Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki valmiiksi aikuisille lapsille?

Vierailija
28.04.2020 |

Omat ja ystävien lapset ovat alkaneet tulla siihen ikään, että muuttavat pois kotoa. Itse olen kasvanut siihen ajatukseen, että aikuistuminen on sitä, että kasvetaan tulemaan toimeen omillaan ja nyt olen hämmentyneenä katsellut, että monet ajattelee toisin.

Olen nähnyt seuraavia ilmiöitä tuttavapiirissä:
-vanhemmat ostaa asunnon, aikuinen lapsi muuttaa siihen
-vanhemmat hakee lapselleen vuokra-asuntoa, hoitavat kaikki järjestelyt
-vanhemmat maksaa takuuvuokran, mahdollisesti myös vuokran
-vanhemmat kalustaa lapsen asunnon

Olen ihmeissäni, onko tämä normaalia? Mä olen lähtenyt siitä ajatuksesta, että neuvon ja tuen kyllä lastani itsenäistymisessä, mutta lapsi tekee asiat itse. Ollaan esimerkiksi yhdessä katsottu, minne voisi laittaa asunonnonhakuilmoituksen, mutta puhelut ja muut lapseni hoitaa itse. Vuokravakuuden maksaa myös omista rahoistaan, on jo aiemmin ollut puhetta siitä, että sellainen tulee maksaa kun muuttaa omilleen ja kesätöissä kun on käynyt, niin saanut rahaa säästöön. Samoin on käyty läpi sitä, mitä eläminen (ruuat ym.) maksaa, sitten kun on omillaan.

Muistan, miten nuorena aikuisena itsestä oli hienoa, kun pärjäsi ja seisoi omilla jaloillaan.Haluan, että lapsenikin saa kokea tuon tunteen eikä jää vuosiksi riippuvaiseksi meistä vanhemmistaan.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vuokranantaja uskaltaa ottaa vuokralaisen, joka ei sen vertaa kykene hoitamaan omia asioitaan, että itse hakisin asuntoa ja maksaisi vuoravakuuden?

Tuollaiselle pitäisi antaa kymmenien, jopa satojen tuhansien eurojen arvoinen asunto hallintaan?

Monet vuokranantajat vaativat vanhemmat takaamaan mahdollisesti puuttuvat vuokrat. Kyseessä esim. opiskelijavuokralainen.

Vierailija
22/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Ihan yllättävän paljon on tosiaan niitä, joiden mielestä aikuistuvalle lapselle tosiaan pitää tehdä asiat valmiiksi. No tämä kyllä vahvistikin sitä kokemusta, että olen hyvin eri linjoilla tässä, kuin monet muut. Meillä ei siis ole rahasta kiinni se, etteikö voitaisi tukea, mutta pidän arvokkaana ja hyvänä sitä, että lapsi itsenäistyy kunnolla. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vuokranantaja uskaltaa ottaa vuokralaisen, joka ei sen vertaa kykene hoitamaan omia asioitaan, että itse hakisin asuntoa ja maksaisi vuoravakuuden?

Tuollaiselle pitäisi antaa kymmenien, jopa satojen tuhansien eurojen arvoinen asunto hallintaan?

Monet nuotret vuokralaiset tulevat vanhempansa kanssa katsomaan vuokra-asuntoa.

Vierailija
24/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet vuokranantajat vaativat vanhemmat takaamaan mahdollisesti puuttuvat vuokrat. Kyseessä esim. opiskelijavuokralainen.

Mä en ole vaatinut. Omistan siis yksiön eräällä opiskelijapaikkakunnalla. Aina olen asettanut etusijalle ne nuoret, jotka toimii itsenäisesti.  ap

Vierailija
25/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Ihan yllättävän paljon on tosiaan niitä, joiden mielestä aikuistuvalle lapselle tosiaan pitää tehdä asiat valmiiksi. No tämä kyllä vahvistikin sitä kokemusta, että olen hyvin eri linjoilla tässä, kuin monet muut. Meillä ei siis ole rahasta kiinni se, etteikö voitaisi tukea, mutta pidän arvokkaana ja hyvänä sitä, että lapsi itsenäistyy kunnolla. ap

Minä pidän arvokkaaka asiana hänen itsenäistymisessä tukemista. Joskus se tarkoittaa myös taloudellista apua.

Vierailija
26/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 80-luvulla opiskelihana vanhempien omistamassa vuokra-asunnossa ja maksoin siitä heille vuokraa, itsenäistyin ihan mainiosti. Samaan aikaan ystäväni asui vuokra-asunnossa, jonka vuokran vanhemmat maksoivat. Hänenkään itsenäistymiseen ei littynyt ongelmia.

Vierailija
27/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole vaatinut. Omistan siis yksiön eräällä opiskelijapaikkakunnalla. Aina olen asettanut etusijalle ne nuoret, jotka toimii itsenäisesti.  ap

Se on niin kauan hienoa, kunnes vuokrat jäävät maksamatta.

Vierailija
28/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vanhemmiltani vuonna 1981 ensiasunnon, joten pidän ihan luontevana, että omatkin lapseni saivat ensiasunnot minulta. Ei siinä pienessä asunnossa ole tarkoituskaan asua koko loppuelämää, mutta varsinkin opiskeluaikana helpottaa, kun maksaa vain yhtiövastikkeen eikä vuokraa jollekin tuntemattomalle. Ja onhan se hyvä pesämuna myös seuraavan asunnon ostoa varten tai sen voi laittaa vuokralle sitten, kun muuttaa itse isompaan. Järkevämpää mun mielestä on auttaa taloudellisesti nuorta, aikuiselämänsä alussa olevaa kuin jättää isompi perintö sitten, kun lapset itse jo lähestyvät eläkeikää.  Sisustuksen olen asuntoihini aina valinnut itse, vaikka ensiasuntoon (olin tuolloin 19-vuotias opiskelija) vanhempani maksoivatkin ne. Samoin lapseni ovat saaneet valita ensiasuntoihinsa kalustuksen itse, vaikka minä olenkin maksanut ne. Nuorella omilleen muuttavalla käy helposti niin, että huonekalut, pesukoneet, pölynimurit yms ostetaan osamaksulla, koska opintotuki nyt vaan ei riitä niiden ostamiseen kerralla. Mun mielestäni velaksi ei pitäisi ostaa mitään muuta kuin asunto. Korkeintaan auto, jos auto on välttämätön. 

Vierailija
29/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän arvokkaaka asiana hänen itsenäistymisessä tukemista. Joskus se tarkoittaa myös taloudellista apua.

No meilläkin pikkuasioissa tuetaan taloudellisesti ja käytännön asioissa neuvotaan tarpeen mukaan. Mutta päävastuu on aikuistuvalla nuorella itsellään. Ja tosiaan valmistautuminen itsenäistymiseen on aloitettu jo aiemmin... nuori itse siis on miettinyt sitä, että laittaa kesäansioistaan rahaa sivuun sitä päivää varten, kun muuttaa pois kotoa. ap

Vierailija
30/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi vanhempi ei ostaisi lapselleen asuntoa, jos rahaa on. Ei se vuokranmaksu nyt mihinkään erityisemmin ainakaan minua opettanut, kun pistin vuokran menemään e-laskuna säästötililtä. Vanhemmilla on miljoonaomaisuus, mutta minut lykättiin opiskelija-aauntolaan, ja olen siitä yhä katkera. Minulla on vissiin vanhempieni rahanahneet geenit, koska alle vuoden asuttuani irtisanoin vuokrasopimuksen ja muutin vanhemman miehen luo hänen omistusasuntoonsa. Rakastin ja rakastan yhä toki miestäni, mutta myönnän kyllä opiskelijana kiirehtineeni yhteenmuuttoa parin kuukauden tuntemisen jälkeen, koska kirpaisi niin paljon ajatus siitä, mitä muuta niillä vuokrarahoilla voisi saada, esimerkiksi säästökassan siihen omaan taloon.

Vierailija
31/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla kyse siitäkin, että halutaan myös varmistua vuokranantajaan kunnollisuudesta. Niitäkin tarinoita kun on, jossa setämies vuokraa asunnon nuorelle tytölle, ja sen jälkeen ”vahingossa” eksyy sinne toistuvasti omilla avaimillaan.

Vierailija
32/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin kauan hienoa, kunnes vuokrat jäävät maksamatta.

No 20 vuotta ollut tuo asunto ja vielä ei ole noin käynnyt. Yhdellä oli maksuvaikeuksia ja oma-aloitteisesti soitti ja sopi uusista eräpäivistä. Tietysti se sopi, kun hoiti asian noin. ap

Vierailija
33/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lapsen kaikki hankaluudet pitää vanhempien poistaa ettei lapsi ahdistu ja lapselta ei voi mitään kieltää ettei tule paha mieli.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2ea9c329-7aa2-48b0-bc53-fab…

Vierailija
34/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi että vanhemmat ostaa lapselle asunnon on kyllä sellasta kultalusikka ahterissa meininkiä että huhhuh, sitten nää 18v pikku prinsessat leuhkii kuinka HEILLÄ ON OMA ASUNTO NIINQ! ÖRRÖYH! 

Vierailija
35/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä voi olla kyse siitäkin, että halutaan myös varmistua vuokranantajaan kunnollisuudesta. Niitäkin tarinoita kun on, jossa setämies vuokraa asunnon nuorelle tytölle, ja sen jälkeen ”vahingossa” eksyy sinne toistuvasti omilla avaimillaan.

Kyllä, tiedän. Törmäsin noihin setämiehiin itsekin nuorena ja oma äitini varoitti heistä... ilmeisesti heitä on ollut kautta aikojen. Omien lasten kanssa tuosta myös puhuin ja neuvoin, etteivät mene yksin asuntoa katsomaan. Ja olen siis itse ollut myös mukana, kun vuokra-asunnon esittelijä on ollut vanhempi mies (sori nyt kaikki vanhemmat miehet, jotka olette asiallisia normi-ihmisiä)... mutta silloinkin nuori sopi itse asuntonäytöstä ja minä vain menin kaveriksi mukaan. ap

Vierailija
36/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vanhemmiltani vuonna 1981 ensiasunnon, joten pidän ihan luontevana, että omatkin lapseni saivat ensiasunnot minulta. Ei siinä pienessä asunnossa ole tarkoituskaan asua koko loppuelämää, mutta varsinkin opiskeluaikana helpottaa, kun maksaa vain yhtiövastikkeen eikä vuokraa jollekin tuntemattomalle. Ja onhan se hyvä pesämuna myös seuraavan asunnon ostoa varten tai sen voi laittaa vuokralle sitten, kun muuttaa itse isompaan. Järkevämpää mun mielestä on auttaa taloudellisesti nuorta, aikuiselämänsä alussa olevaa kuin jättää isompi perintö sitten, kun lapset itse jo lähestyvät eläkeikää.  Sisustuksen olen asuntoihini aina valinnut itse, vaikka ensiasuntoon (olin tuolloin 19-vuotias opiskelija) vanhempani maksoivatkin ne. Samoin lapseni ovat saaneet valita ensiasuntoihinsa kalustuksen itse, vaikka minä olenkin maksanut ne. Nuorella omilleen muuttavalla käy helposti niin, että huonekalut, pesukoneet, pölynimurit yms ostetaan osamaksulla, koska opintotuki nyt vaan ei riitä niiden ostamiseen kerralla. Mun mielestäni velaksi ei pitäisi ostaa mitään muuta kuin asunto. Korkeintaan auto, jos auto on välttämätön. 

No tuotakaan en ymmärrä, miksi asunnossa pitää olla kaikki valmiina? Juu pikkuasioita kuten pölynimurin olen ostan lapselle lahjaksi. Taloyhtiön pesukone on välttänyt heille hyvin ja omasta huoneestaan ovat saaneet mukaan ne huonekalut, mitä ovat tarvinneet. Suuria kalusteita yksiöön ei tarvitse, mutta onhan nuo osanneet kirpparilta ostaa ja tuunata mieleisikseen. Tätä avuttomuutta juuri ihmettelen ja sitä, että pitää olla valmis kalustettu asunto heti! ap

Vierailija
37/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on ok että vanhempi tarjoutuu takaajaksi ja menee kaveriksi asuntonäyttöön, mutta kyllä on parempi että nuori itse osoittaa oma-aloitteisuutta ja sopii näytöt, laittaa vuokrat maksuun jne.

Entä jos asunnossa tulee vaikka vesivahinko, ja nuori ei itse siitä ymmärrä ilmoittaa kenellekään, kun on tottunut siihen että muut hoitaa kaiken?

Vierailija
38/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molemmille lapsille jo hankittu asunnot, vaikka ovat 9- ja 10-vuotiaita. Tällä hetkellä asuntoja asuttaa luonnollisesti vuokralaiset, jotka ehtivät lasten aikuisikään ehtiessään sen verran maksella asuntoja pois, että lapsilta ei sitten tarvitse ottaa vuokraa joko lainkaan tai sitä voidaan ottaa hyvin maltillisesti. Jos ei asunnot tai sijainnit miellytä, niin onpa sitten pesämunaa kerätty johonkin toiseen käyttöön.

Lapsilla on myös hyvin karttuvat osakesalkut, joihin sukulaiset laittaa isommat lahjat suoraan rahana, jotka sitten vapautetaan 18-vuotiaina, niin ei tarvitse ajella niillä ihan vanhimmilla autonritsoilla ja on joku paikka mistä voidaan ottaa tarvittaessa se muutama tonni yliopistojen preppauskursseja ja ulkomaan yksityiskouluja varten, jos sellaisiin tulee tarvetta.

Eikä tähän vaadita mitään varakasta perhettä, vaan lähinnä pitkäjänteistä taloussuunnittelua.

Vierailija
39/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuistuneet lapsemme ovat tienneet että olemme aina tuki ja turva jos jotain sattuu mutta kotoa lähtiessä halusivat pärjätä itse.

Omat huonekalut mukaan ja 150e lahjakortti Ikeaan, sillä on päästy alkuun. Remonttiapua meiltä ja joku kodinkone tuparilahjaksi.

Kaikki olivat jo opiskelun ohessa töissä joten rahaa oli jonkin verran käytettävissä. Poika muutti yhteen tyttöystävän kanssa joten oli jo 2 hengen tulot.

Ensin vuokralle ja myöhemmin omaan.

Kuopuksen kanssa lienee toisin, on enemmän meidän lompakolla ja nyt on vaikeampi saada töitäkin näin lukiolaisena.

Vierailija
40/96 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä olla apuna ja tukena, mutta lapsi on viime kädessä se tekijä ja vastuullinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi