Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää perunamuussin alkeitakaan. Perunat KUORITAAN JA RAAKOINA ennen keittämistä. 😁
Ei millään pahalla, mutta jos haluaa tehdä hyvän muusin, perunoita ei kuorita ennen niiden kypsentämistä.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006290721.html
Toisaalta tämä on vähän makuasia. Suomessa pasta syödään ylikypsänä ja kuivana erikseen kastikkeen kanssa, kun taas Italiassa pasta käytetään aina pannulla kastikkeessa ja tarjoillaan al dentenä.
Ihan kaikista eniten olen ihmetellyt sitä, että monien tuttavieni kotona ei ole käsisaippuaa keittiössä ollenkaan. Eivätkö he pese käsiä ennen ruuanlaittoa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikista eniten olen ihmetellyt sitä, että monien tuttavieni kotona ei ole käsisaippuaa keittiössä ollenkaan. Eivätkö he pese käsiä ennen ruuanlaittoa?
Mä pesen käsitiskiaineella. Mutta vessa on ihan vieressä, voi pestä sielläkin.
Ketjun ekoihin viesteihin viitaten, en koskaan laita kokonaisia pippureita ruokaan. XD Inhoan sitä, että niitä pitää kalastella valmiista ruoasta pois, sillä en todellakaan halua pureskella niitä syödessäni. Kyllä sitä pippurinmakua keittoihin ja kastikkeisiin saa jauhetustakin pippurista.
Vierailija kirjoitti:
on korppujauhot sellaisessa kannellisessa muovisessa karkkilootassa joita kioskeilla oli joskus ainakin. Siellä pyörittelee esim. broilerin koivet/rinnat ym. Sitten ihmettelee miksi sinne laatikkoon tulee matoja.
Hyi helkutti....olevinaan vielä niin siisti kaikinpuolin, Enpä ole tuon jälkeen syönyt mitään siinä talossa.
🤮🤮🤮
Kerman laittaminen ruokaan kuin ruokaan. Miksi esim. jauhelihakastikkeeseen pitää laittaa kermaa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudesta jäi mieleen eräs makkaran valmistustapa. Oltiin saunomassa sellaisen tutun tutun luona, jostain syystä. Siellä muurinpohjapannulle laittettiin öljyä ehkä desi ja makkarat laitettiin tähän öljyyn ritisemään. Muistan kuinka maistuivat öljylle. Olivat muutenkin jotain halpimakkaraa jossa silavaa suurin osa.
Makkaran voi paistaa öljyssäkin, ja esim. Kärkkärin perinteinen valmistustapa.
https://yle.fi/uutiset/3-9142050
Liekö muillekin ryynimakkaroille ainoa oikea?
Vierailija kirjoitti:
Kädet voi pestä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Tämä on kyllä käsittämätöntä, olen nähnyt, en muista missä.
😑Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.
Tavan pasta on aika kesyä tarttumaan. Tattaripastasta tulee tarttuessaan betonia, kokeile joskus :D
Mitä on tavan pasta?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä keittiöön kertyvää rasvalikaa, josta puhutaan keskustelupalstoilla ja siivousaiheisissa facebook-ryhmissä. Laitamme itse ruokaa päivittäin eikä keittiöömme ole koskaan kertynyt tuota vaikeasti jynssättävää tahmaista likaa. Ilmeisesti laitan ruokaa eri tavoin kuin useimmat tai siivoan tavanomaista enemmän?
Kaikki ei nouse joka päivä keittiöjakkaralla pesemään kaapistojen yläsokkeleita ja yläkaapien ovien yläreunoja. Siitä me puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Tämä on kyllä käsittämätöntä, olen nähnyt, en muista missä.
😑Ei se ole käsittämätöntä, sehän estää pastaa tarttumasta toisiinsa. Mutta mä laitan pastan aina kastikkeen sekaan, niin ei ole tarttumisongelmaa.
No harva laittaa aina pastat soosiin sekaan, sehän kylmenee se pasta hyvänen aika kylmän vesihanan alla ja suolaisuuskin lähtee pois minkä saavat keitinvedestä.
Älyvapaata toimintaa. Kuka haluaa syödä kylmää pastaa?No, harva ja harva, pastan kotimaassa pastaa harvemmi tarjoillaan niin, että sitä ei sekoiteta kastikkeeseen.
Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?
Miksi ihmeessä huuhtelet maun ja lämmön pois pastasta?
Laitatko lihapullatkin kylmän suihkun alle ennen tarjoamista spagetin kanssa?Missähän kohdassa mä olinkaan sanonut, että huuhtelen pastan kylmällä vedellä? Etsipä se, niin jatketaan sitten keskustelua.
Joku sanoi näin "Miten se pastaan keittämisen aikana imeytynyt suola muuten lähtee siinä, että pastaa vähän huuhdotaan kylmällä vedellä?" En tiedä kuka oli, mutta hölmöläisen hommaa pilata hyvä pasta uittamalla kylmässä vedessä.
Ja tota kommenttia monta viestia ennemminkin joku kirjoitti niin tekevänsä. Vai kuvittelinko muka kaiken, en.
Hei nuoriso.
60-luvulla kotitaloustunneilla opetettiin se pastan huuhtelu.
Se ei kyllä ollut nimeltään pastaa vaan makaronia.
Mulla on ohje kouluaikaisessa vihkossa.
Itse en sitä kyllä ole tehnyt.
T.mummeli
Vierailija kirjoitti:
Kerman laittaminen ruokaan kuin ruokaan. Miksi esim. jauhelihakastikkeeseen pitää laittaa kermaa?
Mainostelevisiossa (MTV) aikoinaan vuosikymmeniä sitten oli mainos jossa ilta illan jälkeen sanottiin "kerman kera saat parempaa". Tämä iskostui kansan mieleen, nykyään se on ilmeisesti ihan jo geeniperintö. Onni-klovni myös televisiossa tuohon aikaan hoki "suolaa, suolaa, enemmän suolaa", ja sekin iskostui kansan mieliin kunnes suolan käytöstä tuli kansanterveydellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä keittiöön kertyvää rasvalikaa, josta puhutaan keskustelupalstoilla ja siivousaiheisissa facebook-ryhmissä. Laitamme itse ruokaa päivittäin eikä keittiöömme ole koskaan kertynyt tuota vaikeasti jynssättävää tahmaista likaa. Ilmeisesti laitan ruokaa eri tavoin kuin useimmat tai siivoan tavanomaista enemmän?
Kaikki ei nouse joka päivä keittiöjakkaralla pesemään kaapistojen yläsokkeleita ja yläkaapien ovien yläreunoja. Siitä me puhuttiin.
Jep... Teen tämän kerran, pari vuodessa. Viimeksi eilen. Hyi. :D
Miten sitä saisikaan itsensä motivoitua tekemään tämän edes kerran kuussa...
Varmasti rasvalian kertymiseen vaikuttaa osaltaan sekin onko liesituuletin, joka menee hormiin vai onko sellainen versio, joka puhaltaa höyryt takaisin huoneilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun tv-kokki-ohjelmissa kokit laittaa ruokaa ja leipoo sormukset sormissaan ja terottaa veitset leikkuulaudan tai ruokien päällä. Laittaa folion väärin päin ruokien päälle uuniin.
Foliossa ei muuten ole oikeaa ja väärää puolta. Kerran kaverin kanssa väiteltiin siitä kummin päin pitää laittaa ja googlattiin, niin molemmat oli väärässä. Kumpikaan ei ole se oikea, johtuu vain linjaston prosessista, että toinen puoli kiiltää enemmän, ominaisuudet ovat samat molemmin päin.
Minua ihmetyttää eniten ihmisten pelko laittaa ruokaa, ei se maailma siihen kaadu, jos joskus tekee väärin tai tulee pahaa.
Mistähän se käsitys on tullut että folion mattapinnasta liukenisi alumiinia ruokaan?
Ei siitä alumiinia liukene, mutta fysiikan lakien mukaan kiiltävämpi puoli säteilee lämpöä paremmin kuin se himmeä, joten on energiataloudellisempaa laittaa kiiltävä puoli ruokaa vasten.
T.tutkija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä käytti ruoan teossa tolkuttomasti suolaa ja rasvaa. Hän kävi paljon kalassa ja kotona valmisti kalakeittoa. Jumalattomasti suolaa sekaan. Äitini sitten valitti, kuinka se on niin suolaista, ettei sitä voi syödä muut kuin se itse. Kerran oltiin järvellä onkimassa ja mentiin saareen. Siinä rannassa ukot alkoivat perkaamaan kaloja ja laitettiin nuotio pystyyn. Seurasin huvittuneena sivusta sitä isän ruoan tekoa. Hän laittoi pieneen kattilaan kokonaisen kilon paketin voita ja siihen sitten kalat sekaan. Pirun rasvaista safkaa siinä sitten syötiin. 😆
Pikkasen liioittelua?
Ainakin sen verran, että jostain on löydetty kilon voipaketti. Tuppaavat kaupoissa myymään puolen kilon paketteja.
Ennenpä myytiinkin kilon paketteja. Jonnet ei muista. Mutta kun se oma ylivertaisuus on sitä luokkaa, että pitää kieltää toisen kokemus.
Höpö-höpö, kuudettakymmentä käyn eikä kilon voipaketteja ole kaupassa myyty elinaikanani. -Eri
Eikä minun aikanani. Olin jopa satunnaisia kausia kaupassa töissö 60-80-luvuilla.
T.70+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kädet voi pestä vessassa.
Lähdetkö myös kesken ruoanlaiton vessaan pesemään käsiä? Raa'an lihan (ja lihapakkausten) käsittelyn jälkeen kädet pestään huolellisesti, pelkkä vedellä huuhtaisu ei riitä.
Vastaus kysymykseen. Ihmettelen joidenkin tapaa:
- jättää ruoat ja ruokatarvikkeet pöydälle pitkiksi ajoiksi
- säilyttää ruokia jääkaapissa "avonaisina" eli ilman kantta tai kelmutusta tms.
En lukenut kaikkia ja nää varmaan jo sanottu:
Kuukupin kattila myös ruoanlaitossa......
Pienet lapset mukana vaikka leivonnassa. Siis ne joiden annetaan lähmiä ja nuolla kesken kaiken välineitä ja käsin ahmivat taikinaa.
Sama juttu eläinten kanssa. Maistelemassa ja kissa kävelemässä pitkin pöytää ja tallomassa ruokia. Meilläkin eläimiä on, mutta ei keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen käsitiskiaineella. Mutta vessa on ihan vieressä, voi pestä sielläkin.
Miksi ihmeessä käsitiskiaineella? Eikö olisi helpompaa pitää sitä käsipesuainetta siinä tiskipöydällä kuin ravata vessaan pesemään?
Vierailija kirjoitti:
Tai ruoanlaiton aikana. Tai sen jälkeen.
Annoin kerran kaverille lahjaksi hyväntuoksuista keittiökäsisaippuaa (se huuhtoutuu helposti käsistä).
Seuraavalla kerralla vieraillessani hänen luonaan huomasin, että saippua oli viety vessaan käsisaippuaksi.
Kaverini ei myöskään pessyt käsiä, kun alkoi keittiöhommiin ja leikkasi sekä tuorekurkun että tomaatit niin, ettei huuhdellut niitä. Suoraan siis kaupan myyntipakkauksesta leikkuulaudalle.
Itselläni on ruokaa laittaessa tapana pestä kädet ennen, aikana sekä jälkeen ja vihanneksetkin huuhtelen ennen käyttöä, mutta toiset eivät ilmeisesti koe siihen tarvetta.
Hirveän monimutkaisesti tuo kommentoimasi tekee muusin :D. Keittää kuorineen (sittenhän ne on pakko jäähdyttääkin välillä), sitten kuorii ja keittelee lisää jne. Ei herranjestas. Mahtaa olla hyvää muusia.