Rivitalo kaikista vähiten halutuin asumismuoto?
Rivitaloa pidetään huonoimpana asumismuotona. Miksi?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.
Ei meillä ainakaan kukaan häiritse toistaan rivarissa, kaikki ollaan omissa mökeissämme - sitäpaitsi huoltoyhtiö tekee nykyään kaikki pihatyöt, ei tarvitse itse tehdä enää mitään.
SE on nykyaikaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.Ei meillä ainakaan kukaan häiritse toistaan rivarissa, kaikki ollaan omissa mökeissämme - sitäpaitsi huoltoyhtiö tekee nykyään kaikki pihatyöt, ei tarvitse itse tehdä enää mitään.
SE on nykyaikaa se.
Meillä sama, eikä ole mitään yhteisiä leikkialueita, se on hyvä, lapsiperheet menevät puistoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeustilan aikana rivitalo. Kerrostaloissa ei yleensä ole omia saunoja ja nyt taloyhtiön saunat on suljettu.
Riippuu talosta Meillä on oma sauna ja tällä alueella on useita 80-luvun alkupuolella tehtyjä taloja, joissa on kaikilla omat saunat ihan alunperinkin, yhteistä saunaa ei ole. Uusiinkin tehdään enemmän kuin jätetään tekeämättä omat saunat nykyään. Ihan pieniin ei aina tehdä, mutta reippaasti yli puolet kaikkiin muihin ainakin osaketaloihin.
Rivitalot on yleensä huonoiten rakennettuja, siinä se syy. Lisäksi monessa ei sitä huoltoyhtiötä ole, vaan jokainen hoitaa oman pihansa ja sittenpä hoitavat miten hoitavat. Vuoroviikoin lumityöt ja ruohon leikkuu, ei kiitos. Aika monessa tuntuu olevan noin. Kun etsittiin asuntoa, hylättiin - paljon reissaavina - juuri tuollaiset. Rivitaloista suurin osa meni hylkyyn juuri siksi.
Minä olen ihaillut ystävieni rivitalokoteja, hyvä äänieristys, parkettilattiat, seinissä tapetit, puurakenteisia, on kodinhoitotilat ja kaksi vessaa, tilavat huoneet ja isot ikkunat. Kerrostalot ovat usein sellaisia betonikoppeja, joissa kaiku vain kumisee. Ei mitään viihtyisää. Parveke joko itään tai etelään, jolloin se on käyttökelvoton jumalattoman kuumuuden takia. Länsiparveke on OK, jos se ylin kerros.
Opettele ilmansuunnat. Itä-parveke ei ole kuuma.
Sinä et ymmärrä ja etkä tajua lukemaasi. Ohis
Kyllä meidän ystävillä on edelleen rivarissa talkoot,sekä yleisten alueiden ruohonleikkuu ja lumityövastuut.
Tietyt ihmiset sitten osallistuu/tekee hommia ja osa ei.Aiheuttaa jumalatonta närää asukkaiden kesken.
Lisäksi yhtiöön muutti kahjo,joka haluaa kokoajan uusia jotain.Ikkunoita,pihaovia ym.ym.muut eivät halua kun vastike nousee ja näistä tappelevat päivät pitkät!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän ystävillä on edelleen rivarissa talkoot,sekä yleisten alueiden ruohonleikkuu ja lumityövastuut.
Tietyt ihmiset sitten osallistuu/tekee hommia ja osa ei.Aiheuttaa jumalatonta närää asukkaiden kesken.
Lisäksi yhtiöön muutti kahjo,joka haluaa kokoajan uusia jotain.Ikkunoita,pihaovia ym.ym.muut eivät halua kun vastike nousee ja näistä tappelevat päivät pitkät!
Typerää! Jos enemmistö päättää talkoista, enemmistö hoitaa talkoot, tämä on ihan laissa, talkoot ovat vapaaehtoiset. Ja muut saavat ja pitääkin vaatia että homma hoituu. Siitä voi huomauttaa joka päivä ja jos kulku estyy (lumityöt) puuttuu jo lakikin asiaan (pelastustiet mm.).
Yksi kahjo ei voi taloyhtiössä määrätä, toki voi esittää, vaatia ei voi kukaan, enemmistö päättää. Jos se ei sovi, pitää muuttaa.
Närä ei auta, suora puhe ja vaatimukset auttaa, näillä minä olen pärjännyt. Omistan 11 rivariasuntoa, talkoisiin en osallistu. Aina olen saanut tahtoni perille, joskus on mennyt kaksi vuotta, yleensä on riittänyt yksi talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasunnoille riittäisi yksi yhteinen vessa ja keittiö per kerros. Keskustelun perusteella se olisi monelle taivas, kun nurmikonleikkuukin on niin älyttömän raskas homma. Siivooja voisi sitten siivota yhteiskäyttötilat ja ehkä jaella päivän keittoannoksen suoraan kerrostaloasujan sänkyyn. Itse jatkan tyytyväisenä rivitaloasunnossa, jossa on upea oma rauha, paljon tilaa puuhastella, hyvät lähipalvelut, yksityisyyttä rakastavat naapurit, huoltoyhtiö ja edulliset asumiskustannukset.
Jatka ihmeessä, mutta yritä nyt jo pikkuhiljaa ymmärtää että osalle tuo kuulostaa lähinnä maanpäälliseltä helvetiltä.
No sen olen kyllä huomannut, että palveluiden lähellä rauhassa, edullisesti ja vaivattomasti eläminen on nykyihmiselle helvetti. Aina pitää olla kantapääastuja yläkerrassa, rääkyvä vauva seinän takana, korkeakulttuuriperhe mölisemässä aamuviiteen alakerrassa, kuselta haiseva rappukäytåvä ja hissi sekä bassonjytke naapurirapusta, että tuntee elävänsä. :D
No tuskin se rivarinpätkä siellä somalislummissakaan sen autuaammaksi tekevä on kuin tuo fiktiivinen kerrostalosi. Palvelujen lähellä, rauhassa, edullisesti ja vaivattomasti elävä asuu ison kaupungin keskustassa, josta ei löydy kyllä rivitalon rivitaloa mailla eikä halmeilla.
Kunpa tuollainen olisikin fiktiivistä, monissa lähiökerrostaloissa tuo on arkipäivää ja siinä monet joutuvat ikänsä kestämään. Ja sitten täällä joku nillittää jostain omakotiasumisesta - ja nimenomaan nillittää jostain käsittämättömästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kuullut vuosikausiin pihatalkoita, sellaiset olis kivat. Tarkoitan syys- ja kevättalkoita, vähän viiniä lopuksi. Pihatyöt tehdään aina meilläpäin urakoitsijoitten voimin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä muutti kerrostaloon samanlainen tyyppi. Lisäksi pyykkituvan ja kerhohuoneen siivous siirrettiin talkoina tehtäväksi. Pääsisipä täältä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasunnoille riittäisi yksi yhteinen vessa ja keittiö per kerros. Keskustelun perusteella se olisi monelle taivas, kun nurmikonleikkuukin on niin älyttömän raskas homma. Siivooja voisi sitten siivota yhteiskäyttötilat ja ehkä jaella päivän keittoannoksen suoraan kerrostaloasujan sänkyyn. Itse jatkan tyytyväisenä rivitaloasunnossa, jossa on upea oma rauha, paljon tilaa puuhastella, hyvät lähipalvelut, yksityisyyttä rakastavat naapurit, huoltoyhtiö ja edulliset asumiskustannukset.
Jatka ihmeessä, mutta yritä nyt jo pikkuhiljaa ymmärtää että osalle tuo kuulostaa lähinnä maanpäälliseltä helvetiltä.
No sen olen kyllä huomannut, että palveluiden lähellä rauhassa, edullisesti ja vaivattomasti eläminen on nykyihmiselle helvetti. Aina pitää olla kantapääastuja yläkerrassa, rääkyvä vauva seinän takana, korkeakulttuuriperhe mölisemässä aamuviiteen alakerrassa, kuselta haiseva rappukäytåvä ja hissi sekä bassonjytke naapurirapusta, että tuntee elävänsä. :D
No tuskin se rivarinpätkä siellä somalislummissakaan sen autuaammaksi tekevä on kuin tuo fiktiivinen kerrostalosi. Palvelujen lähellä, rauhassa, edullisesti ja vaivattomasti elävä asuu ison kaupungin keskustassa, josta ei löydy kyllä rivitalon rivitaloa mailla eikä halmeilla.
Ihme rasisteja olette siellä kerrostaloissa, mutta jos niin kiinnostaa, niin somaleja ei taida asua kolmen kilometrin säteellä yhtään. Ja jos rauhaan kuuluu keskustan jatkuva meteli ja hälinä, niin elelen sitten mieluummin rauhattomasti täällä paratiisissani.
No kyllä somalislummissa, kuten vaikkapa Varissuolla asuu somaleja. Tämä voi tulla yllätyksenä, mutta maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä eivätkä kaikki rivitalot ole sinun rivitalojasi vaan niitä on kyllä muuallakin, monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.Kerrostalossa osallistut:
- saunan rermonttiin vaikket koskaa kät saunassa
- kellaritilojen remonttiin vaikket ...
- vintin remonttiin vaikkei ...
- pesutilan remonttiin ...
- pihan kunnostamiiseen ...
- vastiketta maksamattoman asukkaan kuluihin ...
- suihkuun sammuneen aiheuttaman vesivahingon maksamiseen kun sammuneella ei ollutkaan vakuutusta ...
- postilaatikoiden uusimiseen vaikkei sinulle tulekkaan postia ...
- rappukäytävän siivoamiseen vaikket olekaan muissa kerroksissa
- maksat pihan ylläpidosta vaikket käytäkään sitä ...
jatketaanko pitkäänkin tätä listaa?
Unohdit:
- parkkipaikan lumityöt vaikkei olekaan autoa
- helkkarin kalliin Lappsetin liukumäen kun yhtiökokous päätti sen laittaa viime vuonna uusittujen keinujen viereen
- ensi vuonna sitten uusitaan yhtiön istutukset ja hiekkalaatikot
- seuraavana vuonna on listalla rappukäytävän maalaus ja ovisilmien asennus, sekä saunan uusiminen ...
Arvaa kuka maksaa? luulen että kerrostalossa asuva ...
En ole koskaan nähnyt enkä kuullut taloyhtiöstä jossa parkkipaikasta ei maksettaisi vastiketta. Eli kyllä ne parkkiksen lumityöt maksaa ne kenellä ne paikat on. Ja kerros- ja rivitalon tontit eivät kovinkaan paljoa koonsa puolesta yleensä toisistaan poikkea, rivarin pohjapinta-ala on likimain sama kuin kerrostalossakin niin eipä ne pihatyötkään sen enempää kerrostaloissa maksa mutta jakajia on monikertainen määrä.
Tarkoitatko, että tässä meidän kahdeksan asunnon yhtiössä on samankokoinen parkkialue kuin 40 asunnon kerrostalossa?
Ihanko totta?En. Tarkoitin että teidän kahdeksan asunnon yhtiössä on todennäköisesti enemmän viheralueita hoidettavana kuin 40 asunnon kerrostalossa, ja aivan faktisesti niitä on enemmän laskettuna per maksava asukas. Sen parkkialueen koko on yhdentekevä kun niitä vastikkeitakin maksaa 40 asuntoa sen kahdeksan sijaan eikä 40 auton parkkiksen lanaaminen traktorilla ole ajallisesti juurikaan sen kummempi homma kuin 8 auton parkkiskaan. Rivarien parkkipaikat ovat monesti vielä tuotu sinne talojen väliin ja pihojen yhteyteen joten voi hyvinkin olla että sen lanaaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin sen kerrostalon kantti kertaa kantti parkkialueen.
Höpsö, meillä on tila säästetty ”omille” pihoille ja entisenä pihaurakoitsijan puolisona voin sanoa, että 40 asunnon parkin auraus vie kyllä aikaa enemmän ja on kalliimpaa, siellä vielä riesana on ne autot,joita on kierrettävänä enemmän.
Usko nyt kerrostalo ei ole kivaa asumista.Mitä vıtun uskomista siinä on? Oletko aivan täysi idiootti? Kai minä nyt vıttu itse tiedän miten minä haluan asua eikä siihen liity yhdenkään vıtun mammapalstalla ulisevan mielikuvitus-urakoitsijan mielipiteet paskankaan vertaa.
Ja ihan yhtä lailla sinä maksat sen "oman" pihan kunnossapidosta, joko suoraan rahalla palveluostojen muodossa tai työtunneilla. Ihminen joka ei voi sietää pihatöitä tai edes pihalla oleilua ei tietenkään anna mitään arvoa tällaiselle, vaan kyseessä on huikea miinus kerrostaloon verrattuna. Itseänikin vituttaa yli kaiken tämän okt-tontin nurmen leikkuu mutta koska vaimoa ei anna asvaltoida pihaa eikä roboleikkuri ole mahdollinen niin hammasta purren sen teen.
Ainakaan kukaan sivistynyt hyvätuloinen ihminen ei puhu tuohon sävyyn.
No minä puhun. Minä puhun ihan millaiseen sävyyn minua huvittaa, sillä ei kyllä ole mitään tekemistä tulotasoni tai sivistykseni kanssa. Jos osaat muodostaa sanoja, voit tosiaan puhua ihan miten haluat huolimatta tuloistasi tai sivistyksestäsi.
No sitähän sinulle yritettiin kauniisti kertoa, että olet moukka ja sen huomaa siitä miten puhut.
No eihän huomaa. Et sinä pysty vetämään yhtään mitään johtopäätöksiä siitä miten minä anonyymillä nettipalstalla jollekin ääliöille puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä pysyt pois, niin kaikki on hyvin.
Hirveintä olisi saada sinut naapuriksi, olisi asumismuoto mikä hyvänsä.
Ja mistäs tämä arvon ääliö kuvittelee tietävänsä millaista minun naapurina on asua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole näkynyt kotikaupungissa koskaan mainitsemaasi väestöä. Mitä olen kuullut niin ovat hakeutuneet sinne teidän kanssa samoille maisemille, josta me olemme kiitollisia. Ros ka sa kki hakeutuu kalstaistensa joukkoon sinne kehäkolmosen sisään.
En muuttaisi koskaan kehäkolmosen sisään, mutta kyllä immigrantteja on ihan jokaisessa vähänkään suuremmassa suomalaisessa kaupungissa. Joka on siis perusedellytys sille että voidaan puhua ”palveluiden lähellä” asumisesta. Käytännössä vain Helsingissä on kaikki palvelut tarjolla, mutta jos ei ole intohimoinen oopperan ystävä ja pärjää hieman vähemmällä kansainvälisten tapahtumien tarjonnalla niin Turku, Tampere, Oulu riittää, ja ehkä Jyväskylä ja Kuopiokin vielä menettelee.
Paljon riippuu myös naapureista. Naapurit ovat tehneet polun meidän pihalle, jossa ramppaavat ja juoksevat monta kymmentä kertaa päivässä ees taas, ilman mitään järkevää syytä. Kulkua yritettiin estää ja asiasta huomauttaa. No, heitti koristekivet roskikseen meidän pihalta, joilla peitettiin tätä polkua. On opettanut siis lapsensakkin tähän, hehän vasta juoksevatkin koko ajan. Eivät käytä oveaan, vaan juoksevat takapihaltaan meidän pihan läpi etuovelleen. Asiasta sanottiin jälleen kerran, on etsitty taloyhtiön paperit, joissa näkyy, mihin asti tämän asunnon palsta yltää. Muilla naapureilla pensasaidoilla aidatut pihat, meillä tosiaan tuo luvaton polku ja pensaan taimet tallotaan. Pihoille pääsee kulkemaan pihojen alapuolella olevaa kaistaletta pitkin, tämä ei kuulemma heille kelpaa, kun eivät voi kulkea kunnan tontin puolella vaan nimenomaan pitää kulkea naapurin pihalla. Lakitekstit kaivettu ja yhdenvertaisuusperiaate tässä rikkoontuu, kenenkään muun pihalla ei tosiaan ole naapurin polkua. Luulin, että ihmisillä on käytöstapoja, erehdyin.
Taitaa asia olla kuitenkin toisinpäin eli rivitalo halutuin asumismuoto. Näin ainakin pk-seudulla.
Tämä tieto ei ole mutua vaan asuntojen hintojen tarkastelua.
Vierailija kirjoitti:
Paljon hriippuu myös naapureista. Naapurit ovat tehneet polun meidän pihalle, jossa ramppaavat ja juoksevat monta kymmentä kertaa päivässä ees taas, ilman mitään järkevää syytä. Kulkua yritettiin estää ja asiasta huomauttaa. No, heitti koristekivet roskikseen meidän pihalta, joilla peitettiin tätä polkua. On opettanut siis lapsensakkin tähän, hehän vasta juoksevatkin koko ajan. Eivät käytä oveaan, vaan juoksevat takapihaltaan meidän pihan läpi etuovelleen. Asiasta sanottiin jälleen kerran, on etsitty taloyhtiön paperit, joissa näkyy, mihin asti tämän asunnon palsta yltää. Muilla naapureilla pensasaidoilla aidatut pihat, meillä tosiaan tuo luvaton polku ja pensaan taimet tallotaan. Pihoille pääsee kulkemaan pihojen alapuolella olevaa kaistaletta pitkin, tämä ei kuulemma heille kelpaa, kun eivät voi kulkea kunnan tontin puolella vaan nimenomaan pitää kulkea naapurin pihalla. Lakitekstit kaivettu ja yhdenvertaisuusperiaate tässä rikkoontuu, kenenkään muun pihalla ei tosiaan ole naapurin polkua. Luulin, että ihmisillä on käytöstapoja, erehdyin.
Kamalaa. Ettekö voi tai saa laittaa oikeaa aitaa vaikka siksi aikaa, että pensasaita kasvaa? Me saatiin lupa aidata meidän piha, kun naapurit ja muut kulkijat alkoivat käyttää pihaamme läpikulkutienä ja talloa istutuksiamme.
Meillä on rivarissa korkeat aidat ja omalle pihalle mahtuu katetun terassin lisäksi leikkimökki, hiekkalaatikko ja istutukset kukkapenkkeineen ja hedelmäpuineen. Asuntojen välissä on varastot ja autokatokset. Sijainti on loistava, kävelymatka keskustaan, yliopistolle ja rannan ulkoilureitille. Ainoa syy omakotitaloon olisi lisäneliöt työhuoneille. Huolettomuus ajaa kuitenkin työhuoneiden edelle.
Kerrostaloon muutamme sitten kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on okt ja kt kaikki huonot puolet samassa paketissa.
Kyllä, aivan kuin hybridiautossakin yhdistyy ice auton ja sähköauton huonot puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa tuollainen olisikin fiktiivistä, monissa lähiökerrostaloissa tuo on arkipäivää ja siinä monet joutuvat ikänsä kestämään. Ja sitten täällä joku nillittää jostain omakotiasumisesta - ja nimenomaan nillittää jostain käsittämättömästä syystä.
Väärä naapuri voi tuhota tehokkaasti kotirauhan. Asuimme rauhallisessa mummokerrostalossa, kunnes alakertaan muutti nuori pariskunta, joka tapasi käydä lauantaisin viihteellä ja kun pääsivät kotiin riitelivät kännissä joka ikinen kerta. Ainoa positiivinen asia näissä oli, etteivät sentään panneet äänekkäästi. Ei tarvinnut alkaa kuitenkaan valittamaan, kun olimme muutenkin hakemassa suurempaa asuntoa, joka löytyi rauhallisesta rivitalosta.
TAI! Tai ei ole JA. Tollo!
Luulin että itse tajuat että itäparveke on vain helvetin aamuvirkuille.
SIIS ITÄÄN, vain aamuaurinko, etelään, parveke on pätsi.