syö nykyään päivittäin luottokortin verran muovia.
Sitä hengitetään, sitä on ruuassa ja vesijohtovedessä jne.
Mitenköhän nekin yhdisteet vaikuttaa kehossa? Mukana on esim hormonihäiritsijöitä ja syöpiä aiheuttavia aineita.
Eipä ollut 9 vuotiaana pahemmin kasvissyöntiä tullut harrastettua kun Crohnin tautiin sairastuin vuonna 1996. Keväällä tulee 25 vuotta täyteen taudin kanssa.
Tämä yleinen ruokapolitiikka on enemmänkin syyllinen sairauden yhä suurempaan ilmenemiseen. Antibiootteja pidettiin ainakin vielä jokin aika sitten pääsyyllisenä, varsinkin jos niitä on lapsena paljon joutunut käyttämään.
Mulla on pysynyt tauti onneksi remissiossa melkein neljännesvuosisadan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut 9 vuotiaana pahemmin kasvissyöntiä tullut harrastettua kun Crohnin tautiin sairastuin vuonna 1996. Keväällä tulee 25 vuotta täyteen taudin kanssa.
Tämä yleinen ruokapolitiikka on enemmänkin syyllinen sairauden yhä suurempaan ilmenemiseen. Antibiootteja pidettiin ainakin vielä jokin aika sitten pääsyyllisenä, varsinkin jos niitä on lapsena paljon joutunut käyttämään.
Mulla on pysynyt tauti onneksi remissiossa melkein neljännesvuosisadan.
Käytitkö tuolloin pansuolaa? Se on yksi niistä aineista, mitä nykyään merkitään ainoastaan mineraalisuolana.
Hieno homma!
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/j%C3%A4ttiosa-…
Ei ole seurausta mistään kasvissyönnistä.
Tuota tautia on ollut aina. Sitä ei ole aiemmin vain diagnosoitu niin paljon kuin nyt.
Ihmsiet ovat aina kärsineet vatsanväänteistä, ilmavaivoista, ripulista ja ummetuksesta vuorotellen.
Olleet väsyneitä ja huonokuntoisia.
Jos jotain syytä ruokajutuista pitäisi hakea, niin kyllä pikemminkin löytyy runsaista lisäaineista ja muista tököteistä, joita valmisruokiin, hampurilaisiin, cola- ja energiajuomiin lisätään.
Itse tehty puhdas kotiruoka on parasta ruokaa kaikille.
Jo sekin, että kouluista vietiin pois puhdas voi ja tilalle tuli joku lisäaineita sisältävä margariini, pilaa lasten ja nuorten suoliston jo aivan lapsesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole seurausta mistään kasvissyönnistä.
Tuota tautia on ollut aina. Sitä ei ole aiemmin vain diagnosoitu niin paljon kuin nyt.
Ihmsiet ovat aina kärsineet vatsanväänteistä, ilmavaivoista, ripulista ja ummetuksesta vuorotellen.
Olleet väsyneitä ja huonokuntoisia.
Jos jotain syytä ruokajutuista pitäisi hakea, niin kyllä pikemminkin löytyy runsaista lisäaineista ja muista tököteistä, joita valmisruokiin, hampurilaisiin, cola- ja energiajuomiin lisätään.
Itse tehty puhdas kotiruoka on parasta ruokaa kaikille.
Jo sekin, että kouluista vietiin pois puhdas voi ja tilalle tuli joku lisäaineita sisältävä margariini, pilaa lasten ja nuorten suoliston jo aivan lapsesta lähtien.
Niinhän se on. Suolatonta voita ei saa ostaa luomuna ja sekin täytyy itse tehdä nykyään.
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan liiallinen syönti, varsinkin prosessoitu liha, leikkeleet ja makkarat.
Leikkeleet ja makkarat eivät ole lihaa.
Liha on ravitsevaa ruokaa, sitä on turha väheksyä.
Koliinia ( cholin ) ei saa muusta kuin lihasta mut parhaiten sitä saa kanamunan keltuaisesta. Jos ei sitä saa ollenkaan, on lapsella kehitysvamma. Syyttäkää siitä kolesterolikammoa, kun ei lihakset eikä pääkoppa toimi.
Milloin "unohdat" syödä kananmunia, alkaa nopeiten nk."dementoituminen"?
Enpä usko, että kyse olisi pelkästään liha- tai kasvisruokavaliosta. Nykyiset suolistosairaudet ovat räjähdysmäisesti kasvaneet viimeisten lähivuosikymmenten aikana pohjoismaissa ja Australiassa. Sekaravintoa on käytetty kautta ihmiskunnan historian. Nykyihminen pämppää itseensä hirveät määrät väri- ja säilöntäaineita, viljaleipomuksiin lisätään gluteenia ja kaupunkien hanavesi, jota juomme, sisältää ties mitä kaikkea kemikaalia ja on aivan toista luokkaa kuin esim. Lapin tunturipurojen lähdevesi. Sitä myrskyn määrää kun ajattelee, ei ihmekään että suolistot alkaa krenkata.
Olen myös pohtinut, että olisikohan stressivatsalla jotain tekemistä sairauksien syntymiseen.. Yllättävän moni diagnosoitu tunnustautuvat vatsalla jännittäjiksi.. 🤔
"22. joulukuuta 2020
Oy Sinebrychoff Ab on ilmoittanut poistaneensa markkinoilta tuotteen Monster Energy LH44 (0,5 l).
Tämä energiajuoma sisältää
lisäaineiden, aromien ja entsyymien kantaja-aineena käytettyä
propyleeniglykolia (E 1520)
yli lainsäädännössä sallitun enimmäismäärän.
Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA on määrittänyt
kantaja-aineen E 1520 hyväksyttäväksi
päivittäiseksi enimmäissaanniksi (ADI-arvo, Acceptable Daily Intake) 25 mg/henkilön painokilo/vrk.
Tämä saanti täyttyy 60-kiloisella henkilöllä yhdestä 0,5 litran tölkistä kyseistä juomaa.
Takaisinveto koskee kaikkia nyt myynnissä olevia tämän tuotteen valmistuseriä."
Terveisiä Ruokavirastolta.