Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Omaani. Ei jaksa lukea reseptejä vaan viskaa pataan summamutikalla sitä sun tätä. Ei jaksa vahtia ruokaa hellan äärellä, vaan pistää padan uuniin ja lähtee ulkotöihin. Ehkä jonkinasteinen adhd?
Pataruoathan onkin juuri tuollaisia. Helppoa ja sitä parempaa tulee mitä kauemmin hauduttelee, ja sinne uppoaa melkein mikä vaan. Minunkin suosikkejani ruoanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mullakin jäänyt moneksi tunniksi esim. joku vuokaruoka tai piirakka odottelemaan huoneenlämpöön, ei ole kukaan koskaan sairastunut. Joku lasagnekin oikeasti jäähtyy tuntikausia, turha on ruveta heti tunkemaan jääkaappiin.
Oikeaoppinen tapahan on jäähdyttää ruoka erittäin nopeasti valmistumisen jälkeen, esim. ulos laittamalla. Kesähelteellä se ei hirveästi auta, mutta illalla viileämmällä säällä jäähtyy nopeammin ja sitten jääkaappiin.
Varmasti, mutta täältä kerrostalon viidennestä kerroksesta kun ei viitsisi lähteä ruokia tonne pihalle roudaamaan. Parveketta ei ole ja jos ikkunalaudalle laitan, saattaapi ruoassa pian olla jomman kumman koiran kuono. Tai sitten se vuoka tippuu. Joten annan edelleen rauhassa jäähtyä pöydällä.
Mä jäähdytän ruoan joskus niin, että laitan tiskialtaaseen kylmää vettä ja sen kattilan tai uunivuoan sinne altaaseen. Piirakkavuoan kanssa ei tietty toimi, mutta just jonkun korkeamman astian kanssa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mullakin jäänyt moneksi tunniksi esim. joku vuokaruoka tai piirakka odottelemaan huoneenlämpöön, ei ole kukaan koskaan sairastunut. Joku lasagnekin oikeasti jäähtyy tuntikausia, turha on ruveta heti tunkemaan jääkaappiin.
Oikeaoppinen tapahan on jäähdyttää ruoka erittäin nopeasti valmistumisen jälkeen, esim. ulos laittamalla. Kesähelteellä se ei hirveästi auta, mutta illalla viileämmällä säällä jäähtyy nopeammin ja sitten jääkaappiin.
Varmasti, mutta täältä kerrostalon viidennestä kerroksesta kun ei viitsisi lähteä ruokia tonne pihalle roudaamaan. Parveketta ei ole ja jos ikkunalaudalle laitan, saattaapi ruoassa pian olla jomman kumman koiran kuono. Tai sitten se vuoka tippuu. Joten annan edelleen rauhassa jäähtyä pöydällä.
Mä jäähdytän ruoan joskus niin, että laitan tiskialtaaseen kylmää vettä ja sen kattilan tai uunivuoan sinne altaaseen. Piirakkavuoan kanssa ei tietty toimi, mutta just jonkun korkeamman astian kanssa kyllä.
Matalamman astian alle voi laittaa jäisen kylmäpakkauksen.
Jauhelihan laitto kylmälle pannulle
Tuttujen pizzantekoa kyllä tulee ihmeteltyä usein. Paksu pullamainen pohja, tomaattipyree tai pahimmassa tapauksessa ketsuppi, juustoraasteet, enkä nyt edes aloita niistä kaikista täytteistä joita "pizzoihin" laitetaan kotikeittiöissä.
Kaalilaatikossa kaalin keittäminen ennen uuniin laittoa. Sama makaronilaatikossa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs puolituttu kertoi, että ei omista kuin yhden leikkuulaudan. Samalla laudalla leikkaa niin leivät kuin raa’an broilerinkin. Ei kuulemma ikinä ole tullut vatsatautia tämän seurauksena.
Joillakin on vain yksi paistinpannu, jolla paistetaan kaikki kalasta lettuhin. Ihmettelyä herätti se, että minulla on lettupannu (kolme niitä on) erikseen, ja kalalle on oma paistinpannu.
Jotkut kuorivat avocadon. Helpointahan se on vain halkaista ja kaapia lusikalla sisus.
Sitten toisilla ei maustamisesta ole mitään tolkkua. Ripotellaan ruokaan jos jonkinlaista pippuria, maustesekoitusta, yrttisekoitusta jne.
Äitini kypsentää jauhelihan mikrossa 😳
Mies laittoi eilen pkastepizzan (lidlin margherita kyseessä, eli kyllä siihen täytettä toki voi lisätä.)
Tonnikalaa, vähän sieniä ja sipulia... Mutta tattadaa... RIISIÄ PÄÄLLE??? Ja nakkeja koko komeuden päälle...
kuka laittaa riisiä ja nakkeja pizzan päälle?
Sanoin että hyvää on kohteliasuudesta, mutta ensi kerralla ei riisiä eikä nakkeja enää pizzaan. Muuten mieheni kyllä tekee hyvää ruokaa, mutta toi oli aika hc 😂
Ei minua oikeastaan kavereiden ruuanlaittotavat kiusaa. Enemmän kiusaa heidän bitchailu siitä että pitäisi tehdä niin kuin he tekevät. Ihan hyvää ruokaa joo laittavat mutta ei siitä ole koko maailma.
Kaveri tekee omenapiirakkaa niin, että paistaa valmiin murotaikinapohjan uunissa. Vasta sen jälkeen lisää raa-at omenat päälle, ja kanelia ja sokeria. Eikö ne omenat vois laittaa sinne uuniin samalla kun laittaa sen piirakan?
^tuohon vielä että paistaa ensin pohjan, ja laittaa ne omenat raakana päälle eikä enää uuniin. Kun ei halua että niistä tulee mössöä.
Itseäni. Olen laiska ruoan laittaja. liian usein ripottelen aromisuolaa vaan ruoan päälle ja se on siinä.
Esim. broileripaketti avataan keittiösaksilla niin, että saksien alempi terä menee pakkauksen sisään. Tämän jälkeen sakset suoraan laatikostoon, ilman pesua.
Mulla on kaveri, jonka lapset eivät saa syödä ollenkaan suolaa. Siis ei pastan keitinvedessä, ei ruuanlaitossa käytetä yhtään suolaa. Liiallista suolansyöntiä tuleekin välttää, mutta sitten kuitenkin, heillä syödään vanukkaita ja vastaavia. Niissä on suolaa monissa ja ei se nyt ainakaan ole terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs puolituttu kertoi, että ei omista kuin yhden leikkuulaudan. Samalla laudalla leikkaa niin leivät kuin raa’an broilerinkin. Ei kuulemma ikinä ole tullut vatsatautia tämän seurauksena.
Ei ole minullakaan kuin yksi. Tosin en ole leikannut raakaa broileria sillä, enkä kai leipääkään. Harvoin tarvitsen, ja pesen käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri, jonka lapset eivät saa syödä ollenkaan suolaa. Siis ei pastan keitinvedessä, ei ruuanlaitossa käytetä yhtään suolaa. Liiallista suolansyöntiä tuleekin välttää, mutta sitten kuitenkin, heillä syödään vanukkaita ja vastaavia. Niissä on suolaa monissa ja ei se nyt ainakaan ole terveellistä ruokaa.
Aivan järkeenkäypää. Itse tehdään terveellistä ruokaa, välillä voi syödä eineksiä tai ravintolassa. Sitä suuremmalla syyllä, kun suolaa tulee kuitenkin, ei sitä pastan keitinvesi kaipaa. Vai mainostaako kaveri, ettei lapset koskaan saa mistään yhtään suolaa?
Heille jotka ihmettelevät spagetin huuhtomista on selitys tässä (linkki alempana). Ohjelmassa Asia on pihvi keittiömestarit Jaakko Kolmonen ja Veijo Vanamo opettivat niin tekemään. Tässä jaksossa he valmistavat häränhäntähöystöä ja sen lisäkkeeksi spagettia. Hassua muuten, mä muista nuo spagetit jotka olivat hurjan pitkiä ja niissä näkyy se mutka kun ne on ripustettu "orrelle" kuivumaan. Ei yhtään hullumpi jakso muuten:
Kohdassa 19:45 spagetin huuhtominen kylmällä kraanavedellä.
https://areena.yle.fi/1-50198590
Nyt alkoikin tehdä mieli osso buccoa!