Sosiaalituet, voiko olla totta!?
En ole koskaan aiemmin hakenut toimeentulotukia ja nyt tuli vastaan tilanne, että miesystävä joutui lomautetuksi. Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet. Nämä hakemukset hylättiin ja kitkuteltiin siinä uskossa, että pikkuhiljaa tilanne paranee. Sitten tuli töistä lomautus. Ja nyt ei ole säästöjä, mutta eipä saa mitään tukeakaan yhtään mistään. Ei tule liitosta, ei tule asumistukea, ei tule palkkaa, ei tule toimeentulotukea, ei perustukea eikä täydentävää. Millä ihmeellä ihmisen pitäisi siis tulla toimeen, kun mistään ei rahaa tule, mutta päätöksien mukaan rahaa on kuin roskaa?!
Oikeasti suututtaa niin paljon!!! Minä olen maksanut hänen elämistään nyt tässä sen jälkeen, kun palkka oli käytetty. Emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa eikä meillä ole lapsia, mutta jostain syystä olen ainoa taho, josta hän nyt saa rahaa. Mitä helvettiä oikeasti?! Miten voi mennä näin!!
Kommentit (197)
Luin tämän ketjun läpi, ja valitettavasti kaikesta päätellen alkaa näyttämään siltä, että miesystävä pimittää ap:ltä jotakin ja yrittää saada hänet elättämään itseään. Eihän tuosta "patti"-tilantessta voi mitään muuta johtopäätöstä tehdä. Ikävä juttu ap:lle, joka on nähnyt todella paljon vaivaa yrittäessään auttaa ystäväänsä. Rakkaus on sokea, kokemusta on sekä rakkaudesta että huijaamiseksi tulemisesta - minulla.
Ja töissä ollessa kaikki tienatut rahathan on pitänyt heti tuhlata?
Kyllä minulla ainakin on puskuria pariksi vuodeksi.
Yksilö huolehtii itsestään, ei muut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lomautettu saa liitosta rahaa, jos vaan on ollut töissä ja jäsenenä riittävän pitkään (26 vkoa tmvs).
Periaatteessa kyllä, mutta se hakemusten käsittely kestää ja juuri nyt on ruuhkaa.
Aloittajan vuodatuksesta ei käy selville, onko nyt tullut kielteisiä päätöksiä jostakin, vai eikö ole tullut päätöksiä ollenkaan. Jos jälkimmäisestä on kyse niin se johtuu juurikin ruuhkasta.
Jos miehellä on lapsia elätettävänään niin silloin viimeistään lastensuojelu on velvollinen auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja töissä ollessa kaikki tienatut rahathan on pitänyt heti tuhlata?
Kyllä minulla ainakin on puskuria pariksi vuodeksi.
Yksilö huolehtii itsestään, ei muut.
Lapsiyksilö ei huolehdi itsestään, ja aloittajan mukaan miehellä on sellaisia.
Jos vanhempi ei kykene lapsista huolehtimaan, niin sitten kyllä huolehtii yhteiskunta.
Ja kyllä yhteiskunta huolehtii rahansa tuhlanneista aikuisistakin jollakin tavoin. Nälkään ei jätetä nääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lomautettu saa liitosta rahaa, jos vaan on ollut töissä ja jäsenenä riittävän pitkään (26 vkoa tmvs).
Periaatteessa kyllä, mutta se hakemusten käsittely kestää ja juuri nyt on ruuhkaa.
Aloittajan vuodatuksesta ei käy selville, onko nyt tullut kielteisiä päätöksiä jostakin, vai eikö ole tullut päätöksiä ollenkaan. Jos jälkimmäisestä on kyse niin se johtuu juurikin ruuhkasta.
Jos miehellä on lapsia elätettävänään niin silloin viimeistään lastensuojelu on velvollinen auttamaan.
On saanut toimeentulotukihakemukseen kielteisen, kun tehnyt virheen hakiessaan (ilmoittanut hakukuukaudelle kohdentuviksi tuloja, jotka tulevat ehkä vasta kuukausien päästä).
Oottakaas nyt hetkinen. Mies on siis lomautettuna ja persaukisena muijansa elätettävänä. Miksi mies ei mene töihin? Lomautettuna voi myös työskennellä. Sijaisuuksia, määräaikaisuuksia, siivousta, lehdenjakoa, puhelinmyyntiä jne jne.
Mikä on syy, miksi mies yht´äkkiä heittäytyy avuttomaksi yhteiskunnan ja naisystävänsä elätettäväksi- jopa niin, ettei itse omia hakemuksiaan muka pysty täyttämään?
Vierailija kirjoitti:
kuun alussa on tiliiä ollu rahaa. Se on syy.
Tilit on oltava TYHJÄT! piste. Kaikki sukanvarteen. pois tilelitä heti kun sinne tulee.
Ja, mulle tehtiin tuo sama kielteinen päätös kun odotin työmarkkinatukipäätöstä, ettei annettu toimeentulotukea odotusaikana, mutta soitin sinne, ja ymmärsin sanoa TAIKASANAT: "VAADIN ENNAKKONA ODOTETTAVISSA OLEVAA TULOA VASTAAN", niin johan aukesi ovet. ELi se on LAINAA; JOKA PERITÄÄN POIS työttömyyskorvauksesta joten älkä kuvitelkokaan rikastuvanne silleen sit myöhemmin, mut jää eloon sillä.
ELi, ne tosiaan koettelee tyhmiä , uusia hakijoita, ja tekee tahallaan ekaksi ton kielteisen päätöksen ja kattoo moniko vaatii kiirellisen tarkastuslaskelman, ja VAATII ennakkoon sen totun.
Tämmöstä se on, kun äänestitte kokoomusta ja Sipilää. ;Lähettäkää Orvolle ja Sipilälle kiitoskortit.
Kelassa tosiaan metkut osataan. Oon jo kauan sitten oppinu nää salat.
Ei ne mitään koettele vaan kone toimii sinne annettujen hakemusten ja tietojen perusteella. Jos kaipaa kädestä pitäen ohjausta niin sitä täytyy pyytää. Tilinkään tyhjentäminen ei auta jollet tee sitä kuukausia etukäteen, näkevät kyllä mitä sinne on tullut ja laskevat mihin asti sen pitäisi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa milloin miehelle on maksettu maaliskuun palkka. Jos se on ollut maaliskuun lopussa, niin senhän pitää riittää huhtikuun menoihin ja ilmeisesti laskennallisesti toukokuunkin menoihin.
Itse olen pisimmillään joutunut odottamaan ansiosidonnaista päivärahaa kolme kuukautta viimeisen työpäivän jälkeen. Tuet maksetaan aina jälkikäteen ja siihen on sopeuduttava. Jos on tottunut siihen, että palkka tulee tilille aina tiettynä päivänä, niin onhan se järkytys huomata ettei se tukien kanssa menekään niin.
En tule koskaan liittymään kassaan. Se muutama euro ansiosidonnaista ei ole sen arvoista, että työkkärin ja Kelan lisäksi sotkisin omiin asioihini vielä kassan.
No jos on huono palkka, ei se silloin ehkä kannatakaan. Ansiosidonnainenhan lasketaan tulojen mukaan. Mutta esim. mun mies on nyt lomautettuna ja saa ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. On se huomattavasti parempi kuin se Kelan 520e/kk työmarkkinatuki. Onneksi aikoinaan liittyi kassaan (YTK).
Onko lomautus alkanut nyt korona-aikana ja kuinka kauan kesti ensimmäinen hakemus? Alan olla pulassa rahan odottamisen takia.
EriLomautus alkoi maaliskuun alussa ja mies sai siis laitettua ekan hakemuksen juuri ennen tätä ruuhkaa. Vähän yli viikon kesti käsittely. YTK sivulla oli viimeksi kun katsoin, että nyt uusien hakemusten käsittely kestää 22 arkipäivää. Muista kassoista en osaa sanoa.
Kiitos. Viimeksi kun katsoin, niin ei käsittelyaikatieto ollut käytössä. Nyt oli, käsitellään 6.4. tulleita. Eli toiveita on...
En muuta selitystä löydä kun että tämä mies on löytänyt tyhmän naisen joka hevelisti elättää. Edellinen käytti vaan lasten siittäjänä ja heitti pellolle laskut, elatusmaksut perässä.
Miehen täytyy olla komea ja hyvä sängyssä kun saa naisia kahden lapsen elatusvelvollisena ja on P.A
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa milloin miehelle on maksettu maaliskuun palkka. Jos se on ollut maaliskuun lopussa, niin senhän pitää riittää huhtikuun menoihin ja ilmeisesti laskennallisesti toukokuunkin menoihin.
Itse olen pisimmillään joutunut odottamaan ansiosidonnaista päivärahaa kolme kuukautta viimeisen työpäivän jälkeen. Tuet maksetaan aina jälkikäteen ja siihen on sopeuduttava. Jos on tottunut siihen, että palkka tulee tilille aina tiettynä päivänä, niin onhan se järkytys huomata ettei se tukien kanssa menekään niin.
En tule koskaan liittymään kassaan. Se muutama euro ansiosidonnaista ei ole sen arvoista, että työkkärin ja Kelan lisäksi sotkisin omiin asioihini vielä kassan.
No jos on huono palkka, ei se silloin ehkä kannatakaan. Ansiosidonnainenhan lasketaan tulojen mukaan. Mutta esim. mun mies on nyt lomautettuna ja saa ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. On se huomattavasti parempi kuin se Kelan 520e/kk työmarkkinatuki. Onneksi aikoinaan liittyi kassaan (YTK).
Onko lomautus alkanut nyt korona-aikana ja kuinka kauan kesti ensimmäinen hakemus? Alan olla pulassa rahan odottamisen takia.
EriLomautus alkoi maaliskuun alussa ja mies sai siis laitettua ekan hakemuksen juuri ennen tätä ruuhkaa. Vähän yli viikon kesti käsittely. YTK sivulla oli viimeksi kun katsoin, että nyt uusien hakemusten käsittely kestää 22 arkipäivää. Muista kassoista en osaa sanoa.
Jos hakemus on käsittelyssä, niin mitä vielä puuttuu? Jos kaikki on kunnossa, niin rahat on maksussa parissa päivässä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on nykyään jotain arvotavaraa, josta voi pahimman tilanteen ollessa päällä luopua, että saa ylipäätänsä leipää pöytään. Jos miehellä on esimerkiksi auto, läppäri, pleikkari, tabletti, televisio tai jotain, mistä saisi jonkin verran valuuttaa,
Näiden arvo on nolla.
Panttilainaamosta saa hyvin rahaa kultakoruista. Tai ne voi myydä myös. Kultasepän liikkeet ostaa romukultaa, esim. parittomia korviksia tai rikkinäisiä koruja. Olen just lähdössä kanittamaan koruja :).
No, hyvä niin, mutta tuossa ei puhuttu (kulta)koruista. Ainoastaan auto voi olla arvokas, mutta käsittääkseni tyypit on suht köyhiä, joten en usko sitäkään. Joku (vanha) pleikkari, joo, joopa joo.
Playstation 4 saa 50e, mutta pitää olla ostokuitti ja takuutodistus mukana. Kaikki salasanat ja pin-koodit yms, pitää poistaa tai ne pitää antaa sen pleikkarin mukana. (Helsingin pantti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Ennen kuin sitä myönnetään, pitää olla päätös työttömyyskorvauksesta (hyväksytty/hylätty). Ongelma on, että ansiosidonnaisen hakemuksen käsittely liitossa vie aikaa, kenties pari kuukautta ja sitä enne rahaa ei saa mistään.
Neuvo tulee myöhään, mutta aina pitäisi olla parin kuukauden nettotulot säästössä. Näin opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla. Ja tämä siis ihan tismalleen AP:n miesystävän kaltaisen tilanteen pelastamiseksi.
AP:n tilanteessa tekisin seuraavaa. Ryhtyisin yksityiseski lainanantajaksi, eli lainaisin miehelle rahat. Mies maksaa sitten takaisin, kun päätös ansiosidonnaisesta tulee. Tukihan maksetaan takautuvasti, eli mies tulee saamaan näiltä kuukausilta tuen, vaikka hakemuksen käsittely kestääkin.
Teette asiasta viralliset paperit, niin velka on ihan ulosottokelpoinen, kuten mikä tahansa muukin velka. Siltä varalta, jos vaikka parisuhde päättyy, mies kieltäytyy maksamasta tai on antanut vääriä tietoja (ei saakaan ansiosidonnaista).
Niin. Tässähän on vain se ongelma, että eipä minullakaan liiemmin sitä rahaa ole ja muutamat viime kuukaudet nimenomaan ollaan kitkutettu niillä puskureilla, kun tuli eräs yllättävä meno. Ei siis ole niitä puskureita enää jäljellä. Siksi haettiinkin jo ennen lomautuksia toimeentulotukea.
Siis mitä hlvettiä nyt taas? Onko tämä kommentoija ap?
Selitätkö meille, selvästi vähän hitaalla käyville, että miksi kenellekään pitäisi maksaa yhteiskunnan tukia (ja vieläpä nimenomaan sitä viimeisintä tuen muotoa) kun hakija on töissä ja saa palkkaa? Ei oman puskurirahaston käyttäminen tee kenestäkään varatonta eikä todellakaan oikeuta toimeentulotukeen. Vieläkö ihmettelet että tuli hylkäävä päätös? Päätös oli aivan oikea.
Oletko koskaan kuullut pienituloisuudesta? Kyllä monet työssäkäyvät saavat toimeentulotukea, jos palkka on pienempi kuin perusosa. Ehkä tätä on vaikeaa käsittää, jos itsellä on hyvä palkka. Itse esimerkiksi olen saanut bruttona muutaman kuukauden 800 euroa. Minkäslaisen puskurin sinä tuolla keräisit?
Mutta nyt on kyseessä ap:n mies, joka ei ole ennen hakenut tt-tukea, eli ilmeisesti palkka on ollut kohtuullinen, ei pieni.
Jo ap:n ekassa postauksessa:
Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet.
Ja jos hän ei ole niitä palkan lisäksi saanut, ei ole (tarpeeksi) pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakemus on käsittelyssä, niin mitä vielä puuttuu? Jos kaikki on kunnossa, niin rahat on maksussa parissa päivässä.
Ohis
Uudet hakemukset on nyt ne, jotka on pahasti ruuhkauttanut työttömyyskassat, koska niitä on tullut yhtäkkiä koronan takia todella paljon samaan syssyyn. Tästähän on jauhettu joka puolella koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain rahaa/säästöjä/omaisuutta hänellä on pakko olla jos ei toimeentulotukeakaan saa. Sinä vaan et ole saanut sitä nähtäväksesi. Kelahan saa mm.verotustiedot.
Sua nyt kusetetaan 6-0.
Jos jotain maksat, tee velkakirja kaikesta. Muuten et tod.näk.tule rahojasi saamaan takaisin.
No on se jännä juttu, että hänellä on omaisuutta, säästöjä tai rahaa, jota ei näy missään niissä liitteissä, joita niihin hakemuksiin on liitetty. Jännä juttu, että missään hakemuksissa ja päätöksissäkään ei mitään näy.
Myönnän, että olen raivoissani kirjoittanut vähän sekavasti ja monilla on tainnut mennä pari asiaa ohi. Eli mies kyllä "saa" ansiosidonnaista, mutta käsittelyssä on mennyt todella pitkään ja kuvittelin, että asumistukea ja toimeentulotukea saa siltä ajalta, kun oikeasti mistään ei rahaa tule. Olen siis kuvitellut, että noissa lasketaan ne todelliset tilille kilahtavat rahat eikä sellaisia, joita odotetaan joskus kuukausien päästä ehkä saatavaksi. Nämä kuukaudet pitää kuitenkin saada ostettua ruokaa ja maksaa sitä vuokraakin.
Se jännä juttu tässä on se, että mies on saanut maaliskuussa palkkaa. Toimeentulossa katsotaan 2 kk taaksepäin. Eli sillä maaliskuun palkalla pitää pärjätä toukokuun loppuun. Tää väliaika eletäänkin sitten pyhällä hengellä.
Jaahas nyt tuet kelpaa. Työssäkäyväthän yleensä puhuu kuinka täällä on niin helkutin suuret sosiaalituet.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on hylätty aiemmin, koska asumiseen ja terveydenhuoltoon menevien rahojen jälkeen miehellä on jäänyt yli 502,21 e /kk rahaa. Tuolla summalla yksin asuvan ihmisen katsotaan pärjäävän kuukauden ajan. Niin, sossu ei ota huomioon kulutusluottoja, lehtitilauksia jne. Vain asumiseen (vuokra, sähkö, vesimaksut, jätehuolto, lämmitys) ja terveydenhuoltoon (sairaalamaskut, lääkärikäynnit, hammaslääkäri) liittyvät laskut ja niiden päälle tuo 502,21 e ruokaan ja muuhun välttämättömään. Jos lapset asuu isänsä kanssa, maksetaan tietty summa/lapsi tuohon päälle. En muista ulkoa niitä summia. Jos siis tilille on jäänyt katetta asumis- ja terveydenhuollon menojen jälkeen (siis joissa eräpäivä on siinä kuussa mille ttt haettu) vaikka 520 e niin ei makseta mitään. Jos tilillä olisi vaikka 400 e näiden jälkeen, maksetaan 102,21 e.
Jos tilanne on muuttunut edellisestä hakemuksesta, niin uutta hakemusta kehiin vaan. Tämä on ihan puhdasta matematiikkaa, ei muuta.
Niin miksi PITÄISI ottaa huomioon.. Vai luuletko että sossuasiakkaana on ns piikki auki ja voisi vapaasti tilata vaikka kaikki Suomen lehdet ja ostella kaikkea luotolla... Ei se kuule niin pidäkään mennä.
Eikö olisi vaan helpompi miehellesikin tuottaa lisäarvoa tähän maailmaan, ja tienata rahat sillä tavoin?
Ei tarvitse olla jonkun sosiopaattisen sossun tädin tai byrokratiakoneiston armoilla.
Hitusen kun päästää irti siitä äärettömästä itsekeskeisyydestä, niin voi tehdä maailmasta meille muille paremman paikan ja saada rahaa vastineeksi.