Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalituet, voiko olla totta!?

Vierailija
30.04.2020 |

En ole koskaan aiemmin hakenut toimeentulotukia ja nyt tuli vastaan tilanne, että miesystävä joutui lomautetuksi. Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet. Nämä hakemukset hylättiin ja kitkuteltiin siinä uskossa, että pikkuhiljaa tilanne paranee. Sitten tuli töistä lomautus. Ja nyt ei ole säästöjä, mutta eipä saa mitään tukeakaan yhtään mistään. Ei tule liitosta, ei tule asumistukea, ei tule palkkaa, ei tule toimeentulotukea, ei perustukea eikä täydentävää. Millä ihmeellä ihmisen pitäisi siis tulla toimeen, kun mistään ei rahaa tule, mutta päätöksien mukaan rahaa on kuin roskaa?!

Oikeasti suututtaa niin paljon!!! Minä olen maksanut hänen elämistään nyt tässä sen jälkeen, kun palkka oli käytetty. Emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa eikä meillä ole lapsia, mutta jostain syystä olen ainoa taho, josta hän nyt saa rahaa. Mitä helvettiä oikeasti?! Miten voi mennä näin!!

Kommentit (197)

Vierailija
101/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita on kyllä selvitelty. En ymmärrä, mistä tulee oletus, ettei näin olis tehty. Turhautumiseni tulee nyt siitä, että byrokratia on ihan mahdotonta ja tämän säätämisen aikana ei oikeasti ole mitään perusturvaa.

Kyllä se raha tulee, se vaan tulee myöhässä. Sen säätämisen aikana ei olekaan mitään turvaa. Jossei häätöuhkaa teillä ole niin joudutte vain kärvistelemään ja odottamaan noita päätöksiä. Käsittelyaika uusissa hakemuksissa ainakin viikko.

Eli mies ja lapset eivät syö mitään? Voi kun puhuttaisiinkin vain viikosta. Tässä on nyt odotettu yli kuukausi. 

Vierailija
102/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kun Kela on antanut perustoimeentulotuki päätöksen (vaikka olisi kielteinen), voit sen jälkeen hakea kunnaltasi harkinnanvaraista/ehkäisevää toimeentulotukea. Kunnan nettisivuilta löytyy varmasti asiasta tietoa.

On jo haettu ja hylättynä tuli takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette nyt selvästi ole ymmärtäneet jotain.

Asumistuessa toki huomioidaan ne tiedossa olevat tulot, eli se onkin mahdollisesti hylätty tässä kohtaa. Toimeentulotuessa taas ei huomioida muuta kuin ne todelliset tulot ja varat.

Todennäköisesti mies hakenut toimeentulotukea vielä silloin kun on saanut palkan samassa kuussa tai kuun viimeinen, jonka takia hylätty. Hakee siis vaan nyt uudelleen sitä.

Toimeentulotuesta tuli hylätyt päätökset jo aiemmin ja siksi jäimme odottamaan päätöstä asumistuesta, kun ajattelin, että siksi toimeentulotuesta tuli hylätty, jos olisivat laskeneet, että tulee vielä asumistuki ilmoitettujen tulojen lisäksi. Tuet on haettu huhtikuulta ja palkka on saatu viimeksi maaliskuussa. Huhtikuun vuokra on osittain maksamatta. Minä olen ostanut hänelle ruokaa kaksi viikkoa sitten kaapit täyteen ja maksoin sähkölaskun. Ansiosidonnaisesta ei ole mitään tietoa, miten kauan siinä vielä kestää.

Pitää osata ennakoida, maaliskuun palkka laskettiin mulle huhtikuun tuloksi, huhtikuussa saatu palkka toukokuun tuloksi. Olen siis kelan elätti, joka teki kolmen viikon työpätkän, ja tt-tuki on kuulemma evätty kesäkuulle asti. Ensi kuussa toki laitan tarkitsushaun ja kesäkuussa taatusti tulen saamaan, mutta sitä ennen elän pienillä rahoilla, kuten tähänkin asti. Toi siirtymä aika on aina pahin, jatkossa ei ongelmia, mikäli toimii ajallaan ja oikeilla lippulapuilla.

Ansiosidonnaisen voi laskea muuten itsekin, suuntaa-antavana varsinkin...

Juu, pitää osata ennakoida. Haimme toimeentulotukea maaliskuulla ja silloin laskettiin maaliskuun palkka tuloksi. Haimme toimeentulotukea huhtikuulle ja se sama palkka laskettiin myös huhtikuun tuloksi. 

Ansiosidonnainen laskettiin itse ja tämä ilmoitettiin niin asumistuki- kuin toimeentulotukihakemuksessakin. Asumistuen  kohdalla kuitenkin pyydettiin liiton päätöstä. Siihen vastattiin, että sitä ei ole käytössä, voisitteko tehdä arviolaskelman annettujen tietojen perusteella. Tähän vielä tuli viesti, jos ei voida toimittaa päätöstä, pitää pyytää arviota. Ja sitten vielä kerran pyysimme, voisivatko tehdä ja käyttää sitä arviota.

Tiedän, tämä kuulostaa hullulta, mutta tämä nyt sattuu olemaan totuus. Minä en voi mitään sille, että tässä nyt tehdään minusta hullu tai provo, mutta tällaista tämä nyt on meillä ollut. En minä muuten tätä täällä marisisikaan. 

Ilmoitit toimeentulotukeen miehen tuloiksi itse laskemanne määrän ansiosidonnaista ja nyt ihmettelet, miksi se on otettutulona huomioon? Nyt kannattaa oikeasti miettiä ne omat virheet ennen byrokratian syyttelyä.

Anna sen miehen nyt itse hoitaa asioitaan äläkä häärää oletuksinesi siellä välissä. Noiden lasten tapaamiskulujen osalta kannattaa kysyä, miksi niitä ei huomioida. Jos syytä ei kerrota, voi kyse olla siitä, mitä aiemmin jo kirjoitin, eli äiti nostaa lasten perusosat toimeentulotukena. Hänen asioitaan ei luonnollisesti voi teille kertoa. Virallinen tapaamissopimus ratkaisisi tämänkin ongelman.

Vierailija
104/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, kun Kela on antanut perustoimeentulotuki päätöksen (vaikka olisi kielteinen), voit sen jälkeen hakea kunnaltasi harkinnanvaraista/ehkäisevää toimeentulotukea. Kunnan nettisivuilta löytyy varmasti asiasta tietoa.

Kai luit päätöksen? Mikä oli syy hylkäämiseen?

Oikeasti alan epäilemään tätä provoksi, koska olisit voinut kertoa syyt jo monta sivua sitten.

Vierailija
105/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina TE-toimistoa mollataan kirjoitti:

Mitä TE-hallinto on nyt "vitkutellut" ja "sählännyt"? Hyvin usein on kyse siitä, että asiakas ei itse ilmoita kaikkea pyydettyä. Todella moni esimerkiksi ilmoittautuu työnhakijaksi eikä ilmoita MITÄÄN aiemmasta työhistoriasta. Silloin on pakko tehdä lisäselvitys. Tai ilmoittaa että "olen lomautettu", vaikka aiemmin on kertonut että työskentelee keikkatyössä. Siinä on kyse asiakkaan oikeusturvasta että kysytään lisää jos asiakas ei ilmoita riittäviä/täsmällisiä tietoja. Koska muussa tapauksessa väärin annetun lausunnon rahat joudutaan perimään takaisin, ja se on todella ikävää. Itselläni asiat on aina sujuneet TE-toimiston osalta sujuvasti, kun olen ilmoittanut kaiken tarkasti heti.

No esimerkiksi siten, että sieltä tuli aikoja sitten selvityspyyntö yritystoiminnasta, jota ei vain kertakaikkiaan ole eikä ole koskaan ollutkaan. Samalla tuli selvityspyyntö opiskeluista, jossa kerrottiin täsmälleen samat tiedot kuin alkuperäisessä hakemuksessa. Tämän jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään ja tästä on nyt jo useita viikkoja. Kaikki mahdolliset työhistoriat jne täytettiin. Lisätietokohtaan kirjoitettiin ummet ja lammet kaikesta mahdollisesta, mitä ei niihin kenttiin päässyt täyttämään. 

Vierailija
106/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti alan epäilemään tätä provoksi, koska olisit voinut kertoa syyt jo monta sivua sitten.

Mitkä syyt? Liian isot tulot. Joita ei oikeasti ole käytettävissä. Tottakai tulot näyttävät isoilta, kun se on joku laskelma. Mutta todellisuudessa ne rahat makaavat nyt liiton tilillä eikä niillä pääse ostamaan ruokaa. Mitä kohtaa et ymmärrä? 

Vierailija
107/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan kärsivällisyyttä ja voimia Kelan etuuskäsittelijöille.

Ihmiset värkkää puutteellisia hakemuksia toisensa perään eikä lue ollenkaan päätöksiä, miksi hakemus on hylätty. Ja osa varmaan tulee vielä lankoja pitkin länkyttämään ap.n lailla, kun ei halua ymmärtää.

Vierailija
108/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haloo aloittaja!! Tuossahan on täysin normaali tilanne. Miehen työt ovat loppuneet ja ansiosidonnainen maksetaan takautuvasti aikana x. Ei tietenkään siinä välissä saa mistään rahaa välttämättä kuukausiin kun rahaa kumminkin on aikanaan tulossa. Tuossa tilanteessa joutuukin lainaamaan muilta, että pärjää eka maksuun. Ei näissä tilanteissa oo koskaan saanut toimeentulotukea. Ei vaikka kuinka todistaisi että tilillä 0€. Meillä ainakin on ollut näin sekä mun, että miehen kohdalla. Eli miehenkin ois heti pitänyt älytä lyödä rahahanat kiinni kun lomautusilmoitus tuli. Jättää vaikka parit laskut maksamatta ja säästää ne ruokaan. Maksaa ne sit heti kun rahaa tulee. Se minkä hän nyt menettää, hän tavallaan voittaa sitten kun työt taas jatkuu ja palkka alkaa juosta. Silloin usein vielä tulee maksatuksia+jo eka palkka. Aloittaja ei oo kyllä ollut näiden asioiden kanssa koskaan tekemisissä.

Vierailija
109/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette nyt selvästi ole ymmärtäneet jotain.

Asumistuessa toki huomioidaan ne tiedossa olevat tulot, eli se onkin mahdollisesti hylätty tässä kohtaa. Toimeentulotuessa taas ei huomioida muuta kuin ne todelliset tulot ja varat.

Todennäköisesti mies hakenut toimeentulotukea vielä silloin kun on saanut palkan samassa kuussa tai kuun viimeinen, jonka takia hylätty. Hakee siis vaan nyt uudelleen sitä.

Toimeentulotuesta tuli hylätyt päätökset jo aiemmin ja siksi jäimme odottamaan päätöstä asumistuesta, kun ajattelin, että siksi toimeentulotuesta tuli hylätty, jos olisivat laskeneet, että tulee vielä asumistuki ilmoitettujen tulojen lisäksi. Tuet on haettu huhtikuulta ja palkka on saatu viimeksi maaliskuussa. Huhtikuun vuokra on osittain maksamatta. Minä olen ostanut hänelle ruokaa kaksi viikkoa sitten kaapit täyteen ja maksoin sähkölaskun. Ansiosidonnaisesta ei ole mitään tietoa, miten kauan siinä vielä kestää.

Pitää osata ennakoida, maaliskuun palkka laskettiin mulle huhtikuun tuloksi, huhtikuussa saatu palkka toukokuun tuloksi. Olen siis kelan elätti, joka teki kolmen viikon työpätkän, ja tt-tuki on kuulemma evätty kesäkuulle asti. Ensi kuussa toki laitan tarkitsushaun ja kesäkuussa taatusti tulen saamaan, mutta sitä ennen elän pienillä rahoilla, kuten tähänkin asti. Toi siirtymä aika on aina pahin, jatkossa ei ongelmia, mikäli toimii ajallaan ja oikeilla lippulapuilla.

Ansiosidonnaisen voi laskea muuten itsekin, suuntaa-antavana varsinkin...

Juu, pitää osata ennakoida. Haimme toimeentulotukea maaliskuulla ja silloin laskettiin maaliskuun palkka tuloksi. Haimme toimeentulotukea huhtikuulle ja se sama palkka laskettiin myös huhtikuun tuloksi. 

Ansiosidonnainen laskettiin itse ja tämä ilmoitettiin niin asumistuki- kuin toimeentulotukihakemuksessakin. Asumistuen  kohdalla kuitenkin pyydettiin liiton päätöstä. Siihen vastattiin, että sitä ei ole käytössä, voisitteko tehdä arviolaskelman annettujen tietojen perusteella. Tähän vielä tuli viesti, jos ei voida toimittaa päätöstä, pitää pyytää arviota. Ja sitten vielä kerran pyysimme, voisivatko tehdä ja käyttää sitä arviota.

Tiedän, tämä kuulostaa hullulta, mutta tämä nyt sattuu olemaan totuus. Minä en voi mitään sille, että tässä nyt tehdään minusta hullu tai provo, mutta tällaista tämä nyt on meillä ollut. En minä muuten tätä täällä marisisikaan. 

Ilmoitit toimeentulotukeen miehen tuloiksi itse laskemanne määrän ansiosidonnaista ja nyt ihmettelet, miksi se on otettutulona huomioon? Nyt kannattaa oikeasti miettiä ne omat virheet ennen byrokratian syyttelyä.

Anna sen miehen nyt itse hoitaa asioitaan äläkä häärää oletuksinesi siellä välissä. Noiden lasten tapaamiskulujen osalta kannattaa kysyä, miksi niitä ei huomioida. Jos syytä ei kerrota, voi kyse olla siitä, mitä aiemmin jo kirjoitin, eli äiti nostaa lasten perusosat toimeentulotukena. Hänen asioitaan ei luonnollisesti voi teille kertoa. Virallinen tapaamissopimus ratkaisisi tämänkin ongelman.

Ei. Ilmoitimme huhtikuun tuloksi ainoastaan laskennallisen liiton tulon, mutta kelapa oli lätkäissyt tuloiksi maaliskuunkin palkan. 

On tämä nyt kumma, kun ensin sanotaan, että ota selvää ja sitten sanotaan, että lopeta sählääminen. Onko se nyt tosiaan niin vaikeaa ymmärtää, että tämän byrokratian ja tottakai tämän erityistilanteen takia tässä on nyt sellaisia viiveitä, joille itse ei vain voi mitään ja se tietysti suututtaa, kun pitäisi päästä kauppaan. 

Vierailija
110/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä syyt? Liian isot tulot. Joita ei oikeasti ole käytettävissä. Tottakai tulot näyttävät isoilta, kun se on joku laskelma. Mutta todellisuudessa ne rahat makaavat nyt liiton tilillä eikä niillä pääse ostamaan ruokaa. Mitä kohtaa et ymmärrä? 

Mitä kohtaa et itse ymmärrä? Kerro nyt tarkalleen, mitä siellä harkinnanvaraisessa päätöksessä luki?

Vierailija
111/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Ennen kuin sitä myönnetään, pitää olla päätös työttömyyskorvauksesta (hyväksytty/hylätty). Ongelma on, että ansiosidonnaisen hakemuksen käsittely liitossa vie aikaa, kenties pari kuukautta ja sitä enne rahaa ei saa mistään.

Neuvo tulee myöhään, mutta aina pitäisi olla parin kuukauden nettotulot säästössä. Näin opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla. Ja tämä siis ihan tismalleen AP:n miesystävän kaltaisen tilanteen pelastamiseksi.

AP:n tilanteessa tekisin seuraavaa. Ryhtyisin yksityiseski lainanantajaksi, eli lainaisin miehelle rahat. Mies maksaa sitten takaisin, kun päätös ansiosidonnaisesta tulee. Tukihan maksetaan takautuvasti, eli mies tulee saamaan näiltä kuukausilta tuen, vaikka hakemuksen käsittely kestääkin.

Teette asiasta viralliset paperit, niin velka on ihan ulosottokelpoinen, kuten mikä tahansa muukin velka. Siltä varalta, jos vaikka parisuhde päättyy, mies kieltäytyy maksamasta tai on antanut vääriä tietoja (ei saakaan ansiosidonnaista).

Vierailija
112/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROBIN kirjoitti:

Siis haloo aloittaja!! Tuossahan on täysin normaali tilanne. Miehen työt ovat loppuneet ja ansiosidonnainen maksetaan takautuvasti aikana x. Ei tietenkään siinä välissä saa mistään rahaa välttämättä kuukausiin kun rahaa kumminkin on aikanaan tulossa. Tuossa tilanteessa joutuukin lainaamaan muilta, että pärjää eka maksuun. Ei näissä tilanteissa oo koskaan saanut toimeentulotukea. Ei vaikka kuinka todistaisi että tilillä 0€. Meillä ainakin on ollut näin sekä mun, että miehen kohdalla. Eli miehenkin ois heti pitänyt älytä lyödä rahahanat kiinni kun lomautusilmoitus tuli. Jättää vaikka parit laskut maksamatta ja säästää ne ruokaan. Maksaa ne sit heti kun rahaa tulee. Se minkä hän nyt menettää, hän tavallaan voittaa sitten kun työt taas jatkuu ja palkka alkaa juosta. Silloin usein vielä tulee maksatuksia+jo eka palkka. Aloittaja ei oo kyllä ollut näiden asioiden kanssa koskaan tekemisissä.

Aloituksessa mielestäni ihan selvästi sanoinkin, että nämä asiat ovat minulle ihan uusia, mutta osaan sentään lukea ja ymmärrän hakemusten vaatimukset. Mutta nyt tosiaan ollaan oikeilla jäljillä, missä menee pieleen. Tässä on nyt sivutolkulla jankutettu, miten olemme tehneet kaiken ihan väärin enkä ole ottanut mitään selvää ja valehtelen tai mies valehtelee tai mitä kaikkea.

Todellinen ongelma on kuitenkin tuo, mitä sanoit, että on tällainen väliinputoamisaika, jolloin mistään ei vain oikeasti tule mitään apua ja kukaan ei anna edes sitä kahtakymppiä parin viikon makaronipusseihin. Tämä oli minulle tosiaan yllätys. Olen luullut, että se toimeentulotuki on nimenomaan tällaisia tilanteita varten, että siellä katsotaan ne oikeasti käytössä olevat rahat, että ne riittää syömiseen poikkeustilanteessa. Mutta ei, tämähän oli täysin virheellinen luulo. Toimeentulotuki on näköjään vain niille elämäntapaluusereille, jotka eivät ole vuosikausiin nähneetkään työelämää. Normaalia työssäkäyvää pienituloista ei näköjään auteta missään tilanteessa.  

Vierailija
113/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko nähnyt päätökset ja tilinsaldon? Mies voi myös höynäyttää sua hyväuskoista.

Kyllä olen. Olen vääntänyt hänen kanssaan näistä asioista niin kauan ja nyt minulla on pankkitunnukset ja kaikki mahdolliset valtuudet hänen asiointiinsa, tulorekisterit, verohallinnot jne. Minä kun itse teen vähän saman tyylisiä asioita työkseni ja hän pyysi minua hoitamaan asiat. Mutta ei hitto, kun joka paikkaan yritetään huolella laittaa kaikki mahdolliset tiedot, niin aina siellä joku tieto menee väärin. Esimerkiksi tuossa sanoin, että lapsien elatusta ei lasketa hänen menokseen jollain logiikalla lainkaan. Hänen liiton jäsenmaksuja ei ole muka maksettu, vaikka ihan omin silmin olen nähnyt palkkakuitit, joissa ne on vähennetty.

Asumistukeen liittyen pyydettiin liitteeksi päätös ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tätä ei voitu toimittaa, koska päätöstä ei ole vielä tullut ja hakemuksesssa kerrottiin tämä. Päätöksen tultua kysyin, miten tässä menetellään, kun vaadittiin liitteeksi tätä päätöstä ja vastaus oli, että voi laittaa hakemuksen liitteeksi viestin, jossa pyydämme heidän tekemään tästä päivärahasta arviolaskelman asumistuen laskentaan. Tähän viestiin saimme vastaukseksi: mikäli päätöstä ei ole käytettävissä, voitte lähettää viestinä pyynnön, että päiväraha arvioidaan hakemukseen. Eli lähetimme heidän ohjeidensa mukaan pyynnön ja siihen tuli vastauksena viesti, jossa kerrottiin, että pitää lähettää pyyntö ja lähetimme sen saman pyynnön täsmälleen samanlaisena uudestaan. Eli ilmoitimme kolme kertaa, että sitä päätöstä ei ole ja pyysimme tekemään laskelman arvion perusteella.

Mitkä helvetin valtuudet? Kukaan ei tiedä kuka sen hakemuksen oikeasti näpyttelee, tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla. Eikä liiton jäsenmaksuilla ole mitään väliä, liitto ei teille mitään rahallista tukea ole antamassa vaan työttömyyskassa, eikä liittoon kuulumisella tai maksujen maksamisella ole mitään merkitystä kelalle.

Surkea yritys, oletkohan koskaan tehnyt päivääkään töitä.

Googlaa suomi.fi- valtuudet ja mene itse töihin. 

Pointti oli se ettei tuollaisella ole mitään yhteyttä tähän asiaan. Et tarvitse mitään valtuuksia täyttääksesi sos. tukihakemuksen toisen puolesta, ainoastaan pankkitunnukset, ja henkilön lupa olisi tietysti hyvä myös. Ja mikä tärkeämpää liitonjäsenyydellä ei ole mitään merkitystä työttömyyskorvausten kannalta joten vääntö maksuista ei vaikuta siihen onko ansiosidonnaiseen oikeutettu vai ei, kassan jäsenmaksu maksetaan kerran vuodessa.

Mitähän sinä nyt sössötät? Tuolla joku vihjasi, että mies pimittää jotain tulojaan minulta ja valehtelee ja siihen kerroin, että minulla on valtuudet, joilla pääsee mm tulorekisteriin. Tottakai se liittyy asiaan, jos näen miehen tulotiedot ja esim ne maksetut jäsenmaksut ja niiden tietojen perusteella olen mm arvioinut hänelle sitä ansiosidonnaisen määrää. Sinä lähdit nyt itkemään, ettei mitään tällaisia valtuuksia ole olemassakaan ja kehotit minua menemään töihin. Ei taida ainakaan sinulla olla töitä, jos et ole koskaan kuullut esim tulorekisteristä eikä liiton ja kelan päivärahalla sinusta ole mitään eroa. 

Tämä on kyllä ihan oma tulkintasi, virheellinen kuten tässä tukisähläyksessäkin. Kuten sanoin pointti oli se ettei noilla valtuuksilla ole merkitystä, turhaa sössötystä, kirjoitat yksinkertaisia asioita hirvittävän pitkästi. Ja puhuit siis valtuuksista asiointiinsa joka antaa kuvan valtuuksista kelan ja työkkärin kanssa asiointiin, mutta edelleen merkityksetöntä. En ole missään antanut ymmärtää etten ole kuullut tulorekisteristä tai että kuvittelisin kelan päivärahan ja ansiosidonnaisen olevan sama asia, jälkimmäiseen pikemminkin päinvastoin ja jälleen toistan itseäni: liitolta ei saa työttömyyskorvausta, ymmärrätkö? Ainoastaan työttömyyskassan jäsenmaksun suorittamisella on merkitystä ansiosidonnaisen maksun kannalta. Aivan turhaan siis jauhat että liiton jäsenmaksuissa jotain epäselvyyksiä.

Vierailija
114/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Ennen kuin sitä myönnetään, pitää olla päätös työttömyyskorvauksesta (hyväksytty/hylätty). Ongelma on, että ansiosidonnaisen hakemuksen käsittely liitossa vie aikaa, kenties pari kuukautta ja sitä enne rahaa ei saa mistään.

Neuvo tulee myöhään, mutta aina pitäisi olla parin kuukauden nettotulot säästössä. Näin opetettiin jo peruskoulun yhteiskuntaopin tunnilla. Ja tämä siis ihan tismalleen AP:n miesystävän kaltaisen tilanteen pelastamiseksi.

AP:n tilanteessa tekisin seuraavaa. Ryhtyisin yksityiseski lainanantajaksi, eli lainaisin miehelle rahat. Mies maksaa sitten takaisin, kun päätös ansiosidonnaisesta tulee. Tukihan maksetaan takautuvasti, eli mies tulee saamaan näiltä kuukausilta tuen, vaikka hakemuksen käsittely kestääkin.

Teette asiasta viralliset paperit, niin velka on ihan ulosottokelpoinen, kuten mikä tahansa muukin velka. Siltä varalta, jos vaikka parisuhde päättyy, mies kieltäytyy maksamasta tai on antanut vääriä tietoja (ei saakaan ansiosidonnaista).

Niin. Tässähän on vain se ongelma, että eipä minullakaan liiemmin sitä rahaa ole ja muutamat viime kuukaudet nimenomaan ollaan kitkutettu niillä puskureilla, kun tuli eräs yllättävä meno. Ei siis ole niitä puskureita enää jäljellä. Siksi haettiinkin jo ennen lomautuksia toimeentulotukea. 

Vierailija
115/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tässähän on vain se ongelma, että eipä minullakaan liiemmin sitä rahaa ole ja muutamat viime kuukaudet nimenomaan ollaan kitkutettu niillä puskureilla, kun tuli eräs yllättävä meno. Ei siis ole niitä puskureita enää jäljellä. Siksi haettiinkin jo ennen lomautuksia toimeentulotukea. 

No sitten jäljelle jää pikavippifirmat. Se lainaraha tulee kalliiksi, mutta eipä tarvitse nähdä nälkää. Muista, että velan ottaa mies, etkä sinä.

Vierailija
116/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa nyt hitto soikoon milloin se maaliskuun palkka on maksettu? PÄIVÄMÄÄRÄ

Vierailija
117/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa, rahaton mies...

Vierailija
118/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole järkevää sunkaan miestäsi noin elättää.

No mitä helvettiä minä voin tehdä, kun miehellä ei ole kuin 21 senttiä tilillä ollut moneen viikkoon?! Hänellä on vielä kaksi lastakin, jotka myös syövät. 

Juu, tiedän, että kielenkäyttöni ei anna minusta nyt fiksua kuvaa, mutta olen oikeasti raivoissani! 

Jos sinun miehelläsi ei ole ollut moneen viikoon kuin 20 senttiä tilillä niin ei sillä ole enää edes tiliä kun pankki on lakkauttanut sen, koska ei ole päässyt perimään kuukausimaksua. Ja jos raha-asiat päästää tuohon kuntoon vaikka olisi työtön, niin aivot ovat paskana.

Vierailija
119/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ku sitä ja tätä ja tota, kaikki sekaisin, hirvee häslinki liiba laaba...

Vierailija
120/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ROBIN kirjoitti:

Aloituksessa mielestäni ihan selvästi sanoinkin, että nämä asiat ovat minulle ihan uusia, mutta osaan sentään lukea ja ymmärrän hakemusten vaatimukset. Mutta nyt tosiaan ollaan oikeilla jäljillä, missä menee pieleen. Tässä on nyt sivutolkulla jankutettu, miten olemme tehneet kaiken ihan väärin enkä ole ottanut mitään selvää ja valehtelen tai mies valehtelee tai mitä kaikkea.

Todellinen ongelma on kuitenkin tuo, mitä sanoit, että on tällainen väliinputoamisaika, jolloin mistään ei vain oikeasti tule mitään apua ja kukaan ei anna edes sitä kahtakymppiä parin viikon makaronipusseihin. Tämä oli minulle tosiaan yllätys. Olen luullut, että se toimeentulotuki on nimenomaan tällaisia tilanteita varten, että siellä katsotaan ne oikeasti käytössä olevat rahat, että ne riittää syömiseen poikkeustilanteessa. Mutta ei, tämähän oli täysin virheellinen luulo. Toimeentulotuki on näköjään vain niille elämäntapaluusereille, jotka eivät ole vuosikausiin nähneetkään työelämää. Normaalia työssäkäyvää pienituloista ei näköjään auteta missään tilanteessa.  

Ei sitä olematonta tuloa huomioitaisi, jos et ITSE olisi sitä ilmoittanut tulona. Ja palkka huomioidaan tosiaan huhtikuulle, jos se on maksettu maaliskuun viimeisenä palkkapäivänä. Jotenkin oletin tämän olevan näin nohevalle tyypille itsestäänselvyys ja ongelma olisi ollut se, että rahaa ei oikeasti ole ollut huhtikuulle. :D

Olen itse pätkätyöläinen, jolla ei ole ollut ongelmia te-toimiston, kelan tai työttömyyskassan kanssa. Varsin hyvin tiedän, että asioissa kestää, mutta ohjausta olen aina kysyessäni saanut, enkä täysin rahattomaksi jäänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän