Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalituet, voiko olla totta!?

Vierailija
30.04.2020 |

En ole koskaan aiemmin hakenut toimeentulotukia ja nyt tuli vastaan tilanne, että miesystävä joutui lomautetuksi. Aiemmin jo haimme hänelle asumistukea ja toimeentulotukea, koska palkkatulot olivat pienet. Nämä hakemukset hylättiin ja kitkuteltiin siinä uskossa, että pikkuhiljaa tilanne paranee. Sitten tuli töistä lomautus. Ja nyt ei ole säästöjä, mutta eipä saa mitään tukeakaan yhtään mistään. Ei tule liitosta, ei tule asumistukea, ei tule palkkaa, ei tule toimeentulotukea, ei perustukea eikä täydentävää. Millä ihmeellä ihmisen pitäisi siis tulla toimeen, kun mistään ei rahaa tule, mutta päätöksien mukaan rahaa on kuin roskaa?!

Oikeasti suututtaa niin paljon!!! Minä olen maksanut hänen elämistään nyt tässä sen jälkeen, kun palkka oli käytetty. Emme asu yhdessä emmekä ole naimisissa eikä meillä ole lapsia, mutta jostain syystä olen ainoa taho, josta hän nyt saa rahaa. Mitä helvettiä oikeasti?! Miten voi mennä näin!!

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Odotan, että kohta tarinassa tulee käänne, että rahaa on saatu, "mutta liian vähän". Ja taas päästään vihapuhumaan työttömistä ja köyhistä, joka olikin ketjun tarkoitus!

Vierailija
22/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko nähnyt päätökset ja tilinsaldon? Mies voi myös höynäyttää sua hyväuskoista.

Kyllä olen. Olen vääntänyt hänen kanssaan näistä asioista niin kauan ja nyt minulla on pankkitunnukset ja kaikki mahdolliset valtuudet hänen asiointiinsa, tulorekisterit, verohallinnot jne. Minä kun itse teen vähän saman tyylisiä asioita työkseni ja hän pyysi minua hoitamaan asiat. Mutta ei hitto, kun joka paikkaan yritetään huolella laittaa kaikki mahdolliset tiedot, niin aina siellä joku tieto menee väärin. Esimerkiksi tuossa sanoin, että lapsien elatusta ei lasketa hänen menokseen jollain logiikalla lainkaan. Hänen liiton jäsenmaksuja ei ole muka maksettu, vaikka ihan omin silmin olen nähnyt palkkakuitit, joissa ne on vähennetty.

Asumistukeen liittyen pyydettiin liitteeksi päätös ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tätä ei voitu toimittaa, koska päätöstä ei ole vielä tullut ja hakemuksesssa kerrottiin tämä. Päätöksen tultua kysyin, miten tässä menetellään, kun vaadittiin liitteeksi tätä päätöstä ja vastaus oli, että voi laittaa hakemuksen liitteeksi viestin, jossa pyydämme heidän tekemään tästä päivärahasta arviolaskelman asumistuen laskentaan. Tähän viestiin saimme vastaukseksi: mikäli päätöstä ei ole käytettävissä, voitte lähettää viestinä pyynnön, että päiväraha arvioidaan hakemukseen. Eli lähetimme heidän ohjeidensa mukaan pyynnön ja siihen tuli vastauksena viesti, jossa kerrottiin, että pitää lähettää pyyntö ja lähetimme sen saman pyynnön täsmälleen samanlaisena uudestaan. Eli ilmoitimme kolme kertaa, että sitä päätöstä ei ole ja pyysimme tekemään laskelman arvion perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa todellisuuteen ap. Systeemi on sekava ja usein epäreilu. Tätä se on siis joillakin aina eikä vain nyt koronan aikaan. Onkin aina vtuttanut raskaasti mistään mitään tietämättömien ulina kuinka helposti muka kotona "huvikseen" makaamalla saa rahaa. Enkä sano, että pitäisi saadakaan, mutta on älytöntä silti tuupata ihmisiä yhä syvemmälle rotkoon. Tsemppiä ja voimia, sillä ne tuossa myllyssä loppuu ennemmin tai myöhemmin ja ei auta kuin luovuttaa kaikesta.

Vierailija
24/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kelaan ja liittoon kannattaa laittaa kaikki mahdolliset liitteet ja selvitykset ajallaan ja oma-aloitteisesti, ihan kaikki, jotka asiaan liittyy tavalla tai toisella, näin säästetään aikaa. Toimeentulotukea hän saa kyllä, jos ehdot täyttyvät. Se peritään takaisin sit, jos turhaan on maksettu.

No sepä siinä onkin, kun kaikki mahdolliset on toimitettu ajallaan, mutta silti niitä kysytään moneen kertaan. Ja miten toimitat esimerkiksi tiedot ansiosidonnaisesta, kun ei päätöstä ole tullut.

Vierailija
25/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte yhdessä, niin kummakin tulot vaikuttavat.

Voithan sinä tänne listata teidän kaikki tulot ja menot ja voimme yhdessä laskea, missä mennään pieleen.

Vierailija
26/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien elatuksesta pitää olla lastenvalvojalla virallistettu elatussopimus.

Monilla ei ole kun eivät ole katsoneet tarpeelliseksi, ja eihän sellainen tarpeellinen olekaan jos ihmisillä on tuloja ja maksut maksetaan ajallaan.

Vierailija
27/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mättää nyt pahasti. Joko hakemukset on täytetty päin honkia tai miehesi valehtelee sinulle.

28/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kehtaisi pyytää kumppaniltani rahaa.

Vierailija
29/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Oletko nähnyt päätökset ja tilinsaldon? Mies voi myös höynäyttää sua hyväuskoista.

Kyllä olen. Olen vääntänyt hänen kanssaan näistä asioista niin kauan ja nyt minulla on pankkitunnukset ja kaikki mahdolliset valtuudet hänen asiointiinsa, tulorekisterit, verohallinnot jne. Minä kun itse teen vähän saman tyylisiä asioita työkseni ja hän pyysi minua hoitamaan asiat. Mutta ei hitto, kun joka paikkaan yritetään huolella laittaa kaikki mahdolliset tiedot, niin aina siellä joku tieto menee väärin. Esimerkiksi tuossa sanoin, että lapsien elatusta ei lasketa hänen menokseen jollain logiikalla lainkaan. Hänen liiton jäsenmaksuja ei ole muka maksettu, vaikka ihan omin silmin olen nähnyt palkkakuitit, joissa ne on vähennetty.

Asumistukeen liittyen pyydettiin liitteeksi päätös ansiosidonnaisesta päivärahasta. Tätä ei voitu toimittaa, koska päätöstä ei ole vielä tullut ja hakemuksesssa kerrottiin tämä. Päätöksen tultua kysyin, miten tässä menetellään, kun vaadittiin liitteeksi tätä päätöstä ja vastaus oli, että voi laittaa hakemuksen liitteeksi viestin, jossa pyydämme heidän tekemään tästä päivärahasta arviolaskelman asumistuen laskentaan. Tähän viestiin saimme vastaukseksi: mikäli päätöstä ei ole käytettävissä, voitte lähettää viestinä pyynnön, että päiväraha arvioidaan hakemukseen. Eli lähetimme heidän ohjeidensa mukaan pyynnön ja siihen tuli vastauksena viesti, jossa kerrottiin, että pitää lähettää pyyntö ja lähetimme sen saman pyynnön täsmälleen samanlaisena uudestaan. Eli ilmoitimme kolme kertaa, että sitä päätöstä ei ole ja pyysimme tekemään laskelman arvion perusteella.

Elatusmaksut tulee laskettaa uudelleen, kun tulot muuttuvat merkittävästi. Ei tietenkään huomioida niitä menona yhteiskunnan piikkiin. Lasten perusosista huomioidaan menona vuoroasumisessa puolet perusosasta, jos tapaamissopimus on toimitettu.

Kassan jäsenmaksuissa voi olla joku aiempi katkos, joka vaikuttaa asiaan. Tai sitten se on laskettu työnantajan toimesta väärin jonkun palkan osalta. Kassalta saa varmasti selvityksen siitä, mitä maksuista puuttuu.

Asumistukeen on saatava lupa arvioida tulot, jos mitään varsinaista tositetta ei ole. Voisiko olla ihan inhimillinen virhe, että on pyydetty lupaa uudestaan? Käsittelijätkin ovat ennennäkemättömän paineen alla koronan vuoksi ja tekevät pitkää päivää ja ylitöitä.

Kiukkuamisen sijaan yleensä auttaa ihan se, että pyytää eri instansseja kertomaan, mitä tietoja pitää toimittaa saadakseen asian x.

Vierailija
30/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mättää nyt pahasti. Joko hakemukset on täytetty päin honkia tai miehesi valehtelee sinulle.

Niinpä. Toki Kelassa tehdään myös virheitä, etenkin nyt kun on ruuhka-aika. Mutta päätöksen liitteenä on ohje miten päätöksestä valitetaan.

Itse autan työkseni ihmisiä tekemään hakemuksia ja valituksia.

Vierailija
31/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sossutäti sanoi joskus että tilitietojen pitää olla 0e 2kk ennen kuin voi hakea toimeentulotukea.

Näin on. Minun piti kahden viimeisen kuukauden palkasta laskea vain toimeentulo tuen verran n. 500 euroa elämiseen per kuukausi ja ylimääräiset niistä laskettiin seuraaville kuukausille tuloiksi. Ei laskettu työssäkäymisen kuluja ollenkaan. En ihmettele ettei lyhyitä työpätkiä kannata tehdä ollenkaan jos tarvitsee työttömyysaikana toimeentulotukea. Jos olisin tuhlannut normaalisti viimeiset palkat niin varmasti olisin ollut kusessa, niimpä maksoin pari vuokraa etukäteen.

Vierailija
32/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon sinua, ap, koska jo kauan sitten olin itse samassa tilanteessa. Jouduin lopettamaan toiminimeni tilanteessa, jossa rahat oli yksinkertaisesti loppu. Kirjanpitäjältä kesti saada tarvittavat paperit voidakseni osoittaa, että minulla ei todellakaan ole jemmassa mitään rahaa, ja työkkäri antoi kiitokseksi yrittäjyydestä 4 kk karenssin. Diakonian ja sukulaislainan avulla selvisin menettämättä kattoa pääni päältä.

Ne, jotka eivät ole joutuneet yllättäen turvautumaan sosiaaliapuun eivät tiedä siitä mitään. Ne, jotka ovat käyttäneet sitä jo vuosikausia, saavat rahansa helposti ja säännöllisesti, eivätkä ymmärrä etteivät ne kaikille tule kuin manulle illallinen.

Olkaa mahdollisimman pian yhteydessä diakoniatyöhön. Sielläkin on varmaan ruuhkaa, mutta normaalitilanteessa voivat avustaa joidenkin laskujen maksamisessa. Ei edellytä kirkkoon kuulumista, oma diakoniapiiri riippuu asuinpaikasta.

Vierailija
33/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena, mutta miksi hoidat aikuisen miehen raha-asioita? Oikeasti? Auttaminen on ok, mutta että sä toisen puolesta asiat HOIDAT, haloo? Toisen ihmisen pankkitunnusten hallussapitokaan kun ei ole ihan laillista toimintaa...

Vierailija
34/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimeentulotuella mitään lehtiä tilata eikä eletä mitään normaalia elämää. Joka sellaiselle yhtäkkiä putoaa niin varmaan tulee shokkina. Ei sillä kahta viikko pysty lapsia ruokkimaan. Etävanhemmista jotain tiedän että ne saavat joka toiseen viikonlopun hoitovuoroon jonkun n. 50 (saattoi olla allekkin) euroa ruokarahaa/lapsi kahdeksi päiväksi.

Vierailija
35/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatusmaksut tulee laskettaa uudelleen, kun tulot muuttuvat merkittävästi. Ei tietenkään huomioida niitä menona yhteiskunnan piikkiin. Lasten perusosista huomioidaan menona vuoroasumisessa puolet perusosasta, jos tapaamissopimus on toimitettu.

Kassan jäsenmaksuissa voi olla joku aiempi katkos, joka vaikuttaa asiaan. Tai sitten se on laskettu työnantajan toimesta väärin jonkun palkan osalta. Kassalta saa varmasti selvityksen siitä, mitä maksuista puuttuu.

Asumistukeen on saatava lupa arvioida tulot, jos mitään varsinaista tositetta ei ole. Voisiko olla ihan inhimillinen virhe, että on pyydetty lupaa uudestaan? Käsittelijätkin ovat ennennäkemättömän paineen alla koronan vuoksi ja tekevät pitkää päivää ja ylitöitä.

Kiukkuamisen sijaan yleensä auttaa ihan se, että pyytää eri instansseja kertomaan, mitä tietoja pitää toimittaa saadakseen asian x.

No mitäpä luulet, ollaanko nyt soiteltu ja kyselty joka päivä milloin mistäkin, mutta kun aina jossakin mättää. Juuri tämä onkin ongelmana, että nyt setvitään asioita, jotka on ihan ajallaan toimitettu, mutta joku muu on ne ilmoittanut väärin tai jättänyt kirjaamatta. Esimerkiksi niissä jäsenmaksut ovat menneet ihan oikein, juuri äsken niiden perään soiteltiin. Siellä on palkanlaskenta kämmännyt jotain. Ja asumistukihakemukseeen laitettiin kolme kertaa se pyyntö, että he tekisivät sen arviolaskelman, kun päätöstä ei vielä ole. Ja elatusasiasta liitettiin erillinen allekirjoitettu sopimus (aiempien ohjeiden mukaan) "ajanjaksolla xx-xx lapset ovat olleet isällään nn:llä 15 päivää", mutta silti ihan sinkkuna häntä pidetään.

Juu, on varmaankin ruuhkaa, mutta eikö se täydentävä toimeentulotuki sitten pitäisi paikata, jos kohtuuttoman pitkään käsittelyt kestävät tällaisten kämmäilyjen vuoksi.

Vierailija
36/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talouden tulot on 0e niin kyllä toimeentulotukea saa. Jos kuuluu liittoon niin kyllä sieltä saa rahaa, tosin käsittelyajat voivat olla nyt pidempiä mutta sille ajalle voidaan myöntää toimeentulotukea ja ottaa sitten takautuvasti pois liitonrahoista kun se päätös on tehty.

Karenssin saa jos itse irtisanoutuu jolloin ne karenssipäivät otetaan pois liiton rahoista. Tässäkin tilanteessa jos liitonrahat jää alle minimin niin voi saada toimeentulotukea paikkaamaan ja täydentämään sitä liiton rahaa.

Kyllä jostakin instanssista rahaa saa jollei ole omaisuutta tai säästötilillä rahaa jemmassa.

Sitten voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta eli ei Kelalta jos tilanne äityy jotenkin sellaiseksi ettei kertakaikkiaan mistään muualta rahaa saa ja vuokra on maksettava. Yleensä tuo on kertaluontoinen. Tällöin yhteys kunnan tai kaupungin omaan sosiaalitoimeen...

Ei saa. Joka ei ole sitä paperisotaa kokenut, ei ymmärrä. Kerroin jo edellä omasta kokemuksestani, mutta esimerkkinä siitä, miten hankalaksi asioita tehdään niille, jotka ovat yrittäneet ensin itse pitää elämänsä kuosissa, vielä pari kokemusta:

Aikuinen, tilapäisesti luonani asuva lapseni jäi työttömäksi, kun minulla oli asiantuntijapalvelua tarjoava toiminimi. Aikuinen lapseni oli käynyt ammattikoulun. Meidän piti tehdä TE-toimistolle selvitys siitä, etten varmasti pysty työllistämään häntä omaan yritykseeni. Asian käsittely vei muutaman viikon, joiden aikana hän ei tietenkään saanut tukia.

Joitakin vuosia myöhemmin minut lomautettiin. Entinen työnantajani oli uupunut eikä jaksanut toimittaa tarvittavia papereita, joten käsittely viivästyi. Kun ne oli toimitettu, te-toimisto takertui siihen, että minulla oli luottamustehtävä, johon käytin 1-8 tuntia aikaa kuukaudessa ja joka ei estänyt kokopäivätyön vastaanottamista. Asian käsittely kesti muutaman viikon. Kolmas tyhmyys oli se, että menin kertomaan opiskelevani sivutoimisesti tutkintoa ko. työnantajan suosituksesta. Koska työt olivat kuitenkin loppumassa, olin valmis jättämään opinnot, mutta tätäkin asiaa piti käsitellä useampi viikko.

Loppujen lopuksi sain ensimmäisen työttömyysetuuden viisi kuukautta sen jälkeen, kun minut oli lomautettu. Sinä aikana ei sentin hyrrää tukia mistään. Onneksi oli säästöjä ja ennen kaikkea onneksi työllistyin uuteen paikkaan 1.5 kuukauden kuluttua.

Ei tämä hyvinvointivaltio toimi niin, että ihminen ilmoittaa ettei hänellä ole rahaa ja sitten saa sitä. Kyllä lukemattomat ihmiset putoavat turvaverkon läpi, vaikka itse ovat yrittäneet asiansa hoitaa.

Vierailija
37/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohiksena, mutta miksi hoidat aikuisen miehen raha-asioita? Oikeasti? Auttaminen on ok, mutta että sä toisen puolesta asiat HOIDAT, haloo? Toisen ihmisen pankkitunnusten hallussapitokaan kun ei ole ihan laillista toimintaa...

No enhän minä nyt ihan kaikkea hoidakaan, kyllä hän ihan itse niitä hakemuksia tekee. Ei yhteisissä pankkitunnuksissa ja valtuuksien antamisessa ole mitään laitonta. Minä nyt satun ammattini puolesta tietämään enemmän esimerkiksi verotuksesta ja tulorekisteristä, joten siksi olen saanut valtuudet häneltä näihin.

Vierailija
38/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitus ilmiannettu asiattomana. menkää töihin!

Vierailija
39/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran rahaa omalla tililläsi on?

Entä minkä verran on helposti realisoitavaa omaisuutta?

Mitä se tähän kuuluu? Emme asu yhdessä, emme ole naimisissa, meillä ei ole yhteisiä lapsia, emme edes asu samalla paikkakunnalla. Omalla tililläni on rahaa sellaisen normaalin puskurin verran, realisoitavaa omaisuutta ei ole yhtään. Meinaatko, että yhteiskunta olettaa minun nyt elättävän miesystävää vain siksi, että satumme seurustelemaan? Oletko sinä vastuussa esimerkiksi parhaan ystäväsi tai veljesi elättämisestä, jos hän joutuu työttömäksi? 

Vierailija
40/197 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätökset on nykyään usein myös virheellisiä. Kannattaa tarkistaa ja ottaa yhteyttä Kelaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi