Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2975)
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä itseäni ärsyttää mieheni tapa leikata esimerkiksi salaattiin tulevat kasvikset todella todella pieniksi paloiksi. Eri asia on heitellä kulhoon puolikkaita tomaatteja ja muita liian suuria paloja, mutta itse tykkään, että salaatista näkee heti mitä siinä on, eikä kaikki ole silputtu millimetripaloiksi. Anopilla on tapana lisätä sokeria ihan joka paikkaan: mökille toin suomalaisia mansikoita ja vadelmia ja hän meni heti niiden päälle heittämään sokeria. Toki jokainen voi omaan annokseensa laittaa, jos tuore mansikka ei ole riittävän makea, mutta mielestäni täysin turhaa.
Unohdin mainita vielä anopin ruuanlaitosta sen; että vaikka tekee monesti todella hyvää ruokaa niin pihistelee suolan kanssa ihan ihmeellisissä paikoissa. Tarjoaa esimerkiksi täysin suolatonta kalaa ja muitakin ruokia, jotka eivät ilman suolaa maistu yhtään miltään. En ole itse mikään suolalla liiottelija, mutta monet onnistuvat pilaamaan muuten hyvän ruuan sillä, ettei laiteta riittävästi suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exälläni oli tapana paistaa kaikki ruoat levy kutosella (eli 1 on pienin lämpötila ja 6 korkein). Koko kämppä haisi aina kärähtäneelle sen takia ja se haju tarttui tekstiileihin, yms, eikä se haju lähtenyt pois moneen tuntiin tuuletuksesta huolimatta. Ensin vain ihmettelin mielessäni, mutta tilanne kävi liian sietämättömäksi, joten oli pakko avata sanainen arkkuni. Kuulemma ruoka maistuu parhaalta kun se on kypsennetty "oikein".
Noh, onneksi on exäni. Nyt huvittaa, silloin ei huvittanut ollenkaan.
Jos ruokaa haudutetaan, käytetään matalaa lämpötilaa. Ja yleensä uunissa. Jos ruoka tehdään liedellä, käytetään sitä kutosta. Kenellä on aikaa haudutella jauhelihaa kypsäksi paistinpannulla?? Tosin seki on täälä jo kerrottu, että jollain tällänen tapa.
Tuossa pitäisi olettaa ensinnäkin, että kaikki ruoka käyttäytyy samalla tavalla pannulla, näinhän ei ole. On herkempiä ja kestävämpiä ruoka-aineita. Harvemmin tarvitsee olla ns. nupit kaakossa kun ruokaa laitetaan. Itselläni on liedessä asteikko 1-9 ja olen huomannut että 7.5 on sopiva esimerkiksi jauhelihan paistamiseen.
Tästä tuli mieleeni muuten että jotkut paistavat jauhelihan ihan rusinaksi asti, vaikka riittäisi että se ei ole enää punaista. Vaikka makuasia sekin kai.
Mun mies osaa muuten tehdä hyvää ruokaa, mutta keitettäviin kasviksiin se ei laita suolaa. Eli perunat, porkkanat ja kaalit menee ihan mauttomaksi kun ei laita koskaan veteen suolaa. Kuulemma voi lisätä keittämisen jälkeen sitten, mutta kun ei se silloinkaan lisää, niin potut on sitten aina ihan kamalan makuisia herran jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä itseäni ärsyttää mieheni tapa leikata esimerkiksi salaattiin tulevat kasvikset todella todella pieniksi paloiksi. Eri asia on heitellä kulhoon puolikkaita tomaatteja ja muita liian suuria paloja, mutta itse tykkään, että salaatista näkee heti mitä siinä on, eikä kaikki ole silputtu millimetripaloiksi. Anopilla on tapana lisätä sokeria ihan joka paikkaan: mökille toin suomalaisia mansikoita ja vadelmia ja hän meni heti niiden päälle heittämään sokeria. Toki jokainen voi omaan annokseensa laittaa, jos tuore mansikka ei ole riittävän makea, mutta mielestäni täysin turhaa.
Unohdin mainita vielä anopin ruuanlaitosta sen; että vaikka tekee monesti todella hyvää ruokaa niin pihistelee suolan kanssa ihan ihmeellisissä paikoissa. Tarjoaa esimerkiksi täysin suolatonta kalaa ja muitakin ruokia, jotka eivät ilman suolaa maistu yhtään miltään. En ole itse mikään suolalla liiottelija, mutta monet onnistuvat pilaamaan muuten hyvän ruuan sillä, ettei laiteta riittävästi suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola on säilöntäaine eikä mauste ja vain pilaa ruuan.
Inhoan keitettyjä kananmunia ja kylässä tyrkytettiin edellispäivänä keitettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan keitettyjä kananmunia ja kylässä tyrkytettiin edellispäivänä keitettyjä.
Keitetty ja etenkin kylmässä säilytetty kuorimaton kananmuna säilyy kyllä, edellispäivänä keitetyssä ei varmasti ole mitään vikaa (ellei tosiaan satu ylipäätään inhoamaan kananmunia).
Mun mies tekee salaattia niin kuin puuroa: sekoittaa , kunnes jäljellä on epämääräinen mössö. Pahoittaa mielen, jos huomauttaa, että vähempikin riittäisi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastetut raaka aineet, hyyyyiiii
Täh? Oikein hyviä. Mulla pakkasessa esim. poron ja hirven lihaa, kuhaa, kanttarelleja, suppilovahveroita, puolukoita, mustikoita, mansikoita. Mitä pahaa noissa on?
Onhan nuo kaikki tuoreena parempia. Varsinkin marjat. Itse en tajua pakastemansikoita ollenkaan. Ehkä joku smoothie, mutta en tajua niitäkään. Ymmärrän, että kala säilyy ainoastaan pakasteena ja poroa ei oikein saa kuin pakasteena, mutta tuore on niissäkin parempaa. Sienet kannattaa säilöä pikkelöityinä ennemmin kuin pakasteena, mutta menee ne pkasteenakin. Suppilovahverot kuivattuina.
Pakastus on minunkin mielestä hätävara.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies osaa muuten tehdä hyvää ruokaa, mutta keitettäviin kasviksiin se ei laita suolaa. Eli perunat, porkkanat ja kaalit menee ihan mauttomaksi kun ei laita koskaan veteen suolaa. Kuulemma voi lisätä keittämisen jälkeen sitten, mutta kun ei se silloinkaan lisää, niin potut on sitten aina ihan kamalan makuisia herran jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän keittää ne liian kypsiksi. Itse en tajua, miksi raaka-aineen maku pitää peittää suolalla. Sitä voi tukea vaikka yrteillä. Samaa joku riisi tai makaroni. Makaroni on usein niin suolaista, että maistuu kastikkeen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni lisää sipseihin suolaa. Näyttää ällöttävältä ja maistuu varmana pahalta.
Näyttää ällöttävältä. Sehän onkin hyvä peruste. Enkä lukisi sipsien maustamista kyllä ruoanlaitoksiksi. Lisämaustaako se kaveri myöskään sinun sipsejäsi vai ainoastaan omiaan? Jos vain omiaan, niin mitä stressaat toisen syömisiä.
Itsekin lisään suolas tavallista enemmän ruokaan, esim. juuri sipseihin, juomaveteen jne. Ihan lääkärin suosituksesta. Minulta on poistettu mm. paksusuoli, joten tarvits3n tavallista enemmän suolaa. Ja ennen kuin huomautat, verenpaineen kanssa ei ole mitään ongelmia, se on päinvastoin liian alhainen.
Miksi tuolloin tarvitsee muka enemmän suolaa?
Otapa selvää. Onko elimistön toiminta nykyihmisille näin vierasta?
ohisJoo. Ennen vanhaan ihmiset tietty tunsivat tarkasti suoliston anatomian ja fysiologian ynnä muidenkin elimien toiminnan.
Kyllä meille opetettiin ihan nämä perusasiat koulussa.
Hyvin toimeentulevan, mutta äärimmäisen pihin tuttavan tapa ostaa aina halvinta ruokaa mitä kaupasta (Lidl) löytyy.
Tuollainen ihminen ei varmaan edes ymmärrä kuinka suuri ero on kunnon laadukkaista aineksista valmistetulla ruoalla, verrattuna halpismerkkien tuotteisiin (ja nekin ostetaan punaisella lapulla että maku on varmasti jo kärsinyt siihen verrattuna mitä olisi täysin tuoreena).
Lidlin cokis ei ole yhtä hyvää kuin aito, ja saksalainen jämäporsaanliha jänteineen ei ole yhtä hyvää kuin laadukas naudan sisäfilee. Opetelkaa nauttimaan elämästä, ja kunnon laadukkaasta ja puhtaasta kotimaisesta ruoasta te huvikseen pihistelijät!
Eräs puolituttu kertoi, että ei omista kuin yhden leikkuulaudan. Samalla laudalla leikkaa niin leivät kuin raa’an broilerinkin. Ei kuulemma ikinä ole tullut vatsatautia tämän seurauksena.
Onneksi en tee ruokaa, jos tänne tulee niin saa itse tehdä tai syödään eineksiä.
Eipä tarvitse lukea vauva-palstalta kauhisteluja tai haukkuja mun ruokaani kohtaan.
Ihmettelin viimeksi itseäni.
Söin naama irvessä halvinta K-menun tonnikalaa, maistui kitkerältä ja turhankin kalaisalta. Heräsin ajattelemaan, että miksi minä teen näin itselleni? Parempilaatuinen fisu maksaisi ehkä 0,50€ enemmän ja miksi minun pitäisi muutenkaan syödä halvinta mahdollista ruokaa?
Suolaton ruoka on kuvottavaa, en pysty itse syömään sellaista koska alan voimaan pahoin välittömästi. En läträä suolalla, mutta en vaan kykene jatkamaan syömistä jos nenän alla on esim. suolatonta puuroa tai pastaa. Ja ei, yrteillä EI korvata suolaa- ne, jotka näin väittävät, ovat varmaankin samaa porukkaa, joiden mielestä soijarouhetta ei erota jauhelihasta kastikkeessa.
Appi käytti juuri eilen makkarakeiton jämiä kastikkeena. Tarjoili isohkolle porukalle keitettyjen pottujen kanssa.
Omaani. Ei jaksa lukea reseptejä vaan viskaa pataan summamutikalla sitä sun tätä. Ei jaksa vahtia ruokaa hellan äärellä, vaan pistää padan uuniin ja lähtee ulkotöihin. Ehkä jonkinasteinen adhd?