Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalituet, voiko olla totta!?

Vierailija
30.04.2020 |

En ole koskaan aiemmin hakenut toimeentulotukia ja nyt tuli vastaan tilanne, että miesystävä joutui lomautetuksi. Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet. Nämä hakemukset hylättiin ja kitkuteltiin siinä uskossa, että pikkuhiljaa tilanne paranee. Sitten tuli töistä lomautus. Ja nyt ei ole säästöjä, mutta eipä saa mitään tukeakaan yhtään mistään. Ei tule liitosta, ei tule asumistukea, ei tule palkkaa, ei tule toimeentulotukea, ei perustukea eikä täydentävää. Millä ihmeellä ihmisen pitäisi siis tulla toimeen, kun mistään ei rahaa tule, mutta päätöksien mukaan rahaa on kuin roskaa?!

Oikeasti suututtaa niin paljon!!! Minä olen maksanut hänen elämistään nyt tässä sen jälkeen, kun palkka oli käytetty. Emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa eikä meillä ole lapsia, mutta jostain syystä olen ainoa taho, josta hän nyt saa rahaa. Mitä helvettiä oikeasti?! Miten voi mennä näin!!

Kommentit (197)

Vierailija
161/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa milloin miehelle on maksettu maaliskuun palkka. Jos se on ollut maaliskuun lopussa, niin senhän pitää riittää huhtikuun menoihin ja ilmeisesti laskennallisesti toukokuunkin menoihin.

Itse olen pisimmillään joutunut odottamaan ansiosidonnaista päivärahaa kolme kuukautta viimeisen työpäivän jälkeen. Tuet maksetaan aina jälkikäteen ja siihen on sopeuduttava. Jos on tottunut siihen, että palkka tulee tilille aina tiettynä päivänä, niin onhan se järkytys huomata ettei se tukien kanssa menekään niin.

En tule koskaan liittymään kassaan. Se muutama euro ansiosidonnaista ei ole sen arvoista, että työkkärin ja Kelan lisäksi sotkisin omiin asioihini vielä kassan.

No jos on huono palkka, ei se silloin ehkä kannatakaan. Ansiosidonnainenhan lasketaan tulojen mukaan. Mutta esim. mun mies on nyt lomautettuna ja saa ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. On se huomattavasti parempi kuin se Kelan 520e/kk työmarkkinatuki. Onneksi aikoinaan liittyi kassaan (YTK). 

Onko lomautus alkanut nyt korona-aikana ja kuinka kauan kesti ensimmäinen hakemus? Alan olla pulassa rahan odottamisen takia.

Eri

Lomautus alkoi maaliskuun alussa  ja mies sai siis laitettua ekan hakemuksen juuri ennen tätä ruuhkaa. Vähän yli viikon kesti käsittely. YTK sivulla oli viimeksi kun katsoin, että nyt uusien hakemusten käsittely kestää 22 arkipäivää. Muista kassoista en osaa sanoa. 

Vierailija
162/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on moni yrittänyt auttaa ja on kerrottu, mitä olet tehnyt väärin ja mitä nyt pitäisi tehdä.

Miehen hoitamana nuo jäsenmaksutkin selvisivät näköjään parilla puhelulla, joten anna sen miehen itse hoitaa muutkin asiansa! Keskity sinä tuohon heikkopäiseen mouhottamiseen ja omaan virheettömyyteesi.

Niin, kerros nyt vielä, mitä tässä on sanottu, että olen tehnyt väärin. Monessa viestissä on sanottu, että pitää tehdä hakemus huolella ja toimittaa kaikki liitteet. Kaikkiin näihin olen vastannut, että juuri näin on tehty. Eli minkä ihmeen takia sinä kuvittelet, että minä olen tässä nyt ainoa ongelma. Vaikka asia ratkesikin sillä miehen soitolla, ei se tee siitä silti minun virhettäni eikä tästä valittamisestani mitenkään aiheetonta. Tähän asti olenkin selvitellyt ja kysellyt, kuten olen moneen kertaan jo kertonut, mutta joku raja minunkin jaksamisellani on. Hyvä, jos teitä ei yhtään ahdistaisi tilanne, että tilillä on 21 senttiä ja seuraava raha tulee ehkä parin viikon päästä. Minua se ahdistaa, anteeksi siitä, en ole yhtä hyvä ihminen kuin te muut. 

Olet tehnyt sen virheen, että olet ilmoittanut ansiosidonnaisen päivärahan, jota ei vielä ole myönnetty, tuloksi. Olisit ilmoittanut, että päätöstä ei ole. Sossu ei olisi huomioinut sitä tuloksi, vaan maksanut miehelle toimeentulotukea. Ja perinyt sen maksetun toimeentulotuen työttömyyskassalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin tuossa yhtälössä nyt mättää. Toimeentulotukea saa, jos tuloja ei ole. Jos on ennen lomautusta saanut palkan, niin se lasketaan, miksi ajaksi sen olisi pitänyt riittää. 

Pakollisia menoja ovat asuminen ja terveydenhuoltomenot ja niiden jälkeen muuhun elämiseen pitäisi jäädä 502, 21e/kk (toimeentulotuen perusosa). Jos asumismenot (rajat ovat paikkauntakohtaisia) on liian isot, ne pitää ylimenevältä osin myös maksaa tuosta perusosasta.

On kyllä ihmisiä, joiden menoissa on paljon sellaista, mitä ei toimeentulotuessa hyväksytä menoksi tai siis ne pitäisi kattaa perusosalla (auton kulut, lehtitilaukset, lainanlyhennykset ym.). Joillain ihmisillä aika suuri osa menoista on tuollaisia ja silloin voi käydä niin, että ei saa mitään. Siinä sitten itketään, että paha paha sossu, mutta tosiasia on, että omat kulut on vaan liian suuret.

Lehtitilauksia ja lainanlyhennyksiä ei ole. Sen sijaan on ollut lasten elatusmaksut, jäännösvero, auton korjaus ja katsastus. Auto on töiden takia välttämätön, koska julkiset eivät kulje. Nyt lomautuksen aikana sitä ei tietenkään tarvita, mutta eipä hyväksytty menoksi työssäkäyntiaikanakaan. Mutta olisihan se tosiaan parempi jäädä kokonaan töistä pois, niin tuet juoksisivat keskeytymättä eikä olisi tarvetta autollekaan. 

Ja edelleen ongelma on se, että tuloja "on", mutta ne eivät ole käytettävissä. Tältäkin päivältä hän saa päivärahaa, mutta ei ole mitään tietoa, milloin se on tilillä. Kaiken lisäksi tämän kuun tuloiksi on laskettu viime kuun tuloja, vaikka ne on toisaalta huomioitu myös viime kuun tuloksi. Tottahan näin ne tulot ovatkin jättimäiset, kun tuloiksi lasketaan rahat joita ei ole ja olemassaolevat rahatkin lasketaan kahteen kertaan. 

No auton korjaus ja katsastus ovat TIETENKIN menoja, joita ei hyväksytä toimeentulotuessa menoiksi. Hulluhan se on, joka luulee, että hyväksytään.

Vierailija
164/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on nykyään jotain arvotavaraa, josta voi pahimman tilanteen ollessa päällä luopua, että saa ylipäätänsä leipää pöytään. Jos miehellä on esimerkiksi auto, läppäri, pleikkari, tabletti, televisio tai jotain, mistä saisi jonkin verran valuuttaa,

Näiden arvo on nolla.

Panttilainaamosta saa hyvin rahaa kultakoruista. Tai ne voi myydä myös. Kultasepän liikkeet ostaa romukultaa, esim. parittomia korviksia tai rikkinäisiä koruja.  Olen just lähdössä kanittamaan koruja :). 

Vierailija
165/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on nykyään jotain arvotavaraa, josta voi pahimman tilanteen ollessa päällä luopua, että saa ylipäätänsä leipää pöytään. Jos miehellä on esimerkiksi auto, läppäri, pleikkari, tabletti, televisio tai jotain, mistä saisi jonkin verran valuuttaa,

Näiden arvo on nolla.

Panttilainaamot on keksitty. Varmasti saa kelloista, koruista ja teknisistä vempaimista kasaan hyvänkin kokonaissumman, kun vie tarpeeksi.

Vierailija
166/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden arvo on nolla.

Panttilainaamosta saa hyvin rahaa kultakoruista. Tai ne voi myydä myös. Kultasepän liikkeet ostaa romukultaa, esim. parittomia korviksia tai rikkinäisiä koruja.  Olen just lähdössä kanittamaan koruja :). 

No, hyvä niin, mutta tuossa ei puhuttu (kulta)koruista. Ainoastaan auto voi olla arvokas, mutta käsittääkseni tyypit on suht köyhiä, joten en usko sitäkään. Joku (vanha) pleikkari, joo, joopa joo.

Vierailija
167/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Ennen kuin sitä myönnetään, pitää olla päätös työttömyyskorvauksesta (hyväksytty/hylätty). Ongelma on, että ansiosidonnaisen hakemuksen käsittely liitossa vie aikaa, kenties pari kuukautta ja sitä enne rahaa ei saa mistään.

Neuvo tulee myöhään, mutta aina pitäisi olla parin kuukauden nettotulot säästössä. Näin opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla. Ja tämä siis ihan tismalleen AP:n miesystävän kaltaisen tilanteen pelastamiseksi.

AP:n tilanteessa tekisin seuraavaa. Ryhtyisin yksityiseski lainanantajaksi, eli lainaisin miehelle rahat. Mies maksaa sitten takaisin, kun päätös ansiosidonnaisesta tulee. Tukihan maksetaan takautuvasti, eli mies tulee saamaan näiltä kuukausilta tuen, vaikka hakemuksen käsittely kestääkin.

Teette asiasta viralliset paperit, niin velka on ihan ulosottokelpoinen, kuten mikä tahansa muukin velka. Siltä varalta, jos vaikka parisuhde päättyy, mies kieltäytyy maksamasta tai on antanut vääriä tietoja (ei saakaan ansiosidonnaista).

Niin. Tässähän on vain se ongelma, että eipä minullakaan liiemmin sitä rahaa ole ja muutamat viime kuukaudet nimenomaan ollaan kitkutettu niillä puskureilla, kun tuli eräs yllättävä meno. Ei siis ole niitä puskureita enää jäljellä. Siksi haettiinkin jo ennen lomautuksia toimeentulotukea. 

Siis mitä hlvettiä nyt taas? Onko tämä kommentoija ap?

Selitätkö meille, selvästi vähän hitaalla käyville, että miksi kenellekään pitäisi maksaa yhteiskunnan tukia (ja vieläpä nimenomaan sitä viimeisintä tuen muotoa) kun hakija on töissä ja saa palkkaa? Ei oman puskurirahaston käyttäminen tee kenestäkään varatonta eikä todellakaan oikeuta toimeentulotukeen. Vieläkö ihmettelet että tuli hylkäävä päätös? Päätös oli aivan oikea.

Oletko koskaan kuullut pienituloisuudesta? Kyllä monet työssäkäyvät saavat toimeentulotukea, jos palkka on pienempi kuin perusosa. Ehkä tätä on vaikeaa käsittää, jos itsellä on hyvä palkka. Itse esimerkiksi olen saanut bruttona muutaman kuukauden 800 euroa. Minkäslaisen puskurin sinä tuolla keräisit? 

Mutta nyt on kyseessä ap:n mies, joka ei ole ennen hakenut tt-tukea, eli ilmeisesti palkka on ollut kohtuullinen, ei pieni. 

Vierailija
168/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden arvo on nolla.

Panttilainaamot on keksitty. Varmasti saa kelloista, koruista ja teknisistä vempaimista kasaan hyvänkin kokonaissumman, kun vie tarpeeksi.

Ei (vanhoista) teknisista vempaimista saa mitään rahaa. Koruista ja kelloista ei ollut puhetta, mutta kellot on lähes aina arvottomia. Korut eivät myöskään ole yleensä kovin arvokkaita.

Vierailija
169/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko nähnyt päätökset ja tilinsaldon? Mies voi myös höynäyttää sua hyväuskoista.

Kyllä olen. Olen vääntänyt hänen kanssaan näistä asioista niin kauan ja nyt minulla on pankkitunnukset ja kaikki mahdolliset valtuudet hänen asiointiinsa, tulorekisterit, verohallinnot jne. Minä kun itse teen vähän saman tyylisiä asioita työkseni ja hän pyysi minua hoitamaan asiat. Mutta ei hitto, kun joka paikkaan yritetään huolella laittaa kaikki mahdolliset tiedot, niin aina siellä joku tieto menee väärin. Esimerkiksi tuossa sanoin, että lapsien elatusta ei lasketa hänen menokseen jollain logiikalla lainkaan. Hänen liiton jäsenmaksuja ei ole muka maksettu, vaikka ihan omin silmin olen nähnyt palkkakuitit, joissa ne on vähennetty.

Asumistukeen liittyen pyydettiin liitteeksi päätös ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tätä ei voitu toimittaa, koska päätöstä ei ole vielä tullut ja hakemuksesssa kerrottiin tämä. Päätöksen tultua kysyin, miten tässä menetellään, kun vaadittiin liitteeksi tätä päätöstä ja vastaus oli, että voi laittaa hakemuksen liitteeksi viestin, jossa pyydämme heidän tekemään tästä päivärahasta arviolaskelman asumistuen laskentaan. Tähän viestiin saimme vastaukseksi: mikäli päätöstä ei ole käytettävissä, voitte lähettää viestinä pyynnön, että päiväraha arvioidaan hakemukseen. Eli lähetimme heidän ohjeidensa mukaan pyynnön ja siihen tuli vastauksena viesti, jossa kerrottiin, että pitää lähettää pyyntö ja lähetimme sen saman pyynnön täsmälleen samanlaisena uudestaan. Eli ilmoitimme kolme kertaa, että sitä päätöstä ei ole ja pyysimme tekemään laskelman arvion perusteella.

Mitkä helvetin valtuudet? Kukaan ei tiedä kuka sen hakemuksen oikeasti näpyttelee, tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla. Eikä liiton jäsenmaksuilla ole mitään väliä, liitto ei teille mitään rahallista tukea ole antamassa vaan työttömyyskassa, eikä liittoon kuulumisella tai maksujen maksamisella ole mitään merkitystä kelalle.

Surkea yritys, oletkohan koskaan tehnyt päivääkään töitä.

Googlaa suomi.fi- valtuudet ja mene itse töihin. 

Pointti oli se ettei tuollaisella ole mitään yhteyttä tähän asiaan. Et tarvitse mitään valtuuksia täyttääksesi sos. tukihakemuksen toisen puolesta, ainoastaan pankkitunnukset, ja henkilön lupa olisi tietysti hyvä myös. Ja mikä tärkeämpää liitonjäsenyydellä ei ole mitään merkitystä työttömyyskorvausten kannalta joten vääntö maksuista ei vaikuta siihen onko ansiosidonnaiseen oikeutettu vai ei, kassan jäsenmaksu maksetaan kerran vuodessa.

Mitähän sinä nyt sössötät? Tuolla joku vihjasi, että mies pimittää jotain tulojaan minulta ja valehtelee ja siihen kerroin, että minulla on valtuudet, joilla pääsee mm tulorekisteriin. Tottakai se liittyy asiaan, jos näen miehen tulotiedot ja esim ne maksetut jäsenmaksut ja niiden tietojen perusteella olen mm arvioinut hänelle sitä ansiosidonnaisen määrää. Sinä lähdit nyt itkemään, ettei mitään tällaisia valtuuksia ole olemassakaan ja kehotit minua menemään töihin. Ei taida ainakaan sinulla olla töitä, jos et ole koskaan kuullut esim tulorekisteristä eikä liiton ja kelan päivärahalla sinusta ole mitään eroa. 

Tämä on kyllä ihan oma tulkintasi, virheellinen kuten tässä tukisähläyksessäkin. Kuten sanoin pointti oli se ettei noilla valtuuksilla ole merkitystä, turhaa sössötystä, kirjoitat yksinkertaisia asioita hirvittävän pitkästi. Ja puhuit siis valtuuksista asiointiinsa joka antaa kuvan valtuuksista kelan ja työkkärin kanssa asiointiin, mutta edelleen merkityksetöntä. En ole missään antanut ymmärtää etten ole kuullut tulorekisteristä tai että kuvittelisin kelan päivärahan ja ansiosidonnaisen olevan sama asia, jälkimmäiseen pikemminkin päinvastoin ja jälleen toistan itseäni: liitolta ei saa työttömyyskorvausta, ymmärrätkö? Ainoastaan työttömyyskassan jäsenmaksun suorittamisella on merkitystä ansiosidonnaisen maksun kannalta. Aivan turhaan siis jauhat että liiton jäsenmaksuissa jotain epäselvyyksiä.

Voi herranjumala. Sen liiton työttömyyskassa se nyt sattuu olemaan ja samoista jäsenmaksuista ne tilitetään. 

Mistä merkityksettömyydestä sinä nyt puhut? Näissä hakemuksissa käsitellään niin monenlaisia tietoja ja minä nyt satuin mainitsemaan yhtenä muiden joukossa nuo valtuudet. Ja sinä jäät inttämään niistä, että mitkä ihmeen valtuudet. Onhan siinä nyt olennaista myös se, miten pitkään te-keskuksella menee lausunnon antamisessa ja onko palkanlaskija ilmoittanut tietoja oikein.

Edelleen alun perin kerroin noista valtuuksista, kun joku sanoi, että mies valehtelee minulle. Sinä lähdit sönköttämään, miten yhteiset pankkitunnukset ovat laittomia ja ei ole mitään valtuuksia, joilla voi hoitaa toisten asioita. Jännä juttu, että minä olen tälläkin viikolla tehnyt kolmen ihmisen puolesta veroilmoitukset ja saanut niistä jopa rahaa, vaikka sehän on sinun mielestäsi laitonta käsitellä toisten tietoja. :D 

Sinä se valtuuksista intät, en minä. Missään en ole tehnyt ainuttakaan väitettä pankkitunnuksiin tai minkään laillisuuteen liittyen, enkä edelleenkään ole missään väittänyt ettei ole mitään valtuuksia. Sinulla on selkeästi vaikeuksia ymmärtää joko lukemaasi tai ylipäänsä suomen kieltä.

Liiton ja kassan jäsenmaksut ovat erikseen, ja kassa on se mihin pitää olla maksut ajallaan maksettuna jotta jäsenyys pysyy voimassa ja on oikeutettu ansiosidonnaiseen, tämä on ainoa asia josta minä olen inttänyt.

Vierailija
170/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden arvo on nolla.

No, hyvä niin, mutta tuossa ei puhuttu (kulta)koruista. Ainoastaan auto voi olla arvokas, mutta käsittääkseni tyypit on suht köyhiä, joten en usko sitäkään. Joku (vanha) pleikkari, joo, joopa joo.

Niin mä laitoinkin vähän niinkuin vinkiksi kaikille, jotka nyt miettii keinoja hankkia rahaa. Saattaa tulla se ahaa-elämys, että jossain laatikon pohjalla onkin jotain mummolta perittyjä koruja, Mulle kävi näin. Kanikonttoriin viemisessä hyvä juttu on se, että ne voi lunastaa takaisin, kun en kuitenkaan halua mummolta saatuja arvokkaita juttuja hävittää. 

Vierailija
171/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Ennen kuin sitä myönnetään, pitää olla päätös työttömyyskorvauksesta (hyväksytty/hylätty). Ongelma on, että ansiosidonnaisen hakemuksen käsittely liitossa vie aikaa, kenties pari kuukautta ja sitä enne rahaa ei saa mistään.

Neuvo tulee myöhään, mutta aina pitäisi olla parin kuukauden nettotulot säästössä. Näin opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla. Ja tämä siis ihan tismalleen AP:n miesystävän kaltaisen tilanteen pelastamiseksi.

AP:n tilanteessa tekisin seuraavaa. Ryhtyisin yksityiseski lainanantajaksi, eli lainaisin miehelle rahat. Mies maksaa sitten takaisin, kun päätös ansiosidonnaisesta tulee. Tukihan maksetaan takautuvasti, eli mies tulee saamaan näiltä kuukausilta tuen, vaikka hakemuksen käsittely kestääkin.

Teette asiasta viralliset paperit, niin velka on ihan ulosottokelpoinen, kuten mikä tahansa muukin velka. Siltä varalta, jos vaikka parisuhde päättyy, mies kieltäytyy maksamasta tai on antanut vääriä tietoja (ei saakaan ansiosidonnaista).

Niin. Tässähän on vain se ongelma, että eipä minullakaan liiemmin sitä rahaa ole ja muutamat viime kuukaudet nimenomaan ollaan kitkutettu niillä puskureilla, kun tuli eräs yllättävä meno. Ei siis ole niitä puskureita enää jäljellä. Siksi haettiinkin jo ennen lomautuksia toimeentulotukea. 

Siis mitä hlvettiä nyt taas? Onko tämä kommentoija ap?

Selitätkö meille, selvästi vähän hitaalla käyville, että miksi kenellekään pitäisi maksaa yhteiskunnan tukia (ja vieläpä nimenomaan sitä viimeisintä tuen muotoa) kun hakija on töissä ja saa palkkaa? Ei oman puskurirahaston käyttäminen tee kenestäkään varatonta eikä todellakaan oikeuta toimeentulotukeen. Vieläkö ihmettelet että tuli hylkäävä päätös? Päätös oli aivan oikea.

Oletko koskaan kuullut pienituloisuudesta? Kyllä monet työssäkäyvät saavat toimeentulotukea, jos palkka on pienempi kuin perusosa. Ehkä tätä on vaikeaa käsittää, jos itsellä on hyvä palkka. Itse esimerkiksi olen saanut bruttona muutaman kuukauden 800 euroa. Minkäslaisen puskurin sinä tuolla keräisit? 

Mutta nyt on kyseessä ap:n mies, joka ei ole ennen hakenut tt-tukea, eli ilmeisesti palkka on ollut kohtuullinen, ei pieni. 

Jo ap:n ekassa postauksessa:

Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet.

Vierailija
172/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja töissä ollessa kaikki tienatut rahathan on pitänyt heti tuhlata?

Kyllä minulla ainakin on puskuria pariksi vuodeksi.

Yksilö huolehtii itsestään, ei muut.

Vierailija
173/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden arvo on nolla.

Niin mä laitoinkin vähän niinkuin vinkiksi kaikille, jotka nyt miettii keinoja hankkia rahaa. Saattaa tulla se ahaa-elämys, että jossain laatikon pohjalla onkin jotain mummolta perittyjä koruja, Mulle kävi näin. Kanikonttoriin viemisessä hyvä juttu on se, että ne voi lunastaa takaisin, kun en kuitenkaan halua mummolta saatuja arvokkaita juttuja hävittää. 

Sun pitäis aikuisena naisena ymmärtää, ettei tällaisia onnenpotkuja satu paljon koskaan.

Vierailija
174/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja töissä ollessa kaikki tienatut rahathan on pitänyt heti tuhlata?

Kyllä minulla ainakin on puskuria pariksi vuodeksi.

Yksilö huolehtii itsestään, ei muut.

Varmaan kasvatat ruokasikin itse ja kehittelet kaikki tarvitsemasi lääkkeet itse.

Vierailija
175/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talouden tulot on 0e niin kyllä toimeentulotukea saa. Jos kuuluu liittoon niin kyllä sieltä saa rahaa, tosin käsittelyajat voivat olla nyt pidempiä mutta sille ajalle voidaan myöntää toimeentulotukea ja ottaa sitten takautuvasti pois liitonrahoista kun se päätös on tehty.

Karenssin saa jos itse irtisanoutuu jolloin ne karenssipäivät otetaan pois liiton rahoista. Tässäkin tilanteessa jos liitonrahat jää alle minimin niin voi saada toimeentulotukea paikkaamaan ja täydentämään sitä liiton rahaa.

Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa.

Sitten voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta eli ei Kelalta jos tilanne äityy jotenkin sellaiseksi ettei kertakaikkiaan mistään muualta rahaa saa ja vuokra on maksettava. Yleensä tuo on kertaluontoinen. Tällöin yhteys kunnan tai kaupungin omaan sosiaalitoimeen...

Ei saa. Joka ei ole sitä paperisotaa kokenut, ei ymmärrä. Kerroin jo edellä omasta kokemuksestani, mutta esimerkkinä siitä, miten hankalaksi asioita tehdään niille, jotka ovat yrittäneet ensin itse pitää elämänsä kuosissa, vielä pari kokemusta:

Aikuinen, tilapäisesti luonani asuva lapseni jäi työttömäksi, kun minulla oli asiantuntijapalvelua tarjoava toiminimi. Aikuinen lapseni oli käynyt ammattikoulun. Meidän piti tehdä TE-toimistolle selvitys siitä, etten varmasti pysty työllistämään häntä omaan yritykseeni. Asian käsittely vei muutaman viikon, joiden aikana hän ei tietenkään saanut tukia.

Joitakin vuosia myöhemmin minut lomautettiin. Entinen työnantajani oli uupunut eikä jaksanut toimittaa tarvittavia papereita, joten käsittely viivästyi. Kun ne oli toimitettu, te-toimisto takertui siihen, että minulla oli luottamustehtävä, johon käytin 1-8 tuntia aikaa kuukaudessa ja joka ei estänyt kokopäivätyön vastaanottamista. Asian käsittely kesti muutaman viikon. Kolmas tyhmyys oli se, että menin kertomaan opiskelevani sivutoimisesti tutkintoa ko. työnantajan suosituksesta. Koska työt olivat kuitenkin loppumassa, olin valmis jättämään opinnot, mutta tätäkin asiaa piti käsitellä useampi viikko.

Loppujen lopuksi sain ensimmäisen työttömyysetuuden viisi kuukautta sen jälkeen, kun minut oli lomautettu. Sinä aikana ei sentin hyrrää tukia mistään. Onneksi oli säästöjä ja ennen kaikkea onneksi työllistyin uuteen paikkaan 1.5 kuukauden kuluttua.

Ei tämä hyvinvointivaltio toimi niin, että ihminen ilmoittaa ettei hänellä ole rahaa ja sitten saa sitä. Kyllä lukemattomat ihmiset putoavat turvaverkon läpi, vaikka itse ovat yrittäneet asiansa hoitaa.

Mitä tukia sun olis pitänyt saada kun sulla kerta oli riittävästi säästössä monen kuukauden kuluihin? Työmarkkinatuki maksetaan takautuvasti joten oletkin saanut aikamoisen potin siinä työllistymisen kynnyksellä.

Ja jos tosiaan kesti 5 kuukautta niin olet itse hidastellut selvitysten jättämisen kanssa.

Ansiosidonnaista. Siihen ei vaikuta, vaikka olisi miljoonaomaisuus. En vaivaudu edes vastaamaan muuhun, koska kerroin jo, miksi käsittely viivästyi.

Ansiosidonnaista ei haeta sossusta taikka kelasta. Aloitit valheesi vastaamalla "ei saa" kun joku sanoi "Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa". Väitit että sinulla on kokemusta asiasta mutta olitkin ansiosidonnaista vailla ja istuit mittavien säästöjen päällä. Työttömänä opiskelu laittaa sinut hankalaan asemaan työttömyystittelin suhteen ja jotta olet oikeutettu ansiosidonnaiseen on sinun oltava te-toimiston mielestä työtön. Edelleen kuitenkin sait työllistymisesi kynnyksellä suuren summan rahaa eli käytit säästöjäsi elämiseen ja sait ne muutaman kuukauden jälkeen takaisin. Mitään kokemusta sinulla ei ole ketjun aiheena olevasta asiasta.

Voi jeesusmaaria, en muuta sano. On se kiva tietää, että minulla oli aikoinaan mittavat säästöt. Itse en sitä tiennytkään. Sen verran oli, että pärjäsin koska sain 1,5 kuukaudessa uuden työpaikan. Jos en olisi saanut niin kusessa olisin ollut.

Mutta olkoon, ei näitä keskusteluja pysty käymään, kun muut kirjoittajat tietävät jopa mittavista säästöistä joista en itsekään ollut tietoinen. Mahdatko tietää, missä ne ovat nyt, kyllä minä ne edelleen mielelläni hyödyntäisin.

Ja mitä tulee tt-tukeen niin kirjoitin siitä aiemmassa kommentissani, joka liittyi yritystoiminnan päätteeksi saamaani karenssiin. Viittasin kyllä siihen.

Nyt vaihdan mieluummin vapaalle kuin väännän rautalangasta. Tsemppiä, ap.

Juuri sanoit ettet viiteen kuukauteen saanut tukia mistää, tästä saa kuvan että olit 5 kk + 1,5 kk työttömänä. Jos olitkin vain 1,5 kk työttömänä niin eihän sinun sen jälkeen olisi pitänytkään mitään saada. Edelleen väitit oman kokemuksesi olevan hyvä esimerkki siitä kuinka työmarkkina- ja tt-tukea ei saa vaikka olisi varaton ja työtön kun halusitkin ansiosidonnaista ja sinulla oli säästöjä.

Ja mm. tt-tuesta puhut juuri tuossa kommentissa johon vastasin, jossa kiistit ettäkö tukea saisi jos tarvitsee, siitä vain lukemaan.

Vierailija
176/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuun alussa on tiliiä ollu rahaa. Se on syy.

Tilit on oltava TYHJÄT! piste. Kaikki sukanvarteen. pois tilelitä heti kun sinne tulee.

Ja, mulle tehtiin tuo sama kielteinen päätös kun odotin työmarkkinatukipäätöstä, ettei annettu toimeentulotukea odotusaikana, mutta soitin sinne, ja  ymmärsin sanoa TAIKASANAT: "VAADIN ENNAKKONA ODOTETTAVISSA OLEVAA TULOA VASTAAN", niin johan aukesi ovet. ELi se on LAINAA; JOKA PERITÄÄN POIS työttömyyskorvauksesta joten älkä kuvitelkokaan rikastuvanne silleen sit myöhemmin, mut jää eloon sillä.

ELi, ne tosiaan koettelee tyhmiä , uusia hakijoita, ja tekee tahallaan ekaksi ton kielteisen päätöksen ja kattoo moniko vaatii kiirellisen tarkastuslaskelman, ja VAATII ennakkoon sen totun.

Tämmöstä se on, kun äänestitte kokoomusta ja Sipilää. ;Lähettäkää Orvolle ja Sipilälle kiitoskortit.

Kelassa tosiaan metkut osataan. Oon jo kauan sitten oppinu nää salat.

Vierailija
177/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuun alussa on tiliiä ollu rahaa. Se on syy.

Tilit on oltava TYHJÄT! piste. Kaikki sukanvarteen. pois tilelitä heti kun sinne tulee.

Ja, mulle tehtiin tuo sama kielteinen päätös kun odotin työmarkkinatukipäätöstä, ettei annettu toimeentulotukea odotusaikana, mutta soitin sinne, ja  ymmärsin sanoa TAIKASANAT: "VAADIN ENNAKKONA ODOTETTAVISSA OLEVAA TULOA VASTAAN", niin johan aukesi ovet. ELi se on LAINAA; JOKA PERITÄÄN POIS työttömyyskorvauksesta joten älkä kuvitelkokaan rikastuvanne silleen sit myöhemmin, mut jää eloon sillä.

ELi, ne tosiaan koettelee tyhmiä , uusia hakijoita, ja tekee tahallaan ekaksi ton kielteisen päätöksen ja kattoo moniko vaatii kiirellisen tarkastuslaskelman, ja VAATII ennakkoon sen totun.

Tämmöstä se on, kun äänestitte kokoomusta ja Sipilää. ;Lähettäkää Orvolle ja Sipilälle kiitoskortit.

Kelassa tosiaan metkut osataan. Oon jo kauan sitten oppinu nää salat.

Höpsistä. Ap:ta ei tässä ole metkutettu, vaan hän on ihan ehdoin tahdoin halunnut ilmoitella ansiosidonnaisen, josta ei ole vielä päätöstä ja jota ei ole tullut, tuloksi miehelle. 

Vierailija
178/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talouden tulot on 0e niin kyllä toimeentulotukea saa. Jos kuuluu liittoon niin kyllä sieltä saa rahaa, tosin käsittelyajat voivat olla nyt pidempiä mutta sille ajalle voidaan myöntää toimeentulotukea ja ottaa sitten takautuvasti pois liitonrahoista kun se päätös on tehty.

Karenssin saa jos itse irtisanoutuu jolloin ne karenssipäivät otetaan pois liiton rahoista. Tässäkin tilanteessa jos liitonrahat jää alle minimin niin voi saada toimeentulotukea paikkaamaan ja täydentämään sitä liiton rahaa.

Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa.

Sitten voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta eli ei Kelalta jos tilanne äityy jotenkin sellaiseksi ettei kertakaikkiaan mistään muualta rahaa saa ja vuokra on maksettava. Yleensä tuo on kertaluontoinen. Tällöin yhteys kunnan tai kaupungin omaan sosiaalitoimeen...

Ei ole noin yksinkertaista. Jos ollut edellisessä kuussa tuloja/rahansiirtoja tilille, ei välttämättä makseta toimeentuloa seuraavalle kuulle.

Ja eikös avopuolison tulot vaikuta myöskin. Näissä lakipykälissä on aukkoja valitettavasti.

Vierailija
179/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Joka ei ole sitä paperisotaa kokenut, ei ymmärrä. Kerroin jo edellä omasta kokemuksestani, mutta esimerkkinä siitä, miten hankalaksi asioita tehdään niille, jotka ovat yrittäneet ensin itse pitää elämänsä kuosissa, vielä pari kokemusta:

Aikuinen, tilapäisesti luonani asuva lapseni jäi työttömäksi, kun minulla oli asiantuntijapalvelua tarjoava toiminimi. Aikuinen lapseni oli käynyt ammattikoulun. Meidän piti tehdä TE-toimistolle selvitys siitä, etten varmasti pysty työllistämään häntä omaan yritykseeni. Asian käsittely vei muutaman viikon, joiden aikana hän ei tietenkään saanut tukia.

Joitakin vuosia myöhemmin minut lomautettiin. Entinen työnantajani oli uupunut eikä jaksanut toimittaa tarvittavia papereita, joten käsittely viivästyi. Kun ne oli toimitettu, te-toimisto takertui siihen, että minulla oli luottamustehtävä, johon käytin 1-8 tuntia aikaa kuukaudessa ja joka ei estänyt kokopäivätyön vastaanottamista. Asian käsittely kesti muutaman viikon. Kolmas tyhmyys oli se, että menin kertomaan opiskelevani sivutoimisesti tutkintoa ko. työnantajan suosituksesta. Koska työt olivat kuitenkin loppumassa, olin valmis jättämään opinnot, mutta tätäkin asiaa piti käsitellä useampi viikko.

Loppujen lopuksi sain ensimmäisen työttömyysetuuden viisi kuukautta sen jälkeen, kun minut oli lomautettu. Sinä aikana ei sentin hyrrää tukia mistään. Onneksi oli säästöjä ja ennen kaikkea onneksi työllistyin uuteen paikkaan 1.5 kuukauden kuluttua.

Ei tämä hyvinvointivaltio toimi niin, että ihminen ilmoittaa ettei hänellä ole rahaa ja sitten saa sitä. Kyllä lukemattomat ihmiset putoavat turvaverkon läpi, vaikka itse ovat yrittäneet asiansa hoitaa.

Se on juuri noin, ettei rahaa vain saa jos sitä tarttee. Palstalaiset eivät tuota tajua, moni luulee, että sossusta saa rahaa miten vaan.

Ei tuo kirjoittaja puhunutkaan sossusta vaan ansiosidonnaisesta, kassalla saattaa tosiaan kestää hetki mutta kelaan tai sossuun tämä ei liity mitenkään. Lisäksi hänellä oli riittävästi säästöjä elättääkseen itsensä joten tt-tukeen ei olisi ollut oikeutettukaan.

Vierailija
180/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia sun olis pitänyt saada kun sulla kerta oli riittävästi säästössä monen kuukauden kuluihin? Työmarkkinatuki maksetaan takautuvasti joten oletkin saanut aikamoisen potin siinä työllistymisen kynnyksellä.

Ja jos tosiaan kesti 5 kuukautta niin olet itse hidastellut selvitysten jättämisen kanssa.

Ansiosidonnaista. Siihen ei vaikuta, vaikka olisi miljoonaomaisuus. En vaivaudu edes vastaamaan muuhun, koska kerroin jo, miksi käsittely viivästyi.

Ansiosidonnaista ei haeta sossusta taikka kelasta. Aloitit valheesi vastaamalla "ei saa" kun joku sanoi "Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa". Väitit että sinulla on kokemusta asiasta mutta olitkin ansiosidonnaista vailla ja istuit mittavien säästöjen päällä. Työttömänä opiskelu laittaa sinut hankalaan asemaan työttömyystittelin suhteen ja jotta olet oikeutettu ansiosidonnaiseen on sinun oltava te-toimiston mielestä työtön. Edelleen kuitenkin sait työllistymisesi kynnyksellä suuren summan rahaa eli käytit säästöjäsi elämiseen ja sait ne muutaman kuukauden jälkeen takaisin. Mitään kokemusta sinulla ei ole ketjun aiheena olevasta asiasta.

Voi jeesusmaaria, en muuta sano. On se kiva tietää, että minulla oli aikoinaan mittavat säästöt. Itse en sitä tiennytkään. Sen verran oli, että pärjäsin koska sain 1,5 kuukaudessa uuden työpaikan. Jos en olisi saanut niin kusessa olisin ollut.

Mutta olkoon, ei näitä keskusteluja pysty käymään, kun muut kirjoittajat tietävät jopa mittavista säästöistä joista en itsekään ollut tietoinen. Mahdatko tietää, missä ne ovat nyt, kyllä minä ne edelleen mielelläni hyödyntäisin.

Ja mitä tulee tt-tukeen niin kirjoitin siitä aiemmassa kommentissani, joka liittyi yritystoiminnan päätteeksi saamaani karenssiin. Viittasin kyllä siihen.

Nyt vaihdan mieluummin vapaalle kuin väännän rautalangasta. Tsemppiä, ap.

Juuri sanoit ettet viiteen kuukauteen saanut tukia mistää, tästä saa kuvan että olit 5 kk + 1,5 kk työttömänä. Jos olitkin vain 1,5 kk työttömänä niin eihän sinun sen jälkeen olisi pitänytkään mitään saada. Edelleen väitit oman kokemuksesi olevan hyvä esimerkki siitä kuinka työmarkkina- ja tt-tukea ei saa vaikka olisi varaton ja työtön kun halusitkin ansiosidonnaista ja sinulla oli säästöjä.

Ja mm. tt-tuesta puhut juuri tuossa kommentissa johon vastasin, jossa kiistit ettäkö tukea saisi jos tarvitsee, siitä vain lukemaan.

Jotkut ei vaan ymmärrä lukemaansa 😂.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän