Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalituet, voiko olla totta!?

Vierailija
30.04.2020 |

En ole koskaan aiemmin hakenut toimeentulotukia ja nyt tuli vastaan tilanne, että miesystävä joutui lomautetuksi. Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet. Nämä hakemukset hylättiin ja kitkuteltiin siinä uskossa, että pikkuhiljaa tilanne paranee. Sitten tuli töistä lomautus. Ja nyt ei ole säästöjä, mutta eipä saa mitään tukeakaan yhtään mistään. Ei tule liitosta, ei tule asumistukea, ei tule palkkaa, ei tule toimeentulotukea, ei perustukea eikä täydentävää. Millä ihmeellä ihmisen pitäisi siis tulla toimeen, kun mistään ei rahaa tule, mutta päätöksien mukaan rahaa on kuin roskaa?!

Oikeasti suututtaa niin paljon!!! Minä olen maksanut hänen elämistään nyt tässä sen jälkeen, kun palkka oli käytetty. Emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa eikä meillä ole lapsia, mutta jostain syystä olen ainoa taho, josta hän nyt saa rahaa. Mitä helvettiä oikeasti?! Miten voi mennä näin!!

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto nyt mun mies sai työttömyyskorvausta sittenki. Onneks autto valehtelu sossussa! Saa sitä joka kuukausi 2000 euroa!

Ap

Vierailija
82/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maybe, miesystävä kusettaa sua ja saa näin ollen sulta vähän ekstrarahaa...

Tämä tuli kyllä mieleen. Tai sitten kyseessä on henkilö, joka ei vaan osaa hoitaa asioitaan. Esim. exäni jäi aikoinaan työttömäksi, ja selitti minulle että ei yksinkertaisesti saa rahaa mistään. Ihmettelin että miten niin muka ei saa, ja kun aikani kaivelin asiaa, kävi ilmi että hän ei edes ollut hakenut mitään tukia. Kaikki byrokratia ja lappujen täyttö kuulemma tympi ja ahdisti niin paljon, että oli helpompaa elää minun rahoillani.

Toivottavasti ne suhde loppui siihen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talouden tulot on 0e niin kyllä toimeentulotukea saa. Jos kuuluu liittoon niin kyllä sieltä saa rahaa, tosin käsittelyajat voivat olla nyt pidempiä mutta sille ajalle voidaan myöntää toimeentulotukea ja ottaa sitten takautuvasti pois liitonrahoista kun se päätös on tehty.

Karenssin saa jos itse irtisanoutuu jolloin ne karenssipäivät otetaan pois liiton rahoista. Tässäkin tilanteessa jos liitonrahat jää alle minimin niin voi saada toimeentulotukea paikkaamaan ja täydentämään sitä liiton rahaa.

Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa.

Sitten voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta eli ei Kelalta jos tilanne äityy jotenkin sellaiseksi ettei kertakaikkiaan mistään muualta rahaa saa ja vuokra on maksettava. Yleensä tuo on kertaluontoinen. Tällöin yhteys kunnan tai kaupungin omaan sosiaalitoimeen...

Ei saa. Joka ei ole sitä paperisotaa kokenut, ei ymmärrä. Kerroin jo edellä omasta kokemuksestani, mutta esimerkkinä siitä, miten hankalaksi asioita tehdään niille, jotka ovat yrittäneet ensin itse pitää elämänsä kuosissa, vielä pari kokemusta:

Aikuinen, tilapäisesti luonani asuva lapseni jäi työttömäksi, kun minulla oli asiantuntijapalvelua tarjoava toiminimi. Aikuinen lapseni oli käynyt ammattikoulun. Meidän piti tehdä TE-toimistolle selvitys siitä, etten varmasti pysty työllistämään häntä omaan yritykseeni. Asian käsittely vei muutaman viikon, joiden aikana hän ei tietenkään saanut tukia.

Joitakin vuosia myöhemmin minut lomautettiin. Entinen työnantajani oli uupunut eikä jaksanut toimittaa tarvittavia papereita, joten käsittely viivästyi. Kun ne oli toimitettu, te-toimisto takertui siihen, että minulla oli luottamustehtävä, johon käytin 1-8 tuntia aikaa kuukaudessa ja joka ei estänyt kokopäivätyön vastaanottamista. Asian käsittely kesti muutaman viikon. Kolmas tyhmyys oli se, että menin kertomaan opiskelevani sivutoimisesti tutkintoa ko. työnantajan suosituksesta. Koska työt olivat kuitenkin loppumassa, olin valmis jättämään opinnot, mutta tätäkin asiaa piti käsitellä useampi viikko.

Loppujen lopuksi sain ensimmäisen työttömyysetuuden viisi kuukautta sen jälkeen, kun minut oli lomautettu. Sinä aikana ei sentin hyrrää tukia mistään. Onneksi oli säästöjä ja ennen kaikkea onneksi työllistyin uuteen paikkaan 1.5 kuukauden kuluttua.

Ei tämä hyvinvointivaltio toimi niin, että ihminen ilmoittaa ettei hänellä ole rahaa ja sitten saa sitä. Kyllä lukemattomat ihmiset putoavat turvaverkon läpi, vaikka itse ovat yrittäneet asiansa hoitaa.

Mitä tukia sun olis pitänyt saada kun sulla kerta oli riittävästi säästössä monen kuukauden kuluihin? Työmarkkinatuki maksetaan takautuvasti joten oletkin saanut aikamoisen potin siinä työllistymisen kynnyksellä.

Ja jos tosiaan kesti 5 kuukautta niin olet itse hidastellut selvitysten jättämisen kanssa.

Vierailija
84/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta muuten kantaa, niin Kelaan täytyy toimittaa lastenvalvojan vahvistama sopimus vuoroasumisesta, sen jälkeen Kela voi huomioida lasten luonapidon kulut. Jos tapaamissopimus on toimitettu, eikä siltikään mitään ole huomioitu, päätöstä voi pyytää tarkistamaan.

Ja elareita ei huomioida viimesijaisessa etuudessa, koska on ensisijaista pyytää lastenvalvojaa tarkistamaan elatusmaksut muuttuvien tulojen perusteella, ja lähivanhempi hakee sitten tarvittaessa Kelasta elatustuen.

No niinpä. Ja voitteko kuvitella, miten kauan tähän menee aikaa, kun lastenvalvoja tarvitsee tiedot tuloista, jotka voidaan laskea vasta kun tulee toimeentulotukipäätös, joka voidaan laskea vasta kun tulee liitosta päätös ja joka voidaan laskea vasta kun palkanlaskenta ne viitsii toimittaa ja kun te-keskus saa sähläilyiltään tehtyä lausunnon. Kaikki laskevat vimmatusti jotain, mutta kukaan ei pysty laskemaan ennen kuin joku toinen on ensin laskenut ja lopulta kukaan ei laske yhtään mitään, kun nämä odottelevat tietoja toisiltaan. Onhan se nyt järjetöntä, että lastenvalvoja odottaa tulotietoja kelasta, joka taas odottaa elareiden tietoja lastenvalvojalta. 

Vierailija
85/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kun Kela on antanut perustoimeentulotuki päätöksen (vaikka olisi kielteinen), voit sen jälkeen hakea kunnaltasi harkinnanvaraista/ehkäisevää toimeentulotukea. Kunnan nettisivuilta löytyy varmasti asiasta tietoa.

Vierailija
86/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talouden tulot on 0e niin kyllä toimeentulotukea saa. Jos kuuluu liittoon niin kyllä sieltä saa rahaa, tosin käsittelyajat voivat olla nyt pidempiä mutta sille ajalle voidaan myöntää toimeentulotukea ja ottaa sitten takautuvasti pois liitonrahoista kun se päätös on tehty.

Karenssin saa jos itse irtisanoutuu jolloin ne karenssipäivät otetaan pois liiton rahoista. Tässäkin tilanteessa jos liitonrahat jää alle minimin niin voi saada toimeentulotukea paikkaamaan ja täydentämään sitä liiton rahaa.

Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa.

Sitten voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta eli ei Kelalta jos tilanne äityy jotenkin sellaiseksi ettei kertakaikkiaan mistään muualta rahaa saa ja vuokra on maksettava. Yleensä tuo on kertaluontoinen. Tällöin yhteys kunnan tai kaupungin omaan sosiaalitoimeen...

Ei saa. Joka ei ole sitä paperisotaa kokenut, ei ymmärrä. Kerroin jo edellä omasta kokemuksestani, mutta esimerkkinä siitä, miten hankalaksi asioita tehdään niille, jotka ovat yrittäneet ensin itse pitää elämänsä kuosissa, vielä pari kokemusta:

Aikuinen, tilapäisesti luonani asuva lapseni jäi työttömäksi, kun minulla oli asiantuntijapalvelua tarjoava toiminimi. Aikuinen lapseni oli käynyt ammattikoulun. Meidän piti tehdä TE-toimistolle selvitys siitä, etten varmasti pysty työllistämään häntä omaan yritykseeni. Asian käsittely vei muutaman viikon, joiden aikana hän ei tietenkään saanut tukia.

Joitakin vuosia myöhemmin minut lomautettiin. Entinen työnantajani oli uupunut eikä jaksanut toimittaa tarvittavia papereita, joten käsittely viivästyi. Kun ne oli toimitettu, te-toimisto takertui siihen, että minulla oli luottamustehtävä, johon käytin 1-8 tuntia aikaa kuukaudessa ja joka ei estänyt kokopäivätyön vastaanottamista. Asian käsittely kesti muutaman viikon. Kolmas tyhmyys oli se, että menin kertomaan opiskelevani sivutoimisesti tutkintoa ko. työnantajan suosituksesta. Koska työt olivat kuitenkin loppumassa, olin valmis jättämään opinnot, mutta tätäkin asiaa piti käsitellä useampi viikko.

Loppujen lopuksi sain ensimmäisen työttömyysetuuden viisi kuukautta sen jälkeen, kun minut oli lomautettu. Sinä aikana ei sentin hyrrää tukia mistään. Onneksi oli säästöjä ja ennen kaikkea onneksi työllistyin uuteen paikkaan 1.5 kuukauden kuluttua.

Ei tämä hyvinvointivaltio toimi niin, että ihminen ilmoittaa ettei hänellä ole rahaa ja sitten saa sitä. Kyllä lukemattomat ihmiset putoavat turvaverkon läpi, vaikka itse ovat yrittäneet asiansa hoitaa.

Mitä tukia sun olis pitänyt saada kun sulla kerta oli riittävästi säästössä monen kuukauden kuluihin? Työmarkkinatuki maksetaan takautuvasti joten oletkin saanut aikamoisen potin siinä työllistymisen kynnyksellä.

Ja jos tosiaan kesti 5 kuukautta niin olet itse hidastellut selvitysten jättämisen kanssa.

Ansiosidonnaista. Siihen ei vaikuta, vaikka olisi miljoonaomaisuus. En vaivaudu edes vastaamaan muuhun, koska kerroin jo, miksi käsittely viivästyi.

Vierailija
87/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko nähnyt päätökset ja tilinsaldon? Mies voi myös höynäyttää sua hyväuskoista.

Kyllä olen. Olen vääntänyt hänen kanssaan näistä asioista niin kauan ja nyt minulla on pankkitunnukset ja kaikki mahdolliset valtuudet hänen asiointiinsa, tulorekisterit, verohallinnot jne. Minä kun itse teen vähän saman tyylisiä asioita työkseni ja hän pyysi minua hoitamaan asiat. Mutta ei hitto, kun joka paikkaan yritetään huolella laittaa kaikki mahdolliset tiedot, niin aina siellä joku tieto menee väärin. Esimerkiksi tuossa sanoin, että lapsien elatusta ei lasketa hänen menokseen jollain logiikalla lainkaan. Hänen liiton jäsenmaksuja ei ole muka maksettu, vaikka ihan omin silmin olen nähnyt palkkakuitit, joissa ne on vähennetty.

Asumistukeen liittyen pyydettiin liitteeksi päätös ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tätä ei voitu toimittaa, koska päätöstä ei ole vielä tullut ja hakemuksesssa kerrottiin tämä. Päätöksen tultua kysyin, miten tässä menetellään, kun vaadittiin liitteeksi tätä päätöstä ja vastaus oli, että voi laittaa hakemuksen liitteeksi viestin, jossa pyydämme heidän tekemään tästä päivärahasta arviolaskelman asumistuen laskentaan. Tähän viestiin saimme vastaukseksi: mikäli päätöstä ei ole käytettävissä, voitte lähettää viestinä pyynnön, että päiväraha arvioidaan hakemukseen. Eli lähetimme heidän ohjeidensa mukaan pyynnön ja siihen tuli vastauksena viesti, jossa kerrottiin, että pitää lähettää pyyntö ja lähetimme sen saman pyynnön täsmälleen samanlaisena uudestaan. Eli ilmoitimme kolme kertaa, että sitä päätöstä ei ole ja pyysimme tekemään laskelman arvion perusteella.

Mitkä helvetin valtuudet? Kukaan ei tiedä kuka sen hakemuksen oikeasti näpyttelee, tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla. Eikä liiton jäsenmaksuilla ole mitään väliä, liitto ei teille mitään rahallista tukea ole antamassa vaan työttömyyskassa, eikä liittoon kuulumisella tai maksujen maksamisella ole mitään merkitystä kelalle.

Surkea yritys, oletkohan koskaan tehnyt päivääkään töitä.

Googlaa suomi.fi- valtuudet ja mene itse töihin. 

Pointti oli se ettei tuollaisella ole mitään yhteyttä tähän asiaan. Et tarvitse mitään valtuuksia täyttääksesi sos. tukihakemuksen toisen puolesta, ainoastaan pankkitunnukset, ja henkilön lupa olisi tietysti hyvä myös. Ja mikä tärkeämpää liitonjäsenyydellä ei ole mitään merkitystä työttömyyskorvausten kannalta joten vääntö maksuista ei vaikuta siihen onko ansiosidonnaiseen oikeutettu vai ei, kassan jäsenmaksu maksetaan kerran vuodessa.

Vierailija
88/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä TE-hallinto on nyt "vitkutellut" ja "sählännyt"? Hyvin usein on kyse siitä, että asiakas ei itse ilmoita kaikkea pyydettyä. Todella moni esimerkiksi ilmoittautuu työnhakijaksi eikä ilmoita MITÄÄN aiemmasta työhistoriasta. Silloin on pakko tehdä lisäselvitys. Tai ilmoittaa että "olen lomautettu", vaikka aiemmin on kertonut että työskentelee keikkatyössä. Siinä on kyse asiakkaan oikeusturvasta että kysytään lisää jos asiakas ei ilmoita riittäviä/täsmällisiä tietoja. Koska muussa tapauksessa väärin annetun lausunnon rahat joudutaan perimään takaisin, ja se on todella ikävää. Itselläni asiat on aina sujuneet TE-toimiston osalta sujuvasti, kun olen ilmoittanut kaiken tarkasti heti.

Vierailija
89/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain rahaa/säästöjä/omaisuutta hänellä on pakko olla jos ei toimeentulotukeakaan saa. Sinä vaan et ole saanut sitä nähtäväksesi. Kelahan saa mm.verotustiedot.

Sua nyt kusetetaan 6-0.

Jos jotain maksat, tee velkakirja kaikesta. Muuten et tod.näk.tule rahojasi saamaan takaisin.

No on se jännä juttu, että hänellä on omaisuutta, säästöjä tai rahaa, jota ei näy missään niissä liitteissä, joita niihin hakemuksiin on liitetty. Jännä juttu, että missään hakemuksissa ja päätöksissäkään ei mitään näy. 

Myönnän, että olen raivoissani kirjoittanut vähän sekavasti ja monilla on tainnut mennä pari asiaa ohi. Eli mies kyllä "saa" ansiosidonnaista, mutta käsittelyssä on mennyt todella pitkään ja kuvittelin, että asumistukea ja toimeentulotukea saa siltä ajalta, kun oikeasti mistään ei rahaa tule. Olen siis kuvitellut, että noissa lasketaan ne todelliset tilille kilahtavat rahat eikä sellaisia, joita odotetaan joskus kuukausien päästä ehkä saatavaksi. Nämä kuukaudet pitää kuitenkin saada ostettua ruokaa ja maksaa sitä vuokraakin. 

Kyllä sitä toimeentulotukea saakin, kun vaan täyttää hakemuksen oikein, eikä v*tutuspäissään vastaa huolimattomasti lisäselvityspyyntöihin, että "ottakaa arviona huomioon se ansiosidonnainen!1!! Johan se on aiemminkin sanottu ja tiedän kyllä paremmin nämä asiat!1" Tämä asenne paistaa kirjoituksista läpi aivan selvästi.

Mitäpä jos mies ihan itse ottaisi sossuun yhteyttä ja pyytäisi apua toimeentulotuen tarkistuspyynnön tekemiseen? Sossukin voi tarvittaessa sitä Kelan kanssa hoitaa, jos oma kyky siihen ei riitä. Selvästi tuo homma ei nyt ole hanskassa teillä kummallakaan.

Vierailija
90/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista. Siihen ei vaikuta, vaikka olisi miljoonaomaisuus. En vaivaudu edes vastaamaan muuhun, koska kerroin jo, miksi käsittely viivästyi.

Ansiosidonnaista ei haeta sossusta taikka kelasta. Aloitit valheesi vastaamalla "ei saa" kun joku sanoi "Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa". Väitit että sinulla on kokemusta asiasta mutta olitkin ansiosidonnaista vailla ja istuit mittavien säästöjen päällä. Työttömänä opiskelu laittaa sinut hankalaan asemaan työttömyystittelin suhteen ja jotta olet oikeutettu ansiosidonnaiseen on sinun oltava te-toimiston mielestä työtön. Edelleen kuitenkin sait työllistymisesi kynnyksellä suuren summan rahaa eli käytit säästöjäsi elämiseen ja sait ne muutaman kuukauden jälkeen takaisin. Mitään kokemusta sinulla ei ole ketjun aiheena olevasta asiasta.

Vierailija
91/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asutte yhdessä, niin kummakin tulot vaikuttavat.

Voithan sinä tänne listata teidän kaikki tulot ja menot ja voimme yhdessä laskea, missä mennään pieleen.

Emme asu yhdessä, eikä minun tuloni pitäisi vaikuttaa yhtään millään tavalla. Ongelma onkin siinä, että näissä asumistuki ja toimeentulotukihakemuksissa lasketaan tulot sen ansiosidonnaisen mukaan. Mistä ei nyt ole tietoakaan, kun te-keskus vitkuttelee lausuntonsa kanssa ja niissä jäsenmaksuissakin on jotain häikkää. Juu, laskennallisesti on tietysti oikeus siihen ansiosidonnaiseen, mutta sillä laskennallisella oikeudella ei saa kaupasta ruokaa eikä makseta vuokraa.

Olen luullut että toimeentulotuessa huomioidaan todelliset tulot ja käytettävissä olevat rahat, eikä jotain laskennallisia tuloja, joita ei tilillä ole vielä pitkään aikaan.

Päätöstä ansiosidonnaisesta on kysytty asumistukeen, koska se olisi voinut tulla sillä aikaa, kun hakemus on odottanut käsittelyä ja varma tieto määrästä on aina parempi kuin arvio. Todennäköisesti arviota ansiosidonnaisen määrästä on kysytty Kelasta kahdesti, koska sitä on kysytty sekä asumistukeen että toimeentulotukeen. Tämä on voinut mennä sinulta ohi, koska et ymmärrä kaikkea niin hyvin kuin kuvittelet. Olet ilmoittanut molempiin, että arvioikaa vaan se ansiosidonnainen tuloksi ja päätökset on tehty tämän mukaan.

Kassan jäsenmaksut ehtii kyllä selvittää, kun nyt selvisi, että edes työkkärin lausuntoa ei vielä ole.

Lasten tapaamisessa on jotain epäselvää, jos puolikkaita perusosia ei ole myönnetty. Ehkä lasten äiti on hakenut toimeentulotukea ja saanut lasten perusosat kokonaan huomioiduksi. Jos tapaamissopimusta ei ole, ei Kela asiassa voi päättää muuta kuin sen, että lapset asuvat väestötietojärjestelmän mukaisessa osoitteessa. Jos mies ei itse osaa näitä tukipaperiasioita hoitaa, tokkopa on osannut lapsiin liittyviäkään.

Ne häikät eivät joka tapauksessa selviä eri tahoja haukkumalla, vaan asiallisesti selvittämällä. Tähän monesti auttaa oma asenne. Jos kaikki avustavat tahot ovat vihollisia, voi olla vaikea kuulla ja ymmärtää, mitä oikeasti sanotaan. Helppo on muita osapuolia haukkua, kun ei näe omia virheitään.

Päätöstä ansiosidonnaiseen kysyttiin ainoastaan asumistukeen. Itse sen vielä moneen kertaan tarkistin ja se uusi pyyntö arvioimisesta tehtiin nimenomaan copypastaamalla se siitä samasta hakemuksesta samalta näytöltä. 

Lasten tapaamisesta kysyimme, miten pitää toimia. Kelalla ohjeistettiin, että vanhempien pitää kirjoittaa sopimus nimenomaan siitä kuukaudesta, ellei vahvistettua sopimusta ole ja näin tehtiin. Silti tätä ei jostain syystä oltu huomioitu. 

Näitä asioita on kyllä selvitelty. En ymmärrä, mistä tulee oletus, ettei näin olis tehty. Turhautumiseni tulee nyt siitä, että byrokratia on ihan mahdotonta ja tämän säätämisen aikana ei oikeasti ole mitään perusturvaa. Tuolla aiemmin joku sanoikin, että helppo on huudella jonain elämäntapatyöttömänä, kun ne samat tuet ovat juokseneet vuosikausia, mutta kun työssäkäyvä yhtäkkiä lomautetaan, joutuu selvittelemään ja toimittamaan tietoja ja korjaamaan ja soittelemaan perään ja tekemään vaikka mitä sirkustemppuja eikä mitään tietoa, milloin se raha tulee. 

Vierailija
92/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä tänne listata teidän kaikki tulot ja menot ja voimme yhdessä laskea, missä mennään pieleen.

Emme asu yhdessä, eikä minun tuloni pitäisi vaikuttaa yhtään millään tavalla. Ongelma onkin siinä, että näissä asumistuki ja toimeentulotukihakemuksissa lasketaan tulot sen ansiosidonnaisen mukaan. Mistä ei nyt ole tietoakaan, kun te-keskus vitkuttelee lausuntonsa kanssa ja niissä jäsenmaksuissakin on jotain häikkää. Juu, laskennallisesti on tietysti oikeus siihen ansiosidonnaiseen, mutta sillä laskennallisella oikeudella ei saa kaupasta ruokaa eikä makseta vuokraa.

Olen luullut että toimeentulotuessa huomioidaan todelliset tulot ja käytettävissä olevat rahat, eikä jotain laskennallisia tuloja, joita ei tilillä ole vielä pitkään aikaan.

Päätöstä ansiosidonnaisesta on kysytty asumistukeen, koska se olisi voinut tulla sillä aikaa, kun hakemus on odottanut käsittelyä ja varma tieto määrästä on aina parempi kuin arvio. Todennäköisesti arviota ansiosidonnaisen määrästä on kysytty Kelasta kahdesti, koska sitä on kysytty sekä asumistukeen että toimeentulotukeen. Tämä on voinut mennä sinulta ohi, koska et ymmärrä kaikkea niin hyvin kuin kuvittelet. Olet ilmoittanut molempiin, että arvioikaa vaan se ansiosidonnainen tuloksi ja päätökset on tehty tämän mukaan.

Kassan jäsenmaksut ehtii kyllä selvittää, kun nyt selvisi, että edes työkkärin lausuntoa ei vielä ole.

Lasten tapaamisessa on jotain epäselvää, jos puolikkaita perusosia ei ole myönnetty. Ehkä lasten äiti on hakenut toimeentulotukea ja saanut lasten perusosat kokonaan huomioiduksi. Jos tapaamissopimusta ei ole, ei Kela asiassa voi päättää muuta kuin sen, että lapset asuvat väestötietojärjestelmän mukaisessa osoitteessa. Jos mies ei itse osaa näitä tukipaperiasioita hoitaa, tokkopa on osannut lapsiin liittyviäkään.

Ne häikät eivät joka tapauksessa selviä eri tahoja haukkumalla, vaan asiallisesti selvittämällä. Tähän monesti auttaa oma asenne. Jos kaikki avustavat tahot ovat vihollisia, voi olla vaikea kuulla ja ymmärtää, mitä oikeasti sanotaan. Helppo on muita osapuolia haukkua, kun ei näe omia virheitään.

Päätöstä ansiosidonnaiseen kysyttiin ainoastaan asumistukeen. Itse sen vielä moneen kertaan tarkistin ja se uusi pyyntö arvioimisesta tehtiin nimenomaan copypastaamalla se siitä samasta hakemuksesta samalta näytöltä. 

Lasten tapaamisesta kysyimme, miten pitää toimia. Kelalla ohjeistettiin, että vanhempien pitää kirjoittaa sopimus nimenomaan siitä kuukaudesta, ellei vahvistettua sopimusta ole ja näin tehtiin. Silti tätä ei jostain syystä oltu huomioitu. 

Näitä asioita on kyllä selvitelty. En ymmärrä, mistä tulee oletus, ettei näin olis tehty. Turhautumiseni tulee nyt siitä, että byrokratia on ihan mahdotonta ja tämän säätämisen aikana ei oikeasti ole mitään perusturvaa. Tuolla aiemmin joku sanoikin, että helppo on huudella jonain elämäntapatyöttömänä, kun ne samat tuet ovat juokseneet vuosikausia, mutta kun työssäkäyvä yhtäkkiä lomautetaan, joutuu selvittelemään ja toimittamaan tietoja ja korjaamaan ja soittelemaan perään ja tekemään vaikka mitä sirkustemppuja eikä mitään tietoa, milloin se raha tulee. 

Oletus tulee ihan sinun ulosannistadi ja siitä, että kerrot ymmärtäväsi asioita, joita et selkeästi kuitenkaan ymmärrä.

Anna sen miehen hoitaa omat asiansa äläkä anna rahaa. Varmaan niin selviävät eteenpäin paremmin kuin nyt sinun kauttasi on edennyt.

Vierailija
93/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette nyt selvästi ole ymmärtäneet jotain.

Asumistuessa toki huomioidaan ne tiedossa olevat tulot, eli se onkin mahdollisesti hylätty tässä kohtaa. Toimeentulotuessa taas ei huomioida muuta kuin ne todelliset tulot ja varat.

Todennäköisesti mies hakenut toimeentulotukea vielä silloin kun on saanut palkan samassa kuussa tai kuun viimeinen, jonka takia hylätty. Hakee siis vaan nyt uudelleen sitä.

Toimeentulotuesta tuli hylätyt päätökset jo aiemmin ja siksi jäimme odottamaan päätöstä asumistuesta, kun ajattelin, että siksi toimeentulotuesta tuli hylätty, jos olisivat laskeneet, että tulee vielä asumistuki ilmoitettujen tulojen lisäksi. Tuet on haettu huhtikuulta ja palkka on saatu viimeksi maaliskuussa. Huhtikuun vuokra on osittain maksamatta. Minä olen ostanut hänelle ruokaa kaksi viikkoa sitten kaapit täyteen ja maksoin sähkölaskun. Ansiosidonnaisesta ei ole mitään tietoa, miten kauan siinä vielä kestää.

Pitää osata ennakoida, maaliskuun palkka laskettiin mulle huhtikuun tuloksi, huhtikuussa saatu palkka toukokuun tuloksi. Olen siis kelan elätti, joka teki kolmen viikon työpätkän, ja tt-tuki on kuulemma evätty kesäkuulle asti. Ensi kuussa toki laitan tarkitsushaun ja kesäkuussa taatusti tulen saamaan, mutta sitä ennen elän pienillä rahoilla, kuten tähänkin asti. Toi siirtymä aika on aina pahin, jatkossa ei ongelmia, mikäli toimii ajallaan ja oikeilla lippulapuilla.

Ansiosidonnaisen voi laskea muuten itsekin, suuntaa-antavana varsinkin...

Juu, pitää osata ennakoida. Haimme toimeentulotukea maaliskuulla ja silloin laskettiin maaliskuun palkka tuloksi. Haimme toimeentulotukea huhtikuulle ja se sama palkka laskettiin myös huhtikuun tuloksi. 

Ansiosidonnainen laskettiin itse ja tämä ilmoitettiin niin asumistuki- kuin toimeentulotukihakemuksessakin. Asumistuen  kohdalla kuitenkin pyydettiin liiton päätöstä. Siihen vastattiin, että sitä ei ole käytössä, voisitteko tehdä arviolaskelman annettujen tietojen perusteella. Tähän vielä tuli viesti, jos ei voida toimittaa päätöstä, pitää pyytää arviota. Ja sitten vielä kerran pyysimme, voisivatko tehdä ja käyttää sitä arviota.

Tiedän, tämä kuulostaa hullulta, mutta tämä nyt sattuu olemaan totuus. Minä en voi mitään sille, että tässä nyt tehdään minusta hullu tai provo, mutta tällaista tämä nyt on meillä ollut. En minä muuten tätä täällä marisisikaan. 

Vierailija
94/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noilla tiedoilla on aivan mahdoton sanoa miksei hän saa sosiaalitukia. Liian kallis asuminen? Palkka voi olla pieni, mutta ei "tarpeeksi" pieni? Rahankäyttötottumukset eivät vastaa tulotasoa? Addiktio, josta et tiedä..?

Ei ole kyse kalliista asumisesta tai rahankäyttötottumuksista. Olen tuhat kertaa hänen kanssaan laskenut ihan kaikilla mahdollisilla laskureilla, miten paljon hänen tulonsa on ja miten paljon pitäisi tukea saada. Mutta sitten kun sen hakemuksen laittaa menemään niillä täsmälleen samoilla tiedoilla kuin laskureissakin, sieltä tuleekin aina hylätty päätös. Täydentävää toimeentulotukea haettiin siksi, että lomautuksen jälkeen ei tulee mitään rahaa, ennen kuin liitosta tulee päätös, mutta kun sieltä ei tule nyt mitään muuta kuin selvityspyyntöä toisensa perään. Eilen tuli kirje, että jäsenmaksuissa oli jotain epäselvää, vaikka kaikki on pidätetty palkasta ihan normaalisti. Tällaiseen takkuamiseen menee aikaa, eikä rahaa tule mistään, mutta kuitenkaan tätä ei huomioida täydentävässä toimeentulotuessa. Perustoimeentulotuki taas oli laskettu lapsettoman  yksineläjän mukaan, vaikka mies maksaa elareita ja sen lisäksi vielä lapset ovat hänellä puolet kuukaudesta. Tällaista käsittämätöntä säätämistä koko ajan. Vuokraa pitäisi maksaa ja kauppaan pitäisi päästä, mutta kun odotetaan kuukausitolkulla näitä päätöksiä ja sitten kun se vihdoin viimein tulee, se on aina hylätty. 

Täydentävää ei voi myöntää ennen kuin perustoimeentulotuesta on annettu päätös. Perustoimeentulotuesta ei voida tehdä päätöstä ennen kuin on tiedot selvät. Onko mies huoltaja? Pelkkä maksaminen ei vielä tee huoltajaa.

Kyllä toimeentulotukipäätös tehdään vaikka mitään tietoja et toimittaisi, noin kahdessa viikossa hakemuksen jättämisestä, usein se tarkoittaa hylkäävää päätöstä mutta päätös se sekin.

Vierailija
95/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus näinkin päin . Kyllä sinun pitää elättää ja pitää miehestä huolta. Et voi olla noin itsekäs .

Jos tässä sanottaisiin että kyllä nyt miehen pitää kerran edes elättää naisensa ja ei mies saa olla niin itsekäs niin olisi kommenttisi täynnä naisten yläpeukkuja mutta nyt kun sanoit että naisen elätettävä miehensä niin jo naiset suuttuivat. Tämä on feminismiä. Ei tasa-arvoa. Feminismi ei ole tasa-arvoa

Eiköhän ne alapeukut tulleet siitä että pari ei asu yhdessä eivätkä ole avioliitossa.

Vierailija
96/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus tulee ihan sinun ulosannistadi ja siitä, että kerrot ymmärtäväsi asioita, joita et selkeästi kuitenkaan ymmärrä.

Anna sen miehen hoitaa omat asiansa äläkä anna rahaa. Varmaan niin selviävät eteenpäin paremmin kuin nyt sinun kauttasi on edennyt.

Edelleen myönnän, että ulosantini on melko kärkästä, mutta tämä tilanne turhauttaa niin paljon. 

Voitko vielä kertoa, minkä kohdan mielestäsi olen ymmärtänyt väärin? Ainoa kohta, joka ei ole ollut ennakko-oletusteni mukainen on ollut se, että toimeentulotukea saa, jos oikeasti tuloja ja säästöjä ei mistään tule. Ja oletukseni oli myös se, että kerran selvitettyä asiaa ei tarvitsisi kolmeen kertaan selvittää. Olivatko nämä tosiaan niin tyhmiä oletuksia? Kuka hitto sitä toimeentulotukea saa ja missä olosuhteissa, jos kaikille keksitään omaisuutta ja tuloja joita ei missään näy? 

Vierailija
97/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette nyt selvästi ole ymmärtäneet jotain.

Asumistuessa toki huomioidaan ne tiedossa olevat tulot, eli se onkin mahdollisesti hylätty tässä kohtaa. Toimeentulotuessa taas ei huomioida muuta kuin ne todelliset tulot ja varat.

Todennäköisesti mies hakenut toimeentulotukea vielä silloin kun on saanut palkan samassa kuussa tai kuun viimeinen, jonka takia hylätty. Hakee siis vaan nyt uudelleen sitä.

Toimeentulotuesta tuli hylätyt päätökset jo aiemmin ja siksi jäimme odottamaan päätöstä asumistuesta, kun ajattelin, että siksi toimeentulotuesta tuli hylätty, jos olisivat laskeneet, että tulee vielä asumistuki ilmoitettujen tulojen lisäksi. Tuet on haettu huhtikuulta ja palkka on saatu viimeksi maaliskuussa. Huhtikuun vuokra on osittain maksamatta. Minä olen ostanut hänelle ruokaa kaksi viikkoa sitten kaapit täyteen ja maksoin sähkölaskun. Ansiosidonnaisesta ei ole mitään tietoa, miten kauan siinä vielä kestää.

Eli huhtikuulle olette hakeneet toimeentulotukea, ja saanut maaliskuussa palkkaa? Onko se maaliskuun palkka huomioitu tuloksi huhtikuulle, silloin ainakin on jos maksettu 31.3.20. Mikäli näin on niin mies on käyttänyt rahansa sitten johonkin ihan muuhun kuin vuokraan ja ruokaan tässä kuussa.

Kerrot tuossa että jäitte odottamaan asumistukipäätöstä kun AJATTELIT että toimeentulotuesta tuli hylätty asumistuen takia. Minkä helkkarin takia ette lue sitä päätöstä jossa kerrotaan että miksi se on hylätty, niin ei tarvitse arvailla ja käyttäytyä kuin vähä-älyinen apina!! Hakekaa sitä tukea nyt uudelleen toukokuulle jos on edelleen pa.

Vierailija
98/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei, se huomioidaan ottamalla kaikki mahdolliset teoreettisetkin tulot huomioon, näin varmistetaan että eivät vahingossakaan maksa senttiäkään yli vaan juuri sen verran mitä tarvitset. Tervetuloa työttömän arkeen, jos hakemuksessasi on yhtään mitään poikkeavaa tai muutosta niin vuokranmaksu myöhästynee 1-3 viikkoa kun näiden lappujen käsittelyajoissa menee sitten ainakin se viikko.

Kun hommat vakiintuu sitten touko- tai kesäkuulla ja olette vieläkin lomautettuja niin pitäisi tulla sitten nopeammin. "työttömyys/lomautus jatkuu" nappula painettu ja lisätietokentät tyhjinä niin robotti hoitaa ne laput. Silloin tuet tulee muutaman päivän viiveellä.

Vierailija
99/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita on kyllä selvitelty. En ymmärrä, mistä tulee oletus, ettei näin olis tehty. Turhautumiseni tulee nyt siitä, että byrokratia on ihan mahdotonta ja tämän säätämisen aikana ei oikeasti ole mitään perusturvaa.

Kyllä se raha tulee, se vaan tulee myöhässä. Sen säätämisen aikana ei olekaan mitään turvaa. Jossei häätöuhkaa teillä ole niin joudutte vain kärvistelemään ja odottamaan noita päätöksiä. Käsittelyaika uusissa hakemuksissa ainakin viikko.

Vierailija
100/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko nähnyt päätökset ja tilinsaldon? Mies voi myös höynäyttää sua hyväuskoista.

Kyllä olen. Olen vääntänyt hänen kanssaan näistä asioista niin kauan ja nyt minulla on pankkitunnukset ja kaikki mahdolliset valtuudet hänen asiointiinsa, tulorekisterit, verohallinnot jne. Minä kun itse teen vähän saman tyylisiä asioita työkseni ja hän pyysi minua hoitamaan asiat. Mutta ei hitto, kun joka paikkaan yritetään huolella laittaa kaikki mahdolliset tiedot, niin aina siellä joku tieto menee väärin. Esimerkiksi tuossa sanoin, että lapsien elatusta ei lasketa hänen menokseen jollain logiikalla lainkaan. Hänen liiton jäsenmaksuja ei ole muka maksettu, vaikka ihan omin silmin olen nähnyt palkkakuitit, joissa ne on vähennetty.

Asumistukeen liittyen pyydettiin liitteeksi päätös ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tätä ei voitu toimittaa, koska päätöstä ei ole vielä tullut ja hakemuksesssa kerrottiin tämä. Päätöksen tultua kysyin, miten tässä menetellään, kun vaadittiin liitteeksi tätä päätöstä ja vastaus oli, että voi laittaa hakemuksen liitteeksi viestin, jossa pyydämme heidän tekemään tästä päivärahasta arviolaskelman asumistuen laskentaan. Tähän viestiin saimme vastaukseksi: mikäli päätöstä ei ole käytettävissä, voitte lähettää viestinä pyynnön, että päiväraha arvioidaan hakemukseen. Eli lähetimme heidän ohjeidensa mukaan pyynnön ja siihen tuli vastauksena viesti, jossa kerrottiin, että pitää lähettää pyyntö ja lähetimme sen saman pyynnön täsmälleen samanlaisena uudestaan. Eli ilmoitimme kolme kertaa, että sitä päätöstä ei ole ja pyysimme tekemään laskelman arvion perusteella.

Mitkä helvetin valtuudet? Kukaan ei tiedä kuka sen hakemuksen oikeasti näpyttelee, tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla. Eikä liiton jäsenmaksuilla ole mitään väliä, liitto ei teille mitään rahallista tukea ole antamassa vaan työttömyyskassa, eikä liittoon kuulumisella tai maksujen maksamisella ole mitään merkitystä kelalle.

Surkea yritys, oletkohan koskaan tehnyt päivääkään töitä.

Googlaa suomi.fi- valtuudet ja mene itse töihin. 

Pointti oli se ettei tuollaisella ole mitään yhteyttä tähän asiaan. Et tarvitse mitään valtuuksia täyttääksesi sos. tukihakemuksen toisen puolesta, ainoastaan pankkitunnukset, ja henkilön lupa olisi tietysti hyvä myös. Ja mikä tärkeämpää liitonjäsenyydellä ei ole mitään merkitystä työttömyyskorvausten kannalta joten vääntö maksuista ei vaikuta siihen onko ansiosidonnaiseen oikeutettu vai ei, kassan jäsenmaksu maksetaan kerran vuodessa.

Mitähän sinä nyt sössötät? Tuolla joku vihjasi, että mies pimittää jotain tulojaan minulta ja valehtelee ja siihen kerroin, että minulla on valtuudet, joilla pääsee mm tulorekisteriin. Tottakai se liittyy asiaan, jos näen miehen tulotiedot ja esim ne maksetut jäsenmaksut ja niiden tietojen perusteella olen mm arvioinut hänelle sitä ansiosidonnaisen määrää. Sinä lähdit nyt itkemään, ettei mitään tällaisia valtuuksia ole olemassakaan ja kehotit minua menemään töihin. Ei taida ainakaan sinulla olla töitä, jos et ole koskaan kuullut esim tulorekisteristä eikä liiton ja kelan päivärahalla sinusta ole mitään eroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän