Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalituet, voiko olla totta!?

Vierailija
30.04.2020 |

En ole koskaan aiemmin hakenut toimeentulotukia ja nyt tuli vastaan tilanne, että miesystävä joutui lomautetuksi. Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet. Nämä hakemukset hylättiin ja kitkuteltiin siinä uskossa, että pikkuhiljaa tilanne paranee. Sitten tuli töistä lomautus. Ja nyt ei ole säästöjä, mutta eipä saa mitään tukeakaan yhtään mistään. Ei tule liitosta, ei tule asumistukea, ei tule palkkaa, ei tule toimeentulotukea, ei perustukea eikä täydentävää. Millä ihmeellä ihmisen pitäisi siis tulla toimeen, kun mistään ei rahaa tule, mutta päätöksien mukaan rahaa on kuin roskaa?!

Oikeasti suututtaa niin paljon!!! Minä olen maksanut hänen elämistään nyt tässä sen jälkeen, kun palkka oli käytetty. Emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa eikä meillä ole lapsia, mutta jostain syystä olen ainoa taho, josta hän nyt saa rahaa. Mitä helvettiä oikeasti?! Miten voi mennä näin!!

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa milloin miehelle on maksettu maaliskuun palkka. Jos se on ollut maaliskuun lopussa, niin senhän pitää riittää huhtikuun menoihin ja ilmeisesti laskennallisesti toukokuunkin menoihin.

Itse olen pisimmillään joutunut odottamaan ansiosidonnaista päivärahaa kolme kuukautta viimeisen työpäivän jälkeen. Tuet maksetaan aina jälkikäteen ja siihen on sopeuduttava. Jos on tottunut siihen, että palkka tulee tilille aina tiettynä päivänä, niin onhan se järkytys huomata ettei se tukien kanssa menekään niin.

En tule koskaan liittymään kassaan. Se muutama euro ansiosidonnaista ei ole sen arvoista, että työkkärin ja Kelan lisäksi sotkisin omiin asioihini vielä kassan.

Vierailija
142/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5.

Odotan, että kohta tarinassa tulee käänne, että rahaa on saatu, "mutta liian vähän". Ja taas päästään vihapuhumaan työttömistä ja köyhistä, joka olikin ketjun tarkoitus!

Ja missähän tässä muka vihapuhutaan työttömistä ja köyhistä. Ei missään. Ap tuki miestä! Miksi noin ilkeä ja valheellinen viesti sinulta.

Mitä ihmeen ilkeä ja valheellinen? Jo viesti 38 oli:

"aloitus ilmiannettu asiattomana. menkää töihin!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että Suomessa on tällä hetkellä aika monta AP:n kaltaista henkilöä, jotka ovat näiden asioiden kanssa ensimmäistä kertaa tekemisissä. Kyllä tumpulointi on siinä mielessä ihan ymmärrettävää.

Peruskoulussa opettaja joskus sanoi, että työttömyysjaksot yleensä liittyvät juuri talouden suhdannevaihteluihin. Silloin tuen hakija ei ole hakemuksensa kanssa koskaan yksin, vaan on paljon muitakin hakijoita. Kassat ruuhkautuvat, eli käsittely kestää. En nyt tiedä, mikä oli tuo apn mainitsema yllättävä meno, joka söi puskurit ja kuinka pakollinen se oli. Mutta näistä tilanteista tietysti oppii ja toivotaan, että seuraavassa lamassa turvapuskuri on suurempi, eikä sitä rahaa käytetä mihinkään muuhun.

Ehkä kuulostan rasittavalta, mutta en edelleenkään nyt itse kyllä myönnä minkäänlaista tumpulointia. Juu, miehellä kyllä on ollut liian huoletonta rahankäyttöä tulotasoon nähden, mutta sehän ei ole minun syyni, ettei hänellä ole nyt niin isoa puskuria. Mutta hyvä, jos jotkut nyt kuitenkin ymmärsivät pointtini siinä, että nyt ei ole kyse siitä, että olisin vaatimassa tukia enemmän kuin olisi oikeus, vaan ongelma on tämä viive, jonka ajalta pitäisi ilmeisesti lopettaa syöminen. 

Vierailija
144/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoo että pitää elää tyhjän päällä ennen kuin ansiosidonnainen tulee. Toimeentulotukea voidaan myöntää tulevaa etuutta/korvausta (työttömyyskorvausta, vanhempainrahaa tms) vastaan, eli annetaan se tt-tuki ja Kela perii sitten itselleen nuo työkkärikorvaukset kun ne ovat tulossa kuukausia myöhemmin.

Eli ap, ilman tarkkaa laskelmaa osaan sanoa ohjeeksi: Ilmoita heti Kelaan että toimit väärin ilmottaessasi ansiosidonnaisen tuloksi, sillä se ei ole käytettävissä vielä moneen kuukauteen vaan vasta käsittelyssä ja siellä on pitkä jono. Ja että voivatko myöntää tt-tukea tulevaa ansiosidonnaista vastaan eli perivät sen sitten itselleen jos nyt antavat tt-tukea. Jos et pääse puhelimella läpi, niin laita Kelaan viesti asiointipalvelun Viestit-osion kautta, aiheena toimeentulotuki, siihen pitäisi heidän reagoida 7 päivän kuluessa.

Vierailija
145/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Ennen kuin sitä myönnetään, pitää olla päätös työttömyyskorvauksesta (hyväksytty/hylätty). Ongelma on, että ansiosidonnaisen hakemuksen käsittely liitossa vie aikaa, kenties pari kuukautta ja sitä enne rahaa ei saa mistään.

Neuvo tulee myöhään, mutta aina pitäisi olla parin kuukauden nettotulot säästössä. Näin opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla. Ja tämä siis ihan tismalleen AP:n miesystävän kaltaisen tilanteen pelastamiseksi.

AP:n tilanteessa tekisin seuraavaa. Ryhtyisin yksityiseski lainanantajaksi, eli lainaisin miehelle rahat. Mies maksaa sitten takaisin, kun päätös ansiosidonnaisesta tulee. Tukihan maksetaan takautuvasti, eli mies tulee saamaan näiltä kuukausilta tuen, vaikka hakemuksen käsittely kestääkin.

Teette asiasta viralliset paperit, niin velka on ihan ulosottokelpoinen, kuten mikä tahansa muukin velka. Siltä varalta, jos vaikka parisuhde päättyy, mies kieltäytyy maksamasta tai on antanut vääriä tietoja (ei saakaan ansiosidonnaista).

Niin. Tässähän on vain se ongelma, että eipä minullakaan liiemmin sitä rahaa ole ja muutamat viime kuukaudet nimenomaan ollaan kitkutettu niillä puskureilla, kun tuli eräs yllättävä meno. Ei siis ole niitä puskureita enää jäljellä. Siksi haettiinkin jo ennen lomautuksia toimeentulotukea. 

Siis mitä hlvettiä nyt taas? Onko tämä kommentoija ap?

Selitätkö meille, selvästi vähän hitaalla käyville, että miksi kenellekään pitäisi maksaa yhteiskunnan tukia (ja vieläpä nimenomaan sitä viimeisintä tuen muotoa) kun hakija on töissä ja saa palkkaa? Ei oman puskurirahaston käyttäminen tee kenestäkään varatonta eikä todellakaan oikeuta toimeentulotukeen. Vieläkö ihmettelet että tuli hylkäävä päätös? Päätös oli aivan oikea.

Luepa aloitus huolella, vai etkö vain ymmärtänyt lukemaasi. Ehkäpä ap:n miesystävän palkka ei ole riittänyt asumiseen yms. kuluihin ennen lomautustakaan. Ap:n puskurirahasto ei liity miesystävän tukiin.

Vierailija
146/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena, mutta miksi hoidat aikuisen miehen raha-asioita? Oikeasti? Auttaminen on ok, mutta että sä toisen puolesta asiat HOIDAT, haloo? Toisen ihmisen pankkitunnusten hallussapitokaan kun ei ole ihan laillista toimintaa...

No enhän minä nyt ihan kaikkea hoidakaan, kyllä hän ihan itse niitä hakemuksia tekee. Ei yhteisissä pankkitunnuksissa ja valtuuksien antamisessa ole mitään laitonta. Minä nyt satun ammattini puolesta tietämään enemmän esimerkiksi verotuksesta ja tulorekisteristä, joten siksi olen saanut valtuudet häneltä näihin.

Ei ole olemassakaan mitään YHTEISIÄ pankkitunnuksia...

T:pankkilainen

Vierailija
147/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain rahaa/säästöjä/omaisuutta hänellä on pakko olla jos ei toimeentulotukeakaan saa. Sinä vaan et ole saanut sitä nähtäväksesi. Kelahan saa mm.verotustiedot.

Sua nyt kusetetaan 6-0.

Jos jotain maksat, tee velkakirja kaikesta. Muuten et tod.näk.tule rahojasi saamaan takaisin.

No on se jännä juttu, että hänellä on omaisuutta, säästöjä tai rahaa, jota ei näy missään niissä liitteissä, joita niihin hakemuksiin on liitetty. Jännä juttu, että missään hakemuksissa ja päätöksissäkään ei mitään näy. 

Myönnän, että olen raivoissani kirjoittanut vähän sekavasti ja monilla on tainnut mennä pari asiaa ohi. Eli mies kyllä "saa" ansiosidonnaista, mutta käsittelyssä on mennyt todella pitkään ja kuvittelin, että asumistukea ja toimeentulotukea saa siltä ajalta, kun oikeasti mistään ei rahaa tule. Olen siis kuvitellut, että noissa lasketaan ne todelliset tilille kilahtavat rahat eikä sellaisia, joita odotetaan joskus kuukausien päästä ehkä saatavaksi. Nämä kuukaudet pitää kuitenkin saada ostettua ruokaa ja maksaa sitä vuokraakin. 

Juuei, ei todellakaan saa mitään tukia ilman selvityksiä ja pitkällä toimitusajalla. Kurjaa sille hakijalle, jolla voi olla todellinen hätä, mutta näin tämä byrokraattinen systeemi toimii. Veronmaksajina meidän kaikkien etu että jokainen keissi tutkitaan eikä rahoja syydetä parhaan stoorin keksineelle.

Jos miesystävä elää kädestä suuhun eli kaikki menee mitä tulee niin nyt on aika opetella uusia tapoja. Pienistäkin tuloista voi säästää edes pienen puskurirahaston niin ei muutamasta viikosta mene muuten työssäkäyvällä talous ihan kuralle. Asiat voi hoitaa kuntoon ajallaan (kuten ne tapaamissopimukset) niin ei tule sitten kaikki kerralla eteen.

Ap:n aggressiivisesta ja epämiellyttävästä tavasta kommentoida ei saa kovin vakuuttavaa kuvaa hänen kyvystään hoitaa monimutkaisia asioita. Joku jo sanoikin, että asioita voi olla astetta haasteellisempaa hoitaa jos jokainen vastapuoli on vihollinen ja aina väärässä.  Ja nyt on paljon ihmisiä hakemassa samoja tukia vähän eri lähtökohdista, selväähän se että kestää ja saattaa tulla virheitä.

Tiedän ihan tarkkaan miten tää kuvio toimii, hylkääviä päätöksiä jne. tulee  jos siittä etät unohtaa ruksata jonkun kohdan. Vinkki, joskus on yksinkertaisempaa tehdä alusta alkaen uusi sopimus kuin yrittää selvitellä kertaalleen metsään mennyttä hakemusta. 

Juu, varmasti tässä tunnekuohussa vaikutan todella sekavalta ihmiseltä ja on varmaankin vaikeaa uskoa, että teen työkseni asioita, jotka vaativat suurta tarkkuutta ja olen mielestäni siinä tosi hyvä. En nyt ehkä tässä pysty mitenkään todistamaan, miten monta asiaa tässä on nyt mennyt pieleen jonkun toisten mokien takia. 1) palkanlaskennan pidättämää jäsenmaksua ei näy liiton tiedoissa 2) jouduimme pyytämään asumistukea varten kolme kertaa, että tekisivät päätöksen arviolaskelman perusteella, kun liiton päätöstä ei ole tullut 3) mies sai selvityspyynnön yritystoiminnasta, vaikka ei ole koskaan edes suunnitellut yrityksen perustamista 4) miehellä on 2 lasta, jotka eivät näy missään laskelmassa, vaikka heidät on hakemukseen syntymäaikoineen päivineen merkitty ja lisäksi liitetty vanhempien välinen sopimus sen kuukauden luonapidosta (kuten kela itse ohjeisti tekemään). Mutta kai nämä kaikki ovat sitten vain minun virheitäni, kun palsta niin päättää.. 

Tilittääkö miehen työnantaja ay-jäsenmaksut kolmen kuukauden välein eteenpäin vai miten? Oletteko tarkistaneet summat kirjautumalla työttömyyskassan sivuille? Näissä hakemuksissa ei omilla merkinnöillä ole aina merkitystä vaan jokaisesta kannattaa laittaa päätös. Jos lapsia ei ole huomioitu, niin pyydä miestä hankkimaan oma virkatodistus joko seurakunnalta tai maistraatista.

Summia ei muistaakseni näkynyt työttömyyskassan sivuilla. Siellä näkyi vain päivämäärät, mistä lähtien uusi työnantaja ne tilittää. Tämä asia selvisi ilmeisesti kuitenkin äsken, kun mies soitti liittoon ja palkanlaskentaan. En vain ymmärrä, miksi tällaisenkin perään siellä kysellään, kun itse ei sille asialle mitään voinut tehdä. Ja käsittely tällaisenkin takia pitkittyy. 

Päätöstä ei voi laittaa hakemukseen, jos sitä ei määräpäivään mennessä tule. Tähän nimenomaan kysyin neuvoa kelalta ja sieltä sanottiin, että pitää lähettää viestinä pyyntö arviolaskennasta. Tämä tehtiin siis kaksi kertaa sen lisäksi, että ensimmäiseen hakemukseen liitetietoihin kirjattiin se oma arvio ja siinäkin jo kerrottiin, että päätöstä ei vielä ole. Olen monessa kohdassa kysynyt neuvoja ja on luettu ohjeita ja yritetty tehdä kaikki huolella, mutta siitä huolimatta aina jotain menee pieleen. Joo, tiedän kuulostaa lapselliselta marinalta, mutta eikö teitä oikeasti suututtaisi, kun olet tehnyt kaiken ihan oikein ja silti mitään ei tapahdu. 

Vierailija
148/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena, mutta miksi hoidat aikuisen miehen raha-asioita? Oikeasti? Auttaminen on ok, mutta että sä toisen puolesta asiat HOIDAT, haloo? Toisen ihmisen pankkitunnusten hallussapitokaan kun ei ole ihan laillista toimintaa...

No enhän minä nyt ihan kaikkea hoidakaan, kyllä hän ihan itse niitä hakemuksia tekee. Ei yhteisissä pankkitunnuksissa ja valtuuksien antamisessa ole mitään laitonta. Minä nyt satun ammattini puolesta tietämään enemmän esimerkiksi verotuksesta ja tulorekisteristä, joten siksi olen saanut valtuudet häneltä näihin.

Ei ole olemassakaan mitään YHTEISIÄ pankkitunnuksia...

T:pankkilainen

No anteeksi, käyttöoikeudet. Kai sinä sentään tiedät, mitä on suomi.fi- tai katso-valtuudet? Vai onko pankkilainen kuullut niistäkään? 

Vierailija
149/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tuossa yhtälössä nyt mättää. Toimeentulotukea saa, jos tuloja ei ole. Jos on ennen lomautusta saanut palkan, niin se lasketaan, miksi ajaksi sen olisi pitänyt riittää. 

Pakollisia menoja ovat asuminen ja terveydenhuoltomenot ja niiden jälkeen muuhun elämiseen pitäisi jäädä 502, 21e/kk (toimeentulotuen perusosa). Jos asumismenot (rajat ovat paikkauntakohtaisia) on liian isot, ne pitää ylimenevältä osin myös maksaa tuosta perusosasta.

On kyllä ihmisiä, joiden menoissa on paljon sellaista, mitä ei toimeentulotuessa hyväksytä menoksi tai siis ne pitäisi kattaa perusosalla (auton kulut, lehtitilaukset, lainanlyhennykset ym.). Joillain ihmisillä aika suuri osa menoista on tuollaisia ja silloin voi käydä niin, että ei saa mitään. Siinä sitten itketään, että paha paha sossu, mutta tosiasia on, että omat kulut on vaan liian suuret.

Vierailija
150/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa myös Kysy Kelasta -palstalle kattava selitys ongelmasta, antavat siellä lisäohjeet miten toimia vaikkei voi päätöksiä tehdä.

Kela on nyt ruuhkautunut enemmän kuin yleensä eli kaikkia mahdollisia kanavia pitkin ja nopeasti virheellisen päätöksen saatuaan viestiä joissa selittää kattavasti tilanteen. Toimeentulotukipäätöksen tarkastusta voi tosiaan pyytää siellä nettipalvelun Viestit-osion kautta suoraan. Laita mukaan lainaukset päätöksestä jotka ovat virheellisiä ja korjaa tiedot.

Vierailija
151/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on moni yrittänyt auttaa ja on kerrottu, mitä olet tehnyt väärin ja mitä nyt pitäisi tehdä.

Miehen hoitamana nuo jäsenmaksutkin selvisivät näköjään parilla puhelulla, joten anna sen miehen itse hoitaa muutkin asiansa! Keskity sinä tuohon heikkopäiseen mouhottamiseen ja omaan virheettömyyteesi.

Vierailija
152/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin tuossa yhtälössä nyt mättää. Toimeentulotukea saa, jos tuloja ei ole. Jos on ennen lomautusta saanut palkan, niin se lasketaan, miksi ajaksi sen olisi pitänyt riittää. 

Pakollisia menoja ovat asuminen ja terveydenhuoltomenot ja niiden jälkeen muuhun elämiseen pitäisi jäädä 502, 21e/kk (toimeentulotuen perusosa). Jos asumismenot (rajat ovat paikkauntakohtaisia) on liian isot, ne pitää ylimenevältä osin myös maksaa tuosta perusosasta.

On kyllä ihmisiä, joiden menoissa on paljon sellaista, mitä ei toimeentulotuessa hyväksytä menoksi tai siis ne pitäisi kattaa perusosalla (auton kulut, lehtitilaukset, lainanlyhennykset ym.). Joillain ihmisillä aika suuri osa menoista on tuollaisia ja silloin voi käydä niin, että ei saa mitään. Siinä sitten itketään, että paha paha sossu, mutta tosiasia on, että omat kulut on vaan liian suuret.

Lehtitilauksia ja lainanlyhennyksiä ei ole. Sen sijaan on ollut lasten elatusmaksut, jäännösvero, auton korjaus ja katsastus. Auto on töiden takia välttämätön, koska julkiset eivät kulje. Nyt lomautuksen aikana sitä ei tietenkään tarvita, mutta eipä hyväksytty menoksi työssäkäyntiaikanakaan. Mutta olisihan se tosiaan parempi jäädä kokonaan töistä pois, niin tuet juoksisivat keskeytymättä eikä olisi tarvetta autollekaan. 

Ja edelleen ongelma on se, että tuloja "on", mutta ne eivät ole käytettävissä. Tältäkin päivältä hän saa päivärahaa, mutta ei ole mitään tietoa, milloin se on tilillä. Kaiken lisäksi tämän kuun tuloiksi on laskettu viime kuun tuloja, vaikka ne on toisaalta huomioitu myös viime kuun tuloksi. Tottahan näin ne tulot ovatkin jättimäiset, kun tuloiksi lasketaan rahat joita ei ole ja olemassaolevat rahatkin lasketaan kahteen kertaan. 

Vierailija
153/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on moni yrittänyt auttaa ja on kerrottu, mitä olet tehnyt väärin ja mitä nyt pitäisi tehdä.

Miehen hoitamana nuo jäsenmaksutkin selvisivät näköjään parilla puhelulla, joten anna sen miehen itse hoitaa muutkin asiansa! Keskity sinä tuohon heikkopäiseen mouhottamiseen ja omaan virheettömyyteesi.

Niin, kerros nyt vielä, mitä tässä on sanottu, että olen tehnyt väärin. Monessa viestissä on sanottu, että pitää tehdä hakemus huolella ja toimittaa kaikki liitteet. Kaikkiin näihin olen vastannut, että juuri näin on tehty. Eli minkä ihmeen takia sinä kuvittelet, että minä olen tässä nyt ainoa ongelma. Vaikka asia ratkesikin sillä miehen soitolla, ei se tee siitä silti minun virhettäni eikä tästä valittamisestani mitenkään aiheetonta. Tähän asti olenkin selvitellyt ja kysellyt, kuten olen moneen kertaan jo kertonut, mutta joku raja minunkin jaksamisellani on. Hyvä, jos teitä ei yhtään ahdistaisi tilanne, että tilillä on 21 senttiä ja seuraava raha tulee ehkä parin viikon päästä. Minua se ahdistaa, anteeksi siitä, en ole yhtä hyvä ihminen kuin te muut. 

Vierailija
154/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa milloin miehelle on maksettu maaliskuun palkka. Jos se on ollut maaliskuun lopussa, niin senhän pitää riittää huhtikuun menoihin ja ilmeisesti laskennallisesti toukokuunkin menoihin.

Itse olen pisimmillään joutunut odottamaan ansiosidonnaista päivärahaa kolme kuukautta viimeisen työpäivän jälkeen. Tuet maksetaan aina jälkikäteen ja siihen on sopeuduttava. Jos on tottunut siihen, että palkka tulee tilille aina tiettynä päivänä, niin onhan se järkytys huomata ettei se tukien kanssa menekään niin.

En tule koskaan liittymään kassaan. Se muutama euro ansiosidonnaista ei ole sen arvoista, että työkkärin ja Kelan lisäksi sotkisin omiin asioihini vielä kassan.

No jos on huono palkka, ei se silloin ehkä kannatakaan. Ansiosidonnainenhan lasketaan tulojen mukaan. Mutta esim. mun mies on nyt lomautettuna ja saa ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. On se huomattavasti parempi kuin se Kelan 520e/kk työmarkkinatuki. Onneksi aikoinaan liittyi kassaan (YTK). 

Vierailija
155/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kerros nyt vielä, mitä tässä on sanottu, että olen tehnyt väärin. Monessa viestissä on sanottu, että pitää tehdä hakemus huolella ja toimittaa kaikki liitteet. Kaikkiin näihin olen vastannut, että juuri näin on tehty. Eli minkä ihmeen takia sinä kuvittelet, että minä olen tässä nyt ainoa ongelma. Vaikka asia ratkesikin sillä miehen soitolla, ei se tee siitä silti minun virhettäni eikä tästä valittamisestani mitenkään aiheetonta. Tähän asti olenkin selvitellyt ja kysellyt, kuten olen moneen kertaan jo kertonut, mutta joku raja minunkin jaksamisellani on. Hyvä, jos teitä ei yhtään ahdistaisi tilanne, että tilillä on 21 senttiä ja seuraava raha tulee ehkä parin viikon päästä. Minua se ahdistaa, anteeksi siitä, en ole yhtä hyvä ihminen kuin te muut. 

Sinä sähläät ja vouhotat. Kun jotain tiettyä liitettä pyydetään, niin lähetät vähän sitä etäisesti muistuttavan todistuksen.

Käsittelijät joutuvat uudestaan ja uudestaan käsittelemään sitä samaa hakemusta tässä ruuhkassa. Varmasti turhauttavaa.

Lopeta miehen asioiden hoito, koska siitä ei ole kuin haittaa.

Ohis

Vierailija
156/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtitilauksia ja lainanlyhennyksiä ei ole. Sen sijaan on ollut lasten elatusmaksut, jäännösvero, auton korjaus ja katsastus. Auto on töiden takia välttämätön, koska julkiset eivät kulje. Nyt lomautuksen aikana sitä ei tietenkään tarvita, mutta eipä hyväksytty menoksi työssäkäyntiaikanakaan. Mutta olisihan se tosiaan parempi jäädä kokonaan töistä pois, niin tuet juoksisivat keskeytymättä eikä olisi tarvetta autollekaan. 

Ja edelleen ongelma on se, että tuloja "on", mutta ne eivät ole käytettävissä. Tältäkin päivältä hän saa päivärahaa, mutta ei ole mitään tietoa, milloin se on tilillä. Kaiken lisäksi tämän kuun tuloiksi on laskettu viime kuun tuloja, vaikka ne on toisaalta huomioitu myös viime kuun tuloksi. Tottahan näin ne tulot ovatkin jättimäiset, kun tuloiksi lasketaan rahat joita ei ole ja olemassaolevat rahatkin lasketaan kahteen kertaan. 

No viime kuun tulot on tietenkin laskettu viime kuun tuloksi jos mies sai kerran vielä palkkaakin. Se palkka katsotaan riittävän tuloksi myös tälle kuulle, ehkä jopa toukokuullekin. tää on kyllä hyvin selkeä käytäntö Kelassa tt-tuelle. jos mies sitä nyt sitten saakin, se saatetaan periä takaisin niistä kassan rahoista sitten kun ne tulee. Multa perittiin heti ekasta kassan rahasta 2kk tt-tuet. Se kyllä sitten ilmoitetaan siinä tt-tuki päätöksessä. 

Vierailija
157/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on huono palkka, ei se silloin ehkä kannatakaan. Ansiosidonnainenhan lasketaan tulojen mukaan. Mutta esim. mun mies on nyt lomautettuna ja saa ansiosidonnaista 1400e/kk käteen. On se huomattavasti parempi kuin se Kelan 520e/kk työmarkkinatuki. Onneksi aikoinaan liittyi kassaan (YTK). 

Onko lomautus alkanut nyt korona-aikana ja kuinka kauan kesti ensimmäinen hakemus? Alan olla pulassa rahan odottamisen takia.

Eri

Vierailija
158/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on nykyään jotain arvotavaraa, josta voi pahimman tilanteen ollessa päällä luopua, että saa ylipäätänsä leipää pöytään. Jos miehellä on esimerkiksi auto, läppäri, pleikkari, tabletti, televisio tai jotain, mistä saisi jonkin verran valuuttaa, niin suosittelen vahvasti luopumaan ja sopeutumaan, kunnes paperiasiat selviävät. Nöyrä pitää olla, mutta ei tyhmä. Uudet voi ostaa tilalle sitten, kun sitä tuloa jossain vaiheessa on. Kyllä hätä aina keinot keksii, mikäli vain halua on.

Vierailija
159/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on nykyään jotain arvotavaraa, josta voi pahimman tilanteen ollessa päällä luopua, että saa ylipäätänsä leipää pöytään. Jos miehellä on esimerkiksi auto, läppäri, pleikkari, tabletti, televisio tai jotain, mistä saisi jonkin verran valuuttaa,

Näiden arvo on nolla.

Vierailija
160/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että Suomessa on tällä hetkellä aika monta AP:n kaltaista henkilöä, jotka ovat näiden asioiden kanssa ensimmäistä kertaa tekemisissä. Kyllä tumpulointi on siinä mielessä ihan ymmärrettävää.

Peruskoulussa opettaja joskus sanoi, että työttömyysjaksot yleensä liittyvät juuri talouden suhdannevaihteluihin. Silloin tuen hakija ei ole hakemuksensa kanssa koskaan yksin, vaan on paljon muitakin hakijoita. Kassat ruuhkautuvat, eli käsittely kestää. En nyt tiedä, mikä oli tuo apn mainitsema yllättävä meno, joka söi puskurit ja kuinka pakollinen se oli. Mutta näistä tilanteista tietysti oppii ja toivotaan, että seuraavassa lamassa turvapuskuri on suurempi, eikä sitä rahaa käytetä mihinkään muuhun.

Ehkä kuulostan rasittavalta, mutta en edelleenkään nyt itse kyllä myönnä minkäänlaista tumpulointia. Juu, miehellä kyllä on ollut liian huoletonta rahankäyttöä tulotasoon nähden, mutta sehän ei ole minun syyni, ettei hänellä ole nyt niin isoa puskuria. Mutta hyvä, jos jotkut nyt kuitenkin ymmärsivät pointtini siinä, että nyt ei ole kyse siitä, että olisin vaatimassa tukia enemmän kuin olisi oikeus, vaan ongelma on tämä viive, jonka ajalta pitäisi ilmeisesti lopettaa syöminen. 

Jos säästöjä ei ole, se on noin jokaisen työttömäksi/lomautetuksi jäävän kohdalla. Ei ne tuet tule kuin apteekin hyllyltä. Olen itsekin joutunut odottamaan ensimmäisiä tukia kuukausia ja lausunnot oli välillä päin seiniä, mutta osasin odottaa sitä kun niin paljon lukenut juttuja näistä asioista. Siirtelin laskujen eräpäiviä, soitin vuokranantajalle, kiristin vyötä, lainasin siskolta, lopetin kaikki lehtitilaukset, auto seisontaan jne. Sellaista se on ja nyt korona-aikaan viivästyy kaikki vieläkin enmmän, kyllä tästäkin juttuja on ollut. Viimeksi taas tänään Hesarissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme